##### HEINÄKUUN hassut masut PE-SU ##########
Eilen en sitten millään ehtiny koneelle kun tulikin paljon ohjelmaa koko päiväksi ja illalla kun vihdoin pääsin kotiin lepäämääm ni ukkelini räpelsi koneen kimpussa asentaen uusia juttuja ja muutenkin olin sillon jo ihan uupunu.
No nla lekurissa verernpaineet oli pikkusen nousseet mutta ei millään lailla hälyyttävät,paino pysyny tasan samana kun viikko sitten vaikka taas toi turvotus lisääntyny. Alakerta oli yhelle sormelle auki ja kanava oli suht lyhyt. Lääkäri kysy et saako stimuloida sisältä synnytyksen käynnistystä ja sanoin et siitä vaan jos sillä on jotain vaikutusta. No ei ainakaan kovin nopeeta ole auttanu,ei siis suppareita tai muuta. Povasi kuitenkin etten enää ens ke neuvolaan kerkee et vaavin pitäs syntyy ennen sitä. Pidetään peukkuja!!
Onnittelinkin jo tuolla toisella listalla mutta vielä kerran onnea Oumai ja Ras-mam! Ehditte ennen minua,meillähän oli kaikilla sama la.
Lauantaina olis tutun muutto joten josko siitä olis käynnitäjäksi,pidetään peukkuja.Mukavaa perjantaita kaikille,
SurinaS ja rv 40+1
Kommentit (18)
vielä sairaalakassia ja jännittä, jos lähtö tulis tänään. Välillä tuntuu, että jes tänään pääsee synnyttymään, mutta sitten taas kun supparit lopahtaa, harmittaa!
liinuska rv 40+4
Liinuska: Mulla supisteli just maanantaina aina silloin tällöin koko päivän, sit illalla menin saunaan ja supistukset loppuivat kokonaan. Oli aika pettynyt olo, no yöllä sitten heräsinkin kahden aikoihin KIPEISIIN supistuksiin, siitä tietää että ne on oikeita kun väkisin tekee mieli pidättää hengitystä kun supistus tulee, niin kipeää se tekee. (Ainakin mulla)
No, nyt lähden ostamaan rintakumia. Vinkki: Tosiaan kannattaa hankkia ennen synnytystä, itse en taaskaan muistanut, miten kipeäksi nuo rinnanpäät menevät imetyksestä, vaikka kuinka varoisi. Nyt sitten pitää raahautua kauppaan...
Tänään nimittäin muu perhe lähti 400 kilsan päähän viikonlopuksi, ja minä mahan kanssa jäin kotiin. Vähän riskillä joo, mutta niitten oli nyt vaan päästävä menemään. Ei mies kerkee millään takaisin, jos tää rupeaa syntymään, kun ainakin aiemmat syntyneet nopeasti. No, näinkin viime yönä yksinsynnytys unia, kai oli henkistä valmistautumista, JOS...
Taitaa käydä aika vähiin jo tämä heinisten joukko, vai onko osa siirtynyt tuonne yliaikaisten pinoon? Pitänee käydä sieltäkin kurkkimassa tuttuja nimimerkkejä.
No, käynpä vähän lepäämään että jaksan sitten lähteä kauppaan. Yritän malttaa olla mahdollisimman hissukseen tämän viikonlopun yli, vaikka nythän olisi kämppä tyhjänä ja helppo siivota...
p75 ja 40+3
Tsemppiä Liinuskalle kuulostaa kovin lupaavalta nuo supistelut, mukava että jollakulla on synnytykseen viittaavia oireita. Mulla ei mitään edelleenkään,just mietein että täältä olen joskus lukenut jostain akupisteistä joita voisi koittaa painella. En tiedä onko niistä apua,mutta eipä varmaan haittaakaan ja kohta tekee kyllä mieli turvautua jo kokeilemaan mitä tahansa josta vois kuvitella olevan apua. Taidan selailla aikani kuluksi vanhoja juttuja jos jotain löytyisi.
Vauva liikkuessaan edelleen puskee johonkin, mikä käy tosi kipeää väliin tuntuu että itku pääsee siilkasta tuskasta, tuntuu tosiaan kuin se pitäisi virtsaputkea nyrkissään ja nykkis siitä huomion saamiseksi.
Tänään on ollu muutenkn vähän huono päivä, koko päivä mennyt kiukutellessa ja lapsille tullut tiuskittua pienistäkin asiosta, kun jaksais muistaa ettei äidin väsy ja huono olo ole niiden vika,mutta vaikka kuinka yrittää niin pinna on tosi lyhyt.
Nyt täytyy mennä sovittelemaan pahantuulen puuskia kun kuuluu lapset tulevan kotiin takaisin
Mikaido73 rv 40+1
Tänään 41+1, ja siis käynnistyslistalla ollaan. Viikonlopun aikana varmaan tulee kutsu, mutta siihen asti vielä vaan odotellaan. Jotenkin on ollut epämukava olo koko päivän, olen ollut väsynyt ja vatsaan on kokenut. Tähän olotilaan toki on varmaan vaikuttanut se, ettei mulla ole ollut paljon tekemistä ja ulkona on sateinen päivä. En oikein saanut illalla untakaan. Muuten ei vieläkään mitään erityisiä synnytykseen viittaavia oireita ole ilmassa. Voi kun ehtisi silti käynnistyä synnytys itsekseen.
Eilen kävin yksissä juhlissa ja oli tosi ärsyttävää kun mulle tuntemattomat ihmiset totesivat vain mulla lasketun ajan olevan varmaan lähellä... Minä siihen sitten että, juu, OLI tosiaan jo viikko sitten... Sitä sitten päivittelemään, ja sanomaan kuinka kypsä jo varmasti olen jne... ja sitten perään omat synnytyskokemukset, jotka ei tietenkään koskaan ole mitään ihania tarinoita nopeista ja kivuttomista synnytyksistä... Miksei sitä koskaan kerrotta ihanasta vauva-ajasta kun kuitenkin se on useimmilla varmaan päällimäinen tunne??
No, jos tänään jotain tapahtuisi kun jään yksin illalla miehen mennessä häihin... Itse en mene koska en usko, että voisin olla siellä vapautuneesti (vesien menon uhka tietenkin mielessä vieläkin). Mies on kyllä hälytysvalmiudessa, jos tulee lähtö itsestään tai soittavat sairaalasta käynnistykseen. Viikonloppuja!
Buddy77 rv 41+1
Onkohan Liinuska päässyt reissuun eilen? Varmaan viimeistään tänään pääsee,toivotaan niin. Hassua mut eilen oli vaan sellanen olo että tänään on se päivä kun mekin mennään vaikka mitään oikeita merkkejä ei olekkaan ollut. Saas nähdä. Varmaan vaan niin kovasti toivoo että alkaa olemaan ihan höperö ja rupee ite povaamaan päiviä millon syntyy. Ja jos syntyy tänään ni sitte on laitettava lotto vetämään :)
SurinaS ja rv 40+2
Joku kirjoitteli tuossa aiemmin, että vauva tuuppii kipeasti alapäässä. Sama juttu täällä. Aivan kamalaa kipua ja johtuu mulla ainakin siitä, että vauva ei ole kiinnittynyt, kun on runsaasti lapsivettäkin. Eli joka kerta kun vauva liikkuu kunnolla (ja sitä tekee usein) pää tuuppii meikäläisen alakertaa. Tällaista ei ole ollut aiemmissa raskauksissa, kun vauvat ovat kiinnittyneet ajoissa. Muutenkin on tosiaan väsyttänyt ja kiukuttanut oikein urakalla. On saanut muu perhe kärsiä, raukat.
No, se siitä. Eiköhän tuo viimeistään puolessatoista viikossa lopu... Tsemppiä vaan kaikille " kohtalotovereille" ja supisteluja!
Terv. Vipsilä rv 40+4
Täällä sitä edelleen ollaan isolla vatsalla. Vatsa olikin todella iso sf-mitta 39cm rv 40+3. Lapsiveden runsaus kuulemma vaikuttaa mittaan, vauva ei onneksi tunnu jättiläiseltä. Onko kaikki muut jo synnyttämässä, kun on niin hiljaista?
Eilinen päivä meni pilalle, kun ymmärtämätön (kahden lapsen äiti) soitti ja ihmetteli suureen ääneen, että eikö VIELÄKÄÄN tapahdu mitään? Hitto, että otti päähän, kun itse on yrittänyt ettei stressaisi asiasta. Lisäksi sain hyviä neuvoja siihen miten synnytys alkaisi esim. ajattelemalla että nyt se alkaa, oli kuulemma kyseisellä henkilöllä auttanut. Hoh hoh, kyllä pääsi muutama ruma sana sen puhelun jälkeen. Itselläni on edelliset raskaudet kestäneet yli 41 vko, joten en ole odotellut hirveästi mitään tapahtuvaksi ennen sitä. No eipähän tarvitse vastata jatkossa joka puheluun.
No tänään on varmasti hyvä päivä, sitä vaan alkaa olla mieli aika herkässä tässä vaiheessa. Hyvää sunnuntaita kaikille!
Terv. Vipsilä 40+5
Eilen tais jäädä kirjoittaminen väliin,vaan eipä olis ollut paljon asiaakaan kun mitään edistystä ei tapahdu. Oli eilen kurja päivä, tuo meidän murkkupoika alkaa aiheuttaa äidille harmaita hiuksia ja nyt just kun ei millään jaksais valvoa ja olla huolissaan että missä nuori mies mahtaa mennä. Aikoinaan kuvittelin kun sain tuon esikoisen jo 18 vuotiaana että sitten kun tämä aika koittaa että kylillä luuhaaminen astuu kuvaan niin osaan olla rento ja fiksu sekä keskustella asiallisesti nuoruuden vietosta ja sen riemusta ja niihin liittyvistä vaaroista. Vaan ei nalkutan täsmälleen samalla tavalla kun oma äitini vaikka vannoin että sellaiseen en sorru. Olis vain niin helpottavaa näin tekniikan aikakautena kun oppisi laittamaan edes viestiä kännykällä missä on niin ei tarvis aivan ajatella että jotain olisi sattunut. Nyt kun raskaus tuo kaikki tunteet pintaan ja kaikkeen tulee jotenkin ylireagoitua ei kaipais mitään normaalista poikkeavaa elämään.
Tänään olis yhdet sukujuhlat,mutta taidan laistaa menemisen ei jaksa kuunnella kaikken kommenttia ja ihmettelyä etteikö vielä ole syntynyt ja sitten kuunnella perään mitä pitäis tehdä että synnytys saa vauhtia. Aivan kun tässä ei kaikkea mahdollista olis tullut kokeiltua. Toivottavasti enää ei kestä kauan kun jos tämä viikkokin menee torstaihin asti ja tulee 41vk täyteen vauva onkin sitten jo noin 4.5kg ja tuo esikoinen jäi kanavaan jumiin 4kg painavana. Kaikkea alkaa väkisten miettimään kun h-hetki (toivottavasti pian) on käsillä.
'
No, eipä muuta kuin leppoisaa sunnuntaina velä odottaville heiniksille.
Mikado73 rv 40+3
Käyrä otassa vaan kasvaa,tää odottelu käy tosissaan hermoille. Mielessä kummittelee aina ja aina vaan nla lekurin puheet et syntyis enne ens ke. Jaapa jaa.... Tosin luulen et limatulppa on alkanu irtoomaan joko kokonaan tai voiko se tulla muutamas eräs? Onko tietoo? Aattelin vaan kun eilen aamulla tuli pikkusen sellasta rusehtavaa/verestävää limaa ja viime yönä kans. Olis sekin ees jotain jos se ois sitä :)
Nyt lähetään ajelemaan motukalla torille hakeen herneitä ja hedelmiä kun niin tekee mieli eikä näitä samoja seiniä jaksa katella,ei ees miehenikään kun silläkin alkaa hermot mennä tähän odottamiseen. Totes tossa aamulla pettyneenä et ei sitte viime yönäkään lähtöä tullu. Sillä raukalla on oikeen univelkaakin tullu ja nukkus eilen sitä pois kun on jännittäny öisin josko lähtö tulee niin ei ole osannu kunnolla nukkua.
SurinaS ja rv40+3
lähtökuopissa ja varpaillaan. Mieskin totesi aamulla pettyneenä, että kait se on tänään soiteltava pomolle, että mihinkä vuoroon sitten huomenna kun kesäloma loppuu... Anopin kanssa palaa kohta hermo, se kun ramppaa täällä koko ajan. On viimeisen kahden viikon aikana käynyt useammin kuin puoleen vuoteen. Itse kun olen yrittänyt rauhassa & stressaamatta odotella (esikoinen syntyi 40+4), niin kohta alan itsekin olla kuin viulunkieli, kun ei se vaan synny. Suht napakoita suppareita tulee päivittäin, mutta vain tunnin kaksi kerrallaan. Jokaiselta kysyjältä tulee tosiaa tieto kuin apteekin hyllyltä, että millä synnytys käynnistyy, rasittavaa... Noh, puolitoista viikkoa korkeintaan enää! Nyt lähden kokoamaan junarataa esikoisen kanssa =)
Kukka 40+4
Ihana pieni tummatukkainen nyytti, painoa tosin vain 2500g, mutta muuten niin täydellinen. Verensokerit oli onneksi ok ja keltaisuutta pitää seurata ja rintaa antaa muutaman tunnin välein, ettei bilirubiiarvot kohoa. Lisäksi oon antanut pikkasen tuttelia, että varmasti saa tarpeeksijuomista. Synnytys oli nopea, pari tuntia kerettiin olla synnärillä, kun tyttö oli maailmassa, vaikka oli vaan kahdelle sormelle auki, kun mentiin. Eteni vauhdilla, sain ilokaasua ja kohdunkaulakanavapuudutuksen. Parilla ponnistuksella syntyi, eikä repeämiä. Jaksamisia vielä odottaville heinäkuisille, kohta teilläkin on nyytti sylissä!
Minä täällä taustalla seurailen loppuheiniksiä...
Pienokaisemme syntyi 19.7. Saimme sairaalasta kainaloon pienen pojan, jolla oli pituutta tasan 50cm ja painoa hieman ylii 3 kg. Olo on nii-in onnellinen. Täytyy aina välillä tarkistaa, että pienokainen voi nukkuessaankin hyvin ja hengittää. Äidin höpsötyksiä. =)
Synnytyksestä jäi kaikin puolin myönteinen kuva, vaikka kivuliastahan se on niin kuin odottaa saattoi.
Supisteluja teille ketkä vielä olette kotona!
Paljon onnea Liinuskalle ja Pazzepartoulle! Onnea myös kaikille muille uusille vanhemmille. Aika vähiin käy tämä pino...
syntyi keskiviikko-aamuna klo 4.03. Painoa tytöllä 3490g ja pituus 50cm. Synnytys sujui ihan hyvin. Tiistai-iltana mentiin sairaalaan 22.15, kun tuli säännöllisiä suppareita kuuden minsan välein. Kokeilin allasta, se oli tosi rentouttavaa. Epiduraali auttoi tällä kertaa, joskin sen laittaminen ei meinannut ottaa onnistuakseen ja lopulta se saatiin kun istuin sängyn reunalla. Sit se kamala ponnistusvaihe..huh huh. Mutta siitäkin selvittiin ja kivut jo unohtunu. Täydellinen mustatukkainen neitokaisemme tuli vihdoin, raskausviikkoja oli 41.
Vähän väsyttää, mutta eiköhän se tästä. Isosisko suukottelee vauvaa, mutta pientä mustasukkaisuuttakin on havaittavissa.
Nyt hetkeksi katsomaan telkkaria, ennenkuin imetyshommat kutsuvat.
-Tiziana ja vauveli 5vrk
Onnea omasta puolestami kanssa kaikile uusille vauvansa saaneille!
Itse olen tainnut saada esikoiselta flunssan, eilen jo nenä vuosi ja nyt pääkin tuntuu raskaalta. Kurja homma, onneksi on viikonloppu tulossa ja miehellä vapaata, niin saan levättyä.
Omassa voinnissa ei muutoksia, eilen oli sauna mutta se tuntuu vain rentouttavan minua sen sijaan että saisin supistuksen supistusta. Ei tuo siivouskaan tunnu tehoavan. Sen sijaan olen nauttinut tästä loppuajasta ja yrittänyt keksiä joka päivälle jotain ettei vaan menisi odotteluksi. Esikoisen kanssa kun nyt on aikaa olla ja kun olemme olleet koko kesän kotona niin nyt on yhdessä oloon satsattukin. Käsitöitäkin olen saanut tehtyä suorastaan esimerkillisen määrän. Uudelle tulokkaalle olen tehnyt viitisen kappaletta uusia sisä-ja sisätaskuvaippoja eri kaavoilla. Sitten kun pääsen niitä testailemaan niin teen lisää sillä kaavalla, joka tuntuu sopivan parhaiten (aiotaan siis kestoilla niin kuin esikoisellakin). No nyt täytyy mennä pukemaan päivävaatteet ja pohdiskelemaan kuinka pestä pyykkiä kun hanasta ei tule tippaakaan vettä jostain syystä.
-aurinko06 ja rv 39+5