Eli kohta taas 2 miehen kokoista teiniä kotona lounastamassa.
Kun etäopiskelu taas alkaa.
Meillä on Koronan alettua maaliskuussa kasvanut kuukausittainen ruokakauppaan menevä summa aika hurjasti, n.750€ -> 1000-1100€/kk.
Kommentit (78)
Mä en voi ymmärtää miten ruokiin saa menemään noin paljon rahaa. Pakko olla joku jättiperhe joka täynnä suursyömäreitä ja syödään 5 ateriaa päivässä + välipalat ja napostelut. Vai onko erikseen joku kermaperseiden myymälä, missä salaatti maksaa 70e ja maito 100e/l
Vierailija kirjoitti:
No niin, lopettakaa köyhät ulinanne. Yritin vain vähän avata perheemme tilannetta, se on oikeasti raskasta kun pitäisi ehtiä kampaajalle ja kynsihoitoon mutta kaksi läskiä teiniä ulvoo ruokaa. Kouluruoka ei kelpaa ja mäkkäriin en kehtaa heitä päästää niin joudun paistamaan chateaubriandit lounaaksi. Päivällisellä on jo heidän isänsäkin. Onneksi mieheni on vaativassa asiantuntijatyössä huippujohtajana, niin rahaa riittää. Ja ostokset saa kotiovelle. Valitettavasti kokkia mieheni ei suostu palkkaamaan.
-Ap
Köyhä äijä tai sitten sä olet ihan kelvollinen kodinkone/kokki hälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuntuu kukkarossa, i feel your pain, ap.
Meillä myös 16 v sälli syö kaikki ruokansa kotona ja voi veljet, on siinä kauppakassien raahaamista.
Tässä kuussa olen käyttänyt 400€ ruokaan ja päivittäistarvikkeisiin. Tiedän kun seuraan kulutusta s-sovelluksessa. Meillä asuu siis kaksi teiniä ja minä.Tiedätkö että mulla avovaimo sanoi viime viikolla, että viikossa oli mennyt yli 100 euroa ruokaan ja päivittäistarvikkeisiin. Meillä on siis järjestely että minä siirrän rahaa hänelle joka kuukausi ja hän hoitaa "yhteiset" ostokset. Yksi 10-vuotias (tyttö)lapsi joka syö koulussa joka päivä ja itsekin syön töissä lounasruokaa 1-2 kertaa viikossa, joina päivinä mun ei tartte kotona enää syödä lämmintä ruokaa. Lisäksi ostan itse kaupasta itselle väli- ja iltapalaa, erikoisempia joita muut eivät syö. Ihmettelin helvetisti, että miten sitä rahaa voi mennä noin paljon kun mulla ei yksin asuessa mennyt kuin 100 euroa kuukaudessa kauppaan.
Kun kotiin ostetaan ruokaa, menee yhtenä viikkona rahaa enemmän, toisena vähemmän. Esim. mausteet maksavat kohtalaisen paljon, jos niitä ostaa kerralla useampaa eri sorttia. Niitä vaan ei tarvitse joka viikko tai edes joka kuukausi ostaa. Moni muukin asia on sellainen, että niitä myydään sen verran isoissa pakkauksissa, että yhdestä paketista riittää pidemmäksi aikaa. Jos tällaisia asioita tulee yhtäaikaa hankintalistalle enemmän, voi se viikkobudjetti olla jopa tuplat siitä, mitä normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuntuu kukkarossa, i feel your pain, ap.
Meillä myös 16 v sälli syö kaikki ruokansa kotona ja voi veljet, on siinä kauppakassien raahaamista.
Tässä kuussa olen käyttänyt 400€ ruokaan ja päivittäistarvikkeisiin. Tiedän kun seuraan kulutusta s-sovelluksessa. Meillä asuu siis kaksi teiniä ja minä.
Voi iik, asun yksin ja mulla menee tuo 400e/kk ruokaan ja päivittäistarvikkeisiin. Ja ei, en käy ulkona syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä usko, että noissa leipäkuluissa kauheasti säästää itse tehtynä. Siinä menee paljon aikaa, eivätkä ne säily kauaa hyvänä. Ovat oikeastaan hyviä vain ihan tuoreena. Leipä on kuitenkin elintarvikkeista tosi halpaa ja hyvää kaupastakin ostettuna, jos ei ole mitään ruokarajoitteita.
Itse panostaisin välipalajuttujen sijaan nimenomaan oikeaan ruokaan.
Oletko kuullut sellaisesta keksinnöstä kuin pakastin.
Vierailija kirjoitti:
No niin, lopettakaa köyhät ulinanne. Yritin vain vähän avata perheemme tilannetta, se on oikeasti raskasta kun pitäisi ehtiä kampaajalle ja kynsihoitoon mutta kaksi läskiä teiniä ulvoo ruokaa. Kouluruoka ei kelpaa ja mäkkäriin en kehtaa heitä päästää niin joudun paistamaan chateaubriandit lounaaksi. Päivällisellä on jo heidän isänsäkin. Onneksi mieheni on vaativassa asiantuntijatyössä huippujohtajana, niin rahaa riittää. Ja ostokset saa kotiovelle. Valitettavasti kokkia mieheni ei suostu palkkaamaan.
-Ap
Ai te asuttekin Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella ap, kun tuntuu että yksi viikko kotona 6- ja 8 vuotiaan kanssa ilman että saa koulusta ruokaa niin tekee aina selkeää lovea kukkaroon :D
Niin sen kuuluukin tehdä. Pääsääntöisesti vanhempien pitää elättää lapsensa. Niitä ei pidä tehdä, jos ei siihen pysty. Eli se lovi siellä kukkarossa on ihan normaali asia, se syntyy heti silloin, kun se lapsikin syntyy.
Ja pääsääntöisesti lapset saavat lounaan koulussa.
Eli yksi lisäateria päivässä kustantaa 300€/kk? Miten olisi vaikka makaronilaatikko: 400g makaronia 60snt+400g jauhelihaa 4€. Kasviksiksi vaikka porkkanaraastetta. Tuosta määrästä luulisi riittävän 4 päivälle, viimeisenä päivänä voi syödä vaikka keitettyjä kananmunia ja perunoita. Täysin koululounasta vastaavaa ruokaa, hintaa viikolle kertyy 6-7€. Muita edullisia ruokia ja elintarvikkeita esim. itsetehdyt porkkanapihvit, soijarouhe, kaurapuuro (meillä ainakin oli usein puuropäiviä koulussa) jne., kanapihvit sitten jo hieman kalliimpia (8€/5 kpl). Ole hyvä, saat käyttää vapaasti :)
Vierailija kirjoitti:
No pienihän tuo ruokalasku on! Meillä yks teinityttö ja vanhemmat. Lapsi ja mies syövät koulussa ja työpaikalla lounaan, mä otan eväät. Päivällistä syö lähinnä teini ja mies, minä harvemmin. Ruokakauppaan menee kuussa n. 1500€, toki siinä päivittäistavaroita mukana mut ei mitään shampoita tai meikkejä.
Olisi kiva nähdä oikeasti tämän perheen ruokalasku mutta provohan tämä on.
Meillä 2 aikuista. 1000€/kk riittää reilun sataneliöisen asunnon vastikkeeseen, kotivakuutukseen, sähköön, veteen, pesuaineisiin, sanomalehteen JA ruokaan. Syötte varmaan poronlihaa, mätiä ja rapuja joka päivä. Vai lasketteko Alkon laskun myös ruokalaskuun kuuluvaksi? Kyllä meilläkin herkutellaan muttei joka päivä tarvi syödä makeaa.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Jos teillä on tuohon varaa, miksi ei kokkiin?? Jos ei ole kokkiin varaa, laita ne laiskanpulskeat poikasi kokkaamaan.
Minusta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten ap:lla ja vastaavilla kodeilla menee ruokahuolto. Mitä syödään, ja miten suunnitellaan, ja miten lapset on tähän kasvatettu/osallistettu.
Minusta ton ikäisten kanssa voisi uudelleenlinjata esim:
Lihaa ei tarvitse olla jokapäivä aterioilla.
Puuro on edullista, aamu-välipala-iltapala, meilläkin 4 eri puuroa kaapissa.
Leipää voi leipoa isomman satsin, ja pakastaa pienempiin eriin, josta esim leivänpaahtimella sulattaa sitten siivun/pari.
Papuja ja linssejä voi ostaa kuivina ja näistä liottaa/keitellä valmiiksi ja pakastaa annosmääriä, jotka sitten vaan heitellään pataan/vuokaan sekaan tarvittaessa
Teinit mukaan ruuanlaittoon. Pesee, kuorii, pilkkoo, paistaa.
Kananmunia paistettuna/keitettynä jääkaapissa.
ISO kattilallinen keittoa.
Kerran viikkoon kauppaan ostamaan seuraavan viikon suunnitellut ruuat, ja tarvittaessa toinen pienempi täydennysreissu. Tässäkin voi opetella hyödyntämään kauppakassipalvelua, säästyy aika ja heräteostokset.
t. aikuistalouden lapseton pohdiskelija
Vierailija kirjoitti:
Jatka jauhelihapöperöitä pavuilla ja linsseillä.
Kaasukammioko olisi tarkoitus rakentaa?
Meillä on 2 koululaista ja 1 päiväkoti-ikäinen ja kyllä viikottain menee aina yli 200 kaiken kaikkiaan. Jos on joku juhla tulossa ni 300.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 koululaista ja 1 päiväkoti-ikäinen ja kyllä viikottain menee aina yli 200 kaiken kaikkiaan. Jos on joku juhla tulossa ni 300.
Varmaan suunnilleen tonni siis kuussa ruokakauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäiset pojat syö oikeasti aivan järjettömät määrät ruokaa ja joka välissä vielä välipaloja. Jossain vaiheessa tuntui, että jatkuvasti kantoi kotiin ruokaa ja silti jääkaappi oli aina tyhjä.
Ja monet ovat sitten lihavia armeijaan mennessä. Pärjäisivät kyllä vähemmälläkin ruualla. Ei tarvitsisi nälkää nähdä, mutta ei ylenmäärin syöminen ole kovin terveellistä, vaikkei lihava olisikaan. Ainakin voisi vaatia istumaan ruokapöydässä ilman puhelinta ja katsoa, että pureskelee ruokansa eikä kauho kaksin käsin 5 normaalia ruoka-annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pienihän tuo ruokalasku on! Meillä yks teinityttö ja vanhemmat. Lapsi ja mies syövät koulussa ja työpaikalla lounaan, mä otan eväät. Päivällistä syö lähinnä teini ja mies, minä harvemmin. Ruokakauppaan menee kuussa n. 1500€, toki siinä päivittäistavaroita mukana mut ei mitään shampoita tai meikkejä.
Olisi kiva nähdä oikeasti tämän perheen ruokalasku mutta provohan tämä on.
Meillä 2 aikuista. 1000€/kk riittää reilun sataneliöisen asunnon vastikkeeseen, kotivakuutukseen, sähköön, veteen, pesuaineisiin, sanomalehteen JA ruokaan. Syötte varmaan poronlihaa, mätiä ja rapuja joka päivä. Vai lasketteko Alkon laskun myös ruokalaskuun kuuluvaksi? Kyllä meilläkin herkutellaan muttei joka päivä tarvi syödä makeaa.
No musta olis taas kiva nähdä mitä te ostatte. Kuinka paljon teille jää rahaa ruokaan?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäiset pojat syö oikeasti aivan järjettömät määrät ruokaa ja joka välissä vielä välipaloja. Jossain vaiheessa tuntui, että jatkuvasti kantoi kotiin ruokaa ja silti jääkaappi oli aina tyhjä.
Minulla on kaksi teinipoikaa. Isompi, nyt 17, ei ole oikeastaan ikinä syönyt valtavasti. Tai jotain pihvejä tai muita mieliruokiaan voi syödä tosi paljon, mutta muuten syö mielestäni suorastaan vähän. On ihan terve ja normaalipainoinen. 13-vuotias taas on nyt alkanut syödä lähinnä noita hevosenannoksia. Ei siis mitään herkkuja vedä tavallista enempää, mutta ihan jotain tavallista ruokaa tyyliin perunoita ja jauhelihakastiketta. Ihan normaalipainoinen hänkin. Muistan, kun entisen avomieheni äiti sanoi, kuinka hänellä oli kädet venyneet kuin jollain apinalla, kun kantoi ruokaa kotiin, kun poikansa olivat teinejä, niin nyt alan ymmärtää...
Tuliko yllätyksenä, että sinun täytyy ruokkia omat kakarasi? Miksi hankit niitä, jos ei ole varaa elättää?
-Ap