Kyllä tekisi mieli luovuttaa, kun koronatartuntojen määrä vaan kasvaa, vaikka itse teen kaiken oikein!
Teen etätöitä, käytän maskia jos liikun kodin ulkopuolella muiden ihmisten parissa (hyvin harvoin), tilaan ruoat noutopalvelusta, käyn testissä aina flunssaoireisena... Ja samoin toimii koko perhe, joskin lapset ovat lähiopetuksessa
Niin alkaa hiljalleen tuntua siltä, että onko näillä mun valinnoilla mitään merkitystä, kun muut ihmiset liikkuu ja sairastuttaa toisiaan eikä piittaa suosituksista. Älyttömimmät tapaukset jopa kieltävät koko viruksen ja vakavampien tautimuotojen olemassaolon!
Vaikka itse teen parhaani, en pysty mitenkään vaikuttamaan noihin ihmisiin ja alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että mitä järkeä tässä sitten on.
Muita, joilla samoja mietteitä?
Ja huom. en missään nimessä kannusta ketään lopettamaan suositusten noudattamista vaan tuulettelen tunteitani.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä veetutti taas esim eilen bussissa, kun ehkä neljäsosa oli ilman maskia. Tulee välillä sellainen olo, että miksi me loput edes jaksetaan! Mutta siksihän me jaksetaan, että populaatiosta aina osa on paksukalloisempaa, ja se on kuitenkin yhteinen etu, että ne joilla järki toimii, toimivat silti asiaankuuluvasti. Ne, joilla on loogisessa päättelyssä pulmaa, ovat sitten vapaamatkustajia, ei sille mitään mahda.
Tämä on mielenkiintoinen näkökulma sikäli, että suomalaiset eivät olleet ennen pandemiaa kovinkaan kiinnostuneita siitä, mitä muille ihmisille tapahtuu. Pikeminkin pidettiin huolta vain omista asioista ja kunhan jokin ilmiö ei tullut "nimby", ilmiöllä ei ollut kovin suurta merkitystä. Ei ainakaan niin suurta, että siitä olisi menettänyt yöunensa. Todella moni suomalainen ei tervehdi edes naapuriaan ja joskus kerrostaloissa kuolleet vanhukset ehtivät jopa muumioitua ilman, että ketään on kiinnostanut tarkistaa, sattuuko vanhus olemaan vielä hengissä vai ei, mutta nyt ollaan huolissaan samassa bussissa matkustavista tuntemattomistakin joka ainoa arkipäivä.
Kun pandemia on jonain päivänä ohi, jatkammeko toisistamme välittämistä? Vai palaammeko taas siihen, missä vanhuksen ruumis saa rauhassa muumioitua, naapuri saa hakata puolisonsa ja pienet lapset jätetään keskenään vanhempien mennessä baariin?
Stressistä pääsee, kun ei stressaa. Myöntää itselleen sen, että ihminen ei tämän(kään) taudin kulkuun voi juurikaan vaikuttaa. Se tulee, tartuttaa, tappaakin jonkun heikon ja sitten häipyy yhtä nopeasti pois kuin tulikin. Niinhän ne kaikki infektiotaudit aina tekevät.
Maskit, käsien pesut, turvavälit ovat toki kivoja juttuja, millä voi tuntea tekevänsä jotain merkittävää. Mutta oikeasti se on vähä sama kuin tulipaloon heittelisi lusikalla vettä. Teoriassa tehokasta, mutta käytännössä aivan se ja sama, vaikka ne lusikalliset jäisivät heittämättä.
Sairaat pysykööt kotonaan ja muuten normaalia elämää. Lopputulos on aivan sama kuin nytkin, mutta paljon pienemmällä stressillä.
Vierailija kirjoitti:
Stressistä pääsee, kun ei stressaa. Myöntää itselleen sen, että ihminen ei tämän(kään) taudin kulkuun voi juurikaan vaikuttaa. Se tulee, tartuttaa, tappaakin jonkun heikon ja sitten häipyy yhtä nopeasti pois kuin tulikin. Niinhän ne kaikki infektiotaudit aina tekevät.
Maskit, käsien pesut, turvavälit ovat toki kivoja juttuja, millä voi tuntea tekevänsä jotain merkittävää. Mutta oikeasti se on vähä sama kuin tulipaloon heittelisi lusikalla vettä. Teoriassa tehokasta, mutta käytännössä aivan se ja sama, vaikka ne lusikalliset jäisivät heittämättä.
Sairaat pysykööt kotonaan ja muuten normaalia elämää. Lopputulos on aivan sama kuin nytkin, mutta paljon pienemmällä stressillä.
Muuten melkein samaa mieltä, mutta jos ei edes sytytä tulipaloa, ei sitä tarvitse silloin sammuttaakaan. Ei edes lusikalla.
Suomessa on syntynyt jokin ihmeellinen otaksuma, että muiden pitäisi huolehtia, että minä olen turvassa. Ihan oikeasti? Siis kansassa, jossa ihan hyvällä omallatunnolla kävellään kaupungilla välittämättä pätkääkään siitä, että joku makaa kadulla. Ei viitsitä edes tarkistaa, onko vain sammunut tai saanut jonkun sairaskohtauksen. On ihan loistavaa lähimmäisenrakkautta, jos joku vaivautuu edes soittamaan 112:een. Yleensä ei tehdä edes sitä.
Mutta tuohon sun ihan alkuusi, niin tuosta olen vähän eri mieltä. Ihminen voi omilla toimillaan vaikuttaa hyvinkin moneen asiaan. Esim siihen, kannattaako 15-vuotiaan vetää perseet olalle ja lähteä talvipakkasilla sammimispisteessä kävellen 5 kilometrin matka kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä veetutti taas esim eilen bussissa, kun ehkä neljäsosa oli ilman maskia. Tulee välillä sellainen olo, että miksi me loput edes jaksetaan! Mutta siksihän me jaksetaan, että populaatiosta aina osa on paksukalloisempaa, ja se on kuitenkin yhteinen etu, että ne joilla järki toimii, toimivat silti asiaankuuluvasti. Ne, joilla on loogisessa päättelyssä pulmaa, ovat sitten vapaamatkustajia, ei sille mitään mahda.
Tämä on mielenkiintoinen näkökulma sikäli, että suomalaiset eivät olleet ennen pandemiaa kovinkaan kiinnostuneita siitä, mitä muille ihmisille tapahtuu. Pikeminkin pidettiin huolta vain omista asioista ja kunhan jokin ilmiö ei tullut "nimby", ilmiöllä ei ollut kovin suurta merkitystä. Ei ainakaan niin suurta, että siitä olisi menettänyt yöunensa. Todella moni suomalainen ei tervehdi edes naapuriaan ja joskus kerrostaloissa kuolleet vanhukset ehtivät jopa muumioitua ilman, että ketään on kiinnostanut tarkistaa, sattuuko vanhus olemaan vielä hengissä vai ei, mutta nyt ollaan huolissaan samassa bussissa matkustavista tuntemattomistakin joka ainoa arkipäivä.
Kun pandemia on jonain päivänä ohi, jatkammeko toisistamme välittämistä? Vai palaammeko taas siihen, missä vanhuksen ruumis saa rauhassa muumioitua, naapuri saa hakata puolisonsa ja pienet lapset jätetään keskenään vanhempien mennessä baariin?
Siinä on häpeä ja syyllisyys, kun tartuntaketjua selvitetään ja kävisi ilmi, että minun tartunta tartutti koko suvun ja Eino-eno siinä hötäkässä menetti henkensä. Hieman kiusallista sukujuhlissa sen jälkeen. Siihen taas ei ole muilla osaa eikä arpaa, jos naapuri kuolee asuntoonsa sairaskohtauksen. Eli ehkä se oma lehmä ojassa tässäkin kohtaa. Ja joidenkin mielestä on myös mukavaa arvostella toisten käytöstä ja osoitella sormella, tässä on hyvä tilaisuus tuntea itsensä hyväksi, toiset huonoksi ja naamioida omakehu huoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Uusi Seelanti tukahdutti ja onnistui. Onnistuminen vaatii vain 3 viikon retriitin ja rajojen kontrolloinin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa määrätään lockdowneja, koska siellä uskalletaan myöntää, että iso osa ihmisistä on tyhmiä jääräpäitä joita koskee vain ne lait, joita he itse pitävät tärkeinä.
No ei niitä "lockdowneja" muuallakaan ole tässä vaiheessa määrätty. Niiden tarkoitus on estää, ettei terveydenhuolto romahda ja Suomessa ei onneksi vielä ole oltu siinä tilanteessa.
Ei pidä paikkaansa. Etkö ole yhtään seurannut mitä Australiassa tai Uudessa-Seelannissa tapahtuu? Ja monissa Kaakkois-Aasian maissa?
Joku THLstä sanoi että keväällä kun saatiin kesäksi painettua tautia alas, porukka matkapuhelinpaikannuksen mukaan vähensi menoja 100->20%. Tämä koostui varmasti enimmäkseen meistä varovaisista, osa sitten perseili menemään kuin ei mitään.
Anna-Maija Hendrikson kehui to a-talkissa kuinka hallitus on onnistunut, siitä on osoituksena että Suomella menee koronan suhteen paremmin kuin monessa muussa maassa. Mutta mutta, kuinka paljon tästä kunnia kuuluu hallitukselle vai kuuluuko se meille vastuullisille jotka olemme koko ajan tehneet vapaaehtoisesti jopa enemmän kuin hallitus on edellyttänyt ihmisiltä.
Kyllähän se epäreilua on että osa uhrautuu yhteiseksi hyväksi ja osa ei viitsi tehdä mitään. Myös tämä porukka hyötyy meidän muiden uhrauksista eikä kiitosta saa vaan haukkumista hysteerikoksi ja lampaaksi.
Koronakriisissä on ollut alusta asti selvää, että lopulta kaikessa suojautumisessa korostuu yksinomaan yksilön oma vastuu. Yksilö auttaa itse itseään suojautumaan virukselta.
Tässä on turha odotella mitään poliitikkoa, yhteiskuntaa tai kovapalkkaista virkamiestä auttamaan ja pelastamaan koronalta, vaan jokainen on suojautumisessa lopulta oman harkintakykynsä ja osaamisensa varassa.
Parhaat suojautumiskeinot on ylläpitää korkeaa hygieniatasoa, välttää ylimääräisiä sosiaalisia kontakteja vältellä julkisia paikkoja sekä niissä pakon edessä asioidessa pitää reilua suojaetäisyyttä muihin ihmisiin ja käyttää aina ITSEÄ suojaavaa hengityssuojainta. Näillä seteillä pääsee tässä tilanteessa jo onneksi aika pitkälle.
Onneksi tutkittua tietoa, ymmärrystä ja kunnollisia suojavälineitä on sentään saatavilla. Tämän suhteen nykyajan ihmiset ovat onnekkaita.
Tilastojen mukaan tällä hetkellä eniten sairastuu 20-päälle 30 vuotiaat ja ne myös levittää tautia eniten. Sen ikäiset just liikkuu julkisilla paikoilla ilman maskia ja puhuu esim lakkaamatta puhelimeen kävellesään tai änkee kaupoissa ja julkisissa kulkuvälineissä toisten viereen.
https://www.instagram.com/p/B-CLirchncP/?igshid=13lj4cgh54w2v
Tämä on ihan motivoiva grafiikka. Kontaktien välttäminen ei ole merkityksetöntä, vaikka osa ei sitä tekisikään.
Eipä laitettu yhteiskuntaa kiinni, kun possunuha jylläsi. Sen riskiryhmää kun olivat vain raskaana olevat, nuoret aikuiset ja lapset. Nyt kun riskiryhmää ovat vanhukset, tapetaan koko maailma ja aiheutetaan vuosikausien lama. Pistää miettimään. Ja vanhukset jatkavat kulkuaan kaupungilla, harrastustoimissaan ja vierailijat sallitaan hoitolaitoksissa ettei tule paha mieli. Viis nuorten ja aikuisten harrastuksista ja työpaikoista, ne voidaan uhrata.
Minä sain tartunnan, vaikka toimin täsmälleen ohjeiden mukaan ja jo aiemmin kuin ohjeita oli edes annettu. Viime keväästä lähtien olen välttänyt kaikkea turhaa liikkumista missään. En aloittanut syksyllä jogaa enkä jumppaa, en ole käynyt uimahallissa, en ruokaravintoloissa, en edes kahviloissa. Kirjastossa olen käynyt silloin kun siellä ei ole ollut juuri ketään muita. Olen tehnyt etätöitä mahdollimman paljon, kuten työkaveritkin. Olemme pitäneet huolen turvaväleistä töissä ja käyttäneet maskeja jo koko syksyn. Kauppaan mennessä laitan kertakäyttöhanskat ja julkisilla paikoilla käytän maskia, kesällä en käyttänyt. Olen tehnyt kaiken mitä olen voinut tehdä. Ja nyt sain flunssan, menin testiin ja sain positiivisen tuloksen. Ei mitään tietoa, mistä olen tartunnan saanut. Nyt tuntuu vähän hullulta.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tartunnan, vaikka toimin täsmälleen ohjeiden mukaan ja jo aiemmin kuin ohjeita oli edes annettu. Viime keväästä lähtien olen välttänyt kaikkea turhaa liikkumista missään. En aloittanut syksyllä jogaa enkä jumppaa, en ole käynyt uimahallissa, en ruokaravintoloissa, en edes kahviloissa. Kirjastossa olen käynyt silloin kun siellä ei ole ollut juuri ketään muita. Olen tehnyt etätöitä mahdollimman paljon, kuten työkaveritkin. Olemme pitäneet huolen turvaväleistä töissä ja käyttäneet maskeja jo koko syksyn. Kauppaan mennessä laitan kertakäyttöhanskat ja julkisilla paikoilla käytän maskia, kesällä en käyttänyt. Olen tehnyt kaiken mitä olen voinut tehdä. Ja nyt sain flunssan, menin testiin ja sain positiivisen tuloksen. Ei mitään tietoa, mistä olen tartunnan saanut. Nyt tuntuu vähän hullulta.
Mutta kontaktien vähentämisellä olet ehkäissyt sitä, että ole levittänyt tautia eteenpäin ainakaan niin paljoa, kuin täysin kontakteja rajaamatta, mikä on koko vähentämisen pääasiallinen idea!
Vierailija kirjoitti:
Onneksesi voi olla, että koska käytit maskia korona aiheutti sinulla vain ns. tavallisen flunssan. Jotkut tutkijat ovat teoretisoineet, että mitä pienempi virusannos sitä lievempi tauti.
Ja maskikaan ei suojaa koronalta, ikävä kyllä. Jos haluaa 100 % suojan pitäisi käyttää esimerkiksi kaasunaamaria.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen että jopa kerrostalon rappukäytävästä tai hissistä voi myös saada tartunnan. Aerosolit leijailee ilmassa päiväkausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen että jopa kerrostalon rappukäytävästä tai hissistä voi myös saada tartunnan. Aerosolit leijailee ilmassa päiväkausia.
Jep, tosi kiva, kun meidän talossa asuu mt-ongelmainen mies, joka on alkanut kovaan ääneen köhimään käytävässä, koko matkan ovelta ovelle köhii sellaista kunnon tekoyskää, että käytävä raikaa. Hän asuu yläpuolellani olevassa asunnossa, eipä siellä köhi, mutta kuuluu huutavan itsekseen vittuperkelehuoraa ja muuta mukavaa.
Se, että teet kaiken oiken, pysäyttää ehkä koronan vain sinun osaltasi. Ethän sinä millään pysty koko pandemiaa hillitsemään.
Kyllä samoja mietteitä täällä. Kevät oltiin koko perhe kotona, alkoi vähän käymään neliöt ahtaaksi ja omat hommat kärsi. Syksyllä ollut jo yksi lapsista kerran 2 viikon karanteenissa kotona, siinä sitten hoitanut niitä opintoja omien hommien lisäksi. Ekaluokkalainen ei olisi itse selvinnyt. On käyty testeissä, kaupassa maskit, ei ole isovanhemman luona kyläilty, ei ole reissattu, ei olla nähty kuin sellaisia ihmisiä joilla uskon kanssa olevan järki päässä, hautajaisissakin käytiin koronarajoituksin, ei halailtu ei.
Ja osa vaan jaksaa ja good vibes only ja muu huuhaahuuhaa-meiningillä julistaa somet täyteen että ei kiinnosta maskit, ei kiinnosta kuolleet, pitkäaikaisvaikutukset, ei mitkään. Tulee niin toivoton olo.
Hahah, täydellinen esimerkki raskaan ihmisen kommentista, toivottavasti tää oli joku parodia. 😃