Eli kohta taas 2 miehen kokoista teiniä kotona lounastamassa.
Kun etäopiskelu taas alkaa.
Meillä on Koronan alettua maaliskuussa kasvanut kuukausittainen ruokakauppaan menevä summa aika hurjasti, n.750€ -> 1000-1100€/kk.
Kommentit (78)
Voin vain kuvitella ap, kun tuntuu että yksi viikko kotona 6- ja 8 vuotiaan kanssa ilman että saa koulusta ruokaa niin tekee aina selkeää lovea kukkaroon :D
Sun pointtis on sun pointtis. Mutta voinet hakea leipäjonosta jatketta pointtiisi.
Kirkkokin auttaa.
Miten helvetissä saa menemään tonnin kuussa ruokakauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vanhemman pitäisi ruokkia itse ne lapset jotka on maailmaan puskenut. Järkyttävää.
Kuka tämmöisiä kommentteja viitsii kirjoitella? Tosi puusilmäistä. Sivusta, ja olen lapseton. Jos palkka tai tulonsiirrot ei kasva samassa suhteessa kuin perheen kulut yhtäkkiä, niin kyllä tuo vaan loven tekee lapsiperheen budjettiin.
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että lasten kouluruokailu jää saamatta? Onko tosiaan niin, että kouluruoka kerran päivässä koulupäivinä on perheen talouden pelastaja?
Eikö se lapsi sitten muka muuta päivän mittaan syö?
Entä viikonlopun ruuat, kuka ne kustantaa?
Entä joulu-, syys-, hiihto-, pääsiäis- ja kesälomien aikaan? En ole kuullut valituksia, että voi voi kun pitää lapselle ruokaa ostaa.
Meillä oli poika viime keväästä asti amiksessa, ja kävi muistaakseni kerran pari viikossa hakemassa sieltä itselleen kassillisen ruokaa. Se oli siis tarkoitettu sen puuttuvan kouluruuan korvaukseksi. Kyllä se pojalle hyvin riitti. Mutta silti kyllä iso poika päivässä muutakin ruokaa tarvitsee kuin sen yhden annoksen.
Jos OIKEASTI rahat ei riitä ruokaan, niin meillä on sosiaalitoimisto, on kirkon diakonia ja ilmaiset ruokajakelut eli ne leipäjonot. Ei ketään saa nälässä pitää.
Miksi ne teinipojat olis kokoajan välipalaa syömässä? Ja miten välipala maksaisi paljon? (No joo, jos se on jotain energiajuomaa, tuoretta ananasta ja graavilohifilettä...) Porkkanaa ja kananmunaa, ei maksa paljoa.
Jos sulla kerran on laittaa se tonni kuussa ruokaan, niin miksi valitat?
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella ap, kun tuntuu että yksi viikko kotona 6- ja 8 vuotiaan kanssa ilman että saa koulusta ruokaa niin tekee aina selkeää lovea kukkaroon :D
Niin sen kuuluukin tehdä. Pääsääntöisesti vanhempien pitää elättää lapsensa. Niitä ei pidä tehdä, jos ei siihen pysty. Eli se lovi siellä kukkarossa on ihan normaali asia, se syntyy heti silloin, kun se lapsikin syntyy.
On kyllä aika valitettavaa mutta ehkä tätä päivää että nuorten päivittäinen ruoansaanti on noin paljon kouluista kiinni.
Aika tiukoille on mennytr perheen elämänhallinta mutta ei se ole lasten vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vanhemman pitäisi ruokkia itse ne lapset jotka on maailmaan puskenut. Järkyttävää.
Kuka tämmöisiä kommentteja viitsii kirjoitella? Tosi puusilmäistä. Sivusta, ja olen lapseton. Jos palkka tai tulonsiirrot ei kasva samassa suhteessa kuin perheen kulut yhtäkkiä, niin kyllä tuo vaan loven tekee lapsiperheen budjettiin.
Mitään, ei yhtään mitään rakenneta sen varaan, että yhteiskunnan tuet ovat joku ehtymätön lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sen kuuluukin tehdä. Pääsääntöisesti vanhempien pitää elättää lapsensa. Niitä ei pidä tehdä, jos ei siihen pysty. Eli se lovi siellä kukkarossa on ihan normaali asia, se syntyy heti silloin, kun se lapsikin syntyy.
Samaa mieltä!
Itse kavennan lovea ostamalla vain hävikkiruokaa. Jos ei kelpaa mitä lähiässä tarjosi ilta-alessa, olkoot hoikalla!
Ohis,
mutta säästää voi myös niin että tekee itse leipää --> tuoreen leivän päälle riittää sipaisu voita tmv. ei kaipaa juustoja/leikkeleitä mitkä maksavat.
Välipalana voi tehdä esim. pannukakkua, ei maksa paljoa, ja suolaiseen versioon saa myös hyvin käytettyä kaikki jämät (juustot, paprikat, jne.) ja ylipäätään täytteeksi kelpaa mikä vain (esim. pekonia/ texmex maustettua jauhelihaa/ fetaa ja oliiveja jne.) kaapissa on.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat siis syö sisäfilettä joka päivä, jos yli 30 euroa menee päivässä ruokaan?
Myö saatiin koulusta hakea viikon ruuat meidän teineille keväällä. Toinen aste siis kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Myö saatiin koulusta hakea viikon ruuat meidän teineille keväällä. Toinen aste siis kyseessä.
Siis aina kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos raha ei ole este, niin miksi ei saisi? Pääasia että ei heitä ruokaa roskiin.
Ei ole normaalia, että 1000e menee neljälle henkilölle ruokaan kuussa, vielä jos perheenä asutaan. Ihan sama olisiko 3 miestä ja 1 nainen tai 2 aikuista ja kaksi miespuolista teiniä.
Taas on näitä provoaloituksia.
Tuhteja keittoja, pataruokia ja hernesoppaa itse tehtynä. Esim. punaisista linsseistä saa hyvän paksun keiton sipulilla, tomaattimurskalla ja liemikuutioilla höystettynä. Parsakaalista vihreyttä sekaan.
Silti teineihin uppoaa leipää ja leivän päällysteitä kilotolkulla.
Jos sattuu olemaan pakastimessa marjoja, teinit saattaisi tykätä marjapiirakoista välipalana. Pellille mieleinen taikina (esim. sekoitettu muropohja, ei vatkausta tai hiivataikinan kaulimisia vaan ainekset sekaisin ja pellille) ja marjat päälle. Proteiinipitoisempaa tulee kun yhdistää rahkaan. - Pellillinen voi riittää jopa kahdeksi päiväksi.
Nämä nyt oli esimerkkejä helpoissta ja nopeista safkoista, mutta budjetin pienentämisen a&o on tehdä itse raaka-aineista suuria määriä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän ovat lapsensa tehneet, siis myös ruokkikoon ne eikä tarvitse itkeä täällä.
No läpytilää ihan varmasti ruokkivatkin. Onhan se kuitenkin aika selvää, että automaattisesti lapset normaalisti saavat toisen aterian muualla, että ruokakulut luultavasti kasvavat kun sellainen yhtäkkiä loppuukin. Kyllähän se varmaan harmittaa. Sitä en kyllä tiedä onko se rahallisesti oikeasti kuinka suuri kulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pääsääntöisesti lapset saavat lounaan koulussa.
Vali vali. Sanoit aikaisemmassa kommentissasi käyvänne kerran viikkoon ulkona syömässä ja etkä kehtaa ostaa ”halvinta p@skinta” heviosastolta.
Tiedät itsekkin mitä tehdä asian ratkomiseksi.