Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Lähes 3-vuotias ei ole vieläkään päiväkuiva!

Vierailija
03.08.2008 |

Yökuivuus tuli itsestään jo melkein vuosi sitten, mutta päiväkuivuudesta ei tietoakaan.

Pottailut aloitettiin jo alle 1-vuotiaana. Isosisko on pari vuotta vanhempi ja hän oppi kuivaksi jo alle 2-vuotiaana (yö ja päivä). Tämän 3v:n kanssa oli hänen ollessaan noin 2v tauko pottailussa kun iski pottakammo, mutta nyt on poika taas yli puoli vuotta jo pottaillut.

Ongelmana on se, että pissa ja kakka tulevat todella todella harvoin pottaan. Poika kyllä istuu potalla, pitkiäkin aikoja: heti herättyään, ennen ulkoilua, päiväruoan jälkeen, ennen ja jälkeen päiväunien, päiviäunilta herättyä, ennen iltapäiväulkoilua ja ennen nukkumaanmenoa. Istuu mielellään mutta tuotoksia ei synny juuri koskaan. Pissaa sitten housuun.

Koko kesänä ei olla käytetty vaippoja, vaan minä olen vaihtanut märkiä ja kakkaisia housuja sitten...

Ollaan yritetty pojan kanssa asiasta jutellakin, yleensä ei juuri tuloksia ole tullut. Joskus on sanonut että "en minä halua pissata pottaan". Tarralahjontakaan ei ole tuottanut tulosta.

Vinkkejä?!? Syyskuun alusta aloittaa päiväkodissakin 3-5v ryhmässä... Ei kiva jos housuja pitää vaihtaa joka välissä sielläkin... suosiolla vaippa/harkkahousut taas käyttöön päiväkotiin mennessä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aika samoja tuntemuksia läpi kuin ap ja se johtuu kyllä ympäristön painostuksesta. Ei tietenkään kaikki ole painostamassa mutta sitä jotenkin herkistyy ihan vihjailullekin. Esim. jos vuotta nuoremman sukulaislapsen äidiltä kysytään vieressä että jokos tekee pottaan vai käyttääkö vaippaa........... Kyllä vaan tekee häijyä.

Yritän olla ottamatta paineita. Poika tosi itsepäinen, osaa tehdä pisut pottaan/pänttöön jos yhtään hätä ja sillä tuulella. Usein kieltäytymisiä. N. 2,5 vuotiaana pitkään kestänyt totaalikammo. Jos ei vaippaa niin parhaimmillaan housut kastuneet alle puolentunnin välillä. Yhtään kunnollista kakkasatsia ei ole tullut muuta kuin vaippaan/housuun. Oma aloitteisesti haluaa pissille vain ennen nukkumaanmenoa. Yön jäljiltä vaippa useimmiten kuiva. Seisaaltaan kun yrittää houkutella pissimään niin hätääntyy ja menee ihan lukkoon sekä alkaa repimään vaatteita ylös, vaikka isi on näyttänyt miten tehdään. Minulle on nyt alkanyt vessan ulkopuolelta huudella että tuliko pisu------- tämä aika hassua...

Ei tässä vaan auta muu kuin antaa ajan kulua ja välillä kokeilla ns. vaipattomia päiviä....

Vierailija
22/27 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme lomalla ja huomasin, että juuri kolme täyttänyt lapsi ei pissaa housuihinsa, kun ollaan uimassa, vaan pyytää aina vessaan, kun on vessahätä, ja jaksaa pidätelläkin sinne asti. Loman pidimme kuitenkin vaippaa, vasta kotona jätimme vaipan pois.

Aiemmin tapahtunutta: Kokeilimme aina välissä vaipatta oloa, mutta kun housut kastuivat eikä lapsi edes hoksannut yrittää potalle menoa, otimme aina vaipan käyttöön takaisin. Potalla käytiin vaipan kanssa aamuisin, iltaisin ja vaipanvaihdon yhteydessä. Ei sen useammin, eikä aina sitäkään vertaa. Joskus lapsen ollessa parivuotias onnistuimme aikaansaamaan pottakammon, josta toipumiseen meni pari kuukautta. Potta aiheutti pelkoa, vaikka emme mielestämme olleet sitä edes kauheasti tuputtaneet. Silloin päätin, että ihan toisella tapaa pitää lähestyä asiaa.

Itse aloitin "potta-koulutuksen" puheella. Puhuin monesti, kuinka isot pojat pissaa pottaan. Kerroin, että on tosi hienoa osata pissata pottaan. Lisäksi lainasin kirjan Saulin vihreä potta. Koko ajan oli vaipat käytössä. Kirja luettiin sata kertaa läpi ja ajatus muhi pojan mielessä. Annoin pohtia rauhassa.

Ja jotenkin se vain loksahti paikalleen. Nyt päivävaipattomuutta takana n. viisi viikkoa, vahinkoja on sattunut vain neljä (ihan alkuajoista, ja nekin yleensä siksi, että aikuinen ei ole ehtinyt avustaan vaikeitten housujen aukaisussa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan ihme, ettei pottaan ilmesty mitään, jos se on noin iso numero. Istutat ehkä liikaakin... unohda vähäksi ajaksi koko homma ja laita välillä ne vaipatkin jalkaan.

Minulla on poika joka vielä 4v pissasi joka yö sänkyyn ja päiväkodissakin tuli päiväunilla vahinkoja... mutta kylläpä se siitä lähti se ongelma lopulta. Päiväkodissa vahinkoja taisi sattua siksi, että siellä pissavahingoista tehtiin ISO numero: kauhealla älämölöllä ja tohinalla vaihdettiin lakanoita kaikkien lasten katsellessa. =(

Vierailija
24/27 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kysyisin että kuinka kauan teidän lapset ovat itkeneet vaippansa perään?

Meidän 2v8kk on jo lähestulkoon päiväkuiva, mutta on paljon tilanteita jolloin vaippa laitetaan; esim kaupungilla, ravintolassa, yleisötapahtumissa tms koska vessaan pääsystä ei ole aina niin takeita. En halua "rankaista" ja nöyryyttää lasta mahdollislla vahingoilla jossain kaupungilla, koska se ei ole hänen vikansa jos on vaikka pitkä vessajono ja sinne ei yksinkertaisesti ehdi. Eikä julkisilla paikoilla ole muutenkaan kiva siivota pissalammikoita.

Mutta lapsella on nyt kamala hätä yövaipan ja näiden satunnaisvaippojen pois ottamisen yhteydessä. Ei millään, kauhea huuto. Joskus rupee kesken leikkien itkemään että hän haluaa vaipan takaisin, ei ole vielä iso poika, tahtoo vaipan...

Kuinka kauan teidän pienokaiset ovat protestoineet tätä muutosta vastaan?

Vierailija
25/27 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei koskaan oma-aloitteisesti, vaan aina pitää itse muistaa viedä se potalle. Siispä poika käyttää vielä vaippoja, sillä jos vaippaa ei ole, niin poika lorottelee tyytyväisenä housuun, todeten että "pissa tuli" muttei anna märkien housujen häiritä itseään.

Milloinkohan lapsi tajuaa itse mennä potalle?

Vierailija
26/27 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkohan lapsi tajuaa itse mennä potalle?

Meillä vasta kolmivuotiaana.

Vierailija
27/27 |
04.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile tämä voi onnistuakin.

Tehkää jutusta hauska veteen kunnon suihkut, leikitte suihkulähdettä.

Uusi lähestymiskulma voi viedä potta/pönttökammon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä