Mistä kaikesta 18-vuotias voi ottaa vastuuta?
Entä mistä vanhempien on vielä hyvä päättää/huolehtia?
Kommentit (20)
18 v puolesta ei vanhempien tule päättää mistään!
Itse muutin 18-vuotiaana pois kotoa opiskelemaan ja kävin töissä opintojen ohessa. Olisi ollut outoa jos mikään osapuoli olisi edes kuvitellut muunlaista toimintatapaa.
Itse muutin 16 vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan
Käytännössä kaikesta vanhempien tulee olla vielä vastuussa. Tuossa iässä voidaan alkaa jo harjoittelemaan pieniä kodinaskareita, kuten roskien viemistä, astianpesukoneen tyhjennystä ja imurointia. Näistä voisi saada hiukan taskurahaa säästöön
Outo kysymys.Tää on varmaan sen ikärasistin tepposia. joku spämmäs täällä päivittäin siitä kuinka 25 vuoiaat on vielä ihan teinejä ja lapsia
tuon ikäisillä vanhempien on hyvä päättää vielä ainakin nukkumaanmeno- ja kotiintuloajoista, siitä mitä katsoo televisiosta ja tekee tietokoneella, mihin käyttää rahansa ja kenen kanssa vietää aikaansa. ei 18v vielä osaa itse ottaa vastuuta asioista sen enempää kuin 6v lapsikaan
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:53"]
Käytännössä kaikesta vanhempien tulee olla vielä vastuussa. Tuossa iässä voidaan alkaa jo harjoittelemaan pieniä kodinaskareita, kuten roskien viemistä, astianpesukoneen tyhjennystä ja imurointia. Näistä voisi saada hiukan taskurahaa säästöön
[/quote]
Oletko tosissasi? Meidän 8-vuotias tekee noita askareita :D
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:53"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:53"]
[/quote]
[/quote]
Olen täysin tosissani
Voihan 18-vuotias jo valita ainakin omat vaatteensa (jos äiti ei välttämättä halua tytölle pinkkiä paitaa tai pojalle sinisiä tossuja). Sitten olisi ihan hyvä jo alkaa hieman opetella esim. rahan käyttöä. Voi vaikka käydä yksin kaupassa ostamassa välipalaa tai limupullon.
Mun mielestä noista on hyvä aloittaa :) :)
No jos oot pyllyn pyyhkinyt tähän asti niin sitä ois hyvä alkaa jo opettelemaan itse. Samoin rinnasta vois jo vierottaa. Meillä tepsi, kun laitoin laastarit nänniin ja sanoin, että tissit on rikki, ei voi ottaa maitoa enää. Pari päivää oli sellaista kiukkua ja itkua, mutta helpotti kun ostin sille kossua ja laitoin sitä tuttipulloon.
Kyllä mä huolehdin itse kaikesta. Kodista, lapsesta, ruoanlaitosta, laskuista... ei vanhempani tee enää hyväkseni mitään.
Terveisin, 18-vuotias
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 00:23"]
Voihan 18-vuotias jo valita ainakin omat vaatteensa (jos äiti ei välttämättä halua tytölle pinkkiä paitaa tai pojalle sinisiä tossuja). Sitten olisi ihan hyvä jo alkaa hieman opetella esim. rahan käyttöä. Voi vaikka käydä yksin kaupassa ostamassa välipalaa tai limupullon.
Mun mielestä noista on hyvä aloittaa :) :)
[/quote]
Limupullosta! Hyvänen aika, ei ole ihme, että on kaikenlaista levottomuutta, jos aloittaisit aikuisen elämän opettelun limupullon ostamisella. Siellä on kuule limspjen vieressä kivoja pillimehuja, niiden kanssa kannattaa aloittaa. Äiti voi vielä olla apuna laittamassa pilliä purkkiin, mutta muuten 18v voi itse tehdä ostokset ja äiti seurata sivusta sitä riemua, kun nuori muistaa ottaa kassan tarjoamat vaihtorahat onnistuneen harjoituksen päätteeksi!
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:04"]Kyllä mä huolehdin itse kaikesta. Kodista, lapsesta, ruoanlaitosta, laskuista... ei vanhempani tee enää hyväkseni mitään.
Terveisin, 18-vuotias
[/quote]
Osaatko viedä roskat
Itse en ollut vielä tuossa iässä aikuinen 18-vuotias, joista täällä huudellaan. Täysi lapsi olin vielä. Asuin omillani kyllä, mutta en silti osannut käyttää rahaa oikein ja ymmärtänyt sen päälle oikeasti. Kotityötkään eivät tulleet automaattisesti omassa kämpässä ja en arvostanut koulun tärkeyttä. Kyllä äiti minulle joutui soittelemaan vähäväliä ja muistuttelemaan asioista. Itse aikuistuin vasta 20-vuotiaana aivan selvästi ja silmät aukenivat tähän elämään. Meitä on siis erinlaisia.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 23:53"]Käytännössä kaikesta vanhempien tulee olla vielä vastuussa. Tuossa iässä voidaan alkaa jo harjoittelemaan pieniä kodinaskareita, kuten roskien viemistä, astianpesukoneen tyhjennystä ja imurointia. Näistä voisi saada hiukan taskurahaa säästöön
[/quote]
Aika nuorena ajattelet, että olisi jo noin kehittynyt!
Meillä Pirkko alkaa tuolloin vasta opettemaan kengännauhojen sitomista!
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 10:04"]Kyllä mä huolehdin itse kaikesta. Kodista, lapsesta, ruoanlaitosta, laskuista... ei vanhempani tee enää hyväkseni mitään.
Terveisin, 18-vuotias
[/quote]
Osaatko viedä roskat
[/quote]
Tuleehan noi aina vietyä samalla, kun menee pojan kans ulos. :)
Vanhempien tulee ottaa vastuu nuoren rahoittamisesta.
18 v puolesta ei vanhempien tule päättää mistään!