Saako lapsen pitää kesän päiväkodissa jos vanhemmat yrittäjiä?
Kun ei vaan millään kerkiä lomaa yhtään pitämään, niin saako lapsi olla koko kesän päiväkodissa?
Kommentit (25)
Kannattaa todella miettiä eikö oikeasti ole varaa pitää lomaa edes pari, kolme viikkoa? Ottakaa huomioon se, että säästäisitte sen 3 viikon ajalta lapsen hoitomaksun. Sääli sen lapsen kannalta, jos kesä menee päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 11:26"]
Kannattaa todella miettiä eikö oikeasti ole varaa pitää lomaa edes pari, kolme viikkoa? Ottakaa huomioon se, että säästäisitte sen 3 viikon ajalta lapsen hoitomaksun. Sääli sen lapsen kannalta, jos kesä menee päiväkodissa.
[/quote]
Emme maksa täyttä päiväkotimaksua koska tulot eivät kovin isot ole vaikka olemmekin yrittäjiä mutta toimeen kuitenkin tullaan: saadaan lyhennettyä ei kovin suurta asuntolainaa,laskut maksettua yms.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 11:08"]
Jos jokaiselle lapselle kuuluu oikeus 4 viikon lomaan päivähoidosta vuodessa, niin tän voisi kertoa myös ns. pienipalkkaisilla riistoaloilla työskentelevien pätkätyöntekijöiden työnantajille, joilla työsopimukset niin lyhyitä, että virallisia lomia ei ikinä ehdi kertyä kunnolla (eikä niitä vähiäkään saa välttämättä pitää ollenkaan vapaana - seuraavaa työnantajaa taas ei kiinnosta pätkääkään milloin työntekijä tai hänen lapsensa on viimeksi saanut mitään kunnon lomaa)!
Olisi heistä moni loman tarpeessa varmasti itsekin, mutta kun valinnan varaa on vain lomattomuuden ja työttömyyden välillä.
[/quote]
Hei!
Tällaisiin kirjoituksiin minun vinkkini ko. aikuisille on se, että pitäkää omat puolenne siellä työelämässä. Kuka muu niitä muuten pitäisi? Suunnitelkaa, kouluttautukaa, olkaa fiksuja. Jos te ette osaa pitää omaa puoltanne, niin miten pystytte pitämään jälkikasvunne puolta?
Itse olen ennen korkeakoulututkintoja ollut "duunaritöissäkin", ja olen aina saanut keskustelemalla normilomat ja työsopimukset aikaiseksi, myös pätkätöissä naisena. Olen tehnyt työni aina hyvin, joten työnantaja on tarvittaessa myös joustanut! Nykytilanne on se, vaikka tiukkaa taloudellsiat aikaa vietämmekin, että molemmille päiväkotilapsille on järjestetty koko kesä lomaa, kuten aina pyrimme siihen että lapset olivat min. 6 viikkoa kesälomalla. Melkein koko ajan toinen aikuisista on kotona. Sukulaiset kaukana, mutta kesällä he ehtivät visiitille jolloin lapset voivat olla mummin kanssa omassa kodissaan. Lapset 5- ja 3 -vuotiaat. Tykkäväät pääsääntöisesti olla enemmän kotona kuin päivähoidossa, vaikka hyvässä päiväkodissa ovatkin. Ihmettelisin suuresti jos alle kouluikäiset lapset antaisivat ymmärtää että ovat mielummin pois kotoa kuin kotona...
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 11:08"]
Jos jokaiselle lapselle kuuluu oikeus 4 viikon lomaan päivähoidosta vuodessa, niin tän voisi kertoa myös ns. pienipalkkaisilla riistoaloilla työskentelevien pätkätyöntekijöiden työnantajille, joilla työsopimukset niin lyhyitä, että virallisia lomia ei ikinä ehdi kertyä kunnolla (eikä niitä vähiäkään saa välttämättä pitää ollenkaan vapaana - seuraavaa työnantajaa taas ei kiinnosta pätkääkään milloin työntekijä tai hänen lapsensa on viimeksi saanut mitään kunnon lomaa)!
Olisi heistä moni loman tarpeessa varmasti itsekin, mutta kun valinnan varaa on vain lomattomuuden ja työttömyyden välillä.
[/quote]
Hei!
Tällaisiin kirjoituksiin minun vinkkini ko. aikuisille on se, että pitäkää omat puolenne siellä työelämässä. Kuka muu niitä muuten pitäisi? Suunnitelkaa, kouluttautukaa, olkaa fiksuja. Jos te ette osaa pitää omaa puoltanne, niin miten pystytte pitämään jälkikasvunne puolta?
Itse olen ennen korkeakoulututkintoja ollut "duunaritöissäkin", ja olen aina saanut keskustelemalla normilomat ja työsopimukset aikaiseksi, myös pätkätöissä naisena. Olen tehnyt työni aina hyvin, joten työnantaja on tarvittaessa myös joustanut! Nykytilanne on se, vaikka tiukkaa taloudellsiat aikaa vietämmekin, että molemmille päiväkotilapsille on järjestetty koko kesä lomaa, kuten aina pyrimme siihen että lapset olivat min. 6 viikkoa kesälomalla. Melkein koko ajan toinen aikuisista on kotona. Sukulaiset kaukana, mutta kesällä he ehtivät visiitille jolloin lapset voivat olla mummin kanssa omassa kodissaan. Lapset 5- ja 3 -vuotiaat. Tykkäväät pääsääntöisesti olla enemmän kotona kuin päivähoidossa, vaikka hyvässä päiväkodissa ovatkin. Ihmettelisin suuresti jos alle kouluikäiset lapset antaisivat ymmärtää että ovat mielummin pois kotoa kuin kotona...
[/quote]
Jaa, no minulla on ylempi korkeakoulututkinto (alalla jolla mieletön kilpailu työpaikoista, myös lyhyistä sijaisuuksista) ja olen tehnyt aina työni hyvin. Ei ole auttanut ainakaan noissa aiemmissa duunaripaikoissa. Olen joutunut jopa muuttopäivän ottamaan saikkua, koska yksi työnantaja ei suostunut tulemaan sitä vertaa vastaan että olisin saanut sen palkatonta. Jos joku ihmettelee, miksi alistun työskentelemään tuollaiselle työnantajalle, niin vaihtoehtona ei ollut valita jotain parempaa työnantajaa, vaan olla työttömänä ilman mitään tukea tai tuloja. Jos mut on palkattu osittain nimenomaan kesälomatuuraajaksi, tuskin kukaan työntantaja antaa mun vuorostaan pitää viikkokausia tai välttämättä päivääkään lomaa päiväkodin sulkuaikaan, eli juuri vakituisten halutuimpaan loma-aikaan? Joustavampia (käytännössä lapsettomia - joudun perheellisyyteni takia vaatimaan työnantajalta nolottavan paljon joustoja jo ilman mitään erikoislomajärjestelyjäkään kun aina on esim. neuvolakäyntejä ja muuta jota ei pysty sopimaan välttämättä aina työajan ulkopuolelle) löytyy kyllä nykyisessä työllisyystilanteessa tilalle ja se muistetaan seuraavan kerran rekrytoitaessa.
Yksinhuoltajana minulla ei koskaan tule olemaan mahdollisuutta tarjota lapselleni 6 viikon kesälomaa päivähoidosta. Tulemme mun pienellä palkalla just just toimeen, koska ylipäänsä olen tottunut säästäväiseen elämäntyyliin - ei ole olemassa mitään sellaisia menoja, joista voisin tinkiä pistääkseni liki koko palkan lastenhoitajan palkkaan sivukuluineen (ei opiskelijakaan voi ottaa kuukauden kokopäiväistä lastenhoitopestiä millään parinsadan euron korvauksella). En mä voi sanoa esim. vuokranantajalle että en pysty maksamaan tässä kuussa vuokraa ollenkaan kun on tämä lastenhoitajan palkka maksettavana.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2014 klo 11:18"]
Vastatkaa nyt ihmeessä, kritisoijat, mitä ihmettä pienyrittäjän sitten pitää tehdä? Kun vaihtoehtona on työttömyys. Ap tuskin on aino laatuaan. Moni joutuu yrittäjäksi, kun yt iskee. Tai pätkätöihin, joissa ei mistään lomista ole koskaan kuultukaan.
Herätkää unestanne. Tätä on nyky-Suomi monelle vanhemmalle.
[/quote]
Varmaan on monella perheellä kiperä tilanne talouden kanssa mutta ei se päiväkoti ole ainoa mahdollinen tuki pienen lapsen hoidossa. Etenkin jos kyse kesäkuukausista on varmasti mahdollista esim löytää opiskelija joka kesätyön tarpeessa, kotiin hoitamaan lasta. Näin vähemmän stressiä ja etenkin rauhaa jota päiväkotien kesähoito harvoin pystyy tarjoamaan.