Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi hienostonimi ja mikä duunarinimi lapsella?

Vierailija
24.11.2020 |

Pystyykö nimen perusteella arvelemaan minkälaisen sosiaalisen taustan omaavasta perheestä hän tulee?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienommissa piireissä taitaa olla nyt Liljoja, Maijoja, Ensioita ja veikkoja.

Taviksilla Minneoita, Lunaa, Danielia, Mohammadia.

Sitten oma lukunsa on Jessicat, Maricat, Nicot ja Jenny-Jadessat.

Sanoisin tavis-kategoriasi enemmän menevän duunarit & alempi keskiluokka-kategoriaan, ei siis niitä pahimpia tapauksia, mutta empiiristen havaintojen perusteella kovin moni lääkäriperhe ei anna jälkikasvulleen nimeksi Lunaa tai Mohammadia. Itse asiassa tuo Mohammad lienee valitettavasti yleisempi Kelan luukulla tällä hetkellä, mutta saattaahan tässä tapahtua sosioekonomista nousua tulevina vuosikymmeninä. Todella överit Jenny-Jadessa ovat lopulta melko harvinaisia alemmissakin sosiaaliluokissa.

Vierailija
22/32 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelanimiä ovat Jeminat, Jannicat ja Jasminet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
24.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen duunariperheestä ja meillä oli/on kaikkea ja paljon. En itse ikinä jaottele ihmisiä, koska kaikki on saman arvoisia. Et taida tajuta lopulta paljonkaan. Onko mikä koulutus aloittajalla? Ei kait sillä ole merkitystä.

Väitätkö tutkimuksia vastaan? Tätähän on turkittu ja kyllä ap on oikeassa, että nimi kertoo yhteiskuntaluokasta.

Vierailija
24/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauri vs Luca

Vierailija
25/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläiset ketjut jaksavat huvittaa minua koska olen lihava, tatuoitu, tupakoin ja  saan aika paljon apua sossusta.. ja ainoa lapseni on Seela. Pitäisikö minun tehdä parit Nicot ja  Jadessat kaveriksi?

26/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen nimi on Harriet tai Charlotte niin todennäköisesti hän ei ole duunariperheestä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
27/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosto antaa tavallsia ja perinteisiä suomalaisia nimiä: Aaro, Into, Jaakko, Minna, Sanna, Siiri jne.

Alempi sosiaaliluokka taas: Nico, Jessica, Tony, Jennele, Yasmin jne.

Ilmiö on samanlainen vaikkapa USA:ssa. Siellä varsinkin mustien naisten nimet on usein ihan käsittämättömän omituisia: Chanique, Chequenelle, tms.

Vierailija
28/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisen ruotsinkielisen nimen erottaa siitä, että sitä omaa identiteettiään ruotsinkielisenä pitää korostaa lisäämällä nimen kirjaimien päälle heittomerkkejä. Suomenkielisissä nimissä tätä samaa ei näe.

Mulla on työkaveri, jonka sukunimessä on heittomerkki. Aina tulee yhteystietolistoja ilman sitä ja joka kerta hän käskee sen lisätä. Ilmeisesti sama nimi ilman heittomerkkiä on suomalainen ha me väen nimi, mihin hän ei halua tulla sekoitetuksi. 

Ei nimestä voi oikeasti mitenkään päätellä. Olettaisin, että taitoluistelun harrastajista isoin osa on vähän varakkaampaa tai vähintään keskituloista taustaa. Sieltä tuloslisoilta näkee, että kaikki nimien kirjot on edustettuna. Sieltä löytyy Nellat, Pepit, Iidat, Jasmiinat, Laurat, Annit..ihan kaikki "tyylit".  Miesten puolelta Jan, Nuutti, Matias... Nuo kaikki on siis oikeasti SM-tason juniori- tai senioriluistelijoiden nimiä, jotka ovat tällä hetkellä aktiivisia. 

Vierailija
29/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläiset ketjut jaksavat huvittaa minua koska olen lihava, tatuoitu, tupakoin ja  saan aika paljon apua sossusta.. ja ainoa lapseni on Seela. Pitäisikö minun tehdä parit Nicot ja  Jadessat kaveriksi?

Olet sielultasi keskiluokkainen 😆

Mun mielestä noi överinimet ei niinkään kerro sosiaalisesta asemasta vaan ihmisen persoonasta.

Lisäksi jokaisella on oma nimimakunsa joka voi poiketa paljonkin omasta viitekehyksestä.

Seela on kaunis nimi ihan missä vaan sosioekonomisessa tilanteessa 🙂

Vierailija
30/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyacinth Bucket, äännetään Bouquet, tulee mieleen näistä keskusteluista.

Vierailija
31/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsot tsot, nyt äkkiä vaihdat tuon Seelan  Yasmineen!

No ei, kaunis nimi.

Vierailija
32/32 |
25.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä luokkajakoa hienosto/ duunari

🧐

Tarkoitetaanko hienostolla nyt keskiluokkaa?

Vai ylempää eliittiä?

Tästä puuttuu vielä lisääntyvä luokka sosiaalipummit, joilla ei ole tarvetta ryhtyä duunareiksi. Ja tarkoitan kirjaimellisesti lisääntyvää, koska he myös lisääntyvät eniten.

Aloittaja todennäköisesti kuuluu keskiluokkaan.

Joka tullaan ajamaan alas. Jäljelle jää enää maailman rikkaimpiin kuuluva eliitti ja valvotut orjat( tähän siis : alas ajettu keskiluokka, duunarit ja töihin pakotettavat sosiaalipummit)

Lapsia ei enää saa kuka vaan ja hyvä niin. Eugenetiikka hallitsee.