Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä on peräisin sellainen asenne, että kaikki mainstream on noloa?

Vierailija
28.11.2020 |

Itse ainakin törmään usein ihmisissä asenteeseen, että mainstream-musiikki on noloa ja vain pienten erikoisgenrejen kuuntelu on oikeaa musiikin harrastamista. Sama elokuvissa (tusinaelokuvat) ja kirjallisuudessa (hömppäromaanit).

Mistä tämä on peräisin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainstream mediasta?

Vierailija
2/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on kielipuoli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteelta

Vierailija
4/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, sen kun tietäisi. Tälläkin palstalla on tullut usein törmättyä siihen ajatukseen, että mainstream = w.ee.tee. (Tuo lyhenne on ilmeisesti nykyään kielletty palstalla.)

Vierailija
5/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa ihmisestä erittäin laiskan kuvan.

Itse en voisi sietää tylsänharmaata puolisoa joka ajaa toyota avensiksella, kuuntelee radio suomipoppia ( myös kotona ), lukee remeksiä, ja katsoo salattuja elämiä, jonka suosikkiravintola olisi pizzeria / kebab sähläm.

Vierailija
6/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku haluaa olla uniikki lumihutale. Maistreamia vastustetaan ihan periaatteesta, koska minä olen erityinen.

Vierailija
7/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kai kun mainstreamiin voi päästä sellasella tuotannolla, joka vetoaa mahdollisimman keskinkertaiseen ihmiseen, tai rahalla ja suhteilla vaikka olisi huono artisti (esim. Selena Gomez). Ap on silti oikeassa siinä, että ei mainstream tarkoita automaattisesti huonoa tietenkään. Totta kai sinne pääsee helmiä aina välillä, eikä pitäisi olla (oikeasti ei olekaan) noloa kuunnella/lukea/katsoa mainstreamia.

Täytyyhän sekin ottaa huomioon, että monet marginaali-ilmiöt ovat olleet sitä aluksi, mutta siirtyneet suuren yleisön suosioon. Miten se muuttuisi hyvästä huonoksi vain sen perusteella?

Vierailija
8/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin se pidetään henkisenä vajavaisuutena, joko tyhmyytenä tai laiskuutena. Mulla alkaa heti hälytyskellot soida, kun joku alkaa kysellä musiikki-, elokuva- tai kirjamausta. Yleensä kyselijät ovat näitä muita parempia hifistelijöitä.

Vierailija
9/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtavirta on suomeksi ihan valtavirtaa. Ei se hienommaksi muutu emglantia suomen väliin sönköttämällä.

Vierailija
10/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainstream-pop nyt vaan on nykyään ihan hirveää roskaa. 

Vierailija
11/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa ihmisestä erittäin laiskan kuvan.

Itse en voisi sietää tylsänharmaata puolisoa joka ajaa toyota avensiksella, kuuntelee radio suomipoppia ( myös kotona ), lukee remeksiä, ja katsoo salattuja elämiä, jonka suosikkiravintola olisi pizzeria / kebab sähläm.

Itse luen kiinnostavia kirjoja ja kuuntelen ns erikoistakin musiikkia, mutta autoista ja ruuasta en piittaa mitä lajia ne on. Ei kaikilla alueilla kannata olla erikoinen. Mutta ymmärrän kyllä, en minäkään voisi olla ihmisen kanssa jolle joka asiassa se tavallinen vaihtoehto = best.

Vierailija
12/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin se pidetään henkisenä vajavaisuutena, joko tyhmyytenä tai laiskuutena. Mulla alkaa heti hälytyskellot soida, kun joku alkaa kysellä musiikki-, elokuva- tai kirjamausta. Yleensä kyselijät ovat näitä muita parempia hifistelijöitä.

No ei välttämättä. Itse ainakin kysyn musiikista ihan siksi kun se kiinnostaa, ja koska haluan puhua musiikista mielellään uuden kaverin tai mahdollisen kumppanin kanssa. Ehkä olen hifistelijä sillä alueella kyllä, mutta en pidä itseäni parempana kuin joku joka ei ole kiinnostunut samasta. En vaan pidä hirveän yhteensopivana meitä silloin.

Vierailija
13/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei välttämättä. Itse ainakin kysyn musiikista ihan siksi kun se kiinnostaa, ja koska haluan puhua musiikista mielellään uuden kaverin tai mahdollisen kumppanin kanssa. Ehkä olen hifistelijä sillä alueella kyllä, mutta en pidä itseäni parempana kuin joku joka ei ole kiinnostunut samasta. En vaan pidä hirveän yhteensopivana meitä silloin.

Mulla ei ole kyllä koskaan tuollaiset asiat vaikuttaneet siihen, kenestä on tullut kaveri tai kumppani. Yhteinen sävel on syntynyt ihan muista asioista kuin yhteisistä kiinnostuksen kohteista. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.

Vierailija
14/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, eikö se ole jokseenkin noloa elää se ainoa elämänsä ajatellen koko ajan että kelpaisi muille ja unohtaa kokonaan omat unelmat, toiveet, halut ja mieltymykset? Mitä annettavaa sellaisella henkilöllä on kenellekään itsestään? Eihän hän anna mitään edes itselleen.

Sitten jos nämä valtavirran luojat tai seuraajat kohtaavat jonkun poikkeavan, niillä nyrjähtää aivot vinoon. Oma tyttöni ei ole koskana pitänyt vaaleanpunaisesta, ja kuullut koko pienen ikänsä sitä, että on poika, vaikka hänellä olisi keltainen röyhelö-pitsi-prinsessamekko päällä pitkät hiukset auki hulmuten. Mutta koska lapsi ei ole pukeutunut vaaleanpunaiseen, hän ei voi olla tyttö??? Ja tätä väitettä on tullut enemmän aikuisten kuin lasten suusta. Joten kyllä he ihan itse antavat itsestään nolon aivottoman kuvan.

Mutta on sekin noloa, että väittää vain oman rajatun makunsa olevan sitä oikeaa ja kaikki muut ovat väärässä. Jokainen pitäkööt siis oman makunsa, kunhan se on aidosti sitä omaa, eikä arvostele muita.

Vierailija
15/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kyllä koskaan tuollaiset asiat vaikuttaneet siihen, kenestä on tullut kaveri tai kumppani. Yhteinen sävel on syntynyt ihan muista asioista kuin yhteisistä kiinnostuksen kohteista. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.

Juu. Minkälaisista asioista se yhteinen sävel sinulla tulee kavereiden ja kumppanin kanssa?

Vierailija
16/16 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin tämän palstan mustavalko-ideologian mukaan mainstream-elämäntapa on se ainoa oikea. Siis tämä iänikuinen "ihana puoliso-ihanat lapset-korkeakoulututkinto-hyväpalkkainen työ-omistusasunto ja lässytilässyn omakehu-listaus". Niin sitten tätä hyvinpärjäävän ihmisen mainstream-elämää pitää tietysti maustaa ei-mainstream -musiikilla/elokuvilla ym. niche-harrastuksilla :) "Huono" maku pitää pistää piiloon.

Mutta tämä taitaa olla kyllä vähän vanhemman polven ajattelua. Nuoremmille saattaa "nolojen" genrejen fanitus olla jopa coolia..?

Minä olen vähän vajaa 50-vuotias tunikatäti ja olen viimevuosina löytänyt fan fictionin. (Tosin vain lukijana, en kirjoittajana.) Ja minua vähän nolottaa, kun luen sitä :) Fan fiction kaiketi on mainstreamia, mutta lähinnä kai nuorten tekemää ja kuluttamaa.