Ystäväperheet eronneet ja nauttivat vuoroviikkosysteemistä
Lieneekö sattumaa, mutta 5 ystäväpariskuntaa on eronnut muutaman vuoden sisällä ja kaikki näyttävät nauttivan vuoroviikkoasumisesta. Elämä muuttuu paljon helpommaksi kun ei tarvitse elää lapsiperhehärdelliä 24/7 vaan saa joka toinen viikko taukoa siitä. Samoin on aikaa treffailla vaikka uutta kumppania, kun ydinperheessä yhteistä aikaa on hyvällä tuurilla kerran-pari vuodessa.
Kommentit (102)
Jos joskus haluaisin lapsia niin tuo olisi hyvä systeemi. En mitenkään jaksaisi lapsiperheen arkea kokoaikaa.
Juu onhan siinä vanhemmalla varmasti kissanpäivät. Huonoa vanhemmuutta.
Vuoroviikkosysteemistä pitäisi tulla valtakunnallinen tai globaali standardi kaikille perheille.
Jatkuva yhdessäolo on yhtä helvettiä, vaikka kuinka alussa rakastaisi.
Ei ole pakko erota sen takia. Aviossa jatkavat perheet voisivat noudattaa esim. viikko yhdessä, viikko äidillä (isä vapaalla), viikko yhdessä, viikko isällä (äiti vapaalla) rytmiä. Takaan, että vanhemmat jaksaisivat paljon paremmin, kun tietävät, että joka kuukausi on viikko ihan omaa aikaa. Ja kun on oltu viikko erossa, niin kyllä on kiva taas nähdä!
Ihanaa ja nami nami. Aikuisen ihmisen rohkea päätös! Kaikki nauttii!
Ai niin, entäs ne lapset?
Vuoroviikkostandardi on muuten ihan kiva idea, että tuolla tavalla kasvattaisimme miljoonia mielenterveyspotilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikkostandardi on muuten ihan kiva idea, että tuolla tavalla kasvattaisimme miljoonia mielenterveyspotilaita.
Mites lapset? Nauttivatko he? Tuskinpa vaan, vain minä minä aikuiset nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se aiba on huonoa vanhemmuutta, jos vanhemnalla on mukavaa eikä ihan aina helevetillinen kiire. ;)
Kyllähän tuo onnistuu parisuhteessakin, jos molemmat haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus haluaisin lapsia niin tuo olisi hyvä systeemi. En mitenkään jaksaisi lapsiperheen arkea kokoaikaa.
Kun tietää, ettei jaksa lapsiperheen arkea, ei pidä missään nimessä hankkia lapsia.
Se on ainoa oikea resepti.
Miksi kukaan hankkis lapsia ja samalla tähyilee eroa, jotta pääsee lapsista eroon pari viikonloppua kuukaudessa? Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikkosysteemistä pitäisi tulla valtakunnallinen tai globaali standardi kaikille perheille.
Jatkuva yhdessäolo on yhtä helvettiä, vaikka kuinka alussa rakastaisi.
Ei ole pakko erota sen takia. Aviossa jatkavat perheet voisivat noudattaa esim. viikko yhdessä, viikko äidillä (isä vapaalla), viikko yhdessä, viikko isällä (äiti vapaalla) rytmiä. Takaan, että vanhemmat jaksaisivat paljon paremmin, kun tietävät, että joka kuukausi on viikko ihan omaa aikaa. Ja kun on oltu viikko erossa, niin kyllä on kiva taas nähdä!
Näin, ja yhdessä olevilla pareilla olisi helppo järjestää niinkin, että lapset eivät vaihda kotia, vaan vanhemmat. Se olisi useimmille lapsille varmaan mukavampaa. Mutta ei pössimpi idea!
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona on ollut jatkuvasti kireä tunnelma, kun vanhemmat asuivat yhdessä, niin eipä ne lapset siitäkään nauti.
Käyttäjä36808 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se aiba on huonoa vanhemmuutta, jos vanhemnalla on mukavaa eikä ihan aina helevetillinen kiire. ;)
Ei ole. Mekin vietämme mieheni kanssa paljon aikaa omissa oloissamme. Vuorottelemme siinä, kumpi on lasten kanssa. Se on huonoa vanhemmuutta, että lapset hankitaan henkilön X kanssa, mutta X:n kanssa luovutetaan liian helposti, ja otetaan siihen heti Y tilalle. Sitten hengaillaan Y:n kanssa, kun X hoitaa lapsia. Pahimmat tapaukset hommaavat lapsen vielä Y:nkin kanssa, ja sama alkaa alusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tällainen järjestely on jo tavallaan olemassa sellaisissa perheissä, joissa molemmat vanhemmat tekevät reissutöitä. Eli lapsen näkökulmasta välillä molemmat vanhemmat ovat läsnä ja välillä vain toinen. Miten tämä altistaa lapset mielenterveyden ongelmille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona on ollut jatkuvasti kireä tunnelma, kun vanhemmat asuivat yhdessä, niin eipä ne lapset siitäkään nauti.
Tämän aloituksenhan pointti oli se, että vanhemmat haluavat olla erossa lapsestaan, ei toisistaan. Mites se tunnelman kireys vaikuttaa, kun lapsi kokee olevansa koko ajan ei haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tietenkään nauti. Silloin ongelma pitää ratkaista. Ensimmäinen ratkaisuehdotus ei tarvitse olla kaikkien maailmaa mullistava ero. Kas näin, parisuhteessa voi ratkoa ongelmia. Joskus ne ongelmat ovat suuria ja hyvin vaikeita ratkoa. Voidaan tarvita jopa ulkopuolista apua. Sitoutunut ihminen tekee kaikkensa perheensä eteen.
Hassua on se, että jos ydinperheessä vaikkapa äiti lähtee reissuun yksin viikoksi, niin sitä saatetaan paheksua. Vuoroviikkosysteemissä tulee hyväksytyksi se, että saa tehdä omia asioita joka toinen viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tällainen järjestely on jo tavallaan olemassa sellaisissa perheissä, joissa molemmat vanhemmat tekevät reissutöitä. Eli lapsen näkökulmasta välillä molemmat vanhemmat ovat läsnä ja välillä vain toinen. Miten tämä altistaa lapset mielenterveyden ongelmille?
Miksei tilanne, jossa molemmat vanhemmat tekee reissutyötä altistaisi lasta mt- ongelmille? Kiintymyssuhdetta ei pääse muodostumaan kehenkään. Näissä lapset isällä/ äidillä ja itselle parisuhde aikaa uuden kanssa fantasioissa vain korostuu se, että lapset on henkilölle tiellä, eikä kukaan halua niitä.
Mitenkähän tämä voisi vaikuttaa?
On myös paremmin aikaa harrastuksille ja reissuille. Lasten kanssa jaksaa myös touhuta paremmin kun saa reilusti omaa aikaa.