Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahjoista kiittämättömät ihmiset?

Vierailija
30.03.2014 |

Olenko aivan kamala, kun en yksinkertaisesti osaa olla kiitollinen lahjoista, joilla en tee mitään/jotka ovat vääränlaisia? Minä ahdistun tavaramäärästä, eikä meillä siksi ole paljoa mitään ylimääräistä. Ne vähä, mitä on, niin niistä olen aika tarkka. Mielestäni saankin olla. Jos saan/saamme miehen kanssa yhdessä lahjaksi vaikka neljä kylpypyyhettä, niin minua ärsyttää. Me emme tarvitse niitä, meillä on jo hyviä, minä en halua tavaraa tänne. 

Sanon aina nätisti kiitos ja otan lahjan vastaan. Vähin äänin annan ne yleensä eteenpäin.

Tämän hetken suurin ärsytys on se, että tuntuu ettei ihmiset halua kunnioittaa sitä mitä minä olen. Ihan kuin tahallaan tuodaan tullessa kukkia ja maljakko, vaikka tiedetään että meillä on maljakoita ja että minä en ole tavaran perään. 

Missä vaiheessa saan sanoa, että nyt riitti? Kun olen jo yrittänyt sitä mainostaa että minä en pidä tavarasta. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huoh... Onpas taas ongelma. Ihanko loukkaavat sun oikeutta olla oma itsesi? Ota tavarat vastaa ja kiitä. Anna sitten vaikka eteenpäin kuten oletkin tehnyt, mutta muista että ne lahjat on osoitus siitä että välittävät teistä ja haluavat osoittaa sen, jotkut ihmiset myös tykkää lahjoa. Voithan sä ihan suoraan sanoa jos vaikka on synttärit/hääpäivä/milloin te sitten niitä lahjoja saattekin että mitään ei saa/tarvitse tuoda.

Vierailija
2/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ongelmaa on ollut ja minäkin olen lahjoista kiittänyt. Paras lahja on mielestäni sellainen, jolle ei tarvitse säilytystilaa, sillä sitä ei kodissani liiemmin ole.

Sinuna vaan jatkaisin sen sanomista, että vieraat ovat itse tärkeimpiä. Kai se on niin iskostettuna ihmisten mieleen, että jotain pitää tuoda.

Pidin taannoin juhlat, joita varten mainitsin, ettei lahjoja tarvitse tuoda. Moni toikin kukkia tai viiniä, joka sopi minulle hyvin. Joku antoi lahjaksi lahjakortin ravintolaan ja kävimme aterian yhdessä nauttimassa. Toki tuli myös tavaroita.

Eräs ystäväni käy luonani muutaman kerran vuodessa ja hän tapasi tuoda runsaat tuliaiset. Hänen tuomisensa ovat olleet hintavia ja laadukkaita, joten minua kirpaisi sekin, että hän laittoi niin paljon rahaa minun lahjoihin. Nyttemmin hän on onneksi myös rajoittanut tuliaisten tuomista. Tai sitten olemme yhdessä sopineet, että aterialle sopisi esim. joku viini tai mahdollisesti hän on tuonut jotain syötävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 10:27"]No huoh... Onpas taas ongelma. Ihanko loukkaavat sun oikeutta olla oma itsesi? Ota tavarat vastaa ja kiitä. Anna sitten vaikka eteenpäin kuten oletkin tehnyt, mutta muista että ne lahjat on osoitus siitä että välittävät teistä ja haluavat osoittaa sen, jotkut ihmiset myös tykkää lahjoa. Voithan sä ihan suoraan sanoa jos vaikka on synttärit/hääpäivä/milloin te sitten niitä lahjoja saattekin että mitään ei saa/tarvitse tuoda.

[/quote]

tähän ei mitään lisättävää, juuri näin.

Vierailija
4/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 10:27"]No huoh... Onpas taas ongelma. Ihanko loukkaavat sun oikeutta olla oma itsesi? Ota tavarat vastaa ja kiitä. Anna sitten vaikka eteenpäin kuten oletkin tehnyt, mutta muista että ne lahjat on osoitus siitä että välittävät teistä ja haluavat osoittaa sen, jotkut ihmiset myös tykkää lahjoa. Voithan sä ihan suoraan sanoa jos vaikka on synttärit/hääpäivä/milloin te sitten niitä lahjoja saattekin että mitään ei saa/tarvitse tuoda.

[/quote]

tähän ei mitään lisättävää, juuri näin.

[/quote]

Kannattaa myös huomioida toisen toiveet, mikäli hän on pyytänyt, ettei lahjoja tarvitse tuoda.

Vierailija
5/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ajatuksella annettuja lahjoja ja on vain lahjoja. Meillä äitini ja hänen puolen sukunsa antaa lahjoiksi mitä sattuu, ajatus on kaukana. Kunhan vain voi itse tuntea antavansa "paljon jotain" miettimättä, onko sille mitään tarvetta. Äitini kantaa meille silkkaa roinaa: kirpparitavaraa (ei ajatuksella, vaan halvalla vain), tavaraa jota on ensin yrittänyt antaa muuten vain, mutten ole huolinut (ilmaantuu sitten meille lahjapaketissa). Tuodaan yksittäisiä mukeja, kippoja, käytettyjä lasten vaatteita lahjana, käytettyjä leluja lahjana (jopa rikkinäisiä lahjapaketissa). Selvästi kiertoon laitettuja lahjoja. Tiedän esim., että tätini ei tykkää vihreistä kuulista. Lapsemme synttärit on joulun jälkeen ja usein meille tulee vihreitä kuulia sitten lapselle lahjapaketissa. Meillä ne menee sitten roskiin, koska mekään ei niistä tykätä.

Mieluummin ottaisin vieraat ilman lahjoja/tuliaisia tai sitten se tavara on kuluvaa käyttötavaraa. Eikä missään nimessa risoja leluja tai käytettyjä vaatteita lahjapaketissa. En tajua, miten kehdataan antaa lahjaksi tarjoustalosta 2e body, jossa tarralaputkin vielä kiinni. Voin toki sellaisen itse ostaa, siitä ei ole kyse, mutta lahjaksi en kehtaisi ikinä antaa. Muuten vain annettuna toki sellainen on ok, mutta esim. synttärilahjana ei. Tai joku tarjoustalon 6 kpl lasisarja, jolle ei ole käyttöä, koska laseja on riittävästi muutenkin.

Itse yritän antaa kuluvaa tavaraa: viinipullo, suklaata, suihkusaippua (tai kylpykuulia jos talossa amme) tms., joka ei jää kaappeihin lojumaan. Tai kysyn lahjatoiveen/aihealueen ja pyrin noudattamaan sitä (lapsi tykkää vaikka angry birdseistä tai aikuiset kerää jotain tiettyä astiasarjaa).

Vierailija
6/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kohteliasta siinä muuten on, että vie lahjaksi jotain mitä toinen ei tarvitse? 

Vierailija
7/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätänsä ladataan niin paljon odotuksia/paineita lahjoille? Elämä on paljon helpompaa kun on vähään tyytyväinen. Pala hyvää juustoa tai kotonaleivotut sämpylät mmmm.....

Vierailija
8/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 16:20"]Miksi ylipäätänsä ladataan niin paljon odotuksia/paineita lahjoille? Elämä on paljon helpompaa kun on vähään tyytyväinen. Pala hyvää juustoa tai kotonaleivotut sämpylät mmmm.....

[/quote]

Pala hyvää juustoa tai itse leivotut sämpylät olisi ihana tuliainen! Paljon parempi kuin joku tavarapaljouteen hukkuva kippo tai kuppi.

Vierailija
9/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kippo on helpompi hankkia lennosta. Sämpylöiden tai juuston vuoksi joutuu jo miettimään lahjan saajaa ja hänen mieltymyksiään ihan oikeasti.

Vierailija
10/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 17:01"]Se kippo on helpompi hankkia lennosta. Sämpylöiden tai juuston vuoksi joutuu jo miettimään lahjan saajaa ja hänen mieltymyksiään ihan oikeasti.

[/quote]

Aivan totta. Vaan haluaako se lahjan saaja kuitenkaan säilyttää kaapeissaan jotain lennosta hankittua kippoa? Mun kaappeihin ei ainakaan enää mahdu.

Just olen kasaamassa vaatteita ja tavaraa kirpputorien keräyslaatikoihin ja näköjään sitä turhaa tavaraa riittää.

Vierailija
11/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen asian valitettavasti niin, että useimmiten ne lahjan antajat ovat itsekkäitä. HE haluavat muistaa ja HEITÄ pitää arvostaa - ihan sama, mitä he antavat, mutta siitä PITÄÄ olla kiitollinen. 

Minä olisin ihan rehellisesti sanottuna mieluusti ilman lahjoja. Juurikin joku leipä tai juusto tai vaikka viinipullo on paljon kivempi lahja kuin pyyhe, tai saunatuoksu (en voi käyttää, vaikka ne ihania onkin), tai maljakko. Meille saa tulla tyhjin käsin, enkä minä pahastu. Sitten pahastun, kun kerta toisensa jälkeen tuodaan jotain tarpeetonta minulle, joka arvostan kierrätystä ja olen kulutushysteriaa vastaan.

ap

Vierailija
12/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lahjoja. Täällä on jo liikaa tavaraa.

Vierailija
13/13 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ketjun innoittamana laskin lahjaksi saamani astiat, joita tällä hetkellä löytyy. Pienen kaksioni astioista löytyy yhteensä nelisenkymmentä mukia, espressokuppia, kulhoa, lautasta, piirakkavuokaa, tarjoiluastiaa, leikkuulautaa, kannua tai viinilasia, jotka olen saanut lahjaksi. En ole naimisissa, joten kyseessä ei ole häälahjat tms., vaan lähinnä tuliaiset.

Kiitos niistä! Moni astioista on tullut tarpeeseen ja ovat pääosin sitä sarjaa, jota olen käyttänyt. Nyt mielelläni käyttäisin näitä olemassaolevia, joten esim. syötävät tai juotavat tuliaiset olisivat täydellisiä, mikäli joku jotain haluaa tuoda. Ja tosiaan, minullekaan ei tarvitse tuoda mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi