kirjastot suljetaan, en kestä
Niitä harvoja henkireikiä elämässä. Tulee ankeaa.
Täytyy hakea jouluksi luettavaa. Äänikirjat eivät tunnu samalta.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Juuri pimeää vuodenaikaa vasten ja kauankohan tuotakin kestää...saakohan yliopistonkaan kirjastoista mitään?
Kaupunginkirjastot suljetaan pääkaupunkiseudulla. Yliopistot on valtion laitoksia.
Kaupasta saa kirjoja. Kirpputoreilla on kirjoja. Sun kavereilla on kirjoja, vaihdelkaa.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksei varattujen kirjojen noutoa olisi voinut säilyttää.
Siksi että voidaan lomauttaa henkilöstö.
Vierailija kirjoitti:
Minäminä-ihminen kirjoitti:
Kulttuuri- ja urheilupaikat kiinni, koska MINÄ en niitä tarvitse. Mikä teissä on vikana, kun te ette ilman niitä edes vuotta pärjää?
Ihmisillä on oikeus olla pettyneitä kun heidän harrastuksensa laitetaan tauolle määrittelemättömäksi ajaksi. Voisi ehkä pohtia mikä sinussa on vikana kun et osaa asettua toisen asemaan sen vertaa. Minusta on ihan ok sanoittaa omia pettymyksen aiheita, parempi ne tunteet on käsitellä kuin padota. Ja tietysti voi olla niin että sinun on helppo katsoa toisten pettymystä pitkin nenänvarttasi koska kyseinen asia ei ole juuri sinulle tärkeä.
Minä en esimerkiksi käytä alkoholia, joten baarien sulku ei vaikuta minuun mitenkään, jollekin muulle se voi olla tärkeä juttu. Lapsettomia tuskin suuremmin liikuttaa onko koulu auki vai ei, perheellisille se on taas tärkeää.
Ok, sarkasmi on vaikea taitolaji. Mutta pistetään nyt kuitenkin baarit ja laivat kiinni, koska MINÄ en käy niissä.
Kirjoja saa kaupasta ostettua! Paitsi jos on persaukinen, niin ku palstalaiset yleensä ovat
Hyvät että meneekin kiinni. Voisitte vaikka harrastaa liikuntaa kuin lukea jotain homeisia kirjoja. Tää on vaan teidän parhaaksenne.
Vierailija kirjoitti:
No se olis kiva jos kirjaston arvostus näkyisi myös palkoissa. Kukaan ei arvosta paitsi silloin kun suljetaan. Suosittelen kaikille siirtymistä e-kirjoihin, niitä saa myös kirjastosta.
Tämä. Kyllä sitä nyt vikistään kirjastojen sulkemisesta, mutta milloin olette kuulleet puhuttavan kirjastolaisten palkkakuopasta? Niinpä, ei kiinnosta ketään. Kirjastoissa työskentelee korkeasti koulutettuja ammattilaisia p*skapalkalla kaksivuorotyössä. Nyt nämä ihmiset halutaan vielä tulilinjalle altistumaan koronalle. Hoitsujen palkoista jaksetaan vouhkata ja heille taputetaan ja lausutaan ylistyksiä, kirjastolaiset ovat itsestäänselvyys.
E-kirjojakin voi laitata ja Helmetin kautta päässee lukemaan myös e-lehtiä?
- Käy lainaamassa paljon kirjoja ennen kuin kirjastot menevät kiinni.
- Lainaa kirjoja kaverilta.
- Lue uudestaan kirjoja omasta hyllystä tai jos sieltä on vielä jotain lukematta.
- Osta kirjoja kaupasta, kirpputorilta tai esim. fb-ryhmistä. Myös roskalava-ryhmissä voi ihna kyselläkin kirjoja, ihmiset lahjoittaa ihan varmasti, koska moni haluaa kirjoista eroon, eikä niistä kovin paljon myymällä saa.
- Lue e-kirjoja kirjaston tai sovelluksen kautta.
Ymmärrän harmistuksen, mutta kyllä tässä keinojakin on selvitä. Itselle tämä sattui nyt hyvään saumaan, kun tuli hankittua muutama kirja omaan hyllyyn ja ne on vielä lukematta.
Minä taidan mennä täydentämään varastoa, lukemattomia on kyllä noin kymmenkunta mutta nopeastihan ne menevät.
Vierailija kirjoitti:
Mene hakemaan nyt just 50 kirjaa, pärjäät hetken. Tollo.
Joo, toi on suurin piirtein mun kuukausisatsi, eli sen verran sillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuri- ja urheilupaikat kiinni, koska MINÄ en niitä tarvitse. Mikä teissä on vikana, kun te ette ilman niitä edes vuotta pärjää?
Ihmisillä on oikeus olla pettyneitä kun heidän harrastuksensa laitetaan tauolle määrittelemättömäksi ajaksi. Voisi ehkä pohtia mikä sinussa on vikana kun et osaa asettua toisen asemaan sen vertaa. Minusta on ihan ok sanoittaa omia pettymyksen aiheita, parempi ne tunteet on käsitellä kuin padota. Ja tietysti voi olla niin että sinun on helppo katsoa toisten pettymystä pitkin nenänvarttasi koska kyseinen asia ei ole juuri sinulle tärkeä.
Minä en esimerkiksi käytä alkoholia, joten baarien sulku ei vaikuta minuun mitenkään, jollekin muulle se voi olla tärkeä juttu. Lapsettomia tuskin suuremmin liikuttaa onko koulu auki vai ei, perheellisille se on taas tärkeää.
Ok, sarkasmi on vaikea taitolaji. Mutta pistetään nyt kuitenkin baarit ja laivat kiinni, koska MINÄ en käy niissä.
Niin näyttää olevan. Ymmärsit pointin juuri väärin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene hakemaan nyt just 50 kirjaa, pärjäät hetken. Tollo.
Joo, toi on suurin piirtein mun kuukausisatsi, eli sen verran sillä pärjää.
Luet työajalla kirjoja? Yöllä?
Kyselin eilen eri ketjussa, meneekö kirjat kaupaksi tori.fi:ssa. Tilanne on siis se, että olen kohta muuttamassa ja kirjoja on kertynyt ihan liikaa. Olin 4 vuotta kirjakaupassa töissä, joten se ehkä osin selittää asiaa. Toki olen niitä myös hamstrannut amazonista, Adlibrikseltä ja muualta.
Paljon englanninkielisiä, myös suht tuoreita julkaisuja. Kunto vaihtelee uuden ja hyvin käytetyn välillä. Kaikkia en ole kerennyt lukemaan. Haluaisin karsia nyt ainakin parikymmentä kirjaa vähintään.
Antikvariaattiin en halua viedä, koska saan pari euroa isosta pinosta kirjoja ja pitäjä hinnoittelee ne kuitenkin todella yläkanttiin, moninkertaisesti siihen nähden mitä itse saan. Mielummin antaisin vaikka ilmaiseksi jollekin joka on lukemista vailla ja saa niistä iloa.
Ajattelin myös ehkä koota kirjoista mysteeripinoja, esim 1kauno, 1nonfiction,1 dekkari ja myydä setin 5e. Mutta missä?
Kirjastolaisena voin kertoa, että meillä osan työntekijöistä keskuudessa on tällaisia malleja mietitty ja niitä pystyttäisiin töteutamaan, mutta johdon puolella halutaan mennä mahdollisimman normaalisti ja kaikenlainen ennakointi tuntuu olevan kirosana. Eli mennään kädet korvilla, kunnes tulee sulku.. Keväästä asti kun tätä katsonut, niin en enää edes vaivaudu ääneen esittämään niitä hyviä mahdollisuuksia turvata kirjastopalveluja, vaikka tilat olisivat kiinni, nyökyttelen vaan mukana kun kiroillaan lomautuksia ja mielessäni hämmästelen johtajien kyvyttömyyttä ennakointiin.