Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää antako kelan uskotella että teidän kuuluu etsiä halvempi asunto

Vierailija
29.11.2020 |

Kelalla on lain mukaan todistusvelvollisuus siitä että halvempia asuntoja on. Sinne ei tarvitse mitään selvityksiä tehdä

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kelalla ole ikinä ollut mitään tekemistä minun asumiseni kanssa. Miksi pitäisi uskotella mitään.

Vierailija
122/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂🤦🏼 Kela katsoo netistä ja löytää heti halvemman vuokra-asunnon joka on homeloukku.

Vielä helpompaa kun Kelalla on jo kaupunkien vuokra-asuntojen hinnat tiedossa.

AP saa muuttaa.

Asumme jo kaupungin halvimmassa vuokra-asunnossa. Silti kela vaatii halvempaan muuttamista. Halvemman saa ainoastaan jos teinit ja vanhemmat majoittuu samaan makuuhuoneeseen.

Ulkomailla monet perheet asuu samassa huoneessa. Myös isovanhemmat.

Ulkomailla ihmiset asuu myös savimajoissa tai aaltopeltikopperoissa. Mitä sitten? Suomessa kai ymmärretään, että tuollainen aiheuttaa lisääntyneitä kustannuksia terveydenhuollossa ja mielenterveyspuolella. Mikä teillä oikeistolaisilla on, että te kuvittelette että ihmisten pahoinvointi lisää jotenkin tuottavuutta yhteiskunnassa?

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kela pakota muuttamaan. Tukea tosin vain maksetaan tietty määrä ja lopun maksaa asukas itse.

Niin asumistukea saavilla. Mutta eikös toimeentulotukea saavien koko vuokra makseta?

EI!

Vain hyväksyttävien asumiskustannusten verran. Eli käytännössä tarkoittaa sitä että ainakin Helsingissä maksat toimeentulotuesta osan vuokrasta itse. Eli elämiseen ei jää 500€ kuussa kuten pitäisi. 

Vierailija
124/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällöttävä ketju, toimeentulotuki on lyhytaikaiseksi tarkoitettu, ei tapa rahoittaa koko elämää.

Se on viimesijainen, ei lyhytaikainen. Jos tilanne ei siitä muutu, lain mukaan jostain maksetaan, eli toimeentulotuesta. Kukaan ei jää ilman rahaa, vaikka sinä oikeistolainen kuinka jankkaisit lyhytaikaisuudesta.

Vierailija
125/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällöttävä ketju, toimeentulotuki on lyhytaikaiseksi tarkoitettu, ei tapa rahoittaa koko elämää.

Luuletko oikeasti että tuo on jotenkin helppo tapa elää? Sellainen että ihmiset ajattelisi, että onpa lokoisaa, jatkankin näin? Kyllä tuo on stressaavin tapa, eikä kukaan tuollaista elämää toivo. 

Vierailija
126/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan ne köyhät sinne kelan toimistolle muuttaa, livahdatte vessoihin, siivouskomeroihin, tyhjiin toimistohuoneisiin, kai sinne aulaankin sata ihmistä mahtuu, siinäpähän sitte kanteleevat ulos. 

Vierailija
127/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpoimmalla pääsee, kun hakeutuu töihin. Mua ei kukaan painosta muuttamaan mihinkään. Ei tarvitse esitellä ja selitellä henkilökohtaisia pankkitietoja ym. Saa elää, niinkuin aikuinen, joka päättää itse omista asioista. 

En ymmärrä, miten joku oikein hakeutuu tilanteeseen, missä toinen ihminen syynää sun tietoja ja kyseenalaistaa valintoja. Eikö se ole nöyryyttävää?

Kannattaa hakeutua töihin - se on aikuisten ihmisten tapa elää. Vaikka se elintaso olisi matala, mutta sentään itsemääräämisoikeus ja yksityisyys säilyy. Mieluummin asuisin tenavien kanssa vaikka yksiössä, kuin selittelisin jollekin menojani. Ihmettelen suuresti näitä aikuisvauvoja, jotka oikein kehuvat sillä, että elävän tukien varassa. Lapsen asemassa - sanon minä. En kehtaisi kehuskella. 

Eri asia on oikeasti sairaat ihmiset. Mutta näidenkin joukossa on omilla valinnoillaan itsensä sairaaksi tekeviä ihmisiä. Uskokaa pois, että esim. 30kg ylipainoa aiheuttaa niitä polvikipuja. Tekisin asialle jotain, enkä jäisi sohvalle elämään irtokarkkimeren kanssa ja täyttelemään kelan lappuja. 

Vierailija
128/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan ei tarvi sanoa helsinkiläiselle että muuta Suomussalmelle niin siinä on todisteet huomattavasti halvemmista asunnoista. Ei ole mikään ihmisoikeus asua Helsingin keskustassa veronmaksajien maksamana. Kyllä Helsingissäkin asuvat voi muuttaa vaikka itärajalle jossa on halvempaa

Vierailija
129/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista helpoimmalla pääsee, kun hakeutuu töihin. Mua ei kukaan painosta muuttamaan mihinkään. Ei tarvitse esitellä ja selitellä henkilökohtaisia pankkitietoja ym. Saa elää, niinkuin aikuinen, joka päättää itse omista asioista. 

En ymmärrä, miten joku oikein hakeutuu tilanteeseen, missä toinen ihminen syynää sun tietoja ja kyseenalaistaa valintoja. Eikö se ole nöyryyttävää?

Kannattaa hakeutua töihin - se on aikuisten ihmisten tapa elää. Vaikka se elintaso olisi matala, mutta sentään itsemääräämisoikeus ja yksityisyys säilyy. Mieluummin asuisin tenavien kanssa vaikka yksiössä, kuin selittelisin jollekin menojani. Ihmettelen suuresti näitä aikuisvauvoja, jotka oikein kehuvat sillä, että elävän tukien varassa. Lapsen asemassa - sanon minä. En kehtaisi kehuskella. 

Eri asia on oikeasti sairaat ihmiset. Mutta näidenkin joukossa on omilla valinnoillaan itsensä sairaaksi tekeviä ihmisiä. Uskokaa pois, että esim

Sinäkin voit päätyä toimeentulotuen varaan. Et usko etkä ymmärrä sitä nyt, mutta niin voi oikeasti käydä. Toivottavasti käykin.

Vierailija
130/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni koko asumistuki pitäisi leikata pois niiltä, jotka asuvat ylikalliissa asunnossa sääntörikkomuksen vuoksi. Ei vain, että pitää maksaa erotus.

Vierailija
131/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta tulisi tehdä määräaikainen, esim. 2 vuotta. Sitten voi erityisellä syyllä hakea jatkoaikaa vuosi kerrallaan.

Vierailija
132/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus uskottelee että emme enää ansaitse tulla toimeen työsnsioilla, vaan nekin rahat kuuluvat rikkaille.

Vierailija
133/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta tulisi tehdä määräaikainen, esim. 2 vuotta. Sitten voi erityisellä syyllä hakea jatkoaikaa vuosi kerrallaan.

Mikä saa sinut ajattelemaan, ettei noin jo tehtäisi?

Minä saan hakea toimeentulotukea maksimissaan kahden kuukauden ajalle kerrallaan. Joka kerta joudun toimittamaan Kelalle tiliotteet siltä ajalta, jolta he eivät vielä ole niitä nähneet. Näin on tehty jo vuosia.

Vierailija
134/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia on oikeasti sairaat ihmiset. Mutta näidenkin joukossa on omilla valinnoillaan itsensä s

Toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaisesti elämän kolhimiin tilanteisiin. Sitä ei ole silti tarkotettu siihen, että ihmiset jäävät toimeentulotuen varaan vuosikausiksi tai periaatteen vuoksi. Jos kykyä on, niin aikuisuuteen kuuluu itsensä elättäminen. Itsensä parhaansa mukaan työkykyisenä pitäminen ei liikaa vaadittu. 

Vierailija
135/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on viimesijainen, ei lyhytaikainen. Jos tilanne ei siitä muutu, lain mukaan jostain maksetaan, eli toimeentulotuesta. Kukaan ei jää ilman rahaa, vaikka sinä oikeistolainen kuinka jankkaisit lyhytaikaisuudesta.

Ihmisen velvollisuus on aktiivisesti pyrkiä muuttamaan tilanteensa sellaiseksi, että asumis-tai toimeentulotukea ei tarvitse. Maksajan näkökulmasta ei ole reilua, että osa flunssa sillä, että toteuttaa itseään eikä siksi halua mennä töihin. Tai kotiäiti valittaa, että eihän hän voi töihin mennä, kun pitää jonkun hoitaa lapsia - joo, mutta älä silloin ole vailla korvausta työttömyydestä. Ethän sinä ole menossa palkkatöihin, vaikka sitä olisi tarjolla. 

Vierailija
136/136 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsensä parhaansa mukaan työkykyisenä pitäminen ei liikaa vaadittu."

Entäpä mitä tehdään sitten, kun tuo ei onnistu, vaan ollaan liian huonokuntoisia töihin ja liian hyväkuntoisia työkyvyttömiksi?