Nyt naiset olkaapas itsellenne ja fysiologialle rehellisiä! (painoasiaa)
Tiedän, että alapeukkuja tulee satelemaan, mutta väliäkös tuolla.
Minusta on hieman sairasta, miten isoja meistä ihmisistä on nykypäivänä tullut. On "ihan ok" olla "vain" painoindeksiä 28 kun se on vain lievää ylipainoa. Jos mietitään, minkä kokoisia ovat meidän esi-isät olleet, niin eipä paljoa ylipainoa näy. Koen itsenikin vähän löllyväks, vaikka painoindeksi on normaalinrajoissa, kai jopa lähempänä 20:tä kuin 25:ttä.
Ihmisiä ei ole luotu istumaan tietokoneella ja huristelemaan ties millä härveleillä parin kilsan matkoja. Meidän on pakko käydä salilla, jotta voidaan korvata meidän fysiologista tarvetta ja välttämättömyyttä fyysiseen aktiviteettiin.
Melkosta itsepetosta luottaa joihinkin painoindekseihin. Kyllä sen peilistä näkee jos keho löllyää. Se ei vaan ole tervettä. Vai näettekö eläinmaailmassa samaa? Ette. Paitsi sairailla eläimillä. Me ollaan kai sitten sairaita koko ihmiskunta nykyään.
Kommentit (22)
Ja?
Ei ole ihmistä luotu myöskään vaatteita käyttämään ihan alkukantaisesti ajatellen, joten mistähän kaikesta voisitkaan paasata.
No vaatteiden käyttäminen ei varmaan tuo niin helvetisti yhteiskunnallisia ongelmia kuin tämä?
Voi että mua suututtaa te läskit oikeesti. Syytän puoliks menkkoja, mutta vituttaa myös oikeasti.
-ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:44"]
No vaatteiden käyttäminen ei varmaan tuo niin helvetisti yhteiskunnallisia ongelmia kuin tämä?
Voi että mua suututtaa te läskit oikeesti. Syytän puoliks menkkoja, mutta vituttaa myös oikeasti.
-ap
[/quote]
"te" ? Olenko sanonut olevani ylipainoinen?
Ja ai ei, vaatteita tekee kehitysmaissa lapset lapsityövoimalla, oiskohan se ongelma? Kaikessa nykyaikaisessa on ongelmia jos lähdet kaivavaan esi-isiin verrattaen.
Hei oikeesti, raivoa keskenäsi äläkä tuu menkkoja syytellen ulisemaan tänne. Vittumainen luonne se on, eikä menkat jota syytät. :)
Kyllä mä olen ihan rehellinen itselleni tämän ylipainoni kanssa. Ei tarvitse erikseen patistaa. Olen ylipainoinen koska syön liikaa siihen nähden miten vähän liikun.
Vihoittele sinä ap rauhassa minulle, se ei muuta tässä asiassa mitään.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:45"]
Lääkkeet!
[/quote]
Juu, ota vaan omasi. Mikäs tässä mun ajatusmaailmassa niin mielipuolista on?
-ap
Kannattaisiko laittaa nämä mainiot oivalluksesi ylös ja kirjoittaa kirja, ap? Sinulla tuntuu olevan suuren ajattelijan ominaisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:47"]
Kyllä mä olen ihan rehellinen itselleni tämän ylipainoni kanssa. Ei tarvitse erikseen patistaa. Olen ylipainoinen koska syön liikaa siihen nähden miten vähän liikun.
Vihoittele sinä ap rauhassa minulle, se ei muuta tässä asiassa mitään.
[/quote]
Äh, en mä oikeasti edes vihoittele ihmisille! Vaan ihmisyydelle! Ollaan ajettu ittemme ihan naurettavaan tilaan... mitä helpommaksi tää elämä menee niin sitä huonommin voidaan, masennutaan ja lihotaan...
Ainoastaan näille muuten vaan asennevammasille vihottelen. Olivat sitten minkä kokosia tahansa.
-ap
Kai tiesit, että ainakin 1200-luvulla naisen tuli olla pyöreä ja läski, koska se kertoi perheen vauraudesta. Löllyävä keho kertoi siitä, että ei ole tarvinnut raataa eikä ole vaivana köyhyyttä ja sairautta.
Totta että monet on ylipainosia, mutta mitä siitä? Jokainen saa olla sen kokoinen kun itse haluaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:48"]
Kannattaisiko laittaa nämä mainiot oivalluksesi ylös ja kirjoittaa kirja, ap? Sinulla tuntuu olevan suuren ajattelijan ominaisuuksia.
[/quote]
Niin tuntuu minustakin. Jos täällä jumalauta joka toinen ketju liittyy painoon ja sen hallintaan, niin kaipa se aika suuri mysteeri ihmiskunnalle on?
-ap
Mummoni, työteliäs maalaisnainen, eli 23-2011, kuoli juu vanhana, mutta jo 60-vuotiaana alkoi kärsiä kaiken maailman kivuista, kulumista ja kolotuksista. Ja laiha oli kun mikäkin. Liekö ihmistä myöskään tarkoitettu kamalalla rehkimisellä itteään kipeäksi saamaan...
Ennen vanhaan ei ollut varaa tekosyihin. Siis kirjaimellisesti ei ollut varaa. Työt oli pakko hoitaa ja ne oli fyysisiä.
En voi sille mitään, että mua inhottaa nämä heikommin toimeentulevat perheet, joissa rahat menee koiriin ja kissoihin ja siitä syystä lapsille syötetään makaronia ja makkaraa.
Me ollaan vähän hälläväliä-sukupolvea, mitä tulee terveyteen painon suhteen. Kuten täälläkin nämä muutamat vastasivat, "juu oon läski, mitä välii". No on sillä aika paljonkin yhteiskunnallista väliä.
Enkä tasan ole yksin tän ajatuksen kanssa. Miksi se niin teitä suututtaa?
-ap
ap, et kai kuvittele, että ylipainoinen ihminen ei olisi tietoinen kiloistaan tai ei tiedostaisi miten se on RUMAA, EPÄTERVEELLISTÄ ja kauniimpien ihmisten näköaloja häiritsevää?
Oikein hyvin olemme perillä, kiitos vain valistuksesta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:56"]
ap, et kai kuvittele, että ylipainoinen ihminen ei olisi tietoinen kiloistaan tai ei tiedostaisi miten se on RUMAA, EPÄTERVEELLISTÄ ja kauniimpien ihmisten näköaloja häiritsevää?
[/quote]
Mutta missä vaiheessa ihmiset alkoivat välittämään itsestään näin vähän? Vai eikö koskaan olla välitetty, mm. omasta ja läheisten hyvinvoinnista?
Pahoittelen hemmetin provokatiivista aloitusta ja kirjoitustyyliäni, mutta tämä nyt ahdistaa mua yhtä paljon kuin se, mihin avaruus loppuu! Ja joo, sille jollekin neropatille, joka täällä alkoi heti viisastelemaan: sekään ei ole kovin uusi pohdinnankohde, mutta ratkaisematta silti ja aina ajankohtainen. Vai väitätkö vaikkapa tän painoasian kohdalla muuta?
En tuomitse, mutta rasittaa tää oma kädettömyys tehdä mitään ihmisten asenteille ja prioriteeteille!
-ap
Olet kyllä tietyllä tavalla oikeassa, nykyiakainen meno altistaa ylipainolle , kaikkea on tarjolla ja paljon. Ennenvanhaan joutui tekemään niin paljon fyysistä työtä että ylipainoa ei kertynyt, poikkeuksena nuo vauraat joilla oli palkollisia jotka sen fyysisen työn teki. Heille se oli todellakin vaurauden merkki.
Voisimmehan vielä itsekkin ajatella että ne keillä on ylipainoa , ovat vauraita !
Ennenvanhan makkara ei ollut huono ruoka , kaikki käytettiin hyödyksi , jämistä tehtiin makkaraa , tavallaan siksikin että oli pakko , ei riittänyt filettä joka päivälle. Ei se ole tänä päivänä yhtään sen huonompi ruoka, ruokaa vaan on tarjolla liikaa ! Siksi helposti saa käsityksen että jokin on huonompaa .
Mutta kirjoita ihmeessä asiasta kirja , jos se uppoo , tienaat euroja.
Älä kuitenkaan yöuniasi menetä, ylipainoisia tulee varmasti aina olemaan :)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 17:56"]
[/quote]
Mutta missä vaiheessa ihmiset alkoivat välittämään itsestään näin vähän? Vai eikö koskaan olla välitetty, mm. omasta ja läheisten hyvinvoinnista?
Pahoittelen hemmetin provokatiivista aloitusta ja kirjoitustyyliäni, mutta tämä nyt ahdistaa mua yhtä paljon kuin se, mihin avaruus loppuu! Ja joo, sille jollekin neropatille, joka täällä alkoi heti viisastelemaan: sekään ei ole kovin uusi pohdinnankohde, mutta ratkaisematta silti ja aina ajankohtainen. Vai väitätkö vaikkapa tän painoasian kohdalla muuta?
En tuomitse, mutta rasittaa tää oma kädettömyys tehdä mitään ihmisten asenteille ja prioriteeteille!
-ap
[/quote]
Kannattaa miettiä nuo argumentit ihan loppuun asti, ettei tarvitse hernepalkoilla "neropattien" kommenteista.
Niin typerä heitto, että kun ennen aikaan, eikä ihmistä oo luotu.. itekin oot koneella. :D
Kukapa ei tietäisi että ylipaino ei ole terveellistä? Mikset samalla ulise huumeista, alkoholista, ne on yhteiskunnallisesti yhtä iso tai vielä isompi rasite mm. kunnallisella terveydehoitopuolella.
Jaa, minusta taas tuijotetaan liikaakin painoindeksiä. Palstan mukaan olen läski, koska painan 61 kg ja pituutta on 162 cm. Harrastan juoksua ja kuntosalia, lihaksia erottuu ja kylkiluut näkyvät. Jotkut sanovat minua liian laihaksi, jotkut sopivaksi. Kukaan ei lihavaksi, vaikka painoni perusteella voisi niin sanoa. Olen rakenteeltani melko tukeva, isot luut joiden ympärille luonnostaankin kuuluu enemmän massaa.
Oletko ap kuullut, että myönteisellä elämänasenteella on merkittävä vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin? Sen sijaan ylipainon merkityksestä terveyteen on ristiriitaisia tutkimustuloksia, etenkin silloin kun liikutaan parjaaamasi lievän ylipainon puolella.
Lihominen ei ole ihan niin yksinkertainen asia kuin yleisesti kuvitellaan - tai ainakin minusta tuntuu että se kuvittelu on yleistä. Koitan itse saada lisäkiloja syömällä. Olen normaalipainoinen 57-vuotias, hyötyliikuntaa ja tanssia harrastava nainen. Ajattelen että minulle olisi muutama lisäkilo hyödyksi vanhetessani. Minulla ei ole mitään sairauksia, kolesterolini on matala, samoin verenpaineeni. Olen nyt 2 vuotta yrittänyt mättää rasvaista ja makeaa, mutta vaaka näyttää kuukaudesta toiseen samaa lukemaa. Suvuissani on joitakin painonkerääjiä ja joitakin laihoja, mutta suurin osa normaalipainoisia. Minusta meidän pitäisi olla enemmän huolissamme alipainoisista kuin pullukoista.