Koulunkäynnin ohjaajat!
Miten paljon ratkotte työssänne riitatilanteita? Onko haastavia tapauksia kuten kiinnipitotilanteita ja väkivaltaa? Onko em.tapaukset aina ohjaajan "vastuulla"?
Kommentit (28)
Avustajalla ei ole edes kurinpito-oikeutta. Kiinni ei saa pitää oppilaasta edes opettajan käskystä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 14:54"]
Eli jos agressiivinen nuori käy päälle nyrkein niin kouluavustajana otat iskut vastaan vai? Tai sitten jalat alle. Eikö tuollaiset sairaat kuulu johonkin muuhun kun koulualueelle?
[/quote]
Nykyään on paljon aggressiivia nuoria ja niitä iskuja ottaa vastaan niin opettajat kuin avustajat. Päätehtävä on aggressiivisessa tilanteessa se, että suojaa itseään ja muita oppilaita. Sellaista tilannetta ei kuitenkaan periaatteessa saisi olla, jossa avustaja on kantamassa vastuuta yksinään oppilaiden turvallisuudesta.
Tämähän on asperger-lapsen kiduttamista!
Mitä kiinnipitovälineitä on käytössäsi? Käyttämistäsi välineistä ei taida olla hyötyä, kun kiinnipitotilnteet jatkuu. Eikö kiinnipitotilanteita voi välttää?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 14:47"][quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 14:42"]
Opettajat ratkaisee ongelmat ja kantaa vastuun väkivaltatilanteissa. Avustajat ei tee nykyään mitään.
[/quote]
opettajat kun ei oo aina edes paikalla... Itse olen avustajana joutunut useampaan väkivaltatilanteeseen ihan yksin.
[/quote]
Opettaja on kuitenkin vastuu. Valvolla opettajalla tai tunnin pitäjällä.
Avustajien on turha ruikuttaa työajoistaan ja palkoistaan. Heiltä puuttuu juuri ne tärkeät asiat, jotka opettajalla on: Vastuu ja koulutus.
[/quote]
Avustajalla VOI olla koulutus jolloin hänelläkin voi olla vastuu. Idiootti.
[/quote]
Juurikin siellä koulutuksessa opetetaan, ettei ohjaajalla ole lupaa koskea oppilaisiin. Toki opettaja sanoi, että tappelutilanteen ollessa päällä mennään käytännössä aina väliin ja mietitään niitä vastuita sitten myöhemmin.
Olen opettajana joutunut kiinnipitotilanteeseen viime vuosina muutaman kerran. Luokassani on oppilas, jonka kanssa on tullut vastaan ko. tilanteita. Periaatteessa vain opettajalla on kiinnipito-oikeus ei avustajalla. Mutta jos tilanne on sellainen, että oppilas käy esim. toiseen oppilaaseen kiinni, niin silloin myös avustajalla on oikeus ottaa riehujasta kiinni.
Kiinnipitotilanteissa, joissa olen pitänyt oppilasta kiinni, ei ole kohdistunut väkivaltaa toiseen oppilaaseen. Tilanteet, joissa olen joutunut pitämään kiinni on ollut joko oppilaan karkaamisia koulun alueelta tai oppilas on luokassa saanut huutokohtauksia ja kiljuntaa niin että opetusta ei ole voinut jatkaa ennenkuin ko. oppilaan on poistanut luokasta rauhoittumaan.
Kiinnipitotilanteisiin hälytetään paikalle aina myös toinen aikuinen. Tilanteesta rehdään välittömästi kirjallinen raportti oppilaan vanhemmille ja rehtorille. Tilanteen jälkeen myös keskustellaan tilanteen nähneiden oppilaiden kanssa, sillä heille tällaiset tilanteet saattavat olla todella pelottavia.
Eli jos agressiivinen nuori käy päälle nyrkein niin kouluavustajana otat iskut vastaan vai? Tai sitten jalat alle. Eikö tuollaiset sairaat kuulu johonkin muuhun kun koulualueelle?