Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pidät kuumeen rajana, ettei lapsi mene päiväkotiin/kouluun?

Vierailija
04.04.2014 |

Tästähän on vaihtelevia käsityksiä, toisten mielestä vasta 37,5 yli on kuumetta, toisten mielestä 37. Meillä tytöllä ollut nyt 37.3 suunnilleen lämpöä muutaman päivän, kova yskä, mutta muuten on ok. En ole vienyt eskariin, koska olen lomalla. Mutta vastaava lämpö työviikolla mietityttäisi, kun ei ole "kunnolla kipeä".

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koulu- tai päiväkoti-ikäistä lasta, mutta mulla itsellä on kyllä huono olo, jos mittari näyttää 37:ää, ja huono olo voi olla ilman kuumettakin.

Vierailija
2/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan lapsikohtaista. Koko yleiskuntoakin pitää katsoa. Jos lapsi on selkeästi kipeän oloinen, ei jaksa leikkiä, niin kotiin jää vaikka kuumetta ei edes olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ihan ymmärrä tätä käsitystä, että kipeä ei voi olla jos ei ole kuumetta.

Tänään peruimme menot koska lapsella oli nuha ja yskä. Hän kyllä leikkii aika normaalisti mutta jos itselläni olisi nuhaa ja yskää niin olo olisi huono. 

Lisäksi olen töissä päiväkodissa ja siellä törmää tähän käsitykseen koko ajan! Lapsi on todella vaisu ja sairas mutta koska ei ole kuumetta niin hoitoon vaan. 

Tarkkailkaa niitä lapsianne. 

Vierailija
4/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitää tietää mikä on lapsen normaali ruumiinlämpö. Eihän 37.5 kuume ole sama jos toisella on normaalilämpö 37 ja toisella 36.5.

Vierailija
5/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei viedä hoitoon, jos on sairaan oloinen vaikka ilman kuumetta, mutta jos ei ole? Meillä tyttö on sen verran vauhdikas, että vasta kunnon kuumeessa rauhoittuu. Hyppii ja tekee kärrinpyöriä, ei tuo kovin kipeältä vaikuta. Silti on tosi kova yskä. Mielestäni siis "rajatapaus" hoitoonviennin suhteen.

ap

Vierailija
6/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:02"]

Ensin pitää tietää mikä on lapsen normaali ruumiinlämpö. Eihän 37.5 kuume ole sama jos toisella on normaalilämpö 37 ja toisella 36.5.

[/quote]

Näimpä, moni olettaa ruumiinlämmön terveenä olevan aina 37 ja sen mukaan mittaa kuumeensa. Minulla on tasan 37 isälläni 36.1 eli kun minä olen vielä täysin terve (37.1) hänellä on jo aste kuumetta. Minulla ei ole lapsia, että en tiedä heidän normaalilämmön heittoja, mutta aikuisilla voi tosiaan olla asteenkin heitto.

Vierailija
7/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle 36,9 on sellainen raja jota pidän, että on lämpöä ja lapsen muun voinnin mukaan sitten koitan ennustaa lähtiskö mahdollisesti nousuun. Yleensä lapsella on tuossa vaiheessa jo päänsärkyä/tukkoisuutta/yskää/kurkkukipua jonka takia ylipäätään lähdin kuumetta mittaamaan. Jokin noista oireista ja 36,9 vähintään mittarissa niin ei menen kouluun. Kamalaa jos patistaisin kouluun kunnes mittarissa 37,5. Itse olen lähestulkoon hautaan matkalla jo noissa lukemissa, reagoin kuumeeseen voimakkaasti kuten esikoinenkin. Ehkä tuo kuopus ei välittäisi, hänellä kun voi olla 39 eikä välttämättä valittele oloaan. Mutta silti en häntäkään kouluun laita edes pienessä lämmössä.

Meillä mitataan kainalosta ja lapset ala-aste ikäisiä.

Vierailija
8/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:07"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:02"]

[/quote]

Näimpä, moni olettaa ruumiinlämmön terveenä olevan aina 37 ja sen mukaan mittaa kuumeensa. Minulla on tasan 37 isälläni 36.1 eli kun minä olen vielä täysin terve (37.1) hänellä on jo aste kuumetta. Minulla ei ole lapsia, että en tiedä heidän normaalilämmön heittoja, mutta aikuisilla voi tosiaan olla asteenkin heitto.

[/quote]

Minulla taas normaalilämpö sahaa 36-36.9 välillä. Ennen kuukautisia nousee lähelle 37 ilman että on kuumetta, joskus kun on oikein viluttanut olen mitannut samalla mittarilla jopa 35,8 lämpötilan (kainalosta) ja silti en ole tullut kipeäksi. Mikä on siis minun "normaalilämpöni"?

Vierailija
9/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minusta se riippuu siitä, mikä on peruslämpö. Meillä koko perhe on "matalalämpöisiä", ja lapsienikin peruslämpö on 36,1-36,3. Edes illalla ei ole korkeampi, joten ovat päiväkodissakin pari kertaa mitanneet tuon normaalilämmön ja ilmoittavat kyllä jos alkaa olla 37 ja pitävät lasta sairaana. Jota kyllä ovatkin jo tuossa vaiheessa. Itselläni sama juttu, että jos nousee tuonne 37 saakka, niin olo alkaa olla aika kipeä.

Vierailija
10/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennään yleisvointi edellä

ja vähintään yksi kuumeeton päiväennenku mennään mihinkään

Itse tulin kipeäksi nyt  ma ip. 38 kuumetta. No kunnon ihmisenä (????joopajoo???) touhuilin kotona, kuskasin lapsia harrastuksiin jne, pesin pyykkiä, laitoin ruokaa... kyllähän mä sen verran jaksan, vähän aina jaksaa ja välillä lepää...

Olo oli tosi huono kahden touhupäivän jälkeen. Eilen ihan hirveä. Otin käyttöön sitte kovat lääkkeet eilen: Makasin sängyssä ja luin romaania ja nukuin. Ilmoitin että en vie ketään mihinkään, ja joku lapsista toi tuleessaan einesmaksalaatikkoa.

Tänään onkin sitte olo tosi paljon jo parempi En herännyt yöllä kertaakaan. Vitsit kun olen tyhmä, vaikka ikää 42, että ei ihminen älyä levätä heti.

Vierailija
11/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mista tiedat mitata "kuumetta", jos lapsi ei ole mitenkaan sairaan oloinen? Vai mittailetko joka paiva automaattisesti?

Meilla kuumetta mitataan vain kun siihen on jou syy, kun siis on kipea olo. Lisaksi lapseni on sen verran iso, etta osaa puhua ja ajatella. Niinpa olen kaytannossa vastuullistanut koululaiseni kotiinjaantipaatoksesta itse: saat menna kouluun, jos olet mielestasi siina kunnossa, etta siella parjaat: saat jaada kotiin, jos et ole siina kunnossa etta parjaisit koulussa. Ekassa tapauksessa koulusta ei saa tulla valituksia vasyneisyydesta; jalkimmaisessa illemmalla ei tapahdu mitaan ihmeparantuisia, joiden jalkeen paasisi ulosleikkimaan, vaan lepaily kestaa sitten koko paivan.

Poissaoloja on tullut aika vahan.

Vierailija
12/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni lämpö on vähänkin korkeampi kuin normaalilämpö (36.7) jää hän kotiin. Elimistö on silloin käynnistänyt puolustusreaktion. Haluan, että lapsellani on mahdollisuus parantua rauhassa ja mahdollisimman nopeasti. Katson iltalämmön ja lapseni on kotona myös sen yhden kuumeettoman päivän taudin jälkeen.

Vierailija
13/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:13"]

Minulla taas normaalilämpö sahaa 36-36.9 välillä. Ennen kuukautisia nousee lähelle 37 ilman että on kuumetta, joskus kun on oikein viluttanut olen mitannut samalla mittarilla jopa 35,8 lämpötilan (kainalosta) ja silti en ole tullut kipeäksi. Mikä on siis minun "normaalilämpöni"?

[/quote]

35,8 + 36,9 = 72,2/2= 36,35. Sinun normaalilämpö on 36,35. Tosin terveysasioista en tiedä mitään, mutta mulla oli pitkä matikka.

T : mies

Vierailija
14/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:18"]

Mista tiedat mitata "kuumetta", jos lapsi ei ole mitenkaan sairaan oloinen? Vai mittailetko joka paiva automaattisesti?

Meilla kuumetta mitataan vain kun siihen on jou syy, kun siis on kipea olo. Lisaksi lapseni on sen verran iso, etta osaa puhua ja ajatella. Niinpa olen kaytannossa vastuullistanut koululaiseni kotiinjaantipaatoksesta itse: saat menna kouluun, jos olet mielestasi siina kunnossa, etta siella parjaat: saat jaada kotiin, jos et ole siina kunnossa etta parjaisit koulussa. Ekassa tapauksessa koulusta ei saa tulla valituksia vasyneisyydesta; jalkimmaisessa illemmalla ei tapahdu mitaan ihmeparantuisia, joiden jalkeen paasisi ulosleikkimaan, vaan lepaily kestaa sitten koko paivan.

Poissaoloja on tullut aika vahan.

[/quote]

No tuon kovan yskän takia. Kerroinhan, että lapsi yskii koko ajan, vai enkö kertonut? Se ei kuitenkaan liity siihen, että lapsi on virkeän oloinen ja lämpö ei ole kertaakaan noussut yli 37.5.

ap

Vierailija
15/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37. Ei vielä kuumetta, mutta lämpöä. Aina se kuume siitä päivän aikana on noussut, joten en vie tartuttamaan muita. Meillä onneksi asuu miehen eläkkeellä oleva täti naapurissa niin saadaan lapselle hoitaja siksi hetkeksi kun käyn hakemassa työläppärin kotiin.

Vierailija
16/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on henkilökohtaisia juttuja. Itse olen aivan uupunut ja sairas 37,1-37,4 asteilla, joita virallisesti ei pidetä kuumeena, vaan lämpönä. Jos minulla olisi joskus 37,5 tai yli (yleensä ei ikinä ole), olisin varmaan jo ihan "sairaalakunnossa", vaikka virallisesti vasta se on kuumetta. Riippuu siis ihmisestä.

Vierailija
17/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:04"]Tietenkään ei viedä hoitoon, jos on sairaan oloinen vaikka ilman kuumetta, mutta jos ei ole? Meillä tyttö on sen verran vauhdikas, että vasta kunnon kuumeessa rauhoittuu. Hyppii ja tekee kärrinpyöriä, ei tuo kovin kipeältä vaikuta. Silti on tosi kova yskä. Mielestäni siis "rajatapaus" hoitoonviennin suhteen.

ap

[/quote]kovasti hypellen se ruumiinlämpö voi olla mitä vaan!

Vierailija
18/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi yskäistä ja lämpöistä lasta, voi kehittyä vielä keuhkokuumeeksi jos ei lepää. 

Meillä 37 on jo kuumetta, lapsi on perinyt isältään matalan ruumiinlämmön, hänen lämpönsä on terveenä 35.8-36.1

Vierailija
19/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi ei mene päiväkotiin jos on sairas. Tämä voi tarkoittaa pelkkää nuhaa tai yskää. Ei ole mikään ihme että toiset lapset sairastavat viikkoja kun heidät viedään hoitoon kauheassa nuhassa. "Ei meidän lapsi ole sairas, ei ole kuumetta". Sitten lapsi remuaa hoidossa pää hiessä, ja saa ties mitkä jälkitaudit. Siis vastaus kysymykseesi, jos lapsen ruumiinlämpö on yhtään normaalia korkeammalla jää hän kotiin. Mutta meillä tosiaan pelkkä lämpö ei ole mittari kotihoidolle.

Vierailija
20/29 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 08:04"]Tietenkään ei viedä hoitoon, jos on sairaan oloinen vaikka ilman kuumetta, mutta jos ei ole? Meillä tyttö on sen verran vauhdikas, että vasta kunnon kuumeessa rauhoittuu. Hyppii ja tekee kärrinpyöriä, ei tuo kovin kipeältä vaikuta. Silti on tosi kova yskä. Mielestäni siis "rajatapaus" hoitoonviennin suhteen.

ap

[/quote]kovasti hypellen se ruumiinlämpö voi olla mitä vaan!

[/quote]

Lämpö mitattu aamulla ennen ylösnousua, joten hyppely ei vaikuta tuohon.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä