Ihastuksellani on asperger, kannattaako hänen kanssa edes kuvitella mitään vakavempaa?
Olen syvästi ihastunut yhteen jätkään joka kertoi minulle että hänellä on aspergerin syndrooma. Hän on muuten tosi ihana mutta nyt en tiedä kannattaako minun sitten kuitenkaan alkaa hänen kanssa mihinkään kun olen kuullut, että asperger-ihmiset on jollain tavalla outoja ja vajaita (vaikka tämä ihastukseni vaikuttaa kyllä muuten ihan täysipäiseltä)?
Kommentit (42)
Jokainen assi on erilainen. Ei voi yleistää mikä piirre kenelläkin on se hallitseva. Joten kaveeraa ja tutustu vaikka aluksi.
Jos sun asenne on tollanen niin ei varmaan kannata.
Tutustu rauhassa ja katso mitä tapahtuu. Ei me kaikki neurokirjolaiset olla samasta puusta, ei todellakaan.
Riippuu ihan miten se hänessä ilmenee. Assit on usein persoonallisia, älykkäitä ja luotettavia.
Kuuluisia "aspergereita":
Isaac Asimov (diagnosed)
Dan Aykroyd (diagnosed)
Susan Boyle (diagnosed)
David Byrne (diagnosed)
Charles Darwin (rumored)
John Denver (diagnosed)
Eminem (rumored)
Daryl Hannah (diagnosed)
Dan Harmon (self-diagnosed)
Alfred Hitchcock (rumored)
Sir Anthony Hopkins (diagnosed)
Michael Jackson (rumored)
Courtney Love (diagnosed)
Clay Marzo (diagnosed)
Marilyn Monroe (rumored)
Jerry Seinfeld (self-diagnosed)
Satoshi Tajiri (diagnosed)
James Taylor (diagnosed)
Greta Thunberg (diagnosed)
Robin Williams (rumored)
Enn mä asperger ole vaikkka pelkäänkin hmisiä ja ihmisten suorasuokaisuuuutta ja yksinkertaisuuuutta.
Juuri tuollaisten edelleen vallalla olevien ennakkoluulojen takia en puhu asiasta kuin täysin luotettaville, tutuille ihmisille. Asperger tuntuu olevan edelleen varsin tuntematon diagnoosi. Kyllä itseltä löytyy erittäin hyvät sosiaaliset taidot, on paljon kavereita ja naisiakin ollut.
M26 kirjoitti:
Juuri tuollaisten edelleen vallalla olevien ennakkoluulojen takia en puhu asiasta kuin täysin luotettaville, tutuille ihmisille. Asperger tuntuu olevan edelleen varsin tuntematon diagnoosi. Kyllä itseltä löytyy erittäin hyvät sosiaaliset taidot, on paljon kavereita ja naisiakin ollut.
Aiheeton diagnoosi siis.
Vierailija kirjoitti:
M26 kirjoitti:
Aiheeton diagnoosi siis.
Korkea älykkyys jonka avulla pystynyt opettelemaan ko. taidot
Vierailija kirjoitti:
Isaac Asimov (diagnosed)
Dan Aykroyd (diagnosed)
Susan Boyle (diagnosed)
David Byrne (diagnosed)
Charles Darwin (rumored)
John Denver (diagnosed)
Eminem (rumored)
Daryl Hannah (diagnosed)
Clay Marzo (diagnosed)
Marilyn Monroe (rumored)
James Taylor (diagnosed)
Robin Williams (rumored)
Pitäisi vielä tietää heidän parisuhdetaidoistaan. Se, että assi tai kuka tahansa on lahjakas ja menestynyt jollain alalla, ei kerro mitään hänen menestyksestään ihmissuhdeasioissa.
Asperger-naisella k.o. hermostollinen poikkeavuus ilmenee hyvinkin eri tavalla kuin useimmilla miehillä. Siksi As-naisia on diagnosoitu paljon vähemmän, kun dg:n kriteereinä pidettiin tyypillisiä As-miesten piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M26 kirjoitti:
Aiheeton diagnoosi siis.
Korkea älykkyys jonka avulla pystynyt opettelemaan ko. taidot
En kyllä varmasti ole keskimääräistä korkeampi älykkydeltäni :D Kyllä lapsena varmasti oli aiheellinen diagnoosi, olin täysi stereotyyppinen as-erityislapsi. Jännä miten viimeistään peruskoulun jälkeen ne piirteet lähtivät pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isaac Asimov (diagnosed)
Dan Aykroyd (diagnosed)
Susan Boyle (diagnosed)
David Byrne (diagnosed)
Charles Darwin (rumored)
John Denver (diagnosed)
Eminem (rumored)
Daryl Hannah (diagnosed)
Clay Marzo (diagnosed)
Marilyn Monroe (rumored)
James Taylor (diagnosed)
Robin Williams (rumored)
Pitäisi vielä tietää heidän parisuhdetaidoistaan. Se, että assi tai kuka tahansa on lahjakas ja menestynyt jollain alalla, ei kerro mitään hänen menestyksestään ihmissuhdeasioissa.
Hopkins hylännyt(?) ainoan lapsensa?
Sinun asenne ratkaisee, hän tarvitsee ymmärrystä ja tukea.
Vierailija kirjoitti:
Sinun asenne ratkaisee, hän tarvitsee ymmärrystä ja tukea.
Eli ei kiitos. Haussahan on parisuhde.
Ei taida olla kovin pahana jos se paljastui vasta kun kertoi siitä sulle.
Anna mahdollisuus. Oireyhtymissä merkittävin tekijä on se, millaiset henkiset työkalut on selvitä itsensä ja muiden kanssa. Hyvin pitkälle siihen vaikuttavat kasvatus, koulu, kaveripiiri (jos sellaista on) kuin myös henkilön oma tahto kohdata itsensä.
Seurustelen aspergerin kanssa ja eniten törmäyksiä tulee siinä, miten en noudata tarkkaa kellotusta ja muista ostaa samaa tiskiainetta. Matkustaminen on sama kuin tutkia GoogleMapsia. Jos ylipäätään menemme minnekään se pitää sopia monta viikkoa etukäteen, jotta mies ehtii miettiä miten matka järjestetään olipa se miten tuttu reitti tahansa. Hän ei kestä minkäänlaisia poikkeamia saati yllätyksiä, mutta kun elämää ei voi elää niin olen myös oppinut vetämään tiukat rajat miten jotkut tilanteet vaan mennään läpi ahdistipa miten paljon tahansa.
Nykyään on tottunut jo siihen, etten asettele voirasiaa millilleen samalle paikalle ja tavarani ovat huiskin haiskin. On kuitenkin hyvä keskustelemaan kahden kesken (seurassa aivan hiljaa) ja minulla kun ei ole kiire mihinkään, iloitsen pienistäki asioista, niin hyvin pärjätään.
Mä en ryhtyis (olen tavannut lähinnä hankalia asseja), mutta tiedän, että joilla homma toimii.
Ei varmaan ainakaan kannata ottaa asiasta selvää, eihän?