Mitä olet hankkinut rahoituksella.
Kommentit (39)
Lapsiperheessä (meillä) yhdenhengen tulot mutta viiden menot, kertokaahan viisaat miten muuten kuin rahoituksella voi asioita hankkia jos tilanne on että kaikki mikä tulee niin myös menee, säästöön ei jää mitään.
Asunnon ja puhelimen. Puhelimen olisin voinut ihan hyvin maksaa käteiselläkin, mutta tuumasin sillä kertaa, että miksikäs ei korotonta lainaa, kun siitä ei tullut senttiäkään ylimääräisiä kustannuksia. En kyllä välttämättä tee sitä uudestaan, jotenkin ärsytti se maksuerä joka halvatun kuukausi.
Visalla ostan asioita säännöllisesti, mutta maksan aina seuraavassa kuussa koko laskun pois, joten korkoja ei tule. Se on ihan kätevä tapa saada joustoa talouteen, ei tarvitse aina säästöihin koskea, jos tulee joku isompi hankinta jonka kuitenkin tietää saavansa parissa kuukaudessa kuoletettua.
Luottokortit, osamaksut ja muut sopii kuitenkin vain tarkoille rahankäyttäjille, joilla pysyy homma hallinnassa.
Puolikkaan omakotitalosta, 3 autoa (2 pankkilainalla, 1 korottomalla vipillä tutulta), pesukone (koroton vippi äidiltä) ja Ellokselta opiskeluaikaiset vaatteet (ne tuli kalliiksi).
Jotain visaostoksia olen silloin tällöin jättänyt luotolle, ettei ole tarvinnut koskea eri pankissa oleviin säästöihin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 12:57"]
Kuka urpo täällä alapeukuttaa kaikkia? :D
Rahoitus on hyvä vaihtoehto satunnaisiin tarpeisiin jos on aivan varma että lainan voi maksaa takaisin. Tietysti holtiton tuhlailu ja varojensa yli eläminen on aivan eri juttu ...
[/quote]
Jos "satunnaisiin tarpeisiin" tarvitsee lainaa, niin silloin on melkoisen iso riski varojensa yli elämiseen.
Jos tilanne on sellainen, että lainan pystyy maksamaan "ihan varmasti" pois, voi ihan hyvin säästää etukäteen.
Toki joidenkin hankintojen/menoerien lykkääminen on vain mahdotonta (leikkaus) tai voi aiheuttaa enemmän rahanmenoa kuin laina (auto uutta työpaikkaa varten tai omistusasunto) mutta lomamatka tai viihde-elektroniikka ei kuulu tähän ryhmään.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:02"]
Lapsiperheessä (meillä) yhdenhengen tulot mutta viiden menot, kertokaahan viisaat miten muuten kuin rahoituksella voi asioita hankkia jos tilanne on että kaikki mikä tulee niin myös menee, säästöön ei jää mitään.
[/quote]
No meillä on melkein sama tilanne (yhden tulot ja neljän menot) mutta sillä erotuksella, että useimmiten säästöön jää jotain. Sen myönnän, että se summa ei ole niin iso, että uutta tavaraa saisi hankittua kovin usein. Sen takia hankimmekin käytettynä aina kun voi tai sitten ollaan ilman.
Mutta kerrotko minulle, miten maksat lainoja pois, jos kaikki menee mitä tuleekin?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:28"]
[/quote]
No meillä on melkein sama tilanne (yhden tulot ja neljän menot) mutta sillä erotuksella, että useimmiten säästöön jää jotain. Sen myönnän, että se summa ei ole niin iso, että uutta tavaraa saisi hankittua kovin usein. Sen takia hankimmekin käytettynä aina kun voi tai sitten ollaan ilman.
Mutta kerrotko minulle, miten maksat lainoja pois, jos kaikki menee mitä tuleekin?
[/quote]
Siis tuloista maksetaan ensin lainoijen lyhennykset ja sitten loput ruokaan vaateisiin yms. säästöön ei jää jos kuun lopussa ylimääräistä niin aina joku tarvii jotain jos ei muuta niin ainakin ehjiä sukkia...
No ihan kaikkea. Asunto, auto, kodinkoneita, tietokoneita.. Kaikenlaista.
En mitään tarkoituksella. Mokkulaa taidan maksaa jotain euron kuussa.
Koko kysymys on naurettava. Pietarin portilla aivan sama millä hankit, pääasia on että kivaa oli.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 12:33"]Ei tykätä elää velaksi mutta taloon piti aikanaan ottaa lainaa oman rahan lisäksi mutta maksettu. Nyt ostettiin uudet autot käteisellä.
En voisi kuvitella ostavani vaikkapa etelänmatkoja tai huonekaluja velaksi, naurettavaa. Miksi ihmeessä tuhlaa jos ei siihen ole varaa.
[/quote]kiva että teillä menee hyvin ! Onnea
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 12:02"]Itse auton ja asunnon en muuta.
[/quote]
En mitään. En ole koskaan ottanut edes lainaa. Olen säästänyt 6 vuotiaasta asti, joten rahaa on sen verran ettei ole ollut tarvetta rahanlainalle. Aina olen maksanut kaiken käteisellä tai visa electronilla.
[/quote]vanhako oot nyt...10?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 12:02"]Itse auton ja asunnon en muuta.
[/quote]
En mitään. En ole koskaan ottanut edes lainaa. Olen säästänyt 6 vuotiaasta asti, joten rahaa on sen verran ettei ole ollut tarvetta rahanlainalle. Aina olen maksanut kaiken käteisellä tai visa electronilla.
[/quote]vanhako oot nyt...10?
[/quote]
Ja olet niitä jotka ostavat asunnon käteisellä, Punavuoresta tai Westedistä?
No autot on aina ostettu joko rahoituksella tai pankkilainalla, kumpaa nyt on sattunut sillä hetkellä saamaan halvemmalla. Taloon on tietysti otettu asuntolainaa. Tällä hetkellä ei muuta, mutta on kyllä aikaisemmin käytetty jotain osamaksua kodinkoneidenkin hankintaan ja ostettu jopa ruokaa visalla.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 12:02"]Itse auton ja asunnon en muuta.
[/quote]
[/quote]
Jos saa viikkorahaa niin ei siinä silloin ole paljon menojakaan.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 13:33"]
[/quote]
[/quote]
Siis tuloista maksetaan ensin lainoijen lyhennykset ja sitten loput ruokaan vaateisiin yms. säästöön ei jää jos kuun lopussa ylimääräistä niin aina joku tarvii jotain jos ei muuta niin ainakin ehjiä sukkia...
[/quote]Tuollaista se on meilläkin ollut 20 vuotta. Jos tilille on jäämässä rahaa uuden palkan tullessa, niin aina on jonossa jotain "olis kiva hankkia" juttuja, kuten nyt vaikka uusi telkkari, joku uusi huonekalu tai vaikka jollekkin perheessä uusi tietokone tms. Jos ei muuta niin sitten voisi olla sopiva hetki vaihtaa auto jne.
Nyt kun vanhin lapsi muuti pois kotoa ja hankkii itse leipänsä, niin tuntuu että rahaa alkaa jäädä vähän säästöönkin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis edelleen jäi auki tuo kysymykseni. Jos kaikki tulot menevät olemassaolevien lainojen lyhentämiseen ja muuhun elämiseen, niin miten voi riittää rahaa lisälainan tekemiseen? Uuden lainan kk-erä on kuitenkin pois seuraavan kuukauden elämisestä ja kaiken järjen mukaan silloin budjetti menee pakkaselle.
Jos todellakaan ei jää yhtään ylimääräistä rahaa koskaan, niin lainanottoa tulisi välttää viimeiseen asti, ainakin minun logiikallani.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis edelleen jäi auki tuo kysymykseni. Jos kaikki tulot menevät olemassaolevien lainojen lyhentämiseen ja muuhun elämiseen, niin miten voi riittää rahaa lisälainan tekemiseen? Uuden lainan kk-erä on kuitenkin pois seuraavan kuukauden elämisestä ja kaiken järjen mukaan silloin budjetti menee pakkaselle.
Jos todellakaan ei jää yhtään ylimääräistä rahaa koskaan, niin lainanottoa tulisi välttää viimeiseen asti, ainakin minun logiikallani.
[/quote]
Niin ja vastauksena alkuperäisen kysymykseen. Jos säästöön ei jää mitään, niin en tiedä miten hankkia uutta tavaraa. Mutta sen tiedän, ettei rahoituksella ainakaan.
asunnon ja mökille remontin. auto on aina ostettu omalla rahalla. joskus reissussa on eletty visalla, mutta ne pitää pystyä maksamaan seuraavasta palkasta.