Yhteiskunnan painostus
Vihaan niin paljon sitä tunnetta kun yhteiskunta painostaa ihmistä tiettyyn muottiin. Tiettyyn kaavaan jonka mukaan jokaisen täytyy elää, että on mukamas lunastanut paikkansa yhteiskunnan kunniallisena jäsenenä! Enkä ole enää edes mikään teini enkä nuori aikuinen. Kautta historian on ollut erilaisia tapoja elää elämäänsä, mutta vieläkin 2020 luvulla tuntee olevansa vääränlainen jos ei elä tietyn kaavan mukaan... Etenkin näin pikkupaikkakunnalla asuessa, jossa ei todellakaan saa olla erilainen. Raivostuttaa suorastaan. Onko muita jotka jakaa saman tuskan?
Kommentit (15)
Kyllä mä sanon, että vika on sinussa, jos tuolta tuntuu. Kehitä itsetuntemustasi ja itsearvostustasi. Siitä se lähtee.
Minusta tuossa se painostava tekijä ei ole yhteiskunta vaan yhteisö, pienempi yksikkö. Minua, yhteiskunnan osana ei kiinnosta miten sinä siellä jossain minulle vieraassa kylässä tai pitäjässä asut ja elät. (ei tosin kiinnosta niiden tässä lähelläkään elävien). Ja se oma yhteisökin koostuu yksilöistä, joista jotkut on halukkaita kontrolloimaan muita ja se onnistuu sellaisten kohdalla, jolla sitä omaa tahtoa ei löydy. Sinulla löytyy, hyvä sinulle. Mutta ei se ole koko yhteiskunnan vika, jos sinulla on utelias naapuri tai sukulainen.
Kun itsetuntemus ja -luottamus on kunnossa, uskaltaa elää omannäköistään elämää muiden toiveista tai painostuksesta huolimatta.
Ai käyttämään maskia vai?
En mä muuta painostusta nyt huomaa.
Millainen haluaisit olla? Miten eläisit, jos sinua ei painostettaisi?
Kyllä se siitä kirjoitti:
Kun itsetuntemus ja -luottamus on kunnossa, uskaltaa elää omannäköistään elämää muiden toiveista tai painostuksesta huolimatta.
Näin on.
Sitten se että yksilöä ei oikeastaan ole olemassakaan. Se on vain harhaa.
Omia päätöksiäkään ei oikeastaan ole ja sekin on harhaa puhua omasta tahdosta.
Ihminen on laumaeläin. Ehkä ap ei ole löytänyt oikeaa perhettä itselleen tai laumaa.
Yhteisö tekee ne näkymättömät (omat päätökset) vaihtoehdot puolestasi.
Ihminen on pitkälti ympäristönsä tuote.
Itseyttä ei ole siinä ymmärryksessä kuin länsimainen ihminen sen uneksii.
Yksin ei ole minuutta ja muiden kautta se myönnetään minulle.
Ilman perhettä tai laumaa, ihminen vain hallusinoi itsestään jonkin valheellisen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa se painostava tekijä ei ole yhteiskunta vaan yhteisö, pienempi yksikkö. Minua, yhteiskunnan osana ei kiinnosta miten sinä siellä jossain minulle vieraassa kylässä tai pitäjässä asut ja elät. (ei tosin kiinnosta niiden tässä lähelläkään elävien). Ja se oma yhteisökin koostuu yksilöistä, joista jotkut on halukkaita kontrolloimaan muita ja se onnistuu sellaisten kohdalla, jolla sitä omaa tahtoa ei löydy. Sinulla löytyy, hyvä sinulle. Mutta ei se ole koko yhteiskunnan vika, jos sinulla on utelias naapuri tai sukulainen.
Olet oikeassa, parempi sanavalinta olisi ollut nimenomaan yhteisö.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin olla juuri tällainen kuin nyt olenkin. Mutta haluaisin päästä eroon tästä tunteesta, että minun pitäisi olla jotain muuta.
Kyllä. Täällä isolla paikkakunnalla tahtoisin perheeni turvaan koronalta, mutta yhteiskunta ei anna lasten jäädä etäopetukseen.
Tahtoisin perheeni turvaan koronalta. Lähikoulu on haitake! Tahdomme julkisen etäkoulun!
Tommostahan se elämä tuppukylissä on. Odotusarvo on elää kuten vanhempansakin. Naida se pelle naapurista ja ostaa omakotitalo ja kasvattaa parikymppisestä eteenpäin lapsia ilman, että pelle osallistuu kotitöihin. Ei ole hääviä ei, kaupungeissa on kuitenkin vapaus, muuta sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin olla juuri tällainen kuin nyt olenkin. Mutta haluaisin päästä eroon tästä tunteesta, että minun pitäisi olla jotain muuta.
Suljet vain somen, nettilehdet ja muiden elämistä kyttäävät ilmastoahdistujat, ihmisoikeustaistelijat ja muut hörhöt elämästäsi, niin kummasti painostuksen tunne vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, parempi sanavalinta olisi ollut nimenomaan yhteisö.
Työkavereitaan ei voi valita, mutta vapaa-ajallaan ei tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka painostavat.
Vierailija kirjoitti:
Tommostahan se elämä tuppukylissä on. Odotusarvo on elää kuten vanhempansakin. Naida se pelle naapurista ja ostaa omakotitalo ja kasvattaa parikymppisestä eteenpäin lapsia ilman, että pelle osallistuu kotitöihin. Ei ole hääviä ei, kaupungeissa on kuitenkin vapaus, muuta sinne.
Höpö höpö. Kaupungissa tulee lähes lynkatuksi tai ainakin vaaditaan töistä pois potkimista ja aletaan muutenkin häiritä heti, jos henkilö ei maailmankuvaltaan sovi kulloinkin vallitsevaan totuuteen. Maalla saa olla aivan rauhassa sellainen kuin on.
Jooooi ja siks heiluttelen pippeliiniä vastatuuleen pippeliini heiluu menemään