Miksi puolustelet kesäaikaan siirtymistä?
Palstalla tuntuu olevan paljon niitä joiden mielestä kesäaika on ok. Miksi? Mitä hyötyä kesäaikaan siirtymisestä mielestänne on?
Minusta se on täysin turhaa puhaa ja pitäisi lopettaa, siitä ei ole oikeasti mitään hyötyä.
Kommentit (30)
Mitä me suomalaiset ollaan muka saatettu muutettua mitä jossain muussa maassa tai isommassa asemassa olevat ovat päättäneet? Ei yhtään mitään. Aivan turha alkaa sanomaan, ettei me mitään lampaita olla, vaan saadaan muutettua asioita.
Suvivirsikin kertoo jo aika paljon. Missään muussa maassa ei edes harkittaisi sen lopettamista kevätjuhlissa.
Naurettavaa väittää, että me muka lopetettaisiin kellon siirtäminen, jos muissa maissa sitä siirretään! Ei tule ikinä toteutumaan!
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:50"]
Mitä me suomalaiset ollaan muka saatettu muutettua mitä jossain muussa maassa tai isommassa asemassa olevat ovat päättäneet? Ei yhtään mitään. Aivan turha alkaa sanomaan, ettei me mitään lampaita olla, vaan saadaan muutettua asioita.
Suvivirsikin kertoo jo aika paljon. Missään muussa maassa ei edes harkittaisi sen lopettamista kevätjuhlissa.
Naurettavaa väittää, että me muka lopetettaisiin kellon siirtäminen, jos muissa maissa sitä siirretään! Ei tule ikinä toteutumaan!
[/quote]
Näin on. Ei kannata. Luovuttaminen on paras vaihtoehto. Huvita taaskaan mikään...
Meillä on aina toiminut tuo kesä-talviaikasysteemi tosi hyvin. Lapset itse asiassa siirtyy luonnostaan nukkumaan uutta rytmiä viikon, pari etuajassa, joten kellojen siirtoa suorastaan odotetaan. Itselleni se ja sama (aina väsyttää kuitenkin).
Minä en ole puolustellut, mutta nyt kun kysyt, niin minusta kesäaikaan siirtyminen on kivaa siksi, että illat tulevat kertaheitolla valoisiksi. Juu, pitenee se päivä muutenkin, mutta hitaasti - nyt tuli kertaheitolla paljon tehokasta tekemisaikaa ja energiaakin iltaan. Koska olen aamutorkku, aamulla aurinko nousee minulle ihan sopivaan aikaan nytkin.
Talvella taas kun päivät ovat lyhyitä, talviaika osuu juuri mukavasti sille päivän tehokkaimmalle osalle. Ei silti, että näin stadin leveysasteilla haittaisi kesäajassa olokaan, mutta ei talviaika paha talvella ole.
Muutenkaan ei minulla noiden talvi- ja kesäaikojen vaihtelu tee yhtään tiukkaa, kun muutos tapahtuu viikonloppuna.
Mutta toki, jos tuo oikeasti aiheuttaa porukalle univaikeuksia (eikä ole vain valittavien persoonille yksi urputtamisen aihe muiden joukossa), ei haittaa ollenkaan, vaikka luovuttaisiin koko vaihtelusta. EVVK.
Valon lisääntyminen saa heräämään aiemmin luonnostaan.
Ei muuta, mutta on ihanaa syksyisin kokea saavansa tunnin nukkuma-aikaa <3
Minun puolestani voitaisiin olla aina kesäajassa. Ette uskokaan miten hyvää tekee omalle päälle kun aamuvirkku kuopus herää vasta kuuden jälkeen kun talviaikaan herätys tulee viiden ja puoli kuuden välillä. Siis ajatuskin siitä, että aamut alkaa klo 5-5.30 on varsin väsyttävä.
Sarjassamme "Asioita, joiden en tiennyt olevan ongelmia, ennen kuin luin siitä Vauva-palstalta".
Koko Eurooppa siirtyy kesäaikaan ja taas syksyllä talviaikaan, joten uskoisin että suomalaisten mielipiteillä ei ole paljonkaan väliä pitääkö kesäaikaan siirtyä vai ei. Aikaerojahan Euroopan sisälläkin on, mutta kellojen siirtelyllä nuo aikaerot pysyvät vakioina.