Käytin "virallista" maskia ensi kertaa kaupassa Pirkanmaalla.
Tunsin etten saa ilmaa!
Millaisia maskeja käytätte?
Kommentit (89)
Siis piti olla että "ELI yhtä tyhjän kanssa.."
On kyllä rasittavaa se lasien huurtuminen. Joskus onnistun laittamaan maskin niin hyvin, ettei niin pahasti mene huuruun. Tosin jos joutuu katsomaan vähän alaviistoon niin huurtuu vaikka olis miten laitettu. Ei kai sitä ihmiset kuitenkaan mitenkään erityisesti ihmettele, tai no minä enemmänkin ihmettelen kuinka paljon rillipäitä näkyy maskien kanssa joilla on ihan kirkkaat lasit koko ajan :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pyörtynyt kahdesti käyttäessäni maskia, kertokaa minullekin millaisen kanssa pystyy hengittämään.
Laita narut ristiin ennen kuin pujotat ne korvien taa. Se synnyttää kätevän tunnelin maskin sivuille, josta ilma pääsee kulkemaan.
Maskia siis pidetään ihan vain näennäisesti näiden kammoisten vuoksi. Pieni kädenojennus heille, ettei psykoottinen tila pahene. Sen verran me terveet voimme tulla vastaan.
Käväisin kaupassa maski naamalla. Kyllä nuo rillit huurtuvat vaikka tekisin mitä.
Vaihtaisin kyllä visiiriin, jos saisin pipon vielä sovitettua päähän.
Sen visiirin käyttö näköjään vähäistä. Onko kokemusta?
Suojaako se yhtään muita asiakkaita?
Miten nuo maskit ja visiirit käyttäytyvät pakkasilla?
Minulla on paniikkihäiriö ja olen tottunut hengittämään ns aktiivisesti rauhallisesti nenän kautta. Eli osaan kontrolloida hengitystäni luultavasti tervettä ihmistä paremmin vaikka hätäännyn tms. Kirurgista maskia on aivan mahdoton pitää muutamaa minuuttia kauempaa. Hengitän rauhallisesti nenän kautta, kävelen rauhallisesti, mutta este hengitysteiden edessä aiheuttaa ylihengittämistä ja olen toistuvasti pyörtynyt maski päässä.
Kangasmaski taas ei sovi senkään vertaa koska sen kanssa en saa silmälaseja istumaan kasvoilleni niin etteivät ne huurru. Ilman laseja en osaa sanoa ympäristöstä juuri muuta kuin että onko valoisaa vai pimeää eli ongelma on todellinen.
On varmasti hieno juttu että on voitu todeta ettei maski oikeasti estä hengittämistä tai vaikeuta sitä. Olisi kiva saada tuon asian jankuttajilta jotain kunnollisia ohjeita siihen asiaan, miten kyetä olemaan ylihengittämättä maski päässä. Hengityksen tiedostaminen on arkea melko monelle, syystä tai toisesta. Vaikka olisi aivan rauhallinen eikä mitään paniikin tunnetta muutoin, maskin kanssa tuntuu ettei henki kulje ja hidas, rauhallinen hengittäminen kun tuntuu ettei saa happea on todella hankalaa. Totuttelu ei ole puolessa vuodessa tuonut tähän mitään apua.
Pakkasilla kommandopipo päähän. Tietysti semmoinen jossa on vain silmänreiät.
Myymäläpäällikkö ei tiedä tulinko ostoksille vai ryöstämään kassan.
Pirkanmaa voisi ottaa mallia pääkaupunkiseudun uusista rajoituksista.
Siis ihmisten välisiä kontakteja rajataan raskaalla kädellä.
Ravintolatoiminta kuuluu hallituksen vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Ripeällä kävelyvauhdilla hengästyy helpommin. Silti pidän maskia.
Ei se mitään auta noin käytettynä. Sitä tarvitaan vain jos ei pysty pitämään turvaväliä, mutta sen hyöty silloinkin on yhä epäselvä.
Suojaako visiiri muita koronalta? Niitä näkee hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Suojaako visiiri muita koronalta? Niitä näkee hyvin vähän.
No se suojaa ehkä käyttäjänsä silmiä roiskeilta - muutoin täysin turha ellei samalla käytä maskia.
Jotain hiukkasia noista maskeista menee sieraimiin. Saa aivastella pari tuntia kotona.
Tuttu asia. Pitäisikö opetella hengittämään suun kautta?
Pirkanmaa koronan leviämisvaiheessa. Kaupassakäyntejä ei ruuhka-aikaan.
vinkki kakkonen että otat sen maskin välillä suulta pois niin voit puuskuttaa happea sisään ja hiilidioksidia ulos; tietty jos on muita ihmisiä niin teet kuten yskiessäkin, että käännät kasvot pois päin ja yskit sitten sinne päin
Mitä eroa kiihtymisvaiheella ja leviämisvaiheella? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan visiirejä.
Tosin maskia käyttävien ei tarvitse maalata huulia eikä ajaa partaa.
Visiiri vaan ei suojaa sitä vähää mitä maski.
Lähde?
Tanskalainen tutkimus antoi tuloksen koronan tartuttavuudesta. Maskin kanssa 1,8 ja ilman 2,2. Ei yhtä tyhjän kanssa koko maski.
Siitä on tehty nyt joku elämää isompi, itse tyydyn pesemään käsiä huolellisesti aina, kun tulen kaupasta jne kotiin.