Kertokaa joku miksi vuokra-asunnon seinään ei saa porata reikää esim talukoukkuja varten?
Eli miksi ei saa sisustaa vaan ne seinät pitää jättää koskemattomiksi ja ehjiksi jos asuu vuokralla?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taulun voi laittaa seinään mutta raja menee taulujen määrässä.
Jos koko seinä on täynnä reikiä niin se ei mene normaalin asumisen piikkiin.Sama koskee hyllyjä ja huonekaluja. Jotain kevyttä ja mininaalista vuokralainen saa tuoda asuntoon, mutta esim isot ja raskaat kirjahyllyt kiellän jo vuokrasopimuksessa.
Saathan sinä kieltää, mutta korvausta et saa jos asukas tekee kirjahyllyn kiinnityksen siististi seinään.
Ote Vuokralaisen ohjeesta vuokralaiset.fi sivustolta:
Tavanomaisen kulumisen piiriin kuuluu myös kohtuullinen määrä jälkiä, jotka ovat syntyneet peilien, taulujen, lamppujen, julisteiden, verhotankojen, huonekasvien, ryijyjen tai muiden näihin rinnastettavien esineiden kiinnittämisestä seiniin tai kattoon. Tavanomaista kulumista ovat myös esimerkiksi hyllyjen ja muiden tavanomaisten huonekalujen kokoamisen ja asentamisen (esimerkiksi seinään kiinnittäminen) edellyttämät tavanomaiset jäljet. Kiinnittäminen saattaa olla tarpeen etenkin turvallisuussyistä. Myös näiden esineiden aiheuttamat valojäljet, tummentumat tai varjostumat lattioilla ja seinillä ovat tavanomaista kulumista. Vuokralainen ei ole velvollinen paikkaamaan, maalaamaan tai muutoin peittämään näin aiheutuneita reikiä tai muita jälkiä. Vuokralaisen on kuitenkin kiinnityksiä tehdessään otettava huomioon erilaiset seinämateriaalit, jotta kiinnitykset olisivat siistejä ja turvallisia. Kiinnitykset on tehtävä kullekin seinämateriaalille oikealla tavalla. Mikäli asunnossa on taulukiskot taulujen, peilien yms. kiinnittämistä varten, vuokranantajan kannattaa opastaa käyttämään niitä ja mahdolliset kiinnitykset on tehtävä niihin.
Viestisi on täyttä asiaa, mutta tuo lainaamasi taisi kyllä olla sarkasmia :D
Samaa sarkasmia se sitten on myös Vuokranantajat.fi sivustolla :D
Tiivistettynä, vuokranantaja ei ole oikeutettu päättämään millaisia huonekaluja asuntoon tuodaan (viitaten tuohon aiempaan viestiin). Toki vuokralaisella on oltava vastuu, hänhän asuttaa toisen omistamaa asuntoa, vaikkakin hänellä on hallintaoikeus siihen. Mutta kyllä on välillä törmännyt vuokranantajiin, jotka ovat tällaisia ihme nillittäjiä. Olen sitten heitä oikaissut useaan kertaan, pari tapausta mennyt käräjillekin, jossa VA on hävinnyt. Olen ollut paikalla antamassa lausunnon välittäjän ominasuudessa. Olen ollut mukana sekä sisäänmuutto- että poismuuttotarkastuksessa.
On se kumma, kun nykyään ei saa enää mitään kieltää, ettei joku sinun kaltaisesi mielensäpahoittaja loukkaannu. Suurimmassa osassa vuokrasopimuksista ei kielletä reikien poraamista, joten poraajat voisivat muuttaa sellaisiin.
sieltä reijästä voipi ryömiä viinapiruja yöllä sissään
😵
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koko seinä on täynnä reikiä niin se ei mene normaalin asumisen piikkiin.Sama koskee hyllyjä ja huonekaluja. Jotain kevyttä ja mininaalista vuokralainen saa tuoda asuntoon, mutta esim isot ja raskaat kirjahyllyt kiellän jo vuokrasopimuksessa.
Saathan sinä kieltää, mutta korvausta et saa jos asukas tekee kirjahyllyn kiinnityksen siististi seinään.
Ote Vuokralaisen ohjeesta vuokralaiset.fi sivustolta:
Tavanomaisen kulumisen piiriin kuuluu myös kohtuullinen määrä jälkiä, jotka ovat syntyneet peilien, taulujen, lamppujen, julisteiden, verhotankojen, huonekasvien, ryijyjen tai muiden näihin rinnastettavien esineiden kiinnittämisestä seiniin tai kattoon. Tavanomaista kulumista ovat myös esimerkiksi hyllyjen ja muiden tavanomaisten huonekalujen kokoamisen ja asentamisen (esimerkiksi seinään kiinnittäminen) edellyttämät tavanomaiset jäljet. Kiinnittäminen saattaa olla tarpeen etenkin turvallisuussyistä. Myös näiden esineiden aiheuttamat valojäljet, tummentumat tai varjostumat lattioilla ja seinillä ovat tavanomaista kulumista. Vuokralainen ei ole velvollinen paikkaamaan, maalaamaan tai muutoin peittämään näin aiheutuneita reikiä tai muita jälkiä. Vuokralaisen on kuitenkin kiinnityksiä tehdessään otettava huomioon erilaiset seinämateriaalit, jotta kiinnitykset olisivat siistejä ja turvallisia. Kiinnitykset on tehtävä kullekin seinämateriaalille oikealla tavalla. Mikäli asunnossa on taulukiskot taulujen, peilien yms. kiinnittämistä varten, vuokranantajan kannattaa opastaa käyttämään niitä ja mahdolliset kiinnitykset on tehtävä niihin.
Viestisi on täyttä asiaa, mutta tuo lainaamasi taisi kyllä olla sarkasmia :D
Tiivistettynä, vuokranantaja ei ole oikeutettu päättämään millaisia huonekaluja asuntoon tuodaan (viitaten tuohon aiempaan viestiin). Toki vuokralaisella on oltava vastuu, hänhän asuttaa toisen omistamaa asuntoa, vaikkakin hänellä on hallintaoikeus siihen. Mutta kyllä on välillä törmännyt vuokranantajiin, jotka ovat tällaisia ihme nillittäjiä. Olen sitten heitä oikaissut useaan kertaan, pari tapausta mennyt käräjillekin, jossa VA on hävinnyt. Olen ollut paikalla antamassa lausunnon välittäjän ominasuudessa. Olen ollut mukana sekä sisäänmuutto- että poismuuttotarkastuksessa.
On se kumma, kun nykyään ei saa enää mitään kieltää, ettei joku sinun kaltaisesi mielensäpahoittaja loukkaannu. Suurimmassa osassa vuokrasopimuksista ei kielletä reikien poraamista, joten poraajat voisivat muuttaa sellaisiin.
Saa kieltää mutta se sopimus on siltä osin laiton :)
Tuon takia asun kaupungin vuokrakämpässä. Täällä pohjoisessa pienellä paikkakunnalla on lysti asustella rivitalon päätykämpässä, eikä tarvitse miettiä, mitähän mielivaltaisia päätöksiä nyt on vuokranantaja keksinyt omasta päästään. Melu ja naapuritkaan ei ole haittana, kun sai itse valita mieluisan asunnon viidestä eri vaihtoehdosta.
Vierailija kirjoitti:
Porailu on turhaa koska on taulukoukkuja
https://www.tokmanni.fi/taulukoukku-maxi-6-kpl-6438114897812
ja on myös tauluteippiä
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8412/jqnst/3M-Command-taulunrip…
Minulla nuo oli pahimmat, koska ulkoseiniltä ne irtosi maalipinnan kanssa. Eli teippi repi ison levyn maalia ja "rappausta" ja taulu tippui. Esim. Ihan kevyt pieni lasiton taulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja on myös tauluteippiä
Minulla nuo oli pahimmat, koska ulkoseiniltä ne irtosi maalipinnan kanssa. Eli teippi repi ison levyn maalia ja "rappausta" ja taulu tippui. Esim. Ihan kevyt pieni lasiton taulu.
Ja jos on valmiiksi tapetoitu seinät eivät nuo toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja saa tuollaiset ruuvinreiän paikkauskulut verovähennyksiin. Ei mitään syytä kitistä noista.
Ei verovähennys tarkoita ilmaista. Kyllä pitäisi olla talousoppi pakollista peruskoulussa! Verovähennys tarkoittaa karkeasti sitä, että jos saat tuloja 10 euroa ja menoja on 9 euroa, maksat veroja 1 eurosta. Vähennys ei ole yhdeksää euroa!
Vierailija kirjoitti:
Ihme märinää kun verotuksessa nimenomaan on huomioitu että vuokratun asunnon siistinä pitämisestä koituu vuokranantajalle myös menoja. Niistä saa vähennykset. Sillä että asunnon saa sisustaa mieleisekseen, saa vuokralaisen viihtymään pidempään. Ja noihin ruuvinreikiin on olemassa hyvin helppokäyttöistä pakkelia.
*Kulut on silti maksettava, ei verovähennys tarkoita sitä, että verottaja ne maksaisi. Aikuiset ihmiset ei tajua tätä, miten?
Vierailija kirjoitti:
ja on myös tauluteippiä
Noilla voisi kiinnittää korkeintaan anopin kuvan tai jotain muuta arvotonta, varmaan tosi käteviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin sängyn voi kieltää, sen jalat tekevät lattiaan jäljet, ja pelkällä patjallakin voi nukkua. Ei sänky ole mikään ihmisoikeus! Jos haluat nukkua sängyssä, niin sopii hankkia oma asunto, ei sellaisia tarvitse tuoda toisten ihmisten lattioita kuluttamaan.
Juu ja mitä muillakaan huonekaluilla oikeastaan tekee. Sohvat, pöydät ja tuolit ainoastaan naarmuttavat lattiaa. Tyynyjä voi hyvin käyttää istuimina, ja sitä patjaa sohvana. Pysyy lattiakin kunnossa!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisinkin vuokranantaja niin en ensinnäkään haluaisi että seinäni ovat täynnä reikiä ja talo kuin reikäjuusto. Toiseksi en halua että talon arvo laskee vaan päin vastoin nousee jotta talon voi myydä myöhemmin voitolla sillä jokainen elämisen jättämä kulumisen jälki laskee sijoituskohteen arvoa ja vaatii sitten kunnostusta/romonttia mikä puolestaan maksaa rahassa.
No minä olen vuokranantaja ja kyllä saa vuokralainen ripustaa tauluja seinälle ihan vapaasti! Tietenkin! Eipä ole käynyt mielessäkään ettei saisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku asuu asunnossa sinun jälkeesi. Hän ei välttämättä halua taulua tms juuri siihen kohtaan missä sinulla on ollut. Joten kuka sen reiän paikkaa ja maalaa seinän? Sinä toivottavasti, mutta kun moni ei sitä tee, niin helpompaa on kieltää kokonaan. Haluaisitko itse asua asunnossa jossa on turhia reikiä? Tai paikata ja maalata toisten jälkiä?
Mitä ne pikkuiset reiät seinässä haittaa asumista? Itse olen 14 vuotta asunut asunnoissa, missä on edellisten asukkaiden jättämiä reikiä seinissä ja hyvin on pystynyt asumaan. Aika pikkusieluinen täytyy olla, jos naulan reikä seinässä aiheuttaa niin suuren ahdistuksen, ettei asunnossa pysty asumaan.
Terve. Omistan rt-asunnon, jota annan vuokralle. Asunto on iso ~ 100 m2. Jos myisin asunnon, saisin noin 170 ke. Kun pidän sitä vuokralla, on vuokran määrä noin 1100e/kk. Se tuntuu olevan paljon monelle. Etsin aina vuokralaiseksi työssäkäyviä ihmisiä, joilla on max 2 lasta ja 0 eläintä. Työsskäyvät ihmiset kuluttavat asuntoa vähemmän olemalla muualla, mitä vähemmän lapsia sen parempi, koska asunto kuluu vähemmän ja taaperoita en huoli ollenkaan, piirtelevät seiniin. Eläimiä en halua, koska raapivat ja kusevat paikkoja. Näistä kaikista asioista on omakohtaista kokemusta.
Asuntonäytöissä kysyn aina vuokralaisehdokkailta, että "Onko teillä tarvetta laittaa seinille paljon tavaraa?". Vastaus on aina "Ei". Jatkan tähän sanomalla, että minulla on toiveena, että käytettäisiin jo seinällä olevia nauloja/ruuveja, koska jos jokainen asukas rei'ittää seinää, tarkoittaa se sitä, että minä joudun remppaamaan useammin mikä tarkoittaa sitä, että vuokranmääräkin on isompi. Että haluaisin pitää huoneiston siistinä ilman remppailuja, jolloin se mahdollistaa matalamman vuokran. Tämä käy kaikille aina. Totean siihen, että jos tulee pakkotarve laittaa johonkin naula, niin ilmoittelevat niin se mitä todennäköisimmin käy.
Kun kysyn heiltä, että kuinka pitkäaikaisesti tarvitsisivat asuntoa, vastaus on aina, että ainakin vuodeksi - pariksi tai jopa pidemmäksi ajaksi. Lopputulema: Suurin osa lähtee 9 kk - 1 v2 kk sisällä. Luultavasti siksi, että ison asunnon vuokranmäärä on sellainen, että sillä maksaa jo hyvin asuntolainaa eli tienaa asuntoa omaksi.
Joten: jos jokainen uusi kerran vuodessa vaihtuva vuokralainen laittaisi joka huoneen seinää keskimäärin 2 naulaa, niin viidessä vuodessa niitä olisi tullut 10/seinä. Ja se on taivahan tosi, että kun asuntonäyttöön tulee väkeä katsomaan, niin kovin äkkiä sieltä innokkaimmat tokaisee, että "kun täällä on aika epäsiistit nää seinät". Että kuu veetuttaa nää puheet.
Jokainen voi miettiä, että kun on itse kovalla hommalla rempannut / kovalla rahalla rempauttanut asunnon seinät, niin kuinka innokkaasti sinne haluaa reikiä tehdä? Eipä halua joo. Asun itse isossa 10 v sitten rempatussa omakotitalossa, en ole tänne halunnut tehdä yhtään enempää seiniin reikiä kuin mitä edeltävä asukas oli tauluilleen tehnyt.
Ja jos joku nyt miettii, että no saahan se vuokranantaja isot rahat itselleen vuokralaiselta. Minä saan asunnostani seuraavan määrän rahaa: 1100e vuokra - 450e yhtiövastike, jää 650e, mistä lähtee 30% pääomaveroa, jää 455 e. Jos vuokranmaksuun ei tule tyhjiä kuukausia, vuodessa tätä hyvää tule yhteensä 5460e. Yleensä kylläkin on vähintään se yksi tyhjä kuukausi, joten silloin jää 5005e. Tästä maksan taloyhtiön teettämät rempat ja itse teettämäni rempat/tarveaineet ja kodinkoneiden hajoamiset. Tänä vuonna taloyhtiö teettää remontteja noin 6000e edestä, joten jään tonnin tappiolle. Jos vuokralaisella hajoaa tiskari ja jääkaappi, olen 2tonnia tappiolla. Jos sen lisäksi vuokralainen sotkee / naulailee asunnon seinät pilalle , niin ulkopuolinen remppafirma ottaa varmaan 500e/tuhottu seinä
Että sen takia ei ole sama, monta reikää se kerran vuodessa vaihtuva vuokralainen naulailee asuntooni.
Vuokralainen jätti olohuoneen seinään 28 taulukoukkua. Ilmoitin seuraavalle, että yhtäkään niistä ei saa poistaa, kun nämä olivat sitä mieltä, että seinä on ruma. Ei kai se ylimääräinen taulukoukku nyt niin iso asia vuokralaiselle voi olla, jos vuokranantajan oletetaan se hyväksyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen jätti olohuoneen seinään 28 taulukoukkua. Ilmoitin seuraavalle, että yhtäkään niistä ei saa poistaa, kun nämä olivat sitä mieltä, että seinä on ruma. Ei kai se ylimääräinen taulukoukku nyt niin iso asia vuokralaiselle voi olla, jos vuokranantajan oletetaan se hyväksyvän?
I feel you :|
nro 53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisinkin vuokranantaja niin en ensinnäkään haluaisi että seinäni ovat täynnä reikiä ja talo kuin reikäjuusto. Toiseksi en halua että talon arvo laskee vaan päin vastoin nousee jotta talon voi myydä myöhemmin voitolla sillä jokainen elämisen jättämä kulumisen jälki laskee sijoituskohteen arvoa ja vaatii sitten kunnostusta/romonttia mikä puolestaan maksaa rahassa.
No minä olen vuokranantaja ja kyllä saa vuokralainen ripustaa tauluja seinälle ihan vapaasti! Tietenkin! Eipä ole käynyt mielessäkään ettei saisi!
Sulle ei ookaan sattunut vuokralaiseksi sellaista, joka vetää joka huoneen seinille useamman 30 kg painavan antiikkihyllykön, josta jäi törkeät reiät seiniin. Mulla samainen vuokralainen jätti takapihan oven auki koko päiväksi(myös sadepäivinä), että koiransa pääsee kuselle takapihalla. Naapurit soittelivat mulle että tiiätkö mitä täälla tapahtuu.
nro 53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin sängyn voi kieltää, sen jalat tekevät lattiaan jäljet, ja pelkällä patjallakin voi nukkua. Ei sänky ole mikään ihmisoikeus! Jos haluat nukkua sängyssä, niin sopii hankkia oma asunto, ei sellaisia tarvitse tuoda toisten ihmisten lattioita kuluttamaan.
Juu ja mitä muillakaan huonekaluilla oikeastaan tekee. Sohvat, pöydät ja tuolit ainoastaan naarmuttavat lattiaa. Tyynyjä voi hyvin käyttää istuimina, ja sitä patjaa sohvana. Pysyy lattiakin kunnossa!
Osalle vuokralaista tuo sääntö pitäisikin olla. Mutta tuntuu, että koska asunto ei ole oma, niin siitä ei pidetä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle ei ookaan sattunut vuokralaiseksi sellaista, joka vetää joka huoneen seinille useamman 30 kg painavan antiikkihyllykön, josta jäi törkeät reiät seiniin. Mulla samainen vuokralainen jätti takapihan oven auki koko päiväksi(myös sadepäivinä), että koiransa pääsee kuselle takapihalla. Naapurit soittelivat mulle että tiiätkö mitä täälla tapahtuu.
nro 53
Nyt puhuttiinkin taulujen kiinnittämisestä seinään. Ei kai selkaista missään oikeasti kielletä?!
Fiksu vuokranantaja laittaa valmiiksi kauniita naulakoita ja koukkuja paikkoihin, joissa niitä yleensä tarvitaan. Tässä nykyisessä kämpässä ei ole tullut halua tai tarvetta porata tai laittaa koukkuja minnekään. Seinät, jotka maalattiin ennen muuttoani saavat pysyä koskemattomina — ovat kauniit eikä mun sisustus vaadi niihin kajoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 53
Nyt puhuttiinkin taulujen kiinnittämisestä seinään. Ei kai selkaista missään oikeasti kielletä?!
Tarkennan vielä että kyllä mun asuntoon saa hyllyjäkin halutessaan laittaa. Sehän on vuokralaisen KOTI, ja saahan sitä sisutaa mieleisekseen! Eipä ole suuren suuri vaiva kitata reiät umpeen ja sutia uutta maalia pintaan jos reikiä on kohtuuttomasti. Aina asumisesta jää jälkiä. Se on normaalia, oli asumismuoto mikä tahansa! Tuo oven auki jättäminen koko päiväksi sateella on toinen juttu. Jos sen seurauksena esim lattia menee pilalle, ei kyse enää ole normaaliin asumiseen liittyvistä jäljistä.