Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään turhaa-haaste vuodelle 2021

Vierailija
28.11.2020 |

Kuka lähtee mukaan ensi vuoden kestävää älä osta mitään turhaa-haasteeseen?

Itse lähden säännöillä, jonka mukaan loppuneen tilalle saa ostaa uuttaa, esim. Hygienia ja turvallisuuteen ja terveyteen vaikuttavat jutut hankitaan, esim. auton huolto, hammasharjat yms.

Vaatteita, verkkokursseja, sisustusjuttuja yms. Ei saa ostaa. Ei sellaista kosmetiikkaa, joka ei kuulu nykyiseen rutiiniin, eli ei uusia tuotekategorioita käyttöön ensi vuonna.

Kommentit (551)

Vierailija
401/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin lukemaan ketjua kun on sellainen olo että tekisi mieli ostaa jotain, melkein mitä vaan. Tiedän kyllä että se kuulostaa ihan älyttömältä, ja siksi yritän päästä tästä tunteesta eroon ostamatta mitään.

Alkuvuosi on meillä kiireaikaa töissä ja huomaan että työstressi saa näitä ostohaluja heräämään. Onneksi on tämä ketju, vertaistuki auttaa!

Vierailija
402/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vuosikausiin ostanut mitään herätteitä ja turhaa. Ei olis kyllä rahaakaan ylimäärästä. Myynnissä ihan turhia juttuja, sisustuskrääsää, kuteita, koruja, puutarhajuttuja, autotavaraa jne. On kiva kiittää itseä itsekurista ja säästää!

On kyllä käsittämätöntä miten maailma on jotenkin kirkastunut viimeisen parin vuoden aikana, kun on herännyt kaikkeen turhaan tavaraan. Välillä oikein ahdistaa kierrellä kaupoissa, kun näkee mitä kaikkea turhaa ihmisille yritetään jatkuvasti myydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n helmikuun raportti:

Ruoka ja päivittäistavara: 730 euroa. Kahden ihmisen ruokia ja lihaa tilamyynnistä.

Auto: 192e. Bensaa ja katsastus.

Apteekki: 102e

Muut: 590 e. Yksityislääkärikäynti takseineen, lahja, kukkaruukkuja ja multaa, kosmetiikkaa loppuneiden tilalle, suksivoiteet, pikaruokakäynti.

Aika kallis kuukausi, mutta ensi kuussa toivottavasti vähän vähemmän kuluja.

Vierailija
404/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nimenomaan pitää kuluttaa, etenkin satsata kotimaiseen. Mediassa on paljon puhe ravintoloiden ahdingosta mutta välillisesti monet muut sidosryhmätkin kärsii. Jokuhan tämän kaiken lopulta maksaa. Ne kenellä on töitä ja rahaa niin kuluttamaan, pyörii yhteiskunnan rattaat.

Vierailija
405/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reisille meni heti toisella vuoden viikolla, ps5 oli pakko hakea pois kuleksimasta. Oi tätä autuutta kun voi vaan röhnätä sohvalla ja syödä roskaruokaa. Ehkä ens vuonna sit uudestaan

Vierailija
406/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet ovat turhaa? Nakunako ulkona pitäisi mennä?

Ei, vaan meitä on monta, joiden kaapeissa ja varastoissa on JO NYT moneksi vuodeksi vaatteita.

Vierailija
407/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen noudattanut tätä jo vuosia. V*tuttaa koko länsimainen kertakäyttökulttuuri muutenkin. Kaikkialla tuputetaan tavaraa joka kuitenkin heitetään kohta jo pois. Sairasta.

Vierailija
408/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en käytä mitään kulttuuria en käy ravintoloissa jos matkustan suomessa minimoin kulutuksen. niin paljon on em mainittu väki valittanut medioissa  kuitenkin tukia nauttineet. KUVITTELEVAT OLEVANSA AINOITA KORONASTA KÄRSIJÖITÄ.

Vierailija
409/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmösellä keski-ikäisellä työssäkäyvällä pariskunnalla on kyllä hankittu jo tarpeeksi tavaraa ja vähän liikaakin. Viisi vuotta sitten jo päätimme, että tästedes hankitaan tavaraa ja vaatteita vain poisheitettävien (rikkinäisten) tilalle. Viime vuonna en ostanut muita vaatteita kuin alusvaatteita ja sukkia. Rahaa on säästynyt ja sitä on käytetty matkusteluun (ennen koronaa), ravintoloissa syömiseen, konsertteihin, Harrastuksiin ym. Ei kannata rajoittaa tavaroiden kulutusta vain yhteen vuoteen vaan tehdä siitä ekologinen elämäntapa.

Vierailija
410/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen noudattanut tätä jo vuosia. V*tuttaa koko länsimainen kertakäyttökulttuuri muutenkin. Kaikkialla tuputetaan tavaraa joka kuitenkin heitetään kohta jo pois. Sairasta.

Minä taas siitä syystä ettei ole varaa.

Vierailija
411/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä ja toista olis kiva saada tavaraa on mielessä, mutta ei vain huvita ostaa. Ei huutonetistä, ei thomannilta, ei edes suomalaisista kaupoista. Rahaa kertyy pankkitilille ja osakkeisiin.

Ravintoloiden tarjontaa selasin ennen koronaa ja koronan aikanakin. Mikään sapuska niiden listoilla ei houkuta. Joko ruokalajit ovat outoja epäruokia (kuten pastaa) tai sitten annoksella on tuplasti liikaa hintaa.

Vierailija
412/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko 8

Ärsyttävät 1,5€ meni tänään pysäköintiin kun ei ollut töissä taukoa siirtää autoa. Muuten 0e kulutusviikko kun olin kipeänä ja söin hätävara varastoja.

Vierailija
413/551 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä puolitiessä elämän kestävässä älä osta mitään turhaa -haasteessa. Viime vuonna ostin seuraavat asiat, jotka ovat sittemmin osoittautuneet turhiksi: 

- meikkisieni (en sitten käynytkään päivittäin työpaikalla, viikoittain ulkona syömässä, enkä koko vuoden aikana kertaakaan konsertissa, teatterissa tai muualla, jonne olisin meikannut, jäi siis käyttämättä)

- itsehoitotuote apteekista nenän limakalvoille (ei sopinutkaan, joten piti jättää käyttämättä ja heittää avattu tuote pois)

- kasvomaskeja (jotka eivät istuneetkaan kunnolla, vaan jäi niin isot raot joka puolelle taipumattoman materiaalin takia, että jäivät käyttämättä)

Huonekaluja ostin viime vuonna uuteen asuntoon jonkin verran, koska entiset olivat opiskelijakämppään hankittuja sekalaisia, eikä niistä saanut kummoista sisustusta aikaiseksi. Annoin vanhoja pois, ja käyttöön menivät. Uudet hankinnat tein sellaisina, että uskoisin niiden palvelevan ainakin oman jäljellä olevan elinikäni. Osa jää varmaan tulevillekin sukupolville, jos kelpuuttavat. Sen verran ajattomia ovat, että miksei? 

Vaatteita en edes ostanut viime vuonna, ja niiden suhteen on ollut niukka linja jo vuosia. Olen ostanut suomalaista, tarvittaessa korkeintaan eurooppalaista, ja laadukasta, ja koska se tarkoittaa kalliimpaa hintaa, ei tuu ostettua paljoa. Mut eipä sitä paljoa tarvitsekaan, kun on kapselivaatekaappi-tyyppinen ratkaisu. Ei tarvitse niin isoa vaatehuonettakaan. 

Vierailija
414/551 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa tuli ostettua heräteostona kaksi vaatetta -60% alesta, kashimirneule ja hihaton pusero. Ihan välttämättä en olisi niitä tarvinnut, mutta molemmille tulee olemaan paljon käyttöä, ja olen oikeastaan pitänyt neuletta viimeisen pari viikkoa joka päivä. Muuten ostokset ovat olleet ruokaa, loppuneen tilalle ostettuja ihonhoitotuotteita ja uuteen kotiin tarvittavia asioita kuten verhoja ja lamppuja. Mitään ei olla sen ihmeemmin uusimassa, mutta tuleva koti on sen verran entistä isompi että kaikenlaista joutuu hankkimaan.

Jäin miettimään muiden laittaminen budjettien perusteella, että onkohan meillä tapana törsätä ruokaan. Meillä neljän hengen taloudessa ruokalasku on n. 800e/kk. Ostamme paljon marjoja ja tuoreita kasviksia, luomua jne., mutta toisaalta lihaa ei juurikaan eikä maitoa/limua/karkkia tai esim. pikkupakkauksia maustettuja jugurtteja tai vastaavaa höttöä. Meillä on myös yksi vehnäallerginen, joten syömme aika paljon gluteenitonta. Ruoka tehdään enimmäkseen alusta asti itse, tosi harvoin ostetaan eineksiä. Monella näyttää menevän ruokaan aika paljon vähemmän, joten mitä te muut syötte?

Vierailija
415/551 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuun viimeisen viikon raportti:

Ruoka 64€

Puhtaus ja terveys 91€, josta FFP2-maskeihin 30€

Herkut 17€

Vaatteet 15€ (vuorilliset villalapaset)

Kasvohoito 125€ (Exuviance ja karvanpoisto)

Huomasin, että töissä olin alkanut ostella ananaslimua.🙄

Sehän on vielä pahempaa tuhlausta kuin ne energiajuomat, joista luovuin tämän haasteen myötä. Joten nyt on kurssia korjattava. Kaapista löytyi Berocca-poretabletteja, siinä voisi olla järkevä vaihtoehto.

Vierailija
416/551 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kovat omantunnon tuskat sillä tammikuu meni hyvin ja yhtään turhaa tavaraostosta en tehnyt, mutta harmittaa kaikki ne turhat herkut mitä tuli ostettua ja syötyä. Joka kerta kun karkkipussin avaa, tekee tosi paljon mieli salmiakkia ja sitten kun sen on syönyt, ajattelee että siinäkö se taas oli, eipä se nyt niin ihmeelliseltä maistunut. Helmikuu meni ihan pipariksi, tuli osteltua pariinkin otteeseen käsityötarvikkeita, kaikki täysin tarpeettomia. Tosin laitoin osan vanhoista myyntiin. Silti, sapettaa, heikko luonne. Kaupassa pyrin käymään 2x viikossa ja ostamaan tarjouksista mahdollisimman paljon. Herkkujen syönti taas mennyt ihan överiksi. Millä ihmeellä noista pääsee eroon? Nyt taas maaliskuu sitten tiukalla linjalla. No jos antaisi itselleen armoa ja aloittaisi uudelleen.  

Vierailija
417/551 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin ostorajoitukset kahdenksan vuotta sitten. Perheessä lapsia, joten kamaa tulee väistämättä. Aina pyritään silti miettimään tarvitaanko jotain oikeasti. Eläisimme laatikoiden keskellä, jos en olisi toiminut näin.

Vierailija
418/551 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaanrannanmaalari kirjoitti:

Helmikuussa tuli ostettua heräteostona kaksi vaatetta -60% alesta, kashimirneule ja hihaton pusero. Ihan välttämättä en olisi niitä tarvinnut, mutta molemmille tulee olemaan paljon käyttöä, ja olen oikeastaan pitänyt neuletta viimeisen pari viikkoa joka päivä. Muuten ostokset ovat olleet ruokaa, loppuneen tilalle ostettuja ihonhoitotuotteita ja uuteen kotiin tarvittavia asioita kuten verhoja ja lamppuja. Mitään ei olla sen ihmeemmin uusimassa, mutta tuleva koti on sen verran entistä isompi että kaikenlaista joutuu hankkimaan.

Jäin miettimään muiden laittaminen budjettien perusteella, että onkohan meillä tapana törsätä ruokaan. Meillä neljän hengen taloudessa ruokalasku on n. 800e/kk. Ostamme paljon marjoja ja tuoreita kasviksia, luomua jne., mutta toisaalta lihaa ei juurikaan eikä maitoa/limua/karkkia tai esim. pikkupakkauksia maustettuja jugurtteja tai vastaavaa höttöä. Meillä on myös yksi vehnäallerginen, joten syömme aika paljon gluteenitonta. Ruoka tehdään enimmäkseen alusta asti itse, tosi harvoin ostetaan eineksiä. Monella näyttää menevän ruokaan aika paljon vähemmän, joten mitä te muut syötte?

No mulla meni viime kuussa 1.5 ihmisen ruokiin reilu 700 euroa, joten 800 euroa neljälle hengelle kuulostaa tosi kohtuulliselta. Suomessa ruoka on aika kallista, jos ei osta ulkomailta tuotua halpista. Ap

Vierailija
419/551 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni viime kuun ruokiin 170 e. 800 e kuulostaa siis aika kohtuulliselta, 700 e 1,5 henkilön ruokiin on tosi paljon!

Vierailija
420/551 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaanrannanmaalari kirjoitti:

Itsellä se ruoka on se mistä pelkästään voin enää säästää. Syön paljon keittoja, leivon leivät itse, marjat ja kasvikset kerätty kesällä pakkaseen omalta kasvimaalta/kasvihuoneesta, tontin vieressä hehtaarin kokoinen alue mistä vadelmaa tolkuttomasti, keräsin 200 litraa, sitten ei mahtunut pakkaseen enää vadelmia kun piti jättää muillekkin pakastettaville tilaa :D. Ei ravintoloita, eineksiä tai noutoruokaa. Kipeänä olen sallinut itelle tilata pizzan tms. Jos jotain hyvää tekee mieli mietin jaksanko leipoa, jos en ei tee hyvää sitten tarpeeksi mieli. Ja tosiaan kesällä syön melkeen täysin kasvisruokaa kun oma tontti puskee vihannesta omppua yms. niin paljon että töihin raahaan niitä kun ite ehdi syödä. Rakastan puutarhailua ja kun siemenestä saa kasvatettua ihan ite jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän