Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyylikkäät naiset apua. Mistä löytää laadukkaita ja ajattomia naisten vaatteita?

Vierailija
29.11.2020 |

Tajusin olevani aikuinen ja tyylini kaipaa kipeästi päivitystä. Vaatekaappini on täynnä ostoskeskus-ketjuliikkeiden vaatteita ja olen kyllästynyt peruskauppojen vaatteisiin jotka kulahtavat viimeistään puolessa vuodessa ja näyttävät varsinkin aikuisen päällä halvoita ja laaduttomilta.

Lähipiirini on täynnä tuulipukuihmisiä (mikä on siis täysin ok heille jotka tykkäävät tyylistä!), joten en ole koskaan saanut mallia aikuisen naisen tyylikkäästä pukeutumisesta ja havahduin nyt nelikymppisenä siihen ettei tässä iässä HM-vaatteet imartele ollenkaan. Eikä oikein ole ketään keneltä kysyä apua tai pyytää shoppailukaveriksi. Toiveissa on myös edetä uralla, joten sitäkin varten pitäisi osata pukeutua siistimmin. Olen tähän asti ollut työtehtävissä jossa ei juuri tavata asiakkaita ja pukeutuminen on yleisesti rentoa.

Haluaisin pukeutua naisellisesti laadukkaisiin, siisteihin, ajattomiin ja hillittyihin toimistovaatteisiin. Toiveissa on esimerkiksi tyylikäs harmaa neule jota voisi käyttää mustan hameen tai housujen kanssa, sekä toimistopukeutumiseen sopivia klassisia ja ajattomia mekkoja. Näitä voisi sitten piristää värikkäillä huiveilla, koruilla ja muilla asusteilla tarvittaessa.

Mutta mistä aloittaa projekti? Mistä löydän laadukkaita vaatteita ja miten tunnistan ne? Millainen vaatekaappi kannattaa kerätä? Olen yrittänyt katsella nettikaupoista, vaan monet sinänsä kivan näköiset naisten vaatteet näyttävät olevan polyesteria tai muuta tekokuitua. Millaiset materiaalit on sellaisia mitä kannattaisi suosia esimerkiksi neuleissa? Missä liikkeissä kannattaa käydä? Budjetti on maltillinen, hyvästä neuleesta voisin maksaa esim. 100€, mutta ei mieluusti paljoa enempää.

Suuret kiitokset kaikille teille tyylikkäillä aikuisille naisille jotka jaksatte auttaa. Otan mielelläni vastaan myös vinkkejä blogeista ja vastaavista mitä seurata.

Tässä muuta esimerkki millainen tyyli olisi toiveissa:
https://thewelldressedlife.com/wear-to-work-inspiration-less-is-more/
https://i.imgur.com/vFOrCrM.jpeg
https://i.pinimg.com/originals/47/47/ab/4747ab89b9ac0893308b7d677f34608…

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan materiaalien suhteen edellisiä, eli tekokuidut hittoon. Jos haluat säästää ja sinulla on aikaa, suuntaa kirppikselle. Tuurilla löydät laatuvaatteita pilkkahintaan. Kaiken lisäksi esim. Pelastusarmeijalta ja Uffilta on helpompi löytää haluamiaan vaatteita kuin vaikka Stockan putiikkihelvetistä. Jos tarvitset mustat housut, suuntaat rekille mihin on lajiteltu kaikki kaupan mustat housut. Nerokasta!

Vierailija
42/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, ettei paljoa voi kerralla satsata vaatteisiin, mutta yritäpä nyt muuttaa ajatusmaailmasi tuon budjetin suhteen. Jos haluat laadukkaita, kestäviä (ja tyylikkäitä) vaatteita, pitää niistä yleensä olla valmis myös maksamaan hieman enemmän. Mutta käännän tämän näin päin: laskepa jokaiselle vaatteellesi hinta/käyttökerta. Eli ostat 20 euron neuleen, joka kestää 20 käyttökertaa siistin näköisenä. Hinta/käyttökerta on yksi euro. Ostat 200 euron neuleen, jota käytät seuraavat seitsemän vuotta keskimäärin kaksi kertaa viikossa, eli käyttökertoja tulee 728. Hinta/käyttökerta on 20 senttiä. Kumpaan kannattaa satsata? 

Hyviä neuleita saa esim. suomalainen Alpa, North Outdoor (ei ehkä toimistotyylisiä), tai Peter Hahn. Katso materiaalia tarkkaan. Esim. merinovillaneuleet on hyviä. Lämpimiä, mutta myös vilpoisia kuumemmalla kelillä, eikä nyppyynny helposti. Kaikki, missä on polyesteria tai akryyliä, voi unohtaa saman tien. Jos haluat olla tyylikäs, et osta muovivaatteita vaan aidosta materiaalista tehtyjä vaatteita. Neuleelle kannattaa myös tehdä ns. hankaustesti ennen ostopäätöstä, eli hankaat neuletta hetken vastakkain. Jos tulee nyppyjä, unohda. 

Itse olen koonnut vaatekaappini pikkuhiljaa, ensimmäisinä vuosina laskin, että vaatebudjettini on 100 euroa kuussa, pitäen sisällään kaiken sukista alusvaatteisiin ja talvitakista kesämekkoon. Mietin, mitä tarvitsen ensin eniten, kun lähden rakentamaan siistiä ja tyylikästä vaatekaappia, juuri toimistoon sopivia vaatteita. Totesin, että tarvitsen ensin siistin neuleen, neuletakin ja hameen. Tutkin netistä ja kiertelin kaupoissa katsomassa, mitkä ovat  mieleisiä ja laadukkaita. Neuletakkiin säästin kahden kuukauden budjetin, eli 200 euroa enkä sitten muuta ostanut. Neuleen satuin löytämään alerekistä 50 eurolla. Budjetista pidin kuitenkin kiinni, ja säästin etukäteen jos tiestin tarvitsevani jotain isompaa, esim. villakangastakin. On aivan turha ostaa jotain 50 euron halpistakkia, jos on jo kerran todennut, että se menee nopeasti epäsiistin näköiseksi ja kerää hiukset ja pölyt itseensä. Takkiin kannattaa satsata, kunnollista takkia käyttää ainakin 10 vuotta. Ja taas voi laskea hinnan/käyttökerta. 

Itse säästin kerran myös noin 500 euroa eli 5kk vaaterahat siihen, että menin pukeutumisneuvojalle, joka teki minulle värianalyysin ym. ja katsoimme kerralla siistejä yhteen sopivia työvaatteita. Käytän niitä edelleen, vaikka siitä on jo muutama vuosi aikaa. Laatu kestää käyttöä ja aikaa. 

Toivottavasti saat luotua itsellesi sopivan vaatekaapin :) 

ALPA: ”Suuniteltu Suomessa ja valmistettu Pohjois-Euroopassa”.

Makuasia, onko ”suomalainen”.

Joo, no eipä taida olla suomessa kovinkaan kummoinen kangasteollisuus tällä hetkellä, joten mielestäni tuo Pohjois-Euroopassa valmistettu on parasta mitä tällä hetkellä on saatavilla.

Ja Alpalle ääni täältäkin. Ihania neuleita. Niitä myydään myös Helsingin keskustan Sokoksella, eli jos on joku alekuponki Sokokselle, niin voi sieltä saada halvemmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akryyliä kannattaa välttää viimeiseen asti, mutta en laittaisi tekokuituja kokonaan pannaan. Joustava tekokuitu on hyvä materiaali toimistohousuissa, se ei rypisty ja värit eivät haalistu pesuissa. Käytän myös kiireessä tekokuituisia paitapuseroita, niitä ei tarvitse silittää.

Vaatteet ostan Stockalta ja Aleksi13:sta. Replay on hyvä ja kestävä neulemerkki. Käytän töissä istuvia housuja, ballerinoja tai nilkkureita ja paitapuseroita. Talvella sileä ohut neule päällä. Tärkeintä siistissä tyylissä on hoidetut ja siistit kengät, housuissa ei saa olla polvipusseja, hiukset ja meikki pitää olla siistit ja neuleet sileitä ja nypyttömiä. Vaatteiden pitää olla istuvat.

Vierailija
44/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahtavia vinkkejä, kiitos kovasti! 

Vierailija
45/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kiva ketju. Jos joku osaa vielä sanoa merkin josta löytyy hyviä paitoja lyhythihaisia tai hihattomia. Neuleet on itselleni toimistoon ihan liian kuumia. Pidän usein kevyttä neuletakkia.

Vierailija
46/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boozlet, sieltä löytynyt laadukkaita vaatteita hyvään hintaan.

Vierailija
47/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suosikit Esperit ja Nanso (osa kamalia kuoseja, mutta löytyy myös hillittyä). 

Vierailija
48/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nectarine Iso-robertinkadulla. Sieltä löytyi aina laadukkaat vaatteet ja kengät vielä silloin kun asuin Helsingissä ja olin työelämässä.

Löytyy sivut googlaamalla nectarine clothes - shoes.

Vieläkin käytössä neuleita, kenkiä, takkeja, jotka silloin hankin. Suosittelen.

Vierailija
49/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nykyajan käsitys tyylikkyydestä 😂

https://papustories.fi/products/kanto-mekko-musta-naisten

Jep, nää on näitä Veitola -tyyppejä jotka pukeutuu naurettaviin säkkeihin, kunhan vaan on suomalaista käsityötä.

Jep, näitä löytyy suomalaisesta tuotannosta mustan lisäksi myös mummokuoseissa. Itse pidaän myös ajattoman nuorekkaasta klassisesta tyylistä ja olen löytänyt näitä lähinnä kivijalkakaupoista Hgissä. Myös Sokoksella ja Stokkalla sekä Halosella saattaa jotain löytyä. Olen myös löytänyt lyhyille sopivia vaatteita mikä ei aina ole helppoa.

Vierailija
50/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andiata, Selected Femme, Cos, Filippa K, Tiger Of Sweden, Marimekon maltilliset vaatteet.

Kengistä ehdottomasti Terhi Pölkki. Korkealaatuisia, eettisesti valmistettuja ajattomia ja laatuun nähden kohtuuhintaisia (200-300e).

Vierailija
51/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alpan alpakkavillaneuleet. Ajattomia ja laadukkaita.

Vierailija
52/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Andiata, Selected Femme, Cos, Filippa K, Tiger Of Sweden, Marimekon maltilliset vaatteet.

Kengistä ehdottomasti Terhi Pölkki. Korkealaatuisia, eettisesti valmistettuja ajattomia ja laatuun nähden kohtuuhintaisia (200-300e).

Itse en koskaan löydä Cossilta mitään. Mielestäni erikoisen mallisia.

Vierailija
53/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marks & Spencerillä on kivoja naisellisia vaatteita.

Suomalaisista esim. Andiatalla on tosi kauniita ja ajattomia, naisellisia asuja. Ainakin minulle ne ovat istuneet hyvin, suomalaiseen vartaloon. He käyttävät myös laadukkaita materiaaleja. Onhan ne kalliimpia, mutta ilmeisesti olet valmis myös vähän maksamaan?

Juuri näitä kahta olin tulossa sanomaan tänne.

Vierailija
54/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M&S:llä kohtuullisen hintaisia ja kivoja vaatteita. Kivoja löytyy myös esim Sandilta ja Gantilta. Mutta halvemmiltakin merkeiltä tekee välillä löytöjä.

Vierailija
55/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rilss ja Andiata. Andiatan vaatteet on ihania, ja kestäviä, aitoja materiaaleja.

Pidän myös Sand:n vaatteista. Näissä on ladylike-tyyliä:

Gant ja Lexington käy sporttisille naisille.

Vierailija
56/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tarkka materiaalien kanssa. Hypistelen ja rypistelen ennen ostopäätöstä. Jos matsku on liian rypistyväistä niin jätän ostamatta. Banana Republicilta olen tehnyt löytöjä.

Vierailija
57/78 |
29.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti käydä katsomassa tuo Vimma ja Nanso. Toivon todella, että nämä kaksi ovat jotain vitsejä tyylikkäästä ja kestävästä pukeutumisesta. Kauhistuksia nuo ovat ja pienelle lapselleni ehkä saattaisin hyvällä tuurilla laittaa. Aivan järkyttäviä rättejä. Trikoota ja kauheita kuvioita.

Mulla on tyypillinen suomalainen kroppa: pitkä selkä ja lyhyet jalat. Jalat ovat paksut ja lantio on leveä. Rintaa on riittävästi ja hartijat suht leveät. Olen tosin myös hieman lihava kun lapsen sain muutama kuukausi sitten.

Filippa K. ja Tiger of Sweden ei sovi millään muotoa. Kuten ei oikeastaan muutkaan ruotsalaisille suunnitellut vaatteet. Siksi esimerkiksi H&M on myös aika heikosti edustettuna kaapissani.

Minulle sopivat malliltaan Hugo Boss ja D&G. Lisäksi Burberryllä on muutama onnistunut kappale kropalleni. Balenciagaa on myös muutamia todella kivasti istuvia vaatteita.

Vierailija
58/78 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen toimistotyössä jossa yritän noudattaa arkisen tyylikästä/ajatonta tyyliä. En työskentele pankki/laki tms hyvin perinteisellä alalla joten ihan jakkupukuja tms ei tule usein pidettyä mutta muutoin siistimpää toimistoasua kylläkin.

Seuraavia tuotteita olen tykännyt käyttää:

- Alpan neuleet (esim talvella Alpan Moonlight mekko on ollut kestosuosikki, harmi että malli poistui tuotannosta). Muutoinkin alpakka on kiva materiaali kun nyppyä ei juurikaan ole tullut.

- Claire merkin merinovillaneuleet

- Repeat merino- ja kashmirneuleet/mekot

- Arela kashmirneuleet/mekot

Itse olen kokenut, että merinovilla on ”huolettomampaa” kuin kashmir. Kashmir on toki ihanan pehmeää iholla mutta pehmeyden myötä kuvioon tulevat nypyt. Enemmän tai vähemmän saa tehdä harjausta jotta neule pysyy siistinä. Vastaavasti vaikka Clairen merinoneuleet ei ole ainakaan minulla nyppyyntyneet.

Silkkiin minulla on viha-rakkaussuhde. Ihanan, noh, silkkistä ja kevyttä kuin henkäys päällä, mutta sähköistyy ainakin minulla, aina pitää olla alushame tms, herkästi tulee langanveto/nirhauma jos hankaa vaikka toimistopöydän reunaan, pesu ja tahranpoisto myös oman kokemuksen mukaan hankalampaa kuin neuleissa. Arkivaatteissa en kuitenkaan raaski käyttää pesulapalveluja jatkuvasti eli yritän ostaa vain sellaisia vaatteita joiden pesun ja huollon pystyn ja viitsin itse tekemään.

Vierailija
59/78 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tyylivinkki on pysyä laihana. Laihan päällä vaikka h&m:n rytkyt näyttää hyvältä. Ihan oikeasti. Minä laihdutin 10kg ja jouduin päivittään koko vaatekaapin. Ostin lähinnä h&m, ginatrikottia yms halpaa mutta tyylikkään näköistä. Työkaverit kehuu että miten olen aina niin tyylitelty ja viimeisen päälle. Hiukset myös pitää olla hillitysti auki tai tyylikkäällä poninhännällä.

Vierailija
60/78 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös mitkä ovat sinulle sopivat värit ja mallit. Suomessa on ihan liikaa kalpeita mustiin pukeutuvia, joille musta väri ei sovi. Hyviä perusvärejä on muitakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä