Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esiintyminen koulussa ja opinnoissa

Vierailija
26.11.2020 |

Ketju, jossa vanhempi kyseli apua lapsen esiintymispelkoon liittyen, sai minut ajattelemaan tuota esiintymisasiaa yleiseltä kannalta,ja tulin siihen tulokseen, että Suomessa opetetaan esiintymistä aivan liian vähän sekä koulussa että yliopistoissa. Olen itsekin ollut jo kouluajoista lähtien esiintymispelkoinen (en lähellekään niin pahasti kuin toisen ketjun aloittajan lapsi) ja ne harvat esitelmät, joita joutui pitää, tuntuivat kauheilta ja myös ihan vain vastaaminen tunneilla opettajan kysymyksiin aiheutti sydämentykytystä. Myöskään yliopistossa ei pahemmin tarvinnut esiintyä. Esiintymisen lisäksi Suomessa painotetaan aivan liian vähän suullisia taitoja. Asun eräässä Länsi-Euroopan maassa ja täällä esim. kouluissa painotetaan aktiivisuutta tunneilla (suullista) aivan toisella tavalla. Ylioppjlaskokeissa on myös suullinen koe. Sehän on oikeastaan tosi älytöntä, että Suomessa kielten kokeissa ei testata suullisia taitoja ollenkaan. Olen opiskellut myös täällä yliopistossa ja koska esitelmiä joutui pitämään jatkuvasti, hellitti minun esiintymispelkonikin valtavasti. Mitä enemmän esiintyy sitä helpommaksi se tulee. Mielestäni siis Suomessakin pitäisi aloittaa esiintymisen opettelu jo varhain.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/4 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin totta, tähän ei valmenneta lainkaan, lapsi vaan laitetaan luokan eteen esiintymään, osalle se on luonteen takia helppoa, osalle vaikeaa, yhteisiä tutustumisleikkejä joissa jokainen vuorollaan esiintyy saisi olla ainakin harjoitteena ennen kuin ketään sinne luokan eteen lähetetään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se vaikeaa opetella tuo kaikki vasta työelämässä.

Vierailija
4/4 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja esiintymisen lisäksi myös keskustelu- ja väittelytyyppistä asioiden käsittelyä pitäisi olla enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi