Kotimaiset huippumuotimerkit - mitä on olemassa?
Samuji ja Jukka Rintala tulee mieleen.
Mitä muita huippuja merkkejä on kotimaisella muotirintamalla? Onko nuo huippuja?
Kommentit (43)
Smart casual. Arkeen sopivia työvaatteita. Juhlavaatteitakin, pitänee sitä joku iltapukukin olla.
Nuo Mertin vaatteet oli ehkä enempi haute couturea? Iltapukutilaisuuteen toki, muttei ehkä työpaikalle. :)
Daniel Palillon vaatteet oli oivia! Huumoria! Ihan joka paikkaan noita ei voi laittaa, mutta joskus kyllä töihinkin. Vapaa-ajan vaatteita enemmän.
Nuo Laitisen vaatteet näytttää olevan miehille. Mä olen nainen. Mulla on tissit. Niiden tissien pitää mahtua vaatteeseen. Kiitos.
Niin, no, kestävää designia minäkin enemmän kaipaan kuin huippumuotia.
Olisihan se kiva, jos niitä vaatteita saisi jostain ostaakin. Verkkokauppa ok. Ok, jos niitä voi kokeilla jossain päin Eurooppaa. Japanista toisin sitten ehkä jotain muuta kuin jonkun suomalaisen suunnittelijan vaatteita. :)
Nuo Katri N:n vaatteet oli vähän tylsiä ehkä... Varsinkin väreiltään. Aika normi neulosvaatteita, anteeksi... Dorothea-dress oli ainoa, jota katsoin toisenkin kerran. Olisipa joku vähän värikkäämpi kangas....
Mutta Vuokko! MIten saatoinkaan unohtaa Vuokon! Mut onks ne vähän täti?
Mikäs tämä on?
Tiedän, että Saksassa on Vuokon liike, Hampurissa ainakin. Yritin googlailla sen sivuja, mutta tällainen tuli vastaan.
http://www.finside.de/vuokko.html
Onko nuo suomalaista designia? Violetti takki on kiva! Vaikkei taida olla sitä vuokkoa, jota tässä haetaan. :)
Onkos tuo Finsiden Annika Rendel se, mitä tarkoititte suunnittelijoilla, joita ei Suomessa tunneta?
Annikki Karvinen on toinen vanhemman polven kansainvälinen suunnittelija.
Onpas nyt hienoja, varakkaita ja muotitetoisia mammoja liikkeellä. Nyt pitäisi olla kotimaisia maailmankuuluja suunnittelijoita, mikään muu ei sitten kelpaa. Ja koko ajan on jotain valittamista, ei sovi, ei istu, ei muuten vaan miellytä, väärä väri ...
Yrittäkää nyt edes päättää mitä haluatte. Designatut collegehousut ja paita kotikayttöön? Niinhän se oli. Vai uusi yöpaita sen reikäisen tilalle? Ai niin, kauppareissuille tietyst pillifarkut, vaikka itrat pursuisi miten.
No, missä kaikki blogien lukijat ja huippumuodin tuntijat ovat?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 16:18"]
Onpas nyt hienoja, varakkaita ja muotitetoisia mammoja liikkeellä. Nyt pitäisi olla kotimaisia maailmankuuluja suunnittelijoita, mikään muu ei sitten kelpaa. Ja koko ajan on jotain valittamista, ei sovi, ei istu, ei muuten vaan miellytä, väärä väri ...
Yrittäkää nyt edes päättää mitä haluatte. Designatut collegehousut ja paita kotikayttöön? Niinhän se oli. Vai uusi yöpaita sen reikäisen tilalle? Ai niin, kauppareissuille tietyst pillifarkut, vaikka itrat pursuisi miten.
[/quote]
Joku ainakin kirjoitti, että haluaisi antaa rahansa ennemmin suomalaiselle suunnittelijalle, kuin ulkomaiselle yhtiölle. Muuten kaunis ajatus, mutta rahat tod.näk. katoaisi silti ulkomaille. Usein nuo suunnittelijat asuvat muualla kuin Suomessa, joten rahakin virtaa sinne asuinmaahan.
Ja itseäni taas kiehtoo ajatus siitä, että saisin päälleni suomalaista uniikkia. Onneksi haaveisiin on varaa, designiin ei.
[/quote]
Ei, kun työvaatteita. Noita muita on jo omasta takaa. :)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 16:34"]
[/quote]
Joku ainakin kirjoitti, että haluaisi antaa rahansa ennemmin suomalaiselle suunnittelijalle, kuin ulkomaiselle yhtiölle. Muuten kaunis ajatus, mutta rahat tod.näk. katoaisi silti ulkomaille. Usein nuo suunnittelijat asuvat muualla kuin Suomessa, joten rahakin virtaa sinne asuinmaahan.
Ja itseäni taas kiehtoo ajatus siitä, että saisin päälleni suomalaista uniikkia. Onneksi haaveisiin on varaa, designiin ei.
[/quote]
Suomalaista uniikkia? Mitä se olisi? Ompelee itse? :)
Olen teettänyt jonkin verran vaatteita (iltapuvun, pari lyhyempää juhlavaatekokonaisuutta, pari arkiasua) suomalaisella ompelijalla, joka suunnittelee vaatteet itse. No, nyt kun olin hänen järjestämässä tilaisuudessa, niin ei ne kovin uniikkeja sitten olleet nekään. :) Aika samanlaisia, samoista kankaistakin, oli päällä monella muullakin hänen asiakkaallaan.
No, on ne tietysti uniikimpia kuin se, että ostaa jonkun vaatteen jostain ketjumyymälästä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 16:43"]
[/quote]
[/quote]
Olen teettänyt jonkin verran vaatteita (iltapuvun, pari lyhyempää juhlavaatekokonaisuutta, pari arkiasua) suomalaisella ompelijalla, joka suunnittelee vaatteet itse. No, nyt kun olin hänen järjestämässä tilaisuudessa, niin ei ne kovin uniikkeja sitten olleet nekään. :) Aika samanlaisia, samoista kankaistakin, oli päällä monella muullakin hänen asiakkaallaan.
No, on ne tietysti uniikimpia kuin se, että ostaa jonkun vaatteen jostain ketjumyymälästä.
[/quote]
Mutta moniko tulisi vastaan, jos kävelisit vaikka helsingin stokkalla kiertelemässä? Jos ei yhtäkään, niin voisin ajatella vaatteen olevan jo suht uniikki.
Ja jos rahaa olisi, niin pukeutuisin paljon erikoisemmin kuin nyt. Haute couture olisi ihan arkipäivää siinä vaiheessa ;)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 17:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta moniko tulisi vastaan, jos kävelisit vaikka helsingin stokkalla kiertelemässä? Jos ei yhtäkään, niin voisin ajatella vaatteen olevan jo suht uniikki.
Ja jos rahaa olisi, niin pukeutuisin paljon erikoisemmin kuin nyt. Haute couture olisi ihan arkipäivää siinä vaiheessa ;)
[/quote]
Kuten esim...? :)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 17:03"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuten esim...? :)
[/quote]
Sepä se, kun en tiedä :D Tuli vasta tässä keskustelussa mieleen, että voisin varakkaana olla kiinnostunut erikoisemmasta pukeutumisesta. Ja vielä enemmän suomalaisesta erikoisuudesta.
Ehkäpä juuri sen takia suomalaiset designerit eivät satsaa suomalaisiin. Olemme niin toppahousuja ja tottuneita Seppälämuotiin, että ei tule edes mieleen miettiä mitään erikoisuutta. Suomi on myös aika pieni markkinointimaa, ei täällä kovinkaan monella ole varaa satsata satoja euroja vaatteisiin lähes joka kuukausi. Tai minulla ei ainakaan ole.
Pikagooglauksella tuli ainakin yksi kivan näkönen linkki:
http://irenebrination.typepad.com/irenebrination_notes_on_a/2013/05/satu-maaranen.html
Ompelimo Velvetin facebook-sivuilla oli kanssa raikkaannäköistä pukeutumista.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 17:21"]Sepä se, kun en tiedä :D Tuli vasta tässä keskustelussa mieleen, että voisin varakkaana olla kiinnostunut erikoisemmasta pukeutumisesta. Ja vielä enemmän suomalaisesta erikoisuudesta.
Ehkäpä juuri sen takia suomalaiset designerit eivät satsaa suomalaisiin. Olemme niin toppahousuja ja tottuneita Seppälämuotiin, että ei tule edes mieleen miettiä mitään erikoisuutta. Suomi on myös aika pieni markkinointimaa, ei täällä kovinkaan monella ole varaa satsata satoja euroja vaatteisiin lähes joka kuukausi. Tai minulla ei ainakaan ole.
[/quote]
Minä en ole edes varakas ja silti ostan välillä suomalaisen mittapuun mukaan "kalliita" vaatteita. Pystyn siihen ihan helposti, kun en ostele jotain joka kuukausi, vaan ainoastaan silloin kun oikeasti pidän löytämästäni vaatteesta. Sitä kun ei tapahdu kovin usein.
Kyllästyin jossain vaiheessa ihan täysin siihen, että vaatekaappi alkoi pursuta halpoja, huonolaatuisia rättejä, joista en edes oikeastaan tykännyt vaan roudasin niitä vuosittain kirpparille ja uffiin. Hirmu vaivakin rontata sellainen määrä kamaa ensin kaupasta kotiin ja heti kohta taas kiertoon.
Lopulta poistin kaapeista kaiken sellaisen, mistä en todella paljon pitänyt, ja kaapeissa onkin nyt 70% tyhjää. Jäljelle ei jäänyt yhtäkään halparättiä, ainoastaan vintagea, muutamia laatuvaatteita ja jotain itse tehtyäkin. Sekin jo kertoo, että lisää niitä rättejä ei kannata ostella.
Nyt sitten minulla on tilapäistä vaatevajausta, kun jokaiseen käyttötarkoitukseen ei enää löydykään välttämättä vaatteita kaapista. Mutta olen oppinut, että yhdistelemällä noita vähiä keskenään saa monet vaatteet muunnettua juhlavampaan tai arkisempaan suuntaan, eikä vaatteita edes tarvita silloin niin paljon. On myös hauskempaa kärsiä päällepantavan puutteesta siksi, että kaappi on lähes tyhjä, verrattuna siihen että kaappi pursuaa ylitse mutta silti sieltä ei löydä mitään kivaa päälleen.
Innolla odotan milloin seuraava laadukas, kaunis ja tyyliini sopiva vaate tulee vastaan. Pystyn ostamaan sen vähän kalliimpaan hintaankin, kun en ole kohta vuoteen ostellut halpista. Ketjun innoittamana toivon, että se olisi jopa ihan suomalaiselta merkiltä!
Olen keskituloinen keski-ikäinen nainen, enkä ostele kovin usein vaatteita. Mutta kun ostan, haluan ostaa vaatteita, joita oikeasti käytän vuosia, ja jotka ovat hieman persoonallisempia. Olen ostanut Vuokkoa, Annikki Karvista, Minna Parikkaa, Marimekon eri suunnittelijoilta, Ritva-Liisa Pohjalaisen vaatteita jne. Ja esim Lumi-laukkuja vuosia sitten, kun moni ei niitä tuntenut, ja niitä kaverit ihmetteli. Ja oikeasti 15 vuotta hyvälle vaatteelle ei ole mahdoton käyttöikä, kun se on oikeasti hyvä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 17:21"]Sepä se, kun en tiedä :D Tuli vasta tässä keskustelussa mieleen, että voisin varakkaana olla kiinnostunut erikoisemmasta pukeutumisesta. Ja vielä enemmän suomalaisesta erikoisuudesta.
[/quote]
Minä en ole edes varakas ja silti ostan välillä suomalaisen mittapuun mukaan "kalliita" vaatteita. Pystyn siihen ihan helposti, kun en ostele jotain joka kuukausi, vaan ainoastaan silloin kun oikeasti pidän löytämästäni vaatteesta. Sitä kun ei tapahdu kovin usein.
Kyllästyin jossain vaiheessa ihan täysin siihen, että vaatekaappi alkoi pursuta halpoja, huonolaatuisia rättejä, joista en edes oikeastaan tykännyt vaan roudasin niitä vuosittain kirpparille ja uffiin. Hirmu vaivakin rontata sellainen määrä kamaa ensin kaupasta kotiin ja heti kohta taas kiertoon.
Lopulta poistin kaapeista kaiken sellaisen, mistä en todella paljon pitänyt, ja kaapeissa onkin nyt 70% tyhjää. Jäljelle ei jäänyt yhtäkään halparättiä, ainoastaan vintagea, muutamia laatuvaatteita ja jotain itse tehtyäkin. Sekin jo kertoo, että lisää niitä rättejä ei kannata ostella.
Nyt sitten minulla on tilapäistä vaatevajausta, kun jokaiseen käyttötarkoitukseen ei enää löydykään välttämättä vaatteita kaapista. Mutta olen oppinut, että yhdistelemällä noita vähiä keskenään saa monet vaatteet muunnettua juhlavampaan tai arkisempaan suuntaan, eikä vaatteita edes tarvita silloin niin paljon. On myös hauskempaa kärsiä päällepantavan puutteesta siksi, että kaappi on lähes tyhjä, verrattuna siihen että kaappi pursuaa ylitse mutta silti sieltä ei löydä mitään kivaa päälleen.
Innolla odotan milloin seuraava laadukas, kaunis ja tyyliini sopiva vaate tulee vastaan. Pystyn ostamaan sen vähän kalliimpaan hintaankin, kun en ole kohta vuoteen ostellut halpista. Ketjun innoittamana toivon, että se olisi jopa ihan suomalaiselta merkiltä!
[/quote]
Juuri tätä minäkin tavoittelen! Vaatekaapissa vain tullut luonnollista poistumaa kilojen karisemisen myötä...
ap
Suomessa on vaate-, mutta ei varsinaisesti muotimerkkejä. Perusteluni? Yksikään suomalainen, omalle merkille suunnitteleva vaatesuunnittelija ei varsinaisesti pyri luomaan muotia, vaan "kestävää designia", jota voi käyttää niin kauan, kun vaate vaan pysyy kasassa. Suomalaiset muotisuunnittelijat tekevät tai ovat tehneet työtä ulkomailla. Mutta erään parhaista kansainvälisistä urista siellä luonut - tosin ei ihan ykkösketjuun kuitenkaan noussut - Teemu Muurimäkikinhän on nyt palannut Suomeen ja Marimekolle, ilmeisesti hänkään ei tuntenut kausisuunnittelun maailmaa omimmakseen.
Mutta Suomessa muuten on yksi ehdoton huippuvaatesuunnittelija, nimittäin Vuokko Nurmesniemi. Vuokon estetiikkaa on vaikuttanut ratkaisevasti japanilaisiin avantgarde-suunnittelijoihin, erityisesti Yoshi Yamamotoon, joka taas on vaikuttanut suurinpiirtein kaikkiin 1980-luvun jälkeen syntyneisiin muotisuunnittelijoihin.