Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aikuinen pääsee magneettikuvaan nukutuksessa?

Vierailija
26.11.2020 |

Kyselen erään läheisen puolesta. Henkilöllä on klaustrofobia eikä mitenkään pysty kyllä menemään kuvaukseen ilman nukutusta. Mikään diapam tai vastaava ei siis todellakaan riitä hänen tapauksessaan.

Pitääkö mennä jotenkin omalla kustannuksellaan?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittavien pitäisi riittää, niillä saa lähes tajun pois tarvittaessa. Nukutuksessa on tosiaan turhat riskinsä, ja vaatisi lisää henkilökuntaa, minkä lisäksi nukutetun potilaan voinnin tarkkailu on vaikeampaa mikäli tämä on putkessa. Tuo ei toisin sanoen ole millään tasolla sen enempää realistinen kuin hyväkään idea.

Kyllä sen kestää.

Miksi lapset sitten nukutetaan useimmiten?

Ei kai lapsia nukuteta magneettikuvausta varten? Ainakin mun lapsista on magneettikuvat otettu ihan normaalisti, ei ollut edes rauhoittavaa lääkitystä.

Vierailija
22/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on oikeasti sairas ja saa siihen apua, tutkimus joka ei edes satu.

Ei kannata mennä ollenkaan jos ei sitä kestä.

Älä sinä kysele jonkun toisen puolesta, täällä on jokaisen itse pärjättävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittavien pitäisi riittää, niillä saa lähes tajun pois tarvittaessa. Nukutuksessa on tosiaan turhat riskinsä, ja vaatisi lisää henkilökuntaa, minkä lisäksi nukutetun potilaan voinnin tarkkailu on vaikeampaa mikäli tämä on putkessa. Tuo ei toisin sanoen ole millään tasolla sen enempää realistinen kuin hyväkään idea.

Kyllä sen kestää.

Useimmiten?? Se tehdään vain silloin, kun magneettitutkimus itsessään on välttämätön, eikä se millään onnistu ns. kevyemmillä keinoilla.

No ei se onnistu aikuisellakaan oikein kevyemmillä keinoilla, jos henkilö on kunnon klaustrofoobikko. Tai ei ainakaan millään pienellä diapam-lääkityksellä. Aika kova lääkitys pitäisi sitten antaa, että onnistuisi.

Vierailija
24/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Foobikolle se sattuu psyykkisesti. Ja tuleeko siitä edes yhtään mitään, jos siinä pitää olla tosi pitkään ihan paikoillaan?

Vierailija
25/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen kestää.

Ei kai lapsia nukuteta magneettikuvausta varten? Ainakin mun lapsista on magneettikuvat otettu ihan normaalisti, ei ollut edes rauhoittavaa lääkitystä.

Kyllä usein nukutetaan.

Vierailija
26/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen kestää.

Mun lapsi nukutettiin, oli 3v. Ei todellakaan olisi onnitunut muuten.

Vierailija
27/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä rahalla jos silläkään. Harva lääkäri suostuu nukuttamaan tuollaisen takia.

Rahalla onnistuu mikä tahansa.

Ei ihan noinkaan.

Kyllä varmaan onnistuu magneettikuvaus nukutuksessa, jos tarpeeksi ison pinkan euroja laittaa pinoon. Jos ei Suomessa, niin Virossa ainakin sitten.

Vierailija
28/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kestää pitkään, minulla kesti 60 minuuttia.

Ensimmäisellä kerralla pyysin kuvausta keskeytettäväksi parin minuutin jälkeen ja pääsin pois. Hoitaja varmisti, että varaan uuden ajan ja neuvoi pyytämään seuraavalla kerralla rauhoittavia. T

Toisella kerralla kerroin ahtaan paikan kammosta ja sain jotain lääkettä. Kuvaus kesti tunnin. Ahdas putki. Olin pää putken sisällä vyötäröä myöten. Nenän päällä ilmaa ehkä viisi senttiä. Päätä ei saanut liikuttaa. Kammottava kokemus. Lääke auttoi loppua kohden kestämään.

Vierailija
29/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kierukan asennukseen ei saa nukutusta?

Kiitos tämän, 2 aborttia takana.

Ehkä jos kolmas abortti tulisi, niin antaisi mulle nukutuksen....?

Vierailija
30/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sitä täällä on kysellä. Ottakaa yhteyttä kuvauspaikkaan, siellä varmaan tiedetään miten klaustrofobian kanssa toimitaan.

Mä sain yksityisellä nukutuksen kolonoskopiaan, vaikka ne yleensä tehdään ilman nukutusta. Sanoin, että en suostu tulemaan ilman nukutusta.

Vierailija
31/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvaukseen nukutuksessa?

😂😂😂

Kaikki ihmiset osaa maata pedillä ilman nukutustakin.

Vierailija
32/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kierukan asennukseen ei saa nukutusta?

Kiitos tämän, 2 aborttia takana.

Ehkä jos kolmas abortti tulisi, niin antaisi mulle nukutuksen....?

Mitäs jos hommaisit r. iskaajasi telkien taakse?

Vierailija
33/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen kestää.

Koska kuvauksessa pitää olla paikallaan ja pienet lapset ei siihen pysty ilman sedaatiota. Tosin ei lapsillekaan anneta yleisanesteasiaa vaan hoidetaan rauhoittavilla lääkkeillä.

Vierailija
34/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Foobikolle se sattuu psyykkisesti. Ja tuleeko siitä edes yhtään mitään, jos siinä pitää olla tosi pitkään ihan paikoillaan?

Jos esim. päätä kuvataan, niin kyllä muut paikat saavat liikkua, muttei pää.

T: parikymmentä kertaa putkessa maannut

Vierailija
35/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂

Niin minäkin luulin, mutta ahtaassa putkessa iski pakokauhu päälle.  Et voi liikuttaa käsiä. Et päätä. Näet vain putken seinämän, joka melkein ottaa kiinni kasvoihin.

Vierailija
36/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko laittaa silmälaput silmille niin ei tiedä milloin on tuubissa?

Vierailija
37/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman kokemukseni yliopistosairaalasta. Olin siis varma, että voimakkaasti ahtaanpaikankammoisena kuvaus jää tekemättä vaikka olisi esilääke, mutta mitenkäs kävikään.

Peruin jo ajan kammoni takia, mutta lääkäri soitti perään, että kyllä nyt on tultava, että pahanlaatuisuysepäily tietystä elimestä poissuljetaan. No, pyysin, että antavat vahvan esilääkkeen (nukutus ei ole mahdollista, koska on pystyttävä ottamaan tarvittaessa ohjeita vastaan sekä hallittava vartalonsa) ja jalat edellä kuvaukseen sekä kahdesta valittavana olevasta putkesta siihen isompaan jonka halkaisija on ainakin 70 cm, muuten koko hommasta ei tule mitään.

Sairaalaan saavuttuani, ampullissa ollut 5mg rauhoittava esilääke annettiin vesimukissa, vaikutti lähestulkoon heti. Kun näin magneettikuvauslaitteen niin olin ihan, että ei ole totta!

Luulemani kapea umpiokammoputki olikin huippumoderni ja ensinnäkin todella lyhyt, vain n. 170 cm pitkä, molemmista päistä avoin ja todellakin iso, vaikka olen isokokoinen ja roteva nainen, olisin mahtunut sinne kaksi kertaa päällekäin tai sivuttain. Pelkoni oli siis täysin turha, lisäksi sai samalla kuunnella kuulokkeista radiosta itse valittua kanavaa, puhetta kuunnellessa aika menee nopeasti. Oma kuvaukseni kesti yli puoli tuntia, mutta aika ei tuntunut yhtään pitkältä eikä ollut vaikeaa olla paikoillaan vaikka epäilin asiaa. Lisäksi pääni ei edes ollut koko laitteen sisällä kokonaan koska olen yli 170 cm pitkä. Paniikkinappulan saa käteensä ja voihan pitää silmänsä kiinni koko ajan ja keskittyä radio-ohjelmaan. Magneettikuvaushuoneeseen olisi lisäksi

saanut ottaa kaverinkin mukaan (24 h ajokielto esilääkkeen ottajille) joka voi tarvittaessa vaikka pitää kädestä tai jalasta kiinni koko kuvauksen ajan. Kuvauksen tekevä hoitaja on koko ajan muutama metrin päässä, huoneessa ei ole pimeää, mikä sekin varmaan pelkääviä helpottaa.

Youtubesta löysin toisen sairaalan esittelyvideon varmaan samankokoisesta putkesta, modernit laitteet ovat tosi helppoja ja miellyttäviä tutkimuksen kannalta. Oma kokemukseni Kysistä, mutta luulisin, että jokaiseen yliopistosairaalaan ainakin on jo tänä päivänä hankittu modernit laitteet, ei jää ahtaanpaikankammosta kiinni, ettei uskaltaisi hoitoon mennä.

Vierailija
38/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kohtalaisen paha ahtaanpaikankammo ja olen ollut kaksi kertaa magneettikuvauksessa. Ekalla kerralla morfiinijohdannaistokkurassa ja tokalla kerralla sain 10 mg diapamin esilääkityksenä. Meni ihan hyvin, silmät vaan kiinni jo ennen putkeen menemistä ja niitä ei missään tapauksessa saa avata siellä ollessa. Putkessa käy viileä ilmavirta eikä siellä tunnu ahtaalta tai tukahduttavalta.

Vierailija
39/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

akai kawairashii kuruma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂

Niin minäkin luulin, mutta ahtaassa putkessa iski pakokauhu päälle.  Et voi liikuttaa käsiä. Et päätä. Näet vain putken seinämän, joka melkein ottaa kiinni kasvoihin.

Olen ollut putkessa eikä se tuntunut miltään, piti vaan yrittää olla nukahtamatta.

Vierailija
40/50 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös aikamoinen ahtaanpaikan kammo.

Olin lähes varma,että en selviä magneetista, mutta selvisikin.

Pyysin tutkimuksen kaikkein suurin aukkoisimpaan laitteeseen.

Sain kotiin diapamia ja otin ennalta. Otin myös melatoniinia, joka myös rauhoitti.

Pidin silmät kiinni koko tutkimuksen ajan.

Olin myös todella motivoitunut, koska halusin selvittää, mikä. Aivaa. Pään Mri siis kyseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä