Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun taapero riehuu ¿ miten viisas kasvattaja toimii?

28.07.2006 |

Meidän 1v3kk taaperomme on alkanut riehumaan väsyneenä. Läpsii, nipistelee, heittelee kamoja vanhempiaan päin. Lapsi pitäisi siis saada ymmärtämään, että toisia sattuu ja että näin ei saa tehdä. (Eri asia on kuinka iltavilli ylipäätään taltutetaan) Toistaiseksi ollaan tehty niin, että on otettu lapsi tiukasti syliin, ja silmiin katsoen hyvin vakavalla naamalla selitetty, että ei saa läpsiä tms. koska äitiä/isää sattuu. Tiedän kyllä, että perillemeno vaatii toistoa toistoa toistoa toistoa sekä johdonmukaisuutta. Olo on kuitenkin välillä aika neuvoton, kun kaikki kiellot tuntuvat kaikuvan kuuroille korville.

Se mitä tällä avauksella ajan takaa, on näkemyksiä ja vinkkejä siihen, miten sopeuttaa kiellot ja rankaiseminen lapsen ikään ja kehitysvaiheeseen. Että voisi tuntea olevansa johdonmukainen ja viisas kasvattaja¿ Vai voiko sellaista olotilaa ollakaan? :) Koska lapsi ei vielä osaa puhua, ollaan mietitty mm. että kuinka paljon taapero ylipäätään ymmärtää asioiden syistä ja seurauksista, ettei aliarvioida eikä toisaalta yliarvioida lapsen käsityskykyä kieltojen ja rankaisujen suhteen. Lisäksi olisi hyvä, jos meillä vanhemmilla olisi jossain määrin selkeä näkemys siitä, millaisen jatkumon meidän käyttämämme keinot muodostavat. Siis että rankaisemisessakin pysyisimme johdonmukaisina lapsen kasvaessa, esimerkiksi että milloin on aika siirtyä kieltämisestä ja pois viemisestä vaikkapa jäähyn käyttöön tms.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämän viestin perusteella minä olen ketjun " tiukkis" , niin täytyy vielä täsmentää: eli tuo jäähy on vain yksi käytössä oleva keino. Esim. jos lapsi avaa roskiksen niin sanon, että laita se kiinni ja sitten kehun, kun lapsi sulkee sen. Jäähy on meillä käytössä vaan tietyissä, selkeästi rajatuissa asioissa, joiden lapsi todella tietää olevan kiellettyjä (eli patterin hakkaaminen ja pureminen, jos ei ensimmäisen kiellon jälkeen tottele).

Muuten meillä ollaan pikemminkin pehmeitä kuin tiukkoja vanhempia: lapsi nukkuu äidin kanssa samassa huoneessa ja aamuyöstä samassa sängyssä, nukuttamiset hoidetaan pehmeästi, kiellot ja torumiset pidetään muuten minimissä ja sen sijaan lapsi saa esim. " auttaa" paljon kotitöissä, lapsen kanssa leikitään, sylitellään jne. paljon, imetin kauan jne.

Itse olen sitä mieltä, että jos todelliset sosiaaliset ongelmat jätetään pois laskuista, on monta erilaista " hyvää" tapaa kasvattaa lapsia. Tärkeintä olisi toisaalta lapsen rakastaminen (ja sen osoittaminen), kehuminen jne., toisaalta kohtuullisuus ja johdonmukaisuus rajojen ja kieltojen asettamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla