Esimiehen näpäytykset
Meillä on ollut uuden esimiehen myötä melkoinen romahdus työilmapiirissä. Aiemmin ihmiset ovat joten kuten jaksaneet liian pienellä porukalla, mutta nykyisin uuden esimiehen myötä, joka ei suostu edes myöntämään resurssivajetta, tilanne on mennyt päin honkia. Esimies ei itse ota mitään kantaa siihen, että mikä tehtävä tehdään ensin tai mistä voi sanoa, että hoidetaan puolen vuoden päästä. Kun häneltä kysyy neuvoa, on vastaus, että kaikki on tärkeitä ja kaikki on tehtävä. Olen siis itse joutunut priorisoimaan, kertomaan että vielä ei ehditä tai saattaa mennä seuraavalle vuodelle tai ottamaan sonnan vastaan, jos esimies on jotain mennyt lupaamaan eikä sitten olekaan pystytty siihen vastaamaan, koska on monta muuta kiireellistä ollut samaan aikaan menossa.
Nyt sitten esimies otti oikein puheeksi, että en saa sanoa, että ei pystytä tekemään tai menee vaikka puolen vuoden päähän. Meidän yksikön pitää näyttää ulkoisesti hyvältä, laittoi tämän oikein kehityskeskustelu kaavakkeeseeni, että minun pitää kehittää ulosantiani. Lisäksi laittoi, että vaikuttaa oman urani kehitykseen firmassa, jos en osaa muuttaa toimintaani. Mitä hittoa! Jos väkeä ei ole ja jos tiedän jo valmiiksi, että on sata muuta hommaa ennen tätä uutta hommaa, niin en saa sanoa rehellisesti, että menee vaikka se puoli vuotta-vuosi ennen kuin asiaan pystytään tarttumaan. Nytkin otan kuraa niskaan, koska ei pystytä vastaamaan tarpeisiin. Ja jos menen lupaamaan, että joo hoidetaan eikä hoidetakaan, niin saan sittenkin kuraa niskaani. Esimies itse haluaa näyttää hyvältä omien esimiestensä silmissä, joten mitään ei saisi tihkua hänen ohitseen, vaan vain piilotella tilannetta. Ja jos joku ulkopuolinen kysyy häneltä resursseita, vierittää hän syyn alaisilleen.
Tästä ei taida olla muuta syytä kuin muualle lähtö. Harmi, koska pidän työtehtävistäni, työkavereistani, palkka ok, työmatka ok, koulutusmahdollisuudet ok. Mutta yksi tympeä esimies pilaa kokonaisuuden...
Muita samoin kärsiviä?
Kommentit (28)
no älä ota kantaa asioihin jos sanot ne esimiehen mukaan väärin, ohjaa yhteydenotot hänelle. Ja jos pitäisi tehdä kolme asiaa, mutta asiaa on vain yhdelle, kysy häneltä suoraan mikä niistä tehdään.
Joudun itsekin haastamaan omaa esimiestäni päivittäin, koska kaikkeen aika ei riitä. Välimme ovat hyytävät mutta molemmat varovat tarkasti sanojaan ja työt hoituvat asiallisesti. Työilmapiiri nyt on mitä on, mutta uskon että esimies ei kauaa jaksa koska ei saa työstään sitä hen koht hehkutusta mitä hakee. Siirtynee muualle vuoden sisään ja seuraava tulokas voi olla parempi...tai huonompi.
Tällaisten asioiden takia uskon juuri siihen ns. vanhanaikaiseen ryhmäkuriin, eli siihen, että jos saadaan koko työyhteisön tuki asialle (työntekijät) ja vielä vähän kovistellaan esimiestä ja vedotaan ammattiliittoon, niin esimies on aika yksin, kun kaikki hänen alaisensa pyrkivät painostamaan asioiden muutosta parempaan (mikä siis kyllä palvelisi siis koko yritystä tämä ap:n ongelman ratkaisu). Tämä ainakin pakottaisi esimiehen toimiiin ja saattaisi hänen asemansa huonoon valoon omien esimiestensä silmissä (että on käsittelemättömiä ongelmia ja niihin ei ole aiemmin puututtu). Työnantajan kun on vaikea irtisanoa kaikkia alaisiaan! Ja yleensä siinä vaiheessa kun kaikki työntekijät "nousevat kapinaan asiasta" niin alkaa oikeasti se aito selvittely työ ylemmän johdon toimesta, että mitä helvettiä sielä työpaikalla oikein tapahtuu; mikä on ongelma ja miksi, ja mitä sille pitää tehdä, ja miksi tähän ei ole jo aiemmin puututtu!... Suosittelen!!
aina jos sanoo jotain asiatonta, pyydä tarkentamaan mitä tarkoittaa ja pidä huolta että paikalla on myös joku muu
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 11:15"]Tällaisten asioiden takia uskon juuri siihen ns. vanhanaikaiseen ryhmäkuriin, eli siihen, että jos saadaan koko työyhteisön tuki asialle (työntekijät) ja vielä vähän kovistellaan esimiestä ja vedotaan ammattiliittoon, niin esimies on aika yksin, kun kaikki hänen alaisensa pyrkivät painostamaan asioiden muutosta parempaan (mikä siis kyllä palvelisi siis koko yritystä tämä ap:n ongelman ratkaisu). Tämä ainakin pakottaisi esimiehen toimiiin ja saattaisi hänen asemansa huonoon valoon omien esimiestensä silmissä (että on käsittelemättömiä ongelmia ja niihin ei ole aiemmin puututtu). Työnantajan kun on vaikea irtisanoa kaikkia alaisiaan! Ja yleensä siinä vaiheessa kun kaikki työntekijät "nousevat kapinaan asiasta" niin alkaa oikeasti se aito selvittely työ ylemmän johdon toimesta, että mitä helvettiä sielä työpaikalla oikein tapahtuu; mikä on ongelma ja miksi, ja mitä sille pitää tehdä, ja miksi tähän ei ole jo aiemmin puututtu!... Suosittelen!!
[/quote]
tämä vain harvoin onnistuu. Suurin osa kun on niitä ruskeakieliä jotka kyllä nurisevat mutta pomon edessä mielistelevät.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 10:33"]Suomessa on kovin vähän hyviä esimiehiä.
[/quote]
Suomessa on yllättävän vähän myös hyviä alaisia. Esimiestaitojen lisäksi on myös alaistaitoja: kyky käyttäytyä palavereissa, olla huutamatta muiden päälle, ajatella muutakin kuin omaa henk.koht. etuaan jne jne.
Pitäisi järkätä 14-hengen alaisporukalleni "virkistys"päivä, vaikken haluaisi mitenkään viettää heidän kanssaan yhtään aikaa. Porukan rähinäporukka keksi vielä MAHTI-idiksen, jossa lähdemme toiselle puolelle Suomea niin että päivän pituudeksi tulisi 12-13h. Ei jösses! Sitten hirveä kitinä, kun me ei KOSKAAN päästä MINNEKÄÄN.
Ja juu, julkisen sektorin naisvaltainen paikka kyseessä.
[/quote]
Tätä odotankin! On vaikeaa pitää yllä tehokkuusvaatimuksia jakannustaa ihmisiä edes osaan siitä mitä yksityisellä tehdään.
Täällä saisi kirves heilua.
Julkista sektoria onneksi karsitaan lähitulevaisuudessa. Olette kalliita veronmaksajille.
[/quote]
Vastaus 5 = ap.
Ja jatkan taas.
Todellisin syy taitaa olla se, että hän näyttäisi huonolle, jos myöntäisi ettei saa hommia pelittämään nykyresursseilla. Ollaan ehdoteltu, että voisiko toisista yksiköistä tulla lainaan joku silloin tällöin, esimiehen mukaan ei käy (en tiedä onko todellisuudessa kysynyt mistään). Työterveydessä on meillä muutamat erikseen puhuneet asiasta, pari ollut jopa muutaman kk päänsä takia s.lomalla. Esimiehen mielestä ongelma on noilla ihmisillä, ei työn määrässä tai hänellä. Itse en koe esim. s.lomasta olevan hyötyä: en ole masentunut, sama homma tod.näk. jatkuisi takaisin palattuani ja olisin sitä alinta kastia, joka haluaa "lomailla". En siis itse ajattele näin, mutta esimiehen käytöksestä noita ihmisiä kohtaan, jotka ovat saikulla olleet, sen huomaa. Heitä kohtaan esimies on varmaan ollut vielä kauheampi, koska eivät ole sitä jaksaneet. Molemmilla ongelmat alkoivat esimiehen vaihduttua. Itse mieluummin puhuisin asiat suoraan, mutta esimies ei kestä suoraan puhumista.
Sitä on tosiaan yritetty moneen kertaan ihan porukallakin kysyä, että mitä priorisoidaan. Esimies ei ota mitään kantaa, pesee kätensä asiasta tyyliin "te tiedätte paremmin, mitkä ovat kiireellisimpiä". Mutta entäs kun niitä kiireellisiä on monta, asiakas kyselee perään, esimies on luvannut jotain ja joudun lopulta sanomaan, että ei vielä moneen viikkoon/kuukauteen. Minä siinä saan sen paineen niskoilleni, esimies vain rummuttaa, että homma on hoidettava. Ja en saisi sanoa, että menee vielä pitkä aika, koska näytetään huonolta ulos.
Eniten tässä jurppii tuo omaan kehityskeskustelulomakkeeseeni tullut nälväisy tuosta, että pitäisi parntaa omaa ulosantia. Jos esimies ei mitään kantaa ota, asiakas haluaa vastauksen ja kun annan sellaisen, joka ei miellytä, niin mitä siinä voi tehdä... Puun ja kuoren välissä.
Niin se kai on, että pitää katosa aidan yli vihreämmille laitumille... Nykyaikana vakityö vain on onnenkantamoinen, toista yhtä hyvää/kivaa on vaikea löytää.
Ala ohjata nuo asiakkaiden kyselyt aikatauluista sekä valitukset niiden pitämättömyydestä esimiehelle niin pitkälti kuin vain mahdollista! Joutuupa sitten itse näyttämään, miten hyvin tuossa puun ja kuoren välissä onnistuu viestintä ja kantamaan itse vastuun katteettomista lupauksista asiakkaille.
Ymmärrän, että tuo tilanne on raskas.
tuossa ei oikein voi muuta kuin kiittää ja poistua jos aikoo säilyä itse terveenä.