En halua käydä minulle merkityksettömissä töissä..
..enkä koe siitä tippaakaan huonoa omaatuntoa :) Miksi minun täytyisi tuhlata omaa elämääni muiden ihmisten keksimän, rahaan perustuvan yhteiskunnan pyörittämiseen tekemällä jotakin merkityksetöntä vain rahan takia, jos koen pärjääväni vähemmällä, ja tunnen elämäni merkitykselliseksi näin?
Saan yhteiskunnalta niin vähän rahaa, että se ei ole keltään pois, ja koen oikeudekseni olla olemassa, vaikka en haluakaan elää kuin "ihanneihmisen" monen mielestä kuuluisi. :)
Teille jotka tulevat inisemään verorahoilla elämisestä: enemmän ne osakemiljonäärit "teidän" rahaanne vievät, kuin minunlaiseni.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 19:53"]
Onneksi yhteiskunnan tuet ovat laskusuunnassa -kaltaisiasi hyysätään vähemmän ja vähemmän.
Osakkeenomistajien osingot ovat täysin eri juttu. Ne kuuluvat omistajille, ne eivät tietenkään ole mitään "teidän" tai "meidän" rahaamme.
[/quote]
AP:lla taitaa olla sellainen, varsin omaperäinen idea, että tuotantoyksikön tuotto pitäisi jakaa työntekijöiden kesken...
Ei kun, eikö joku saksalainen yhteiskuntafilosofi teorisoinut jotain tällaista 150 vuotta sitten? Ja eikö tätä mallia ole kokeiltu useiden kymmenien vuosien ajan useissa eri maissa, sangen huonoin tuloksin siinä suhteessa, että hyvinvoinnin sijaan tuossa mallissa onkin levinnyt kurjuus.
Ja tuossakaan mallissa muuten ei pahemmin ole ollut tilaa sellaisille ihmisille, jotka ovat vain hengailleet. Keskimäärin kun ne ihmisten tarpeet ovat olleet suuremmat kuin heidän kykynsä. Kun siihen kyvykkäitä on estetty rikastumasta, niin ihmeellistä kyllä, niille, joilla on ollut tarvetta, on riittänyt vähemmän.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Töissä käytetään puolet valveillaoloajasta, niin kyllä sen sitten olis parempi olla jotain mielekästä ja merkityksellistä. Eikä ainakaan omia arvoja ja aatteita vastaan sotivaa, niinkuin valtaosa duuneista on.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:58"]
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Töissä käytetään puolet valveillaoloajasta, niin kyllä sen sitten olis parempi olla jotain mielekästä ja merkityksellistä. Eikä ainakaan omia arvoja ja aatteita vastaan sotivaa, niinkuin valtaosa duuneista on.
[/quote]
Useimmilla se nyt ei vaan noin mene.
Jostain sitä rahaa on asumiseen ja ruokaan saatava -aina se ei ole sitä maailman parasta duunia.
Mulla työttömänä ollessa kävi kaikki, paitsi puhelintyrkyttäminen. Selllainen puhelinpalvelu ,johon asiakkaat soittaa,olis kyllä kelvannut. No sain oman alan töitä kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:02"]
Mulle tulee aina muutaman kerran kuukaudessa joku ap:n kaltainen asiakas. Rahaa pitäisi saada, mutta mitään ei haluta tehdä. Mikään ei kiinnosta, mitään ei ole ikinä tehnyt eikä yrittänytkään.
Jotkut nykynuorison parhaimmat vinkuu että suoraan pitäis päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka ei ole päivääkään mitään työtä koskaan tehnytkään.
Jos kerran sulla on niin korkea moraali, ettei mitään merkityksetöntä työtä viitti tehdä, niin miksi sitten et tee jotain mikä sun tasolle kelpaa? Et vain viitsi. Selitykset että et halua tehdä jotain työtä, jota et arvosta, ei enää olekaan niin vedenpitäviä. Kun oikein mikään ei käy eikä mihinkään voi suuntautua.
Olen sitä mieltä, että mitään ilmaista rahaa ei kuulu jakaa, vaan sen pitää olla vastikkeellista. Jos sitä siis jakaa valtio tai kunta. Tai sitten menkää suoraan jonnekin hyväntekeväisyysjärjestön vastaanotolle kattomaan että mitä sieltä vois saada. Aina voit tietty muuttaa pois suomesta kokonaan. Esim. Filippiineillä voi vapaasti valita, että mitä haluaa tehdä ja mitä ei. Rahaa ei tule, eikä vettä eikä sähköä ole, ellei jotakin työtä tee.
[/quote]
Hahhhah! Sanoinko etten halua tehdä mitään? Teen kuules paljonkin, ja katson olevani paljon ahkerampi kuin sellainen, joka käy työssä TIENATAKSEEN ITSELLEEN rahaa. Teen nähkääs ilmaistöitä.
Ap, mikä sitten olisi mielekästä työtä mielestäsi?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:31"]
[/quote]
Ihan kaikki sellainen, jota ei tee rahan takia, vaan jonkun muun tarpeen. Ihmisillä nämä ovat tietenkin eri töitä... En viitsi omia kutsumuksiani tässä luetella.
-ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:31"]
[/quote]
Ihan kaikki sellainen, jota ei tee rahan takia, vaan jonkun muun tarpeen. Ihmisillä nämä ovat tietenkin eri töitä... En viitsi omia kutsumuksiani tässä luetella.
-ap
[/quote]
Kerro nyt jotakin. Esimerkiksi hoitotyö? Sehän on hyödyllistä ja siitä maksetaan. Olisiko se ok?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:31"]
Se on erittäin arvostettava työ, mutta siihen pitäisi mielestäni olla myöskin kutsumus, jotta sen tekeminen olisi järkevää... En ainakaan haluaisi että joku hoitaisi minua pelkän rahan takia. -ap
[/quote]
-ap
[/quote]
Kerro nyt jotakin. Esimerkiksi hoitotyö? Sehän on hyödyllistä ja siitä maksetaan. Olisiko se ok?
[/quote]
Se on erittäin arvostettava työ, mutta siihen pitäisi mielestäni olla myöskin kutsumus, jotta sen tekeminen olisi järkevää... En ainakaan haluaisi että joku hoitaisi minua pelkän rahan takia. -ap
[/quote]
Mikä sitten olisi kyllin mielekästä ja merkityksellistä ?? Monet ihmiset joutuvat tekemään sitä ei aina niin motivoivaa työtä, ainoa motiivi voi olla se palkka. Itsekin viettäisin mielelläni ainaista lomaa, jos siitä vain joku maksaisi. Joku sen tuon teidän laiskottelun ja " arvot ja aatteet" elämän maksaa. Rupeaapa taas suututtamaan, kun ajattelen teitä haihattelijoita, joille virastoihinkin voi varata ajat vasta iltapäivälle, kun aamupäivä menee nukkuessa. Helvetti, teitä minäkin elätän pienellä palkallani.
Olet ap kuin yksi sukulaiseni. Vielä päälle nelikymppisenä aikuisena miehenä se uhosi, että tehkööt työt ne, jotka ovat työt keksineetkin. Hän ei rupea tekemään mitään. Yhteiskunta elättäköön! Oli pilalle passattu ainokainen.
Curling-vanhemmuutta ei nimenä vielä silloin tunnettu, mutta siitä todella oli kysymys. Äiti varsinkin siloitteli pojan tietä ja antoi pienestä palkastaan rahaa, joka pääosin upposi viinaan ja tupakkaan. Lahjoja vaikka mihin olisi ollut, mutta ei vaan huvittanut. Kurssejakin työkkäri käytti, ei tarttunut ryysyihin oppia.
Vasta kun kuvioihin tuli vähän jämäkämpi nainen, alkoi hiljalleen tapahtua muutosta. Löytyi töitä, ei mitään hienoa, mutta töitä kuitenkin, suoritti jopa iltakoulussa ylioppilastutkinnon. Vanha luonto tuli esiin siinä, että kun kerran haki opiskelemaan eikä päässyt, niin luovutti. No, teollisuuspesulassa lienee virikkeellinen työ. Vielä pitäisi kymmenkunta vuotta jaksaa, että pääsisi kansaneläkkeelle, työeläkkeen osuus ei tule olemaan päätähuimaava.
Tällaista uraako ap:kin kaavailee?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:49"]
[/quote]
Mikä sitten olisi kyllin mielekästä ja merkityksellistä ?? Monet ihmiset joutuvat tekemään sitä ei aina niin motivoivaa työtä, ainoa motiivi voi olla se palkka. Itsekin viettäisin mielelläni ainaista lomaa, jos siitä vain joku maksaisi. Joku sen tuon teidän laiskottelun ja " arvot ja aatteet" elämän maksaa. Rupeaapa taas suututtamaan, kun ajattelen teitä haihattelijoita, joille virastoihinkin voi varata ajat vasta iltapäivälle, kun aamupäivä menee nukkuessa. Helvetti, teitä minäkin elätän pienellä palkallani.
[/quote]
Anteeksi, mutta itseäsi sinä sillä pienellä palkalla elätät :) Minulle nyt vain riittää elämiseen pienempi raha kuin sinulle, koska olen valinnut niin.
Jos olisit asian kanssa sujut, et todellakaan tehtailisi palstalle aiheesta aloitusta palstalle. Pikemminkin kirjoitat aiheesta palstalle, koska haluat sen kautta prosessoida tätä itsellesi kovasti ongelmallista asiaa.
Työelämä ei todellakaan ole mitään merkityksetöntä, vaan suurimmaksi osaksi toisten ihmisten hyväksi työskentelemistä: tulipalojen sammuttamista ja kissanpentujen pelastamista, sairaiden hoitamista ja parantamista, lasten hoitamista ja nuorten opettamista, ruuan tuotantoa ja myymistä jne.
Jokaisella la ihmisellä on tarve olla arvostettu ja tarvittu, saada tunnustusta osaamisestaan ja kyvykkyydestään. Tasapainoinen ihminen saa näitä uselta eri elämänalueelta, mutta yleensä eniten työstä. Työelämän ulkopuolelle jääminen on ihmiselle iso kriisi ja useimmiten johtaa matalampaan itsearvostukseen, usein myös jopa masennukseen ja syrjäytymiseen.
Jokaisella on toki oikeus olla olemassa, eikä kukaan muuta liene sinun mielesi ulkopuolella väittänytkään. Mielestäni terveen ihmisen ajatusmaailmaan ei lainkaan kuulu sellainen ajatus, että joidenkin yksilöiden ei pitäisi olla olemassakaan. Se, että kuvittelet kokonaisen olemassaoloasi vastustavan kansanosan, jolle olet keksinyt oman kutsumanimenkin, on aikamoinen maailmankuvan vääristymä.
Toivottavasti sulla on mahdollisuus työstää ajatuksiasi jonkun (ei niinkään merkityksetöntä työtä tekevän) terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.
"Anteeksi, mutta itseäsi sinä sillä pienellä palkalla elätät :) Minulle nyt vain riittää elämiseen pienempi raha kuin sinulle, koska olen valinnut niin. "
Kyllä minä verojen kautta osallistun rahoittamiseesi, jos mitään tukia nostat!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:47"]
[/quote]
Harva nuori ammatilliseen koulutukseen lähtiessään edes tietää, minkälainen se työ todellisuudessa sitten on. Koulutuksessa usein kuitenkin löytyy sen ammatin idea ja ammatti-identiteetti muodostuu. Mutta, jos jää odottelemaan "kutsumusta" tai oikeaa "aatetta" saattaa se koulutuskin jäädä hankkimatta ja syrjäytymisen kierre on alkamassa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 20:02"]
Mulle tulee aina muutaman kerran kuukaudessa joku ap:n kaltainen asiakas. Rahaa pitäisi saada, mutta mitään ei haluta tehdä. Mikään ei kiinnosta, mitään ei ole ikinä tehnyt eikä yrittänytkään.
Jotkut nykynuorison parhaimmat vinkuu että suoraan pitäis päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka ei ole päivääkään mitään työtä koskaan tehnytkään.
Jos kerran sulla on niin korkea moraali, ettei mitään merkityksetöntä työtä viitti tehdä, niin miksi sitten et tee jotain mikä sun tasolle kelpaa? Et vain viitsi. Selitykset että et halua tehdä jotain työtä, jota et arvosta, ei enää olekaan niin vedenpitäviä. Kun oikein mikään ei käy eikä mihinkään voi suuntautua.
Olen sitä mieltä, että mitään ilmaista rahaa ei kuulu jakaa, vaan sen pitää olla vastikkeellista. Jos sitä siis jakaa valtio tai kunta. Tai sitten menkää suoraan jonnekin hyväntekeväisyysjärjestön vastaanotolle kattomaan että mitä sieltä vois saada. Aina voit tietty muuttaa pois suomesta kokonaan. Esim. Filippiineillä voi vapaasti valita, että mitä haluaa tehdä ja mitä ei. Rahaa ei tule, eikä vettä eikä sähköä ole, ellei jotakin työtä tee.
[/quote]
Hahhhah! Sanoinko etten halua tehdä mitään? Teen kuules paljonkin, ja katson olevani paljon ahkerampi kuin sellainen, joka käy työssä TIENATAKSEEN ITSELLEEN rahaa. Teen nähkääs ilmaistöitä.
[/quote]
Tämähän on ollut hyvin esillä syrjäytymiskeskustelussa. :) Virallinen määritelmä sinulle on syrjäytynyt, kun et kerran ole työelämässä, opiskelemassa, äitiys- tai vanhempainvapaalla. Kuitenkaan kukaan haastatelluista syrjäytyneistä ei myönnä/koe olevansa syrjäytynyt. Syrjäytyneitä ovat ne muut, en minä, koska minulla on alaikäisiä lapsia / harrastuksia / ystäviä / teen paljon kotitöitä / kuntoilen paljon jne.