12v suuttuu edelleen tuonkin ikäisenä, jos häviää pelin
12v lapsi ei vieläkään ole oppinut häviämään peleissä. Joukkuelajissa häviäminen ei harmita, mutta yksilöllisistä ja seurapeleissä etenkin on alkanut lopettaa pelaamisen, kun näyttää siltä ettei voita. Edes kakkossija ei kelpaa, pitää voittaa. Emme ole antaneet hänen voittaa tahallaan, että olisimme pelanneet itse huonosti, jotta oppisi ettei aina voita. Mitkään järkipuheet ei auta.
Miten tuon ikäistä voi opettaa häviämään huutamatta ja suuttumatta? Vai voiko asialle tehdä mitään?
Kommentit (9)
Sano että ette pelaa kun hän aina suuttuu. Ei ole kiva pelata räyhääjän kanssa jne.
Onko muutenkin suorituskeskeinen?
Olen 29-v. ja edelleen on vähän tuota samaa vikaa. :D Omalla kohdallani kyse on mielestäni siitä, että en nauti juuri minkään asian tekemisestä aidosti, vaan saan iloa ainoastaan hyvästä suorituksesta. Eli peleissä hyvä suoritus = voitto, opiskeluissa hyvä suoritus = hyvä arvosana jne.
Miten suhtaudutte kun voittaa, entä miten, kun häviää?
Noloa. Tulee olemaan aikuisena samanlainen.
Vähän niinku mun mies 36-v... Kaikki ei vaan opi.
No, ei Spedekään osannut hävitä edes kaiken kansan katsellessa.
Korostamalla että kaveritkaan ei jaksa pelailla mitään sellaisen kanssa, joka ei voi antaa tilaa muillekin voittaa. Että tärkeintä ei ole pelkkä voitto tai tappio, vaan että kaikilla on kivaa.
Mitäs jos hommaisitte pelejä, missä ei ole vain yhtä voittajaa, vaan esim. kaikki voittaa tai häviää jos eivät osaa tehdä yhteistyötä? Pelejä on muitakin kuin Monopoly tai Afrikan tähti.
Pelit pois.