Kuka oikeasti tarvitsee kuntosalia? Ei kukaan...
Oli lehdessä artikkeli, jossa kuntosalikävijät surkuttelivat salien sulkeutumista koronan takia ja sitä, että miten sitä nyt kuntoilee. Kuntosali jos jokin on maailman helpoiten korvattava asia. Kotona voi tehdä lukuisia liikuntasarjoja joilla pitää lihaskuntoa yllä ja esim käsipainoilla saa treenattua paljon, kun tekee eri variaatioita. Hyvin harva tarvitsee konkreettisesti kuntosalia kunnon ja lihaskunnon ylläpitämiseen. Ehkä lähinnä jotkut hormoneja vetävät ammattikehonrakentajat. Koko kuntosalihomma on loppujen lopuksi suurimmaksi osaksi pelkkää trendi-hömppää.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörän voi ostaa kotiin. Soutulaitteetkaan ei paljoa maksa, eikä käsipainot.
Suurin osa ihmisistä ei ole mitään kehonrakentajia tai edes kehoaan muokkaavia. Meille suurimmalle osalle riittää ihan esim. jumppapallo ja jumppakuminauhat.
Itse olen laihtunut yli 20 kg puolen vuoden aikana ihan sillä, että kävelen 12 000 askelta/päivä, kesällä lisäksi uin. Kun kelit nyt saattaa huonontua, mietin jonkun kuntovimpaimen ostamista kotiin ja jumppaa olohuoneessa.
Joo, minä mielelläni ostan jonkun monen tonnin kuntopyörän liiton rahoilla tähän 25neliön yksiööni. Kyllä siitä ohi jotenkin vessaan tai keittokomeroon pääsee, hyppäämällä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntopyörän voi ostaa kotiin. Soutulaitteetkaan ei paljoa maksa, eikä käsipainot.
Suurin osa ihmisistä ei ole mitään kehonrakentajia tai edes kehoaan muokkaavia. Meille suurimmalle osalle riittää ihan esim. jumppapallo ja jumppakuminauhat.
Itse olen laihtunut yli 20 kg puolen vuoden aikana ihan sillä, että kävelen 12 000 askelta/päivä, kesällä lisäksi uin. Kun kelit nyt saattaa huonontua, mietin jonkun kuntovimpaimen ostamista kotiin ja jumppaa olohuoneessa.
Voisin perään kysyä miksi kukaan oikeastaan käy harrastuksissa?
Voin ostaa kotiin kuntopyörän kaveriksi myös tennis- ja sulkapallovehkeet, hevosen pihamaalle (hevosia saa oikeasti halvalla - normaali ratsastaja ei mitään kilpatykkiä tarvitse), barre-tangon ja palapelimattoa kamppailu-urheilua varten. Valmennusta saa virtuaalisesti ja puolison tai lapset voi jekuttaja treenikavereiksi.
Vai mites tämä nyt menikään?
Kyllä, juuri noin voi tehdä. Ja esim. pianoa voi opetella soittamaan usemmankin erinomaisen sovelluksen kanssa, tarvitaan vaan tablettitietokone.
Onhan ne harrastukset kivoja. Mutta nyt on tällainen maailmanaika. Joku harrastus, oli se kuinka rakas, ei ole nyt niin tärkeä. Nyt harrastetaan siten, miten voidaan ja toivottavasti vuoden päästä olisi jo tilanne parempi.
Toivottavasti salien pihoissa on tarpeeksi parkkipaikkoja, ettei kuntoilijan tarvitse kävellä sataa metriä autoltaan.
Tähän voi sitten myös heittää kysymyksen että miksi kukaan muutenkaan tekee mitään muuta kun käy töissä?
Kovin jää vähäiseksi ne asiat mitä ehdottomasti tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minä mielelläni ostan jonkun monen tonnin kuntopyörän liiton rahoilla tähän 25neliön yksiööni. Kyllä siitä ohi jotenkin vessaan tai keittokomeroon pääsee, hyppäämällä ainakin.
Elämä on valintoja.
Joo, ymmärrän kyllä, että jos asuu pienessä yksiössä, sitä haluaa jonnekin salille tms kuntoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin ostaa kotiin kuntopyörän kaveriksi myös tennis- ja sulkapallovehkeet, hevosen pihamaalle (hevosia saa oikeasti halvalla - normaali ratsastaja ei mitään kilpatykkiä tarvitse), barre-tangon ja palapelimattoa kamppailu-urheilua varten. Valmennusta saa virtuaalisesti ja puolison tai lapset voi jekuttaja treenikavereiksi.
Kyllä, juuri noin voi tehdä. Ja esim. pianoa voi opetella soittamaan usemmankin erinomaisen sovelluksen kanssa, tarvitaan vaan tablettitietokone.
Onhan ne harrastukset kivoja. Mutta nyt on tällainen maailmanaika. Joku harrastus, oli se kuinka rakas, ei ole nyt niin tärkeä. Nyt harrastetaan siten, miten voidaan ja toivottavasti vuoden päästä olisi jo tilanne parempi.
Juuri nyt kun on tämmönen aika niin harrastuksista ei pitäisi joutua luopumaan. Mielenterveys menee.
Ulos kun menee pyöräilemään niin maisematkin vaihtuu ja saa sitä raitista ilmaa. Tiet edelleen ihan sulat, ei mitään esteitä pyöräilylle.
ja jyskyttää muutenkin sinne välipohjaan ilman niitäkin.
Jotkut jotka eivät välttämättä mene sinne aukomaan muista monttuaan ja juoruttamaan lööppejää inhokistaan, eivät kestä sitä että jotkut eivät välttämättä mene vastaaviin paikkoihin kuin siksi että voivat KESKITTYÄ OMAAN OHJELMAANSA ilman jotain kiiliuvaa silmäpari kommentoimassa. Eri asia on fiksut sosiaalisuudet joilla on liuonnetta.
Nykytekniikka ja työkulttuuri on tehnyt elämän sellaiseksi että liikkumista päivän aikana rajoittaa myös tolkuton pääoman tuottovaatimus;
meinaatko että menee koiravaljakon kanssa Alaskaan tekemään kilometrejä?
kunhan ei tule mihinkään lähes toisten iholle esittelemään itsekkäitä ongelmiaan.
Joskus viime vuosituhannella joku hysteerinen ukko katsoi pitkään kun liikuttiin sivummalle kirveenkanssa tekemään säleiksi mm.takkapuita, pari mottia. Levitti juttua vaarallisesta kirvemurhaajasta. No, perhesstä ainakin joku oli jo muutenkn suljetulle osastolle.
Oon ollut koko vuoden ilman rakasta harrastustani. Harmi ettei kaikki kykene samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt kun on tämmönen aika niin harrastuksista ei pitäisi joutua luopumaan. Mielenterveys menee.
Veit sanat suustani. Jollekin valmiiksi masentuneelle se kuntosali tai mikä tahansa muu harrastus voi olla ainoa ns. henkireikä.
Mun mies ei ehkä tykkäisi, jos toisin traktorinrenkaan tähän makkariin. Voi olla, että huonekalutkaan ei tykkäisi, jos sitä tässä sängyn ympärillä pyörittelisin 🤔 Kiva idea sinänsä, ei siinä mitään.
Näinhan se on, että yksinkertaisten ihmisten on näemmä todella vaikea kuvitella ihmisten haluavan eri asioita ja toimivan eri tavoilla kun he itse.
Ap on tuollaisesta idiotismista hyvä esimerkki,
Tuollaiset tyypit fanittavat veroja, jotka kohdistuvat asioihin, joita he itse eivät käytä. Valmiita kiristämään rajoituksia ja kieltämään asioita, joita he eivät itse harrasta.
No, useimmat ihmiset sentään tajuavat, että kehopainotreeneillä tai vaikkapa käsipainoilla voi harjoitella, mutteivät ne kaikkea kuntosalilla olevaa sentään korvaa.
Ja ainakin minulla isoin ongelma on tilan puute. Meitä on neljä aikuista tässä kerrostalokämpässä ja kaksi yrittää tehdä etätöitä, kaksi etäopiskella. Olohuoneessa ei mahdu ilman merkittävää huonekalujen siirtelyä jumppaamaan ja siitä kuuluva töminä haittaisi muita.
Totta kai tule ilman kuntosaliakin toimeen, mutta ihan väistämättä tässä on jo 8 kk tauon aikana lihaskunto joiltain osin löpsähtänyt, oma salini kun on ollut koko ajan kiinni. Sen lihaskunnon saa aikaa myöden toki takaisin, mutta tylsää silti.
toisaalta nythän sille peltilehmälle olisi oikeasti muta käyttöä kuin hurauttaa se lyhyehkömatka johonkin; vetovaljaat ja muut kiinni vedoksi. Mavenkn voi tehdä ottamalla peltilehmän oven listasta kiinni. penkki onnistuu alustan alle menolla..
eli 1001 tapaa käyttää peltilehmää, oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ulos kun menee pyöräilemään niin maisematkin vaihtuu ja saa sitä raitista ilmaa. Tiet edelleen ihan sulat, ei mitään esteitä pyöräilylle.
Kyllä, pyöräily polkupyörällä ajaakin spinningin hyödyn... Kokeilepa sinäkin joskus kunnon treeniä, niin ymmärrät eron.
Ja tuonne vesisateeseen paljon kiinnostaakin lähteä vetämään kunnon pyörälenkki.
Vierailija kirjoitti:
Ensitöiksesi voit ottaa selvää, mitä salilla oikeasti tehdään. Jos haluat kadehdittavan kropan, sitä et tule saamaan yhdellä kahvakuulalla ja punnertamalla.
Heh, Pavel Tsatsouline on sattumalta kirjoittanut kirjan siitä, kuinka treenataan tehokkaasti vain yhdellä kahvakuulalla ja punnertamalla. Mutta edelleen, ymmärrän saliharjoittelun funktion niille ihmisille, jotka sitä harrastavat. Silti ei pitäisi väittää, että hyvää kroppaa ei voi saada ilman salia.
M31
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut koko vuoden ilman rakasta harrastustani. Harmi ettei kaikki kykene samaan.
Miten niin vuoden? Eiväthän koronarajoitukset ole olleet voimassakaan kuin vasta noin kahdeksan kuukautta.
Ja kuka muka ei "kykene" samaan? Jos sanoo, että harmittaa ja on tylsää -> se on sinusta sama asia kuin että räjähtää kappaleiksi avaruuteen?
Suosittelen lämpimästi oman äidinkielen luetun ymmärtämisen kurssia sinulle.
Selkäni tulee kipeäksi jos en pääse salille. Selkäni tulee kipeäksi myös tärinästä ja juoksemisesta.
Lääkäristä en apuja saa, diagnoosia ei ole löytynyt. Sali on ainoa paikka ja minulle tärkeä myös henkisesti. Lääkärikin on kehoittanut harrastaaman liikuntaa.
Olen vasta 3 kymppinen ja hoikka, mutta en pahimmillaan saa kenkiä jalkaan tai pysty istumaan työtuolissa koko työpäivää. Hermosärky on aika kivuliasta.
Ne ketkä väittää ettei tuloksellinen tosissaan treenaaminen onnistu ilman salia eivät tiedä treenaamisesta mitään. Mutta antaa mammojen heilutella niitä kilon käsipainoja ja hillua värikkäissä trikoissaan. Välillä sitten otetaan perseestään kuva ja jaetaan someen. :D
Ensitöiksesi voit ottaa selvää, mitä salilla oikeasti tehdään. Jos haluat kadehdittavan kropan, sitä et tule saamaan yhdellä kahvakuulalla ja punnertamalla.