Miesystävä toivoo, että siivoaisin hänen luonaan, koska hän korjasi autoni.
Mies korjasi autoni jarrut. Noin 4-6 tuntia kesti viikonloppuna. Nyt hän pyysi minua auttamaan kotinsa(omakotitalo) siivouksessa. Onko kohtuullista teistä?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä äkkiseltään ok - paitsi jos suhde on ihan tuore, paitsi jos mies tarjoutui itse korjaamaan, paitsi jos mitään ei sovittu - kyllähän siinä tulee olo, että tarjotaan palvelus , mutta lasku seuraakin perässä, ja lasku on silloin sen palveluntarjoajan määräämä. Ehkä AP olisi mieluummin itse keksinyt ja tehnyt sen vastapalveluksen, eikä kuullut tuollaista " no niin siivoapas sitten mun kämppä"!! Oliko tarkoitus että siivosa yksin, vai pyysiko avukseen, mikä olisi jo paljon miellyttävämpi juttu.
No siis totta kai mies tarjoutui korjaamaan eikä pyytänyt vastapalveluksia. Kai nyt jokainen avaa suunsa tuossa vaiheessa ja sanoo "voin tehdä x, tee sinä sitten y". Jos et sano, et voi vaatia. Voit toki sanoa että pitää siivota talo viikonloppuna ja silloin fiksu ihminen tarjoutuu avuksi vastavuoroisesti. Mutta noinhan mies ei toiminut. Vaan alkoi komennella.
Pyytäminen avuksi ei minusta ole komentelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap trolli vai vajaa?
Epäromanttista mielestäni pyytää siivoamaan kotiaan. Ap
Auton jarrujen korjaaminen suorastaan tihkuu romantiikkaa.
Naisen ei tarvitse olla romanttinen. Miehen vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap trolli vai vajaa?
Epäromanttista mielestäni pyytää siivoamaan kotiaan. Ap
Naisen ei tarvitse olla romanttinen. Miehen vain.
Miehet ovat todella romanttisia ja saavatkin olla. Tykkäävät myös saada kukkasia itsekin.
Vierailija kirjoitti:
En uskaltaisi korjauttaa jarruma muuta kuin liikkeessä. Mitä jos jotain sattuu huonon korjauksen takia ja joltain lähtee vielä henki.
Jarrut testataan katsastuksessa, joten katsastuksen yhteydessä tuo on aika riskitöntä. Jarrupalojen vaihto on vain palikoiden vaihtoa. Sitä laajempien töiden osalta on parempi olla varma tuloksesta.
Ilman jarruvoimien testausta katsastuksessa tai siihen verrattavissa testereissä ei voi olla varma jarrujen korjauksen onnistumisesta. Ei se testaus ole kuitenkaan kallista vaikka ei liittyisi katsastukseen. Suurin osa jarrujen vioistakaan ei taida ilmetä muutoin kuin katsastuksella tai vikakoodeina, koska onneksi katsastukset vaaditaan sen verran säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä äkkiseltään ok - paitsi jos suhde on ihan tuore, paitsi jos mies tarjoutui itse korjaamaan, paitsi jos mitään ei sovittu - kyllähän siinä tulee olo, että tarjotaan palvelus , mutta lasku seuraakin perässä, ja lasku on silloin sen palveluntarjoajan määräämä. Ehkä AP olisi mieluummin itse keksinyt ja tehnyt sen vastapalveluksen, eikä kuullut tuollaista " no niin siivoapas sitten mun kämppä"!! Oliko tarkoitus että siivosa yksin, vai pyysiko avukseen, mikä olisi jo paljon miellyttävämpi juttu.
No siis totta kai mies tarjoutui korjaamaan eikä pyytänyt vastapalveluksia. Kai nyt jokainen avaa suunsa tuossa vaiheessa ja sanoo "voin tehdä x, tee sinä sitten y". Jos et sano, et voi vaatia. Voit toki sanoa että pitää siivota talo viikonloppuna ja silloin fiksu ihminen tarjoutuu avuksi vastavuoroisesti. Mutta noinhan mies ei toiminut. Vaan alkoi komennella.
Itsekkin ihmettelen tuota, että mies pyysi avukseen. Ehkä hän oletti, että voi itsekkin pyytää apua jossain ja tarve tuli tässä. Ja lähtökohtaisesti tarkoitus oli kai tehdä yhdessä. Mahtoiko ap itse ryömiä siellä auton alla antamassa työkaluja ja olemaan apuna? Jos mies olisi pyytänyt avukseen vaikka valitsemaan uutta sohvaa. Olisiko lopputulos ollut, että mies on käskyttävä hyväksikäyttäjä, joka pelaa pelejään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä parisuhteessa molemmat haluaa tehdä toisilleen palveluksia, eikä odota niistä maksua. Muuten kyseessä on vaihtosuhde, mitä toki moni parisuhde onkin. Ehkä AP:sta "epäromanttista" oli juuri tämä, että vaaditaan (tietty) vastapalvelus. Mitä se olikin.
Mielestäni mies oletti suoraan että heillä on vaihtopalvelussuhde ja kontrollisuhde, ei parisuhde. Eli mies tekee ensin kaikenlaista itse etukäteen ja sanoo aloittajalle aina jälkikäteen mitä tämän pitää tehdä. Se että kumpikin aidosti haluaa tehdä toiselle jotain, on ihan eri asia kuin tuo. Tai sitten se oli vaan lausahdus, ettei mies oikein ymmärrä miten näissä pitäisi toimia reilusti, ettei naisia ahdista.
Ap kertoi itse pyytäneensä miestä korjaamaan autonsa jarrut. Nyt mies on pyytänyt aloittajaa AUTTAMAAN kotinsa siivouksessa. Mutta juu, on se mies ihan hirveä kontrolloija, kun ajattelee, että tasa-arvoisessa parisuhteessa myös hänellä voisi olla yhtäläinen oikeus pyytää apua kuin toisellakin osapuolella on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pieni tarkennus, jos sallitaan, mies siis ihan ilman mitään pyyntöä tai vastaavaa alkoi korjaamaan naisen autoa, näinkö meni?
Mistä mies tiesi auton olevan rikki?
Ap kertoi ketjussa itse pyytäneensä miestä korjaamaan autonsa jarrut.
Ap, no onko miehestä ok, jos se pyytää sua korjaan sen takin vetoketjun ja siihen menee vaikka tunti. Niin kos sä silloin sanot hälle, että no imuroitko siitä eestä sun luona.
Juu, arvaa tykkääkö ukkos tollasesta? No ei tykkää.
Mun mielestä mieheltä alunperinkin tyhmä idea.
Vastavuoroisuus on ok, mutta sen ei sen noin kuulu mennä. Sen kuuluu mennä siten, että silloin tällöin hän korkaa sulle autoa, silloin tällöin sä korjaat hänen vaatteitaan, silloin tällöin sä hoidat hänen koiraa ja joskus hän tekee sulle ruokaa. Niin sen pitää mennä. Ihan tasan se ei mee koskaan, mutta suurin piirtein kuuluu mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin ihmettelen tuota, että mies pyysi avukseen. Ehkä hän oletti, että voi itsekkin pyytää apua jossain ja tarve tuli tässä. Ja lähtökohtaisesti tarkoitus oli kai tehdä yhdessä. Mahtoiko ap itse ryömiä siellä auton alla antamassa työkaluja ja olemaan apuna? Jos mies olisi pyytänyt avukseen vaikka valitsemaan uutta sohvaa. Olisiko lopputulos ollut, että mies on käskyttävä hyväksikäyttäjä, joka pelaa pelejään?
Tää ketju on taas hyvä esimerkki siitä, että mammat eivät viitsi edes aloitusta lukea vaan säntäävät suoraan tekemään omia oletuksiaan ja vastaamaan niiden pohjalta. Aloituksessa sanotaan ihan selväkielisesti, että mies nimenomaan pyysi aloittajaa auttamaan. Ei siis komennellut eikä olettanut että ap yksikseen koko talon siivoaa. Mutta ilmeisesti noinkin lyhyen aloituksen oikeasti lukeminen on vaan joillekin mammoille ihan liian haasteellinen tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pieni tarkennus, jos sallitaan, mies siis ihan ilman mitään pyyntöä tai vastaavaa alkoi korjaamaan naisen autoa, näinkö meni?
Mistä mies tiesi auton olevan rikki?Ap kertoi ketjussa itse pyytäneensä miestä korjaamaan autonsa jarrut.
Okei, toi kohta jäi huomaamatta. Eli nainen pyytää korjaamaan auton, se on ok. Mies pyytää siivoon taloa, se ei ole ok.
Hieno homma.
Jarrut taita olla nykyautoissakin ne harvat asiat jotka itse vielä pystyy korjaamaan. Jarrujen toiminta on periaatteeltaa erittäin yksinkertaiset ja siten helppo korjata. Totta on että jarruvoiman voi todeta vain ammattilaislaitteilla mutta maalaisjärjellä senkin saa kotona korjattua vaaditulle tasolle.
En näe mitään syytä miksi ammattilainen olisi sen parempi jarrujen korjauksessa. Ammattilaiset usein tekevät vain sen välttämättömän ja vika saattaa uusiutua jo ensi kerralla katsastuksessa koska kokonaiskuvassa ei ole panostettu jarruasetelman täysivaltaiseen huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Ap, no onko miehestä ok, jos se pyytää sua korjaan sen takin vetoketjun ja siihen menee vaikka tunti. Niin kos sä silloin sanot hälle, että no imuroitko siitä eestä sun luona.
Juu, arvaa tykkääkö ukkos tollasesta? No ei tykkää.
Mun mielestä mieheltä alunperinkin tyhmä idea.
Vastavuoroisuus on ok, mutta sen ei sen noin kuulu mennä. Sen kuuluu mennä siten, että silloin tällöin hän korkaa sulle autoa, silloin tällöin sä korjaat hänen vaatteitaan, silloin tällöin sä hoidat hänen koiraa ja joskus hän tekee sulle ruokaa. Niin sen pitää mennä. Ihan tasan se ei mee koskaan, mutta suurin piirtein kuuluu mennä.
Kieltämättä mies oli hölmö suostuessaan korjaamaan ap:n auton, kun ap itse ei näytä vastavuoroisuudesta ymmärtävän mitään. Toisaalta ehkä suhde on vielä niin tuore, että mies oletti ap:n ihan itse haluavan auttaa häntä omasta puolestaan, kun kerran kehtasi mieheltäkin apua pyytää.
Jos minä olisin pyytänyt toista ihmistä korjaamaan autoni jarrut, niin katsoisin että vähintä mitä voin tehdä, olisi itse tarjoitua auttamaan toista, missä tämä apua tarvitsee. Minä en siis edes miettisi mitään kohtuullisuusjuttuja vaan ilmanmuuta ja iloiten auttaisin miestä siivoamisessa. Korkeintaan hävettäisi, jos en olisi älynnyt oma-aloitteisesti tarjota apuani ennen kuin mies ehtii pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mies tiesi auton olevan rikki?Ap kertoi ketjussa itse pyytäneensä miestä korjaamaan autonsa jarrut.
Okei, toi kohta jäi huomaamatta. Eli nainen pyytää korjaamaan auton, se on ok. Mies pyytää siivoon taloa, se ei ole ok.
Hieno homma.
Mieheltä saa vaatia melkein mitä vain. Naiselta ei.
Vierailija kirjoitti:
Jarrujen huolto kestää korjaamolla alle tunnin ja voi olla varma siitä, että ne on korjattu oikein.
Eri asia, jos mies on ammatiltaan ajoneuvoasentaja.
Maksaisin mieluummin korjaamolle 50-100 euroa kuin käyttäisin viikonlopustani toisen ihmisen kodin siivoamiseen melkein koko päivän.
Minun autoon vaihdettiin huollon yhteydessä jarrupalat eteen. Kun ajoin huollon jälkeen kohti kotia, jouduin palaamaan heti takaisin, kun ajaminen vaikutti oudon jäykältä. Huoltamon pihassa huomattiin, että jarrupalat hohkasivat punaisina. Oli merkkihuolto yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista.
Meni sitten pari tuntia kun selvittivät missä vika. Oli jäänyt yksi jarruhuoltoon liittyvä "nippa" puhdistamatta ja se aiheutti sen etteivät jarrupalat palautuneet vapaa-asentoon jarrutuksen jälkeen.
Että sillälailla.
Ei ole ok tuollainen pyyteellinen auttaminen, jossa vieläpä jälkikäteen pyydetään vastapalvelusta. Se on kaupankäyntiä. Entä jos mies olisi pyytänyt pildeä, ei läpällä, vaan tosissaan. Miltä tuntuisi? Niinpä, prostituoidulta.
Sinuna maksaisin miehelle jarrujen korjauksesta - ja sitten nostaisin kytkintä!
Tää suhde oli tässä, moukka!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok tuollainen pyyteellinen auttaminen, jossa vieläpä jälkikäteen pyydetään vastapalvelusta. Se on kaupankäyntiä. Entä jos mies olisi pyytänyt pildeä, ei läpällä, vaan tosissaan. Miltä tuntuisi? Niinpä, prostituoidulta.
Voi pyhä Sylvi. Olen itsekkin nainen, mutta en todellakaan nää mitään järkeä että ap sais poimia russut pullasta.
Miksi sun pitää siivouksella maksaa, jos jotain pitää maksaa? Miksei sitten riihikuivalla rahalla, sikälimikäli suhteenne perustuu kaupankäyntiin? Mikä oikeuttaa miehen määräämään hinnan ja maksutavan, ja vielä jälkikäteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä Sylvi. Olen itsekkin nainen, mutta en todellakaan nää mitään järkeä että ap sais poimia russut pullasta.
Ja ihan yhtä paljo ärsyttää laiskat ukot, jotka eivät tee mitään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitää siivouksella maksaa, jos jotain pitää maksaa? Miksei sitten riihikuivalla rahalla, sikälimikäli suhteenne perustuu kaupankäyntiin? Mikä oikeuttaa miehen määräämään hinnan ja maksutavan, ja vielä jälkikäteen?
Jos tässä olisi sukupuolet toisinpäin, haukkuisit miehen ihan täysin, kun ei tee mitään vastapalvelusta.