Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko jotain yleispätevää niksiä lukea Raamattu läpi?

Vierailija
25.11.2020 |

Aloitanko vaan etusivulta, vai pitäisikö se lukea jonkinlaisen opaskirjasen kanssa - päivän sana-periaatteella?

En ole Kristinuskossa vaan paremminkin elämän tutkimusmatkailija, jota on alkanut kiinnostamaan mihin tämä länsimainen ajatusmalli pohjimmiltaan pohjautuu.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus luin raamatun kannesta kanteen ihan vain piruuttani, että voisin sanoa kaikille uskontoa tyrkyttäville hörhöille, että oli muuten paska kirja. Kuinkahan moni niistä uskovaisistakaan on koko kirjan lukenut?

Puuduttavinta olivat tosiaan ne sukuluettelot, kuka on kenellekin sukua.

Semmoinen lause jäi jostain kohtaa mieleen, jossa sanottiin tyyliin "älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekaan".

Saattaa siinä talvipakkasilla Suomen olosuhteissa olla sunnuntaina torppa kylmänä, jos tuota ohjetta noudattaa.

Sitä vain, että eikös sapatti ole kuitenkin lauantai. Latinassa sabbatum ja latinalaisissa kielissä hyvin lähellä samaa.

Vierailija
62/72 |
06.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut vuoden haaste, latasin puhelimeen Raamattu sovelluksen ja siellä oli lukuhaaste(Robert Roberts) Viikko enää jäljellä! Itse saa valita mitä käännöstä lukee, suosittelen Raamattu kansalle käännöstä.

Hyvää matkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin että yksi PARHAIMPIA tapoja suomenkieliselle perehtyä Raamattuun on aloittaa kirjalla:

"Raamatun punainen lanka" (230 sivua) kirjoittanut Leif Nummela.

Vierailija
64/72 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takakannesta alkaa kirjoitti:

Aloita kirjastosta . Etsi Raamatun historia . Sitten katsot sieltä taka kannesta karttoja ensin . Aloita siis kartasta . YouTube on videoita kasteista jordanilla. Babtism . Ei tarvi uutta kastetta jos jo on kristitty. Se riittää kyllä. Kasteelle menee ne joita ei vielä ole kastettu.

Raamatussa uskovat kastettiin. Pikkulapset vain siunattiin. Lapsikaste ei pelasta, tarvitsee tehdä uskon ratkaisu.

Vierailija
65/72 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeremian 19:9

Ja minä panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa, jolla heitä ahdistavat heidän vihollisensa, ne, jotka etsivät heidän henkeänsä.

Hesekielin 5:10

Sentähden tulevat sinun keskelläsi isät syömään lapsiansa, ja lapset tulevat syömään isiänsä, ja minä teen sinussa tuomiot ja hajotan sinun jäännöksesi kaikkiin tuuliin.

3 Mooseksen 26:29

Ja te syötte poikienne lihaa, ja tyttärienne lihaa te syötte.

2 Kuninkaiden 6:28-29

[28] Ja kuningas sanoi hänelle: "Mikä sinun on?" Hän vastasi: "Tämä vaimo sanoi minulle: 'Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet tänä päivänä, niin syömme huomenna minun poikani'.[29] Ja me keitimme minun poikani ja söimme hänet. Ja minä sanoin toisena päivänä hänelle: 'Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet'. Mutta hän piilotti poikansa."

Valitusvirret 4:10

Armeliaat vaimot keittivät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani, sortuessa.

Vierailija
66/72 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita Uudesta Testamentista ja lue luku päivässä. Etene järjestyksessä.

Tätä minäkin suosittelen.

Vierailija
67/72 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan pysty. Joskus aloitin, mutta en oikeasti jaksanut sitä sukuluetteloa. En siis päässyt alkua pidemmälle.

Vierailija
68/72 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 Kuninkaiden 6:28-29

[28] Ja kuningas sanoi hänelle: "Mikä sinun on?" Hän vastasi: "Tämä vaimo sanoi minulle: 'Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet tänä päivänä, niin syömme huomenna minun poikani'.[29] Ja me keitimme minun poikani ja söimme hänet. Ja minä sanoin toisena päivänä hänelle: 'Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet'. Mutta hän piilotti poikansa."

Valitusvirret 4:10

Armeliaat vaimot keittivät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani, sortuessa.

Valitusvirret 2:20

Katso, Herra, ja tarkkaa, ketä olet antanut tämän kohdata: pitäisikö vaimojen syödä oma hedelmänsä, vaalimansa pienet lapset; pitäisikö Herran pyhäkössä tapettaman papit ja profeetat?

Vierailija
69/72 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlesta löytyi knoppi, että englanninkielisessä raamatussa on noin 750000 sanaa. Jos keskiverto ihminen lukee noin 250 sanaa minuutissa niin tunnissa menee jo 15000 eli sanan saisi lukaistua 50 tuntiin läpi ilman katkoja

Vierailija
70/72 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vi tun typerää tuhlata aikaansa Raamatun lukemiseen. Kuka jaksaa kamelikuskien ja aavikkorottien nuotiosatuja? Ei kukaan järkevä ihminen.

Raamattu on maailman levinnein kirja ,kautta aikojen.

Ja kakkossijalla on Puhemies Maon kootut, eli Pieni Punainen Kirja.

Mao oli maailman pahin  tappaja.

Ei pärjää ju_malalle. Raamatussa lahdataån vedenpaisumuksella kaikki uimataitottomat. Sodomasta ja Gomorasta ju_mala listii kaikki erottelematta lapsia aikuisista.

Vierailija
71/72 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi tietoa, miksi kukin raamatun kirja on kirjoitettu, miksi ja milloin. Lue vasta sitten, jokin kirja kerrallaan useamman päivän aikana. Ei niitä kerralla yleensä pysty lukemaan. Muutoin lukeminen on järkevää aloittaa uudesta testamentista, mutta tietoa punaisesta langasta kannattaa etsin jostain lähteestä. Raamattua voi vaikka lukea alusta alkaen ja sitten hyppiä rinnalla uutta testamenttia itseä kiinnostavista kohdista.

Sukuluettelot ovat yksi hyvä esimerkki, että oleellista on ymmärtää miksi.....

,..... miksi raamatussa on sukuluettelot, eikä niinkään yksittäinen nimi luettelossa?

Esim Pawson raamattu avautuu on hyvä lähde tai sitten suomeksi Jukka Norvannon ajatukset ovat mielenkiintoisia.

Vierailija
72/72 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee ainakin se päätös että hyppäät sukuluettelot suosiolla yli. Ne ovat ihan syystä kirjassa, mutta niistä hyötyvät vain teologian saralla huomattavasti sinua kokeneemmat sepät.

Itse suosittelisin sellaista päällekkäin-tekniikkaa että päivässä 1-2 lukua Vanhaa testamenttia, 1 psalmi (ja kun loppuvat niin sananlaskuja) ja yksi luku Uutta testamenttia.

Ei tuommoisten sukuluetteloiden lukemisessa ole järkeä. Jos vaikka väsyneenä lukee, niin eihän niistä edes jää mitään mieleen.