Onko jotain yleispätevää niksiä lukea Raamattu läpi?
Aloitanko vaan etusivulta, vai pitäisikö se lukea jonkinlaisen opaskirjasen kanssa - päivän sana-periaatteella?
En ole Kristinuskossa vaan paremminkin elämän tutkimusmatkailija, jota on alkanut kiinnostamaan mihin tämä länsimainen ajatusmalli pohjimmiltaan pohjautuu.
Kommentit (72)
Suosittelen jotain opasta. Sivu sivulta luettuna pitkät sukuluettelot voivat muodostua liian raskaiksi. Itse luin taannoin Uuden Testamentin tällaisen lukuohjelman avulla. Eli tietty katkelma päivää kohden. Mutta kannattaa katsoa, minkä tahon ohjelman valitsee ettei ihan väärää kuvaa saa.
Ei ehkä kannata aloittaa alusta. Muistaakseni alku on sivutolkulla selostusta kuinka sillä ja sillä oli kolme poikaa a, b ja c ja niillä vaimot d, e ja f ja pojat x,y ja z.
Länsimaalainen ajattelutapa pohjautuu pitkälti uuteen testamenttiin eli varmaan kannattaa aloittaa siitä. Voi lukea järjestyksessä tai sitten valita vaikka jokin evankeliumi ja lukea se. Luukkaan taitaa olla se jota rippikoulussa suositellaan luettavaksi. Uudessa testamentissa ja evankeliumeissa on siis Jeesuksen ajan tarinoita ja vanha testamentti alkaa siitä maan luomisesta. Vanha testamentti perustuu juutalaisten pyhään kirjaan, joten sen lukemalla saa käsitystä myös juutalaisuudesta.
Lue 4 sivua päivässä. Ja pidä yksi vapaapäivä viikossa. Homma on hoidettu vuodessa. Pidä lukiessa päiväkirjaa, mihin voit kirjata hyviä kohtia ja sanontoja.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen jotain opasta. Sivu sivulta luettuna pitkät sukuluettelot voivat muodostua liian raskaiksi. Itse luin taannoin Uuden Testamentin tällaisen lukuohjelman avulla. Eli tietty katkelma päivää kohden. Mutta kannattaa katsoa, minkä tahon ohjelman valitsee ettei ihan väärää kuvaa saa.
Ja mikähän taho kelpaa?
Tapoja voi olla monta. Itse pääsin aikanaan yli puolenvälin tällä Pipliaseuran lukuohjelmalla, siitä voi ruksia joka päivä mitä on lukenut. Vuodessa läpi jos lukee vain sen verran, nopeammin jos lukee kerralla useamman päivän kohdat. Joka päivälle on pätkä Vanhaa ja Uutta testamenttia.
https://www.piplia.fi/raamattu/raamatun-kaytto/raamatunlukuopas/
Jos taas kristinusko on ihan vieras, niin lukisin aluksi jonkun evankeliumeista Uuden testamentin alusta.
No kuinka luet yleensä minkä tahansa kirjan? Aloita alusta vaan ja lue loppuun, ei siihen mitään opuksia tarvita. Joko ymmärtää lukemansa tai sitten ei.
Tällä sivulla on ainakin joitain vinkkejä mistä kannattaa aloittaa lukeminen https://rll.fi/raamatusta/miten-lukea/ "Käytännöllisin tapa on aloittaa Uudesta testamentista ja tutkia ensin Jeesuksen elämää, joka onkin avain koko Raamatun ymmärtämiseen. Aloittaa voi esimerkiksi Markuksen evankeliumista, joka on neljästä evankeliumista lyhin ja vanhin; tai Luukkaan evankeliumista ja sen jatko-osasta eli Apostolien teoista. Sen jälkeen voi lukea esim. Johanneksen ja Matteuksen evankeliumin ja UT:n kirjetekstejä."
Aloita Uudesta Testamentista ja lue luku päivässä. Etene järjestyksessä.
Tee ainakin se päätös että hyppäät sukuluettelot suosiolla yli. Ne ovat ihan syystä kirjassa, mutta niistä hyötyvät vain teologian saralla huomattavasti sinua kokeneemmat sepät.
Itse suosittelisin sellaista päällekkäin-tekniikkaa että päivässä 1-2 lukua Vanhaa testamenttia, 1 psalmi (ja kun loppuvat niin sananlaskuja) ja yksi luku Uutta testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Tapoja voi olla monta. Itse pääsin aikanaan yli puolenvälin tällä Pipliaseuran lukuohjelmalla, siitä voi ruksia joka päivä mitä on lukenut. Vuodessa läpi jos lukee vain sen verran, nopeammin jos lukee kerralla useamman päivän kohdat. Joka päivälle on pätkä Vanhaa ja Uutta testamenttia.
https://www.piplia.fi/raamattu/raamatun-kaytto/raamatunlukuopas/
Jos taas kristinusko on ihan vieras, niin lukisin aluksi jonkun evankeliumeista Uuden testamentin alusta.
Kokonaisuuksien ymmärtämiseen tuollainen lukutapa ei ehkä ole paras mutta muuten tuollainen ohjattu lukukalenteri varmaan toimii.
Lukeminen minusta taas kantsii alkaa alusta alkaen .Luominen.
Historiaa Israelin kansan synnystä.jne.
Teinipoika oli lukenut 13- 15v koko Raamatun 3 kertaa läpi.Tuli professori.
Kristillinen ohjehan on laittaa aivot narikkaan, eikä kyseenalaistaa mitään.
Kuuntele se, tubessa montakin eri lukijaa.
Alusta loppuun järjestyksessä tietenkin. Tuota Uutta Testamenttia aluksi suositellaan vaan siksi, että se ei ole ihan yhtä järkyttävää ja luontaantyöntävää materiaalia, kuin Vanha Testamentti.
Vierailija kirjoitti:
Tee ainakin se päätös että hyppäät sukuluettelot suosiolla yli. Ne ovat ihan syystä kirjassa, mutta niistä hyötyvät vain teologian saralla huomattavasti sinua kokeneemmat sepät.
Itse suosittelisin sellaista päällekkäin-tekniikkaa että päivässä 1-2 lukua Vanhaa testamenttia, 1 psalmi (ja kun loppuvat niin sananlaskuja) ja yksi luku Uutta testamenttia.
Tuo tyyli voisi sopia minulle.
Uusi testamentti on melko tuttu, mutta vanha jotenkin tökkii; liikaa sotia ja väkivaltaa ja niitä luetteloita.
Kiitän hyvästä aloituksesta.
Uskoa todella tarvitaan näinä aikoina.
Pullo Stolishnajaa vanhaan testamenttiin ja iso pänikkä jotain kepeää valkoviiniä uuteen testamenttiin. Sitten jotain pientä naposteltavaa; suolatikkuja, mandariineja, päärynöitä ja sen sellaista.
En ole itse koskenut raamattuun sitten rippikoulun, mutta tuollaisin eväin ajattelin itse ryhtyä luku-urakkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vi tun typerää tuhlata aikaansa Raamatun lukemiseen. Kuka jaksaa kamelikuskien ja aavikkorottien nuotiosatuja? Ei kukaan järkevä ihminen.
Raamattu on maailman levinnein kirja ,kautta aikojen.
Raamatun lukeminen on erilaista, jos on uskossa. Itse luin ensimmäisen kerran niin, etten ollut vielä uskossa ja takerruin liikaa asioihin, joita en ymmärtänyt ja joita en voinut uskoa todeksi. Myöhemmin olen lukenut sitä uskovana ja usko todellakin tekee siitä elävän. Ei sitä pysty mitenkään järjellisesti selittämään ja järki se oli minullakin pitkään uskon esteenä. Uskovilla Pyhä Henki jotenkin jeesii ymmärtämään sitä raamatun sanomaa ja myös hyväksymään sen, että kaikkea ei voi järjellä selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi tun typerää tuhlata aikaansa Raamatun lukemiseen. Kuka jaksaa kamelikuskien ja aavikkorottien nuotiosatuja? Ei kukaan järkevä ihminen.
Raamattu on maailman levinnein kirja ,kautta aikojen.
Ja kakkossijalla on Puhemies Maon kootut, eli Pieni Punainen Kirja.
Lego Bible