Turistien vimma hoitaa orpoja tekee pahaa lapsille – Mielihyvä sokaisee meidät apumme haitoilta
Auttamisen ympärille on kasvanut tunteita hyödyntävä elämysteollisuus, jossa risteilymatkustajatkin saavat opettaa lapsia ja istuttaa puita.
OLEMME aika sokeita sille, miksi autamme muita. Emme anna kerjäävälle ihmiselle lanttia vain siksi, että haluamme puhtoisesti auttaa.
Usein auttajaa ajaa hänelle itselleen koituva hyvä fiilis. ”Pyyteetön” tekomme saa mielihyvähormonimme dopamiinin ja oksitosiinin hyrräämään. Auttamispäissämme kehräämme erinomaisuuttamme ja unohdamme miettiä, mikä olisi paras tapa auttaa.
Luulemme tekevämme hyvää, kun meistä auttajina tuntuu ihanalta.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007647681.html
Tämähän on tiedetty jo pitkään useassa eri kuviossa, mutta kerrankin joku itsekin havahtuu oman toimintansa motiiveille ja haitoille.
Kommentit (10)
Täysin oikein sanottu tuo, että tuollaisia juttuja tehdään vain mielihyvän takia ja että muut ihailisivat. Eikä mietitä, että oikeasti tehdään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kun raahataan jotain rescuekoiria toiselta puolelta maapalloa. Ihan älytön täyteen järjettömyyteen perustuva ilmiö!
Ja tuodaan rabiesta Suomeen. Eli siinäkin aiheutetaan haittaa oman mielihyvän takia.
- eri
Auttaminen on tosiaan aika kimurantti homma.
Moni antaa kadun kulmassa kerjäävälle mummolle rahaa. Ja kokee tekevänsä hyvää. Illan suussa uudella mersulla haetaan tuo kerjäläinen pois kerjäyspaikalta. Onko tuo kerjääminenkin jo osin ihmiskauppaa. Päätyykö ne kolikot sille mummolle vai meneekö suurin osa sille mersukuskille ?
Jos ostan vaikka koulurauhaa lehden niin paljonko tuohon lehteen käyttämistäni euroista menee oikeasti koulukiusaamisen ehkäisyyn? Itse lehdellä ei ollut minulle mitään arvoa koska jutut eivät olleet juurikaan kiinnostavia ja teksti tökeröä ja sisältö kaukana ammattimaisesta lehdestä.
Joskus tuttu lapsiperhe oli rahapulassa, olisi saanut auttaa ruuan ostossa. No muutama viikko aikaisemmin olivat esitelleet niin hienoa elektroniikkaa jonka hankkineet ettei me oltu vielä harkittukkaan moisen ostamista. Ja vanhempien harrastuksiin oli satsattu myös reippaasti. Nyt meillä jotka eletään säästäväisesti olisi ollut mahdollisuus sitten auttaa ruuan ostamisessa lapsille (ei autettu).
Olen kyllä antanut rahaa tutuillekkin. Mutta ennemmin tilanteessa jossa on tapahtunut oikeasti jotain yllättävää. Ei niin että eletään jatkuvasti yli omien tulojen.
Minusta järkevän ja oikeasti auttavan avustuskohteen löytäminen on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni antaa kadun kulmassa kerjäävälle mummolle rahaa. Ja kokee tekevänsä hyvää. Illan suussa uudella mersulla haetaan tuo kerjäläinen pois kerjäyspaikalta. Onko tuo kerjääminenkin jo osin ihmiskauppaa. Päätyykö ne kolikot sille mummolle vai meneekö suurin osa sille mersukuskille ?
Jos ostan vaikka koulurauhaa lehden niin paljonko tuohon lehteen käyttämistäni euroista menee oikeasti koulukiusaamisen ehkäisyyn? Itse lehdellä ei ollut minulle mitään arvoa koska jutut eivät olleet juurikaan kiinnostavia ja teksti tökeröä ja sisältö kaukana ammattimaisesta lehdestä.
Joskus tuttu lapsiperhe oli rahapulassa, olisi saanut auttaa ruuan ostossa. No muutama viikko aikaisemmin olivat esitelleet niin hienoa elektroniikkaa jonka hankkineet ettei me oltu vielä harkittukkaan moisen ostamista. Ja vanhempien harrastuksiin oli satsattu myös reippaasti. Nyt meillä jotka eletään säästäväisesti olisi ollut mahdollisuus sitten auttaa ruuan ostamisessa lapsille (ei autettu).
Olen kyllä antanut rahaa tutuillekkin. Mutta ennemmin tilanteessa jossa on tapahtunut oikeasti jotain yllättävää. Ei niin että eletään jatkuvasti yli omien tulojen.
Kerjäläisille rahan antaminen nimenomaan on hyvä tapa auttaa. Auttamisesta ilmestyi kirja tänä syksynä, ja rahan antaminen kerjäläisille on hyvä tapa auttaa. Suomessa siihen EI liity mitään rikollisuutta. Poliisi on yli 10 vuotta etsinyt merkkejä rikollisuudesta, mutta ei ole löytänyt. Tuo myytti rikollisuudesta on perseenreikäpersujen levittämä ja ylläpitämä valhe.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin pitäisi sentään pysähtyä ajattelemaan, onko siitä avusta oikeasti hyötyä vai haittaa ja miksi sitä tekee.
Lasrenkotiturismin vaaroista on kampanjoinut mm. J.K.Rowling. Siitä on yksinomaan pelkkää haittaa lapsille ja se ruokkii lastem viemistä köyhistä perheistä laitoksiin, koska sinne ne länsimaisten ihmisten rahanantohalu suuntautuu.
Kun kuka tahansa voi mennä lastenkotiin "auttamaan", lasten ihmissuhteet muuttuvat kertakäyttöisiksi. Lisäksi kuka tahansa hyväksikäyttäjä pääsee myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerjäläisille rahan antaminen nimenomaan on hyvä tapa auttaa. Auttamisesta ilmestyi kirja tänä syksynä, ja rahan antaminen kerjäläisille on hyvä tapa auttaa. Suomessa siihen EI liity mitään rikollisuutta. Poliisi on yli 10 vuotta etsinyt merkkejä rikollisuudesta, mutta ei ole löytänyt. Tuo myytti rikollisuudesta on perseenreikäpersujen levittämä ja ylläpitämä valhe.
OLEN ITSE omin silmin nähnyt kun "mummo" antaa kerjuulippaan ukolle ja saa tyhjänä takas ja ukko loikkaa autoon ja mummo palaa takaisin paikalleen. Törmään mummoon joka pvä plus illalla kauppareissulla. Mummot vaihtuu,vaatteet samat! Varmaan tekevät kimpassa "duunia"
Itselleni köyhässä kehitysmaassa ollessani paikalliset nimenomaan opettivat, että esimerkiksi kerjääville lapsille ei ole hyvä antaa rahaa. Koska vaikka antaisi kaikki rahansa, se ei riittäisi ongelmia ratkaisemaan. Mutta sillä olisi huono vaikutus lapsiin, koska he oppisivat kerjäämään sen sijaan, että keskittyisivät kouluun ja pyrkisivät saamaan ammatin jolla elättää itsensä.
Sama juttu kun raahataan jotain rescuekoiria toiselta puolelta maapalloa. Ihan älytön täyteen järjettömyyteen perustuva ilmiö!