kirjastot suljetaan, en kestä
Niitä harvoja henkireikiä elämässä. Tulee ankeaa.
Täytyy hakea jouluksi luettavaa. Äänikirjat eivät tunnu samalta.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ja todellakin kirjastottomuudelle on vaihtoehtoja: lukee tarkemmin sanomalehdet, tilaa kirjoja ja äänikirjoja, lukee nettiä, etsii kotoa jotain mitä ei ole lukenut pitkään aikaan, soittelee kavereille ja sukulaisille ja juttelee lukemisen sijaan. Joustavuutta.
Joillakin on sopeutumiskyky hukassa, mutta sinulla on empaattisuus tai yleensäkin ymmärrys muiden ihmisten elämästä hukassa.
Ehkä sinun kannattaisi lukea vähän enemmän juurikin lehtiä, jotta tietäisit, että koronan takia on lomautettu tai irtisanottu aikamoinen joukko ihmisiä. Osa heistä on rikkaita, mutta suurempi osa ei ole. Ei heidän kannata laittaa rahojaan ostolehtiin tai -kirjoihin.
Eikä kukaan tässä nyt yht'äkkiä saa lisää ystäviä tai sukulaisia, joille soitella. Tuskin ne kaikki puhelutkaan kovin positiivisia ovat tällaisena aikana.
Helppo sinun huudella, kun olet ilmeisesti hyväosainen, etkä tajua mitään maailmasta kuplasi ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vinkiksi että äänikirja soimaan puhelimen kautta ja sitten ulos kävelylenkille, kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Toimii hyvin myös esim. leipoessa ja laittaessa ruokaa.
Aiot siis ostaa minulle älypuhelimen, johon voi laittaa äänikirjan soimaan. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
E-kirjojakin voi laitata ja Helmetin kautta päässee lukemaan myös e-lehtiä?
Kirjastoissa on e-kirjoihinihan tolkuttomat jonot muutenkin, ja nyt varmasti vielä pidemmät. Jos löytyy laite e-kirjojen lukemiseen, kannattaa kierrättää kaikkien e-kirjapalveluiden ilmaiset kokeilujaksot, niillä lukee maksamatta penniäkään pitkälle kevättalveen.
erfewr kirjoitti:
Tuoteselosteiden lukeminen on kuivaa hommaa. Vnahanaikainen puhelinluettelo olisi kiva. Saisi tutkia montako Pekka Heikkistä asuu Kainuun alueella jms.
Kiitos vinkistä, meillä taitaa vielä olla se kaikkein viimeisin puhelinluettelo ;D
Vierailija kirjoitti:
Ja et voi ostaa kirjoja koska...?
Minä luen noin 5-10 kirjaa kuukaudessa. En tosiaankaan ala ostaa sellaisia määriä.
ohis
Asun Helsingissä. Olen lomautettu, työhaastatteluihin en pääse, nykyinen työpaikka jatkaa varmasti lomautusta vielä ainakin ensi syksyyn. Olen kotona yksin koko ajan. Vietän aikaani kotona ja salilla, kirjastosta lainaan aina vinon pinon kirjoja ja lehtiä, en vietä siellä aikaa. Treenaan salilla kovaa, samalla tavalla ei voi treenata kotona. Salin lisäksi pyöräilen ja juoksen, kun minulla on niin paljon aikaa. Käyn salilla aikaisin aamulla, jolloin ihmisiä on yleensä paikalla 3-8. Kyllä kaikki putsaavat paikkoja ja pesevät käsiä, enkä ole nähnyt yhtäkään kipeää ihmistä siellä. Olen joskus testannut e-kirjalaitetta, enkä tykännyt. Haluaisin tykätä, mutta mielestäni mikään ei voita fyysistä kirjaa.
Olen muutenkin masennukseen taipuvainen, minulla on rankka historia. Olen aina kärsinyt yksinäisyydestä, mutta korona-aika oikein korostaa sitä, kun minnekään ei saisi mennä. Paljonko minulla on enää toivoa?
Viime keväänä kun kirjastosulusta ilmoitettiin, painelin samana päivänä hakemaan kaksi muovikassillista kirjoja ja videoita minulle ja lapselleni.
Onneksi vielä ei täälläpäin suljeta kirjastoja uudestaan.
Meillä tuli jossain kohtaa viime sulkua sallituksi, että voi varata etukäteen kirjat ja sitten saa ilmoituksen, millä kellonlyömällä voi hakea kirjat muovikassissa kirjaston katoksesta. Ihan käypä systeemi sekin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vinkiksi että äänikirja soimaan puhelimen kautta ja sitten ulos kävelylenkille, kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Toimii hyvin myös esim. leipoessa ja laittaessa ruokaa.
Aiot siis ostaa minulle älypuhelimen, johon voi laittaa äänikirjan soimaan. Kiitos.
Jos et käyttäisi kaikkia rahoja viinaan ja tupakkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot voisivat toimia myös korona-aikana monella tavalla. Esimerkiksi samoin, kuin yliopiston kirjastot. Tehdään varaus ja varauksen voi noutaa varaushyllystä ja lainausautomaatilla ottaa lainat. Tilassa kerrallaan yksi henkilö, loput ulkona jonottamassa. Ei selailuja hyllyväleissä, vaan kirjat kainaloon, automaatille ja pois. Tai vaihtoehtoisesti noutoautomaatti, samaan tyyliin kuin postilla. Kirjojen laina-aika esim 1kk, jonka jälkeen kirjat ovat esim. viikon omassa tilassaan, ennen lainaamista eteenpäin. Taas huomaa, että ennen kaikkea julkisissa laitoksissa ei haluta edes yrittää kehittyä.
Kirjastolaisena voin kertoa, että meillä osan työntekijöistä keskuudessa on tällaisia malleja mietitty ja niitä pystyttäisiin töteutamaan, mutta johdon puolella halutaan mennä mahdollisimman normaalisti ja kaikenlainen ennakointi tuntuu olevan kirosana. Eli mennään kädet korvilla, kunnes tulee sulku.. Keväästä asti kun tätä katsonut, niin en enää edes vaivaudu ääneen esittämään niitä hyviä mahdollisuuksia turvata kirjastopalveluja, vaikka tilat olisivat kiinni, nyökyttelen vaan mukana kun kiroillaan lomautuksia ja mielessäni hämmästelen johtajien kyvyttömyyttä ennakointiin.
Tämä on tärkeä kannanotto. Kirjoita Hesarin mielipidepalstalle vaikka anonyymisti!
Niin usein johtotasolla ei vaan osata.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä. Olen lomautettu, työhaastatteluihin en pääse, nykyinen työpaikka jatkaa varmasti lomautusta vielä ainakin ensi syksyyn. Olen kotona yksin koko ajan. Vietän aikaani kotona ja salilla, kirjastosta lainaan aina vinon pinon kirjoja ja lehtiä, en vietä siellä aikaa. Treenaan salilla kovaa, samalla tavalla ei voi treenata kotona. Salin lisäksi pyöräilen ja juoksen, kun minulla on niin paljon aikaa. Käyn salilla aikaisin aamulla, jolloin ihmisiä on yleensä paikalla 3-8. Kyllä kaikki putsaavat paikkoja ja pesevät käsiä, enkä ole nähnyt yhtäkään kipeää ihmistä siellä. Olen joskus testannut e-kirjalaitetta, enkä tykännyt. Haluaisin tykätä, mutta mielestäni mikään ei voita fyysistä kirjaa.
Olen muutenkin masennukseen taipuvainen, minulla on rankka historia. Olen aina kärsinyt yksinäisyydestä, mutta korona-aika oikein korostaa sitä, kun minnekään ei saisi mennä. Paljonko minulla on enää toivoa?
Monella on samankaltainen tilanne. Voimia! Yritetään hakea mahdollisimman paljon luettavaa ennen kuin sulkevat ja mennään vaikka luontoon liikkumaan. Yritetään keksiä jotain sosiaalisia menoja, jotka eivät ole riippuvaisia rajoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot voisivat toimia myös korona-aikana monella tavalla. Esimerkiksi samoin, kuin yliopiston kirjastot. Tehdään varaus ja varauksen voi noutaa varaushyllystä ja lainausautomaatilla ottaa lainat. Tilassa kerrallaan yksi henkilö, loput ulkona jonottamassa. Ei selailuja hyllyväleissä, vaan kirjat kainaloon, automaatille ja pois. Tai vaihtoehtoisesti noutoautomaatti, samaan tyyliin kuin postilla. Kirjojen laina-aika esim 1kk, jonka jälkeen kirjat ovat esim. viikon omassa tilassaan, ennen lainaamista eteenpäin. Taas huomaa, että ennen kaikkea julkisissa laitoksissa ei haluta edes yrittää kehittyä.
Taas huomaa kuinka asiakkailla ei ole mitään tietoa mistään, mutta kritiikkiä silti jaetaan. Kirjastot nimenomaan halusivat toimia noin viime sulun aikana, mutta AVI kielsi. Tuo katsottiin liian suureksi tartuntariskiksi. Valita siis aluehallintovirastoon ja opetusministeriöön, älä hauku kirjastojen henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-kirjojakin voi laitata ja Helmetin kautta päässee lukemaan myös e-lehtiä?
Kirjastoissa on e-kirjoihinihan tolkuttomat jonot muutenkin, ja nyt varmasti vielä pidemmät. Jos löytyy laite e-kirjojen lukemiseen, kannattaa kierrättää kaikkien e-kirjapalveluiden ilmaiset kokeilujaksot, niillä lukee maksamatta penniäkään pitkälle kevättalveen.
Kävin tänään Ellibsissä ja lainasin viisi mieluisaa kirjaa. Siellä näytti olevan paljon aineistoa vapaana, ei toki uutuuksia mutta kyllä noilla pärjäilee.
No käy lainaamassa hillitön pino kirjoja. Niin minä tein keväällä., oli varmaan 50 kirjaa, kyllä ne riitti ihan hyvin. Ja lehtiäkin saa lainaksi kassillisen. Sitten menet kirpparille ja ostat lisää lehtiä, ehkä muutaman kirjankin. Lainaat lukemista myös kavereilta ja sukulaisilta. Ostat lankoja, kankaita, askartelutarvikkeita, huovutusvillaa ja neuloja, askartelumassaa ja maaleja, piirustus- ja maalaustarvikkeita. Tekemistä on vaikka kuinka. Netistä löytyy lisää viihdettä, musiikkia rajattomasti, on puhelin ja voihan sitä kirjoittaa vaikka vanhanajan kirjeitä. Opettele kokkaamaan ja leipomaan, idätä ituja, kasvata versoja. Jumppaa, joogaa, nostele puntteja, opettele nia-tanssia, meditoi. Sehän on vaan mahtavaa, kun on aikaa tehdä kaikkea kivaa. Laittakoon vaikka vuoden sulun, ei haittaa, eikä saa mua ottamaan rokotetta.
Olin keväällä ihan rikki, kun talon lähellä tai naapurissa meluttiin enkä voinut paeta kirjastoon. Oli pakko paeta aina metsään, mikä oli siihen vuodenaikaan ihan järkevä vaihtoehto. Ei kirjastot kyllä enää olekaan kauhean hiljaisia, pitää varmaan rakentaa joku äärieristetty hauta-arkku itselle kotiin :D
Vierailija kirjoitti:
Olin keväällä ihan rikki, kun talon lähellä tai naapurissa meluttiin enkä voinut paeta kirjastoon. Oli pakko paeta aina metsään, mikä oli siihen vuodenaikaan ihan järkevä vaihtoehto. Ei kirjastot kyllä enää olekaan kauhean hiljaisia, pitää varmaan rakentaa joku äärieristetty hauta-arkku itselle kotiin :D
Äärieristetty kyllä kuulostaa siistiltä, mutta äänieristyksestä tässä oli kyse.
Mitenkäs yliopistojen kirjastot? Pidetäänhän tällä kertaa auki? Oli keväällä nimittäin hivenen haastavaa tehdä töitä, kun ei päässyt aineistolle. Tieteelliset artikkelit on niin sikahintaisia, että niitä ei ihan huvikseen ostele omaksi.
Kaikesta pitäisi tehdä lainattavissa oleva e-aineisto. Edelleenkin verkkotarjonta on aivan liian suppeaa. Ei hetkauttaisi koronat ei ydinpommit, jos omalla laitteella saisi kaiken klikkailtua silmien ulottuville.
Ainakin Helsingissä on jo muutamia vuosia kirjastotoimintaa ohjattu päin helvettiä sallimalla melu. Joten surutyö kirjastoista luopumisesta on jokatapauksessa edessä Suomen monikansallistuessa hitaasti mutta varmasti.