Pyöräasijantuntijat hoi!
Hei! Olen ostamassa uutta polkupyörää, ja löysin netistä tällaisen:
Mahtaakohan se olla hyvä, onko kellään kokemusta? Pyöräilen noin 10 km päivässä kaupunkimaisemassa, eli en mitään superpyörää tarvitsen vaan pikemminkin mahdollisimman helppohoitoisen. Olen 168 cm, kai tämä 28" on minulle sopiva?
Kiitos etukäteen!
P.s. vinkkejä saa laittaa muista pyöristä samassa hintaluokassa :)
Kommentit (9)
Osta mielummin käytettynä kestävämpi ja parempi pyörä. Tuollaisella " markettipaskalla" ( anteeksi ruma kuelenkäyttöni) ei tee yhtään mitään. Tai ehkä juuri yhden kesän. Osasarjat sekundaa; jarruilla ei tee mitään, vaihteet eivät toimi kunnolla ja painaa ihan liian paljon.
Kannattaa sijoittaa mielimmin kunnolliseen ja vaikka säästää vielä vähän lisää. Ja lisäksi tuo 28" ei kerro vielä mitään. Suurin osa ajaa aivan liian suurilla/ pienillä pyörillä. Naisilla ja miehillä ihan eri runkokoot. Eli merkitystä on myös sisäjalkasi pituudella ym. Koeajo suositeltavaa ja olisi hyvä olla henkilö mukana, jolla tietämystä näistä asioista :)
Sopiva ja hyvä pyörä = mielyttävämpää ajoa :) Ja voihan se olla, että innostuu vielä kahta kauheammin :D
Käytettyjä pyöriä esim. Fillarifoorumista
Ja mitä huoltoon tulee, niin säännöllinen ilmaaminen renkaisiin ja ketjujen öljyäminen. Nuilla pääsee jo pitkälle.
T. Naispyöräilijä
Lämpöpattereita ilmataan. Ah niin söpöä. Nuita renkaita voisi vaikka täyttää tai pumpata. Mutta joo, fiksu pointti, tarkista renkaiden paineet säännöllisesti, muuten pääset rengas ja vanneostoksille. t. Miespyöräilijä
Kiitos vinkeistä! Mulla vaan se ongelma että olen opiskelija, että ei juuri mitään ylimääräistä rahaa. Isovanhemmat ovat luvannut kustantaa tämän pyörän, ja en kehtaisi pyytää heiltä mitään paljon kalliimpaa. Tähän asti olen käyttänyt sukulaisen vanhaa ruosteista vaihteetonta pyörää, joten tämä varmaan tuntuisi paljon paremmalta jo. Sitäpaitsi asut Turussa, kaupunki joka on tunnettu pyörävarkaista, joten en senkään takia uskaltaisi jättää kallista pyörää minnekkään.
Tai olisiko fiksumpaa ostaa käytettyna paremman pyörän vaikka tuosta Fillarifoorumista kun uuden huonomman pyörän jos saisi samalla hinnalla?
/Ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 15:44"]Kiitos vinkeistä! Mulla vaan se ongelma että olen opiskelija, että ei juuri mitään ylimääräistä rahaa. Isovanhemmat ovat luvannut kustantaa tämän pyörän, ja en kehtaisi pyytää heiltä mitään paljon kalliimpaa. Tähän asti olen käyttänyt sukulaisen vanhaa ruosteista vaihteetonta pyörää, joten tämä varmaan tuntuisi paljon paremmalta jo. Sitäpaitsi asut Turussa, kaupunki joka on tunnettu pyörävarkaista, joten en senkään takia uskaltaisi jättää kallista pyörää minnekkään.
Tai olisiko fiksumpaa ostaa käytettyna paremman pyörän vaikka tuosta Fillarifoorumista kun uuden huonomman pyörän jos saisi samalla hinnalla?
/Ap
[/quote]
Varmasti ihan hyvä pyörä tuohon käyttötarkoitukseen ja selkeästi parempi kuin vanha pyöräsi
Jollet huolla vaihteita kuukausittain, niin noi vaihteet on hirveät. Osta napavaihteet!
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=3004
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 16:30"]Jollet huolla vaihteita kuukausittain, niin noi vaihteet on hirveät. Osta napavaihteet!
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=3004
[/quote]
Vaihteiden putsaaminen pahimmista paskoista ja pieni rasvaaminen ei niin vaikeaa tai aikaa vievää ole etteikö sitä voisi tehdä vaikka viikottain
Pyörän paino oli jätetty varmaan hyvästä syystä kertomatta.
Tuo oli ok peruspyörä, ei missään tapauksessa mitään hyviä osia, mutta ei nyt ehkä niitä surkeimpia. Jos tarve on 10km/pv, ostaisin itse jonkun muun. Mutta itsestä kiinni.
Kannattaa kyllä käydä kysymässä parista liikkeestäkin tarjouksia.
Valitsisin hybridin kaupunkiajoon. Satulaan ja polkimiin ei kannata hirveästi kiinnittää huomiota, ne saa vaihdettua kohtuu halvalla.
hAH Hah Kaikille itse Raleigh City 3v. Pyöräillyt koko talven ja oston jälkeen 3000 km pyöräilleenä pelkkää työmatkaa 15 km päivä ilman talutteluja lukuunottamatta kun kumi on puhjennut. Muut vapaa ajan pyöräilyt mukaan lukien ei valittamista..Painoa sopivasti ja normi renkaat talvellakin ostettu 2014 ei huono ostos :)
Raleigh on ihan asiallinen merkki, tuo on kyllä malliston alapäästä joten pari heikkoa lenkkiä: 1. Teräsrunko on ohentamattomana todella painava. Ei haitanne jos ei tosiaan vauhdilla ole niin väliä. 2. Laakerit ja muut liikkuvat osat eivät ole sitä kaikkein kestävintä ja herkintä mallia. Mutta eivätpä ole kovin kalliita vaihtaa. Pidä pyörää hyvänä, älä jätä sateeseen, puhdista ja öljyä ketjut säännöllisesti niin saat vuosia huolettomia kilometrejä :)