Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka te kellojen siirtämisestä marisevat...

Vierailija
30.03.2014 |

...lomailette? Valitsetteko aina sellaisen matkakohteen, jossa ei ole edes tunnin aikaeroa Suomeen, vai meneekö muuten koko loma pilalle kun "sisäinen kello on sekaisin"? Entä miten pärjäätte, jos tuleekin esim. sellainen työviikko, että pitää parina päivänä mennä tuntia aikaisemmin töihin? Tai pitää lapsi viedä aikaisemmin jonnekin ja joutuu siksi heräämään aiemmin Meneekö taas monta viikkoa, ennenkuin "pääsette takaisin tolpillenne"?

Kyselee eräs, joka ei voi ymmärtää miten aikuiset ihmiset ei yhdestä tunnista selviä ilman monen viikon valitusta. Sitäpaitsi tänäkin aamuna kesäaikaan siirtymisen hyödyt huomasi välittömästi: sai nukkua kellon soittoon asti, koska aurinko ei enää paistanutkaan verhojen raosta suoraan silmiin, vaan tekee se vasta tuntia myöhemmin jolloin olen jo iloisesti muissa hommissa.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt yhdestä päivästä selviää vaikka pitäisi 3 tuntia aikaisemmin herätä kun yleensä. Ja lomalla taas ei tarvitse kellon mukaan herätä, nukkuu kun nukuttaa ja on hereillä kun siltä tuntuu. Suomessa pitää elää normaali arkea joka päivä tuntia aikaisemmin/myöhemmin. 

Itse en ole sellainen jolla menee kello sekaisin mutta ymmärrän kyllä miksi siitä valitetaan. Olen itse muuten vaan kellon muuttamista vastaan. Ihan turhaa hommaa, voitaisiin vaan pysyä yhdessä ajassa koko vuosi kuten lähes kaikissa muissakin maissa tehdään

Vierailija
2/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrettiinkö niitä eteen vai taaksepäin? Unohdin siirtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:46"]

Siirrettiinkö niitä eteen vai taaksepäin? Unohdin siirtää.

[/quote]

aina kesään päin. Eli keväällä eteen päin, syksyllä taakse päin.

Vierailija
4/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään alkanut kellonsiirtoloma loppuu vasta puolen vuoden päästä. Se on vähän eri asia kuin muutaman päivän lomamatka, jonka jälkeen pääsee taas takaisin normaalirytmiin.

Vierailija
5/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomailen vain Suomessa. Esim. Helsingin ja Rovaniemen välistä aikaeroa ei huomaa. Tosin 10-12h matka autolla vaatii oman toipumisensa.

Loma kestää yleensä 1-2 viikkoa ja satunnaiset poikkeuspäivät ovat satunnaisia päiviä. Mutta perkeleen kesäaika kestää 7kk!

Vierailija
6/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kesään päin. Eli tällä kertaa tunnilla eteenpäin. (Nyt kello on n. 9:52)

Vierailija
7/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivuotias vauvani siirtyi tänä aamuna aivan vaivatta kesäaikaan. Heräsi kello 06.10, kuten on myös talviaikaan tehnyt.  Eli heräsi oikeasti 05.10, ja nukkui tunnin vähemmän kuin yleensä. Itse iltavirkkuna olin toivonut, että tämä vaikeus sopeuttaa biologinen kello kesäaikaan olisi jotenkin koskenut häntä, mutta ei näköjään sitten...

Vierailija
8/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko siis joku idiootti, että kelloja siirtämällä saadaan lisää valoisaa aikaa. 

Eikö silloin kannattaisi siirtää kelloja vaikka kuusi tuntia, niin olisi saatana sitä valoisaa aikaa yöhön saakka.

Vierailija
9/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:49"]

Tänään alkanut kellonsiirtoloma loppuu vasta puolen vuoden päästä. Se on vähän eri asia kuin muutaman päivän lomamatka, jonka jälkeen pääsee taas takaisin normaalirytmiin.

[/quote]

Kauheen miten rajottunutta. Eli lomailu on käytännössä ihan mahdotonta jossain vähän kauempana, koska aikaeoon ei vaan sopeudu? 

Vierailija
10/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:54"]

Luuleeko siis joku idiootti, että kelloja siirtämällä saadaan lisää valoisaa aikaa. 

Eikö silloin kannattaisi siirtää kelloja vaikka kuusi tuntia, niin olisi saatana sitä valoisaa aikaa yöhön saakka.

[/quote]

:D:D Ei tuolla kellojen siirrolla saada absoluuttista valoisan ajan pituutta lisättyä, mutta sitä valoisan aikaa saadaan pidennettyä ihmisten valveillaoloaikana. Jos olisi normaaliaika koko ajan, niin sitten ihmiset nukkuisivat isomman osan tuosta valoisan ajasta.

Vierailija
11/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unirytmini menee lomalla joka tapauksessa täysin sekaisin. Lomalla ei tarvitse mennä töihin vaan voi nukkua aamulla pidempään. Olen valinnut työn, jossa on säännölliset työajat, en siis koskaan joudu menemään töihin paria tuntia aiemmin.

Kellon siirtäminen ei ollut näin suuri ongelma nuorempana mutta se aiheuttaa vuosi vuodelta enemmän vaikeuksia. Minulla menee keväällä pari viikkoa ennen kuin sisäinen rytmini on siirtynyt. Iltojen valoisuus aiheuttaa sen, että yöuneni lyhenee merkittävästi, tosin lyhenisi varmasti ilman kellojen siirtämistäkin mutta vasta myöhemmin keväällä.

Vierailija
12/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:56"]

Kauheen miten rajottunutta. Eli lomailu on käytännössä ihan mahdotonta jossain vähän kauempana, koska aikaeoon ei vaan sopeudu? 

[/quote]

Minulle ainakin on. Toisaalta jo koti-Suomessa on enemmän kiinnostavia asioita ja hienoja paikkoja kuin ehdin koko elämäni aikana näkemään, lähialueista puhumattakaan. Ja jos kaukomatkoja kaipaa, niin osa Afrikkaahan on samalla aikavyöhykkeellä ;)

Kaikilla ihmisillä muuten on elämässä jonkinlaisia asetuksia. On aika paljon ihmisiä, joille kaukomatkailu on syystä tai toisesta mahdotonta. Onneksi elämään voi saada sisältöä monista eri asioista.

Vierailija
13/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 korjaa: Kaikilla on jonkinlaisia rajoituksia, ei asetuksia.

Vierailija
14/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:54"]

[/quote]

Luuletko sinä idiootti, että joku luulee noin? Niitä kerroja siirretään kahdesta syystä:

a) valoisaa aikaa saadaan SIIRRETTYÄ siihen päivänaikaan, jolloin ihmiset ovat hereillä, eivätkä kauneimmat kelit mene ohi kaikkien nukkuessa aamulla

b) koko Eurooppa ja läntinen pallonpuolisko käyttää kesäaikaa, joten lentoliikenteen kannalta on kätevintä että siihen siirrytään

Vierailija
15/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:51"]

Lomailen vain Suomessa. Esim. Helsingin ja Rovaniemen välistä aikaeroa ei huomaa. Tosin 10-12h matka autolla vaatii oman toipumisensa.

Loma kestää yleensä 1-2 viikkoa ja satunnaiset poikkeuspäivät ovat satunnaisia päiviä. Mutta perkeleen kesäaika kestää 7kk!

[/quote]

Mutta sitä kelloa ei tartte jatkuvasti siirrellä sen 7kk aikana. Siinä on aika reilusti aikaa sopeutua unirytmiin. En ymmärrä, mikä tässä on se haloo. Voithan edelleen nousta samaan aikaan kuin talviaikana, mennä nukkumaan samaan aikaan, menet vain töihin oikeaan aikaan?

Vierailija
16/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:43"]

Kyllä nyt yhdestä päivästä selviää vaikka pitäisi 3 tuntia aikaisemmin herätä kun yleensä. Ja lomalla taas ei tarvitse kellon mukaan herätä, nukkuu kun nukuttaa ja on hereillä kun siltä tuntuu. Suomessa pitää elää normaali arkea joka päivä tuntia aikaisemmin/myöhemmin. 

Itse en ole sellainen jolla menee kello sekaisin mutta ymmärrän kyllä miksi siitä valitetaan. Olen itse muuten vaan kellon muuttamista vastaan. Ihan turhaa hommaa, voitaisiin vaan pysyä yhdessä ajassa koko vuosi kuten lähes kaikissa muissakin maissa tehdään

[/quote]

No, aika monessa maassa kesäaikaan vielä siirrytään, kuten huomaat oheisesta linkistä, mm. koko Eurooppa Venäjää lukuunottamatta:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DaylightSaving-World-Subdivisions.png

Vierailija
17/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2014 klo 09:43"]

Olen itse muuten vaan kellon muuttamista vastaan. Ihan turhaa hommaa, voitaisiin vaan pysyä yhdessä ajassa koko vuosi kuten lähes kaikissa muissakin maissa tehdään

[/quote]

Ei muuten tehdä. Itse asiassa teollistuneet maat, joissa ei käytetä kesäaikaa, ovat harvinaisuuksia. Esim. Japanissa ja Etelä-Koreassa kesäaika ei ole käytössä, mutta käsittääkseni lähinnä siksi, että kesäaikaan siirtyminen helpottaa kaupankäyntiä Euroopan ja USA:n kanssa. Esimerkiksi New Yorkin pörssin kaupankäyntihän aukeaa 09.30 paikallista aikaa, 22.30 Tokion aikaa, talvisin, mutta "jo" 21.30 kesäisin. 

Vierailija
18/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kesäaikaan siirtyminen Euroopassa ja USA:ssa helpottaa kaupankäyntiä Kaukoidän maissa. 

- 18 - 

Vierailija
19/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin kellojen siirtely oli pitkään ongelma ja luulin, etten pääse siitä koskaan eroon, mutta sitten huomasin, että voin itse vaikuttaa asiaan. Voin siirtää myös kehoni kesäaikaan muutamilla pikkujutuilla :) Rutiinit on kaiken a ja o. On tärkeää siirtää iltaisin kaikkea muutakin tunnilla kuin pelkästään nukkumaanmenoa. Iltalenkki täsmälleen tuntia aiemmin/myöhemmin, samoin iltapala ja muut iltarutiinit - ja kas kummaa, kroppa tottuu parissa päivässä siihen että tuntia myöhemmin/aiemmin kuin edellisellä viikolla myös alkaa nukuttaa! Ei ollut sen suurempi homma, vaikka tosiaan aikaisemmin kärsin rytminvaihdoksesta useita viikkoja kellojen siirtämisen jälkeen. Suosittelen kaikille!

Vierailija
20/49 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeeko joku oikeasti hyötyvänsä näistä kesä- ja talviaikaan siirtymisistä?

No, saahan taas askarrella useamman laitteen kanssa. Kännykkä onneksi meni kesäaikaan itsestään. Käyttöohjeesta pitää katsoa mikron ja kelloradion kellon siirtämiset. Näiden lisäksi on seinäkello ja manuaalisesti siirrettävä kello myös joissain muissa laitteissa.

Mitään hyötyä en keksi. No, ehkä sen, että moni juhlija on voinut tulla viime yönä selvempänä kotiin, kun ravintola on mennyt kiinni kesäajassa. Ja onhan tässä taas vakiouutinen tiedotusvälineille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi