Miten mielestäsi voisin vähentää ihmisten ilmoilla liikkumista nyt korona-aikana (ov)? Helsinki.
Uutisten mukaan ihmiset Helsingissä liikkuvat samalla tavalla kuin ennen korona-ajan alkamista.
Olen töissä matalapalkka-alalla.
Menen julkisilla töihin.
Yritän käydä kaupassa harvemmin ja ostaa enemmän. Minulla ei oikein ole varaa kauppojen kotiinkuljetuksiin, toisekseen kun joudun joka tapauksessa liikkumaan julkisilla niin kaupassakäynti menee siinä samalla.
Käyn kaksi kertaa viikossa kuntosalilla. Käyn päivällä, kun siellä on vähemmän ihmisiä, lisäksi tilat ovat isot niin siellä ei olla vieri vieressä.
Miten voisin mielestäsi vähentää liikkumista ihmisten ilmoilla?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetat kuntosalin ja alat pyöräillä töihin. Käyt max. kerran viikossa kaupassa tai tilaat kaikki ostokset viikon välein kotiin. Kuljetus maksaa kympin. Kausilipun ja kuntosalinmaksun säästöllä kustannat kuljetukset ja nastarenkaat pyörään kevyesti ja pitkällä tähtäimellä säästät rahaa.
Minulla on kuntosalijäsenyys jo maksettu tietyksi ajaksi ja sen käyttämättä jättäminen ei tuo minulle säästöä. Sama koskee HSL-kausilippua, olen maksanut sitä jo kesäkuulle asti.
Pyöräily olisi periaatteessa ihan ok, mutta matka on tällä hetkellä 18 km suuntaansa, ja huonolla kelillä aika epävarma ajettava. Olen aiemmin ajanut lyhyempiä työmatkoja pyörällä, mutta en uskalla ajaa liukkaalla kelillä.
Muuten sinällään hyviä ideoita. ap
Nykyinen koronatilanne alkoi viime maaliskuussa. Jos et osta salikorttia ja HSL:n kausikorttia aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan, perustelusi ovat silkkaa pazkanjauhantaa.
En ole niin varakas, etteikö tuntuisi, jos jättäisin nuo käyttämättä. Ymmärrän, että meitä on eri tulotasoisia ihmisiä. ap
Kyllä se minullakin kirpaisisi jättää käyttämättä joku kuukausimaksullinen asia, josta maksanut monta kuukautta etukäteen. Se ei liity tähän.
Miksi väistit kysymykseni siitä, että olet yhä jatkanut kuukausikortin ostoa kuntosalille? Vaikka tilanne ollut päällä viime maaliskuusta asti?
Minulla on ollut salikortti voimassa viimeksi viime helmikuussa. Vaikka Suomeen korona iski kunnolla vasta maaliskuussa, uuden kortin jätin ostamatta jo sitä edeltäen, koska maailmalta kantautui jo helmikuussa sen verran huonoja uutisia, että oli vain ajan kysymys koska pandemia Suomessakin.
Kyllä minäkin haluaisin käydä siellä salilla tämän hemmetin kotijumpan sijaan. Mutta näin nämä nyt menevät. Kaikki me joudumme tekemään uhrauksia.
En jatkanut salikortin ostamista. Vaan ostin salikortin tammikuussa 2020 vuodeksi eteenpäin. ap
Noniin. Tammikuussa ostit kortin vuodeksi eteenpäin, jäsenyytesi loppuu viimeistään siis ensi tammikuussa. Joulukuu alkaa kahden päivän päästä.
"Olen niin köyhä, ja minun täytyy siksi itsekkäästi käyttää salikortti loppuun" -perustelu ei nyt päde.
Miksi ihmeessä tulet tämmöisiä kysymään, kun olet kuitenkin oman kantasi selvästikin jo päättänyt valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetat sen kuntosalilla käymisen.
Hmm. No en haluaisi lopettaa kuntoilua, kun se on minulle taas asia, joka tuo jaksamista. Ja tosiaan olen miettinyt, että käyn vain päivällä kun on vähän ihmisiä. Alapeukkuja varmasti tälle kommentille satelee. ap
No voi v... luuletko ettei me kaikki jouduta luopumaan asioista jotka tukee meidän jaksamista?!
Kannattaa muistaa, että yksinasuvat sen rajoituksista tulleen iskun ottavat vastaan. Mieti omalle kohdallesi tilanne, että puolisosi ja lapsesi olisi social distancingin vuoksi viety pois, et olisi nähnyt heitä maaliskuun jälkeen muuta kuin etäyhteyden kautta ja ainoat ihmiskontakteja olisivat maaliskuusta lähtien olleet ne kaupan kassat ja viikottsinen kuntosalireissu jolloin pari treenaajaa hallin toisessa päässä. Ja kuvittele että naapurin mirkku, joka olisi saanut pitää sosiaaliset kontaktinsa tulisi sanomaan että sinun pitää luopua kuntosalista, koska hänkin on luopunutjostain kielikurssista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. No en haluaisi lopettaa kuntoilua, kun se on minulle taas asia, joka tuo jaksamista. Ja tosiaan olen miettinyt, että käyn vain päivällä kun on vähän ihmisiä. Alapeukkuja varmasti tälle kommentille satelee. ap
No voi v... luuletko ettei me kaikki jouduta luopumaan asioista jotka tukee meidän jaksamista?!
Kannattaa muistaa, että yksinasuvat sen rajoituksista tulleen iskun ottavat vastaan. Mieti omalle kohdallesi tilanne, että puolisosi ja lapsesi olisi social distancingin vuoksi viety pois, et olisi nähnyt heitä maaliskuun jälkeen muuta kuin etäyhteyden kautta ja ainoat ihmiskontakteja olisivat maaliskuusta lähtien olleet ne kaupan kassat ja viikottsinen kuntosalireissu jolloin pari treenaajaa hallin toisessa päässä. Ja kuvittele että naapurin mirkku, joka olisi saanut pitää sosiaaliset kontaktinsa tulisi sanomaan että sinun pitää luopua kuntosalista, koska hänkin on luopunutjostain kielikurssista.
Kiitos.ap
En ymmärrä tätä suomalaisten lynkkauskulttuuria, mikä tässäkin keskustelussa ilmenee. Ap:lla on ihan hyviä/ymmärrettäviä perusteluja toiminnalleen, mitä ei millään haluta hyväksyä. On tosiaan yhden totuuden maa tämä Suomi. Eikö sitä haluta muuttaa ollenkaan?
Terv. ruuhkaisia paikkoja välttävä, ei ryhmäharrastuksia, missään ei hirveästi tule muutenkaan käytyä ja silloinkin aina hengityssuojan, välimatkojen ja käsidesin kera sekä lähikontaktit melkein olemattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luule.
Itse en voi käydä ulkona syömässä, kahviloissa, en matkustaa. En voi tavata sukulaisia, koska ovat riskiryhmää. Kuntosali alkaa olla viimeisiä asioita, joista haluaisin luopua. Mutta en tiedä, voisinko sitten vaikka maskin kanssa treenata. Kuten sanottu, turvavälit ainakin tuolla pitävät. ap
Minäkään en voi tehdä mitään noista, ja olen sinun laillasi matalapalkka-alalla ja ajokortittomana minun on pakko kulkea pitkät työmatkani julkisilla. Ja kyllä, olen luopunut kaikista sellaisista ei-välttämättömistä asioista joita olen ennen tehnyt. Myös sellaisista harrastuksista joista kovasti pidän ja joista en olisi halunnut luopua.
Kuntosali ihan oikeasti on aika otollinen paikka viruksen leviämiselle, turvaväleistä huolimatta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luule.
Itse en voi käydä ulkona syömässä, kahviloissa, en matkustaa. En voi tavata sukulaisia, koska ovat riskiryhmää. Kuntosali alkaa olla viimeisiä asioita, joista haluaisin luopua. Mutta en tiedä, voisinko sitten vaikka maskin kanssa treenata. Kuten sanottu, turvavälit ainakin tuolla pitävät. ap
Minäkään en voi tehdä mitään noista, ja olen sinun laillasi matalapalkka-alalla ja ajokortittomana minun on pakko kulkea pitkät työmatkani julkisilla. Ja kyllä, olen luopunut kaikista sellaisista ei-välttämättömistä asioista joita olen ennen tehnyt. Myös sellaisista harrastuksista joista kovasti pidän ja joista en olisi halunnut luopua.
Kuntosali ihan oikeasti on aika otollinen paikka viruksen leviämiselle, turvaväleistä huolimatta.
-eri
Kuulin keväällä, kun rajoitteita alettiin purkaa, että eräs riskiryhmäläinen ainakin silloin kävi kuntosalilla (mutta siellähän asiakkaat aina itse putsasivat laitteita käytön jälkeen ja turvavälejä pidettiin ym.?), vaikka muuten suositusten mukaan elikin. Mutta kunnostaan halusi tällä tavalla pitää huolta. Mutta ilmeisesti sitten nuo käytännöt eivät riitäkään, vaikka kävijöitä muutenkin olisi vähän? Miksi kuntosalilla käynti keväällä/kesällä oli ok, mutta nyt ei enää? Kyllä se korona taitaa muuallakin/muistakin syistä levitä kuin pelkästään kuntosalilla, mikä sitten ilmeisesti on ja on ollut ok, kun tietyistä asioista ei ole välitetty/välitetä, ainakaan riittävän ajoissa.
Minusta vietät jo nyt aika eristynyttä elämää.
Tässä kuitenkin ehdotuksia:
1.Kerran kuukaudessa tai kahdessa kotiinkuljetus. Silloin tilaat sellaista, joka säilyy pitkään: jauhoja, ryynejä, hiutaleita, kestomaitoa ( jos käytät), maitojauhetta. Itse tilaan näin:
1. viikoksi tuoretuotteita, kuten salaattia, maitoa, kalaa, lihaa, tuoreita hedelmiä/tuoreita marjoja, leipää
osan lihan pakastan tulevia viikkoja varten.
2. Viikoksi juureksia, jugurttia, juustoa, viiliä, tofua, pakastemarjoja, loput hedelmät, jos niitä vielä on. Tllä viikolla leivon leipää, josta laitan pakkaseen suurimman osan.
3. viikoksi loppujuurekset, pakastevihanneksia, pakastekalaa, pakasteesta lihaa ja itseleivottua leipää. Kestomaitoa ja loput juustot.
4. viikko: hernekeitto itse tehden tai purkista, pinaattilettuja itse tehden käyttäen maitojauhetta, papumakaronipata ( tähän pakastepaprikaa), tomaattikastike ja pasta, munakas. ym.
Ja jälleen uusi tilaus.
Vinkkinä on siis, että suunnittele ruokalista. Suunnittele, että miten saat syödyksi monipuolisesti, vaihtelevasti ja terveellisesti kasviksia, proteiinia ja hiilihydraattia käyttäen niin tuoreita kuin pakastevihanneksia. Toki säilykkeitäkin voi käyttää apuna. En koe, että itsellänikään olisi varaa käyttää kuljetuspalvelua joka viikko, mutta kerran kuukaudessa se helpottaa elämää. Jos kaikki jauhot yms eivät mahdu keittiön hyllylle, niin säilykkeitä voi pitää kauniissa korissa yms myös olohuoneessa yms.
Pidä kotivara koko ajan niin hyvänä, että tarvittaessa sinun ei tarvitse mennä kauppaan 2 -3 viikkoon. Tilaa siis jos silloin kun kaikki ei ole lopussa.
Kaupassa ryhdyt käymään vain 1-2 kertaa kuukaudessa.
2. Pyöräily ja kävely
Osta taittopyörä, jonka kanssa taitat ne ruuhkaisimmat matkat, jos mahdollista.
3. Julkiset
Mieti mihin aikaan kuljet. Onko vähemmän ruuhkaa, jos lähdet töihin 15-30 minuuttia aiemmin ja töistä 15-30 minuuttia myöhemmin. Käytä luppoaika kävellen, työpaikalla hiljaisessa tilassa kirjaa lukien.
4. Kuntosali
Tiedät itsekin että tästä voit luopua, jos on pakko. Jos ei ole pakko, niin käyt maskia ja käy vain siihen aikaan kun ei ole ketään. Käythän salilla, jossa on vähän ihmisiä ylipäätänsä?
5.Työ
Pidä tauoilla kunnon turvaväli muihin työntekijöihin.
Miten teidän työpaikalla pidetään turvavaleja? Entä tauoilla?
Miksi kysyt, kun ainoa asia listalta jonka voisit lopettaa, on sellainen, mitä et halua lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetat kuntosalin ja alat pyöräillä töihin. Käyt max. kerran viikossa kaupassa tai tilaat kaikki ostokset viikon välein kotiin. Kuljetus maksaa kympin. Kausilipun ja kuntosalinmaksun säästöllä kustannat kuljetukset ja nastarenkaat pyörään kevyesti ja pitkällä tähtäimellä säästät rahaa.
Minulla on kuntosalijäsenyys jo maksettu tietyksi ajaksi ja sen käyttämättä jättäminen ei tuo minulle säästöä. Sama koskee HSL-kausilippua, olen maksanut sitä jo kesäkuulle asti.
Pyöräily olisi periaatteessa ihan ok, mutta matka on tällä hetkellä 18 km suuntaansa, ja huonolla kelillä aika epävarma ajettava. Olen aiemmin ajanut lyhyempiä työmatkoja pyörällä, mutta en uskalla ajaa liukkaalla kelillä.
Muuten sinällään hyviä ideoita. ap
Nykyinen koronatilanne alkoi viime maaliskuussa. Jos et osta salikorttia ja HSL:n kausikorttia aina kahdeksi vuodeksi kerrallaan, perustelusi ovat silkkaa pazkanjauhantaa.
En ole niin varakas, etteikö tuntuisi, jos jättäisin nuo käyttämättä. Ymmärrän, että meitä on eri tulotasoisia ihmisiä. ap
Et sinä ihan köyhimmästä päästä ole, jos kykenit aiemmin ostamaan bussilipun noin vuodeksi. Joo, kyllä tiedän, että mitä pidemmän ajan ostaa, niin siinä säästää, mutta todella pienituloiset eivät voi sitä vinkkiä yleensä hyödyntää. Se on taas yksi niistä jutuista, joilla hyvätuloiset voivat maksaa liikkumisestaan vähemmän kuin ne, joille se oikeasti olisi tarpeen. Pienituloinen ei voi myöskään ottaa sitä riskiä, että kortti jää käyttämättä syystä tai toisesta. Sinulla on ollut rahaa sen ostoon, joten veikkaan, ettei kaupan ruokatoimitukset syöstä sinua konkurssiin.
Tosin minusta sinä voit ihan hyvin käydä kaupassa. Itsekin käyn, vaikkei olisi pakko.
28: Monelleko ihmiselle ostat noin kauheasti ruokaa?
Osta auto tai hanki auto yksityisliisarina. Elämänlaatu paranee, ja pienistäkin tuloista maksat pikkuauton 150e/kk liisarimaksun + bensat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alat treenaamaan kotona tai ulkona. Ei näillä säillä aina kivaa, mutta ei meillä muilla jotka ollaan näin tehty jo 9 kk ole aina kivaa ollut.
Tilaat ruoat kaupasta 2 krt/kk, niin kuljetuskustannukset ovat pienet. Suunnittelemalla onnistuu, on onnistunut meidän 4 henkisellä perheelläkin.
Pyöräilet enemmän, jos se on mahdollista.
Kiitos kannustavasta viestistä.
Keväällä käytin Helsingin kaupungin ulkosalia. Mutta huonolla ilmalla se ei niin houkuttele ja en pysty siellä tekemään kaikkea sellaista mitä sisäkuntosalilla.
Viime keväänä tein yhden ruokaostostilauksen ja sen ongelmana oli se, että monet tilaamani asiat oli loppu. Sen takia varautunut fiilis siitäkin.
ap
Keväällä oli paljon puutteita ruokatilauksissa, mutta sen jälkeen on tullut hyvin sen mitä on tilannut. Jotain tosi erikoista tai kausituotteita on ollut välillä loppu, mutta hyvin harvoin eikä koskaan ns. peruselintarvikkeissa, joten ei ole ollut käytännössä mitään haittaa vaikka on jotain puuttunut. (Puutteet siis tyyliin kakun prinsessakoriste, jauhettu inkivääri tms.)
No, itse olen karsinut syksyllä kaikki kodin ulkopuoliset harrastukset pois. Olen etätöissä. Lapsi on tähän asti ollut päiväkodissa. Nyt mietityttää, kannattaako riskeerata joulu enää päiväkodin vuoksi. Jos sairastumisin ja joutuisin sairaalaan, lapsi joutuisi ehkä sijoituskotiin siksi aikaa. Se olisi hänelle traumatisoivaa.
En Ile nähnyt muuta aikuisia kuin päiväkodin tädit pariin kuukauteen. Isovanhempia emme ole nyt syksyllä uskaltaneet tavata kuin ulkona maskit naamalla. Ystävien kanssa puhun puhelimessa.
Kyllä alkaa jo tuntua, että jos koko talvi menee näin. niin huh hei. Olen erittäin katkera Suomen päättäjille, että eivät toimineet kuten Uudessa-Seelannissa. Vetkutellaan vain.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä suomalaisten lynkkauskulttuuria, mikä tässäkin keskustelussa ilmenee. Ap:lla on ihan hyviä/ymmärrettäviä perusteluja toiminnalleen, mitä ei millään haluta hyväksyä. On tosiaan yhden totuuden maa tämä Suomi. Eikö sitä haluta muuttaa ollenkaan?
Terv. ruuhkaisia paikkoja välttävä, ei ryhmäharrastuksia, missään ei hirveästi tule muutenkaan käytyä ja silloinkin aina hengityssuojan, välimatkojen ja käsidesin kera sekä lähikontaktit melkein olemattomat.
No en vaan ymmärrä onko ap tosissaan vai mitä hakee tällä aloituksella. Hän kysyy miten vähentäisi muiden lähellä olemista, mutta mikään ehdotus ei kelpaa (eikä hänellä paljon menoja olekaan). Luulisi että hän sen tajuaisi, ettei ole mitään vähennettävää jos niin on päättänyt, ilman kysymistä.
Jos ei voi kolmea viikkoa käydä vaan töissä ja kerran viikossa ruokakaupassa niin on minun mielestäni aika hiton laiskaa, oikeasti. En ole kesän jälkeen käynyt MISSÄÄN. Opiskelen kotona. Käyn kävelyllä kerran päivässä. Kerran viikossa kaupassa. Tulen hulluksi kotona, haluan shoppailemaan ja ryhmäliikuntaan ja pitää illallista kavereiden kanssa ja tanssimaan baariin ja ELÄMÄÄN ELÄMÄÄ.
En kuitenkaan tee niin. Koska tiedän, että tämä aika ei tule kestämään pitkään. Haluan tällä tavoin tukea niitä ihmisiä, joiden on pakko kulkea julkisissa ja käydä töissä. Minun ei ole mikään pakko mennä minnekään, joten en mene. En, vaikka oma pää meinaakin hajota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on juuri tämä tilanne, asun yksin. Kesällä tapasin yhtä ystävää joitakin kertoja ja kävin kerran vanhempieni luona. Silti en mene kaupan kassalle seurustelemaan ja muita ihmisiä näkee lenkilläkin, ei sen takia tarvitse katsoa muita salillakävijöitä. Ap käy myös normaalisti töissä. Tätä en etätyöläisenä kadehdi lainkaan, mutta arjen sosiaalisissa kohtaamisissa työkavereilla on suurempi merkitys kuin jollain kassaneidillä.
Tilaan ruoat kotiinkuljetuksella kahden viikon välein. Ruokaan menee kotiinkuljetus mukaanlukien vähemmän rahaa, kun heräteostokset jäävät pois ja ruoat tilataan automarketista siinä, missä ennen olen käynyt pienissä kaupoissa monta kertaa viikossa. Maaliskuussa oli tuotepuutoksia hamstraamisen takia, sen jälkeen palvelut ovat toimineet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vietät jo nyt aika eristynyttä elämää.
Tässä kuitenkin ehdotuksia:
1.Kerran kuukaudessa tai kahdessa kotiinkuljetus. Silloin tilaat sellaista, joka säilyy pitkään: jauhoja, ryynejä, hiutaleita, kestomaitoa ( jos käytät), maitojauhetta. Itse tilaan näin:
1. viikoksi tuoretuotteita, kuten salaattia, maitoa, kalaa, lihaa, tuoreita hedelmiä/tuoreita marjoja, leipää
osan lihan pakastan tulevia viikkoja varten.
2. Viikoksi juureksia, jugurttia, juustoa, viiliä, tofua, pakastemarjoja, loput hedelmät, jos niitä vielä on. Tllä viikolla leivon leipää, josta laitan pakkaseen suurimman osan.
3. viikoksi loppujuurekset, pakastevihanneksia, pakastekalaa, pakasteesta lihaa ja itseleivottua leipää. Kestomaitoa ja loput juustot.
4. viikko: hernekeitto itse tehden tai purkista, pinaattilettuja itse tehden käyttäen maitojauhetta, papumakaronipata ( tähän pakastepaprikaa), tomaattikastike ja pasta, munakas. ym.
Ja jälleen uusi tilaus.
Vinkkinä on siis, että suunnittele ruokalista. Suunnittele, että miten saat syödyksi monipuolisesti, vaihtelevasti ja terveellisesti kasviksia, proteiinia ja hiilihydraattia käyttäen niin tuoreita kuin pakastevihanneksia. Toki säilykkeitäkin voi käyttää apuna. En koe, että itsellänikään olisi varaa käyttää kuljetuspalvelua joka viikko, mutta kerran kuukaudessa se helpottaa elämää. Jos kaikki jauhot yms eivät mahdu keittiön hyllylle, niin säilykkeitä voi pitää kauniissa korissa yms myös olohuoneessa yms.
Pidä kotivara koko ajan niin hyvänä, että tarvittaessa sinun ei tarvitse mennä kauppaan 2 -3 viikkoon. Tilaa siis jos silloin kun kaikki ei ole lopussa.
Kaupassa ryhdyt käymään vain 1-2 kertaa kuukaudessa.
2. Pyöräily ja kävely
Osta taittopyörä, jonka kanssa taitat ne ruuhkaisimmat matkat, jos mahdollista.
3. Julkiset
Mieti mihin aikaan kuljet. Onko vähemmän ruuhkaa, jos lähdet töihin 15-30 minuuttia aiemmin ja töistä 15-30 minuuttia myöhemmin. Käytä luppoaika kävellen, työpaikalla hiljaisessa tilassa kirjaa lukien.
4. Kuntosali
Tiedät itsekin että tästä voit luopua, jos on pakko. Jos ei ole pakko, niin käyt maskia ja käy vain siihen aikaan kun ei ole ketään. Käythän salilla, jossa on vähän ihmisiä ylipäätänsä?
5.Työ
Pidä tauoilla kunnon turvaväli muihin työntekijöihin.
En voi näitä kaikkia hyödyntää mutta kiitos että näit vaivaa näiden asioiden miettimiseen. :) jos itse en voi käyttää niin jollekulle muulle hyviä ideoita. ap
Olen yhä, ainoa harrastukseni on ollut kuntosali. Lopetin sen maaliskuussa, vaikka korttia oli käyttämättä suurin osa. AP on itsekeskeinen kakara.
En jatkanut salikortin ostamista. Vaan ostin salikortin tammikuussa 2020 vuodeksi eteenpäin. ap