Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi salata raskaus?

Vierailija
28.03.2014 |

Tuttavapiirissäni on 2-kymppinen nainen, joka synnytti juuri. Me tutut ja muutkin kaverit saimme kuulla raskaudesta vasta syntymän jälkeen. Oli tietenkin perheellensä ja parille hyvälle ystävälle kertonut jo aikaisemmin. Ei mahakuvia tai odotuspäivityksiä faceen. Ei mitään missään. Kyse kuitenkin henkilöstä joka jakaa yleensä p****lla käyntinsäkin someen, päivittelee bikinikuviaan ja bilekuviaan ja avautuu ongelmistaan myös. Miksi nyt yhtäkkiä täydellinen suunnanmuutos. Oli seurustellut vanhemman miehensä kanssa noin vuoden ennen raskaaksi tuloaan. Voiko olla että oli vahinkoraskaus, hävetti, pelotti että joku menee vikaan, vai oliko yksinkertaisesti niin pinnallinen ettei halunnut lisätä itsestään kuvia tuhdimmassa kunnossa kuin yleensä?vai mikä saa käyttäytymään noin? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä 'kuuluu' salata raskaus ainakin alussa, ehkä yritti matkia heitä?

Oma tuttuni peitti ja pimitti raskautensa viime viikoille saakka. Oli kai niin shokissa, häpesi tilannettaan (nuori ja kouluttamaton), ei tiennyt kuinka suhtautua. Harmillisia tapauksia.

Vierailija
2/20 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esmes pelkää työpaikkansa puolesta tai kaverit ei hyväksy miestä tai kavereilla on ollu paljon keskenmenoja tms. vauvasurua. Itekin laitan vaan naamakuvia enkä mitään mahakuvia enkä mitenkään toitota raskauttani, tutut toki tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos oli saanut aiemmin keskenmenon? Minä koin sen juuri ja siksi odotan vielä pidempään kertomisessa kuin mitä alunperin ajattelin. Siis kunhan nyt vaan tärppää.

Vierailija
4/20 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tietää kenen kanssa olen tekemisissä, mutta en ole halunnut asiaa sen laajemmalle levittää, koska pelkään kovasti keskenmenoa. Vauva on todella toivottu ja olemme miehen kanssa hyvin onnellisia tulevasta perheenlisäyksestä. Asiaan ei todellakaan liity häpeää tai mitään muutakaan vastaavaa. En tavallisestikaan jaa yksityisasioitani esim. missään facessa

Vierailija
5/20 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit varmasti tiennyt raskaudesta, jos olisit tekemisissä kyseisen tytön kanssa. Miksi huudella somessa raskaudestaan? Turhia juoruja, arvostelua saa aikaiseksi. Ylipäätänsä eihän ihmiset voi olla onnellisia toisen puolesta.

Vierailija
6/20 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin myös salata raskauden mahdollisimman pitkään kaikilta, mutta paljastin sitten kuitenkin kaikille rakenneultran jälkeen. Nyt kaduttaa. Kaverit ja sukulaiset hössöttää ihan liikaa. Ei hetken rauhaa, kun kokoajan on joku soittelemassa ja kyselemässä vauvakuulumisia ja vointia. Hermo menee! Pahinta on se, kun jotkut kaverit ovat kokoajan vaatimassa masukuvia. Ei todellakaan kiinnosta lähetellä heille mitään masukuvia, kun en normaalistikaan jaksa/halua kuvata itseäni, saati esitellä kuvia muille.

Vierailija
7/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lapsen saaminen on vähän isompi juttu kuin p****lla käynti.

Vierailija
8/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Mitäs mun raskaus muille kuuluu, se on mun ja mieheni oma asia!

Vierailija
9/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on normaalia että alussa (riskiviikkojen aikana) ei kerrota raskaudesta, mutta jos loppuun asti pimittämällä pimitetään niin ei ole normaalia. Jotkut jopa saattavat valehdella että eivät jos joku kysyy ihan suoraan. S.e ei ole normaalia, kertoo epäterveestä sulkeutuneisuudesta.

Mun yhdet tuttavat pimittivät synnykseen asti raskauden. Sitten kun vauva oli syntynyt, facebookissa ilmoittivat. Hirveästi oli ihmettelevän sekaisia onnitteluita, monikaan ei ollut tiennyt raskaudesta. Yksi kavereista meni niin pitkälle että kun nuo tuttuni olivat menneet  vauvan kanssa kylään, oli ollut niinkuin ei olisi huomannutkaan koko vauvaa. Oli ottanut niin nokkiinsa ettei hyvä ystävä ollut voinut kertoa asiasta.

Vierailija
10/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se asia kenellekään kuuluu ennen kuin vauva on ulkona?

Vierailija
11/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse salattiin eka kolmannes ja kun ultrassa kaikki ok, kerrottiin aina sitä mukaan kun ihmisiin törmäsi. olisi tuntunut hullulta jos kysytään, että mitä kuuluu niin olla vaan sillai et eipä tässä kummempia. en kuitenkaan ole laittanut mitään fb kuvia tai päivityksiä, tuntuu jotenkin niin henkilökohtaiselta asialta, että sitä ei ole kiva jakaa satojen fb kamujen kanssa. hyvien ystävien ja perheen kanssa voi fiilistellä :)

Vierailija
12/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menossa rv 22 ja kerrottu on perheelle, ystäville ja työkavereille, joita näämme livenä. Jotkut huomanneet mahan, joillekin sanottu, kun kysytty mitä kuuluu. Niille, joita ei ole nähty ei ole kerrottu. Juoru on tosin tavoittanut jo monet toisten kautta.

Ei mulla ole mitään intressiä pistää asiasta mitään tietoa faceen. Syntymän jälkeen voisin pistää jotain. 

Vierailija
13/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans 20 vuotias kaveri raskaana. Hänkään ei päivittele facebookkiin ja yrittää peitellä mahaansa isoilla vaatteilla. On kertonutkin vasta ihan muutamalle kaverilleen sekä vanhemmilleen ja isovanhemmilleen, muttei muille sukulaisille, ja raskaus on jo yli puolen välin. Hän on kyllä iloinen raskaudestaan mutta pelkää juoruilua :( Itse sain lapsen 18 vuotiaana ja ylpeänä kerroin siitä avoimesti ja käytin vaatteita jotka paljastivat söpön vauvamahan. Minua kohtaan oltiin vain ystävällisiä ja sain positiivisia kommentteja, vielä tähän päiväänkään mennessä ei ole kukaan sanonut minua vastuuttomaksi tms mutta kaverini tietysti kuuli kuinka selkäni takana juoruiltiin, ei edes mitään pahoja asioita mutta siis se että ihan tuntemattomat (siis kenen kanssa olin esim samassa koulussa mutta en edes tiennyt nimeä) puhuivat siitä kuinka se yksi ***** on raskaana.. Hän pelkää juuri tätä. Hän ei halua joutua juoruilun kohteeksi. Poikaystäväkään ei paranna asiaa sillä hän tuntuu ihan oikeasti häpeävän raskautta ja sammuttaa näin senkin pienen halun kertoa ihmisille mitä ystävässäni on :( Välillä ihan suututtaa hänen puolestaan kun tuntuu ettei poikaystävä ole todellakaan valmis isäksi, kun taas ystäväni on valmis äidiksi. Mutta siis suurin ongelma hänelle on hänen ikänsä. Jos tämä olisi tapahtunut 5 vuoden päästä, olisi kaikki ihan hyvin. Ei sillä että hän kokisi itse olevansa liian nuori mutta pelkää muiden ajattelevan niin :/ 

Voisiko ystäväsi tapauksessa olla tällaisesta kyse?

Vierailija
14/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä "salasin" raskauden facebookissa, en kirjoittanut siitä mitään. Ne toki tiesivät ketkä elämässä muutenkin olivat tekemisissä kanssani. Miksi se pitäisi paljastaa facebookissa? 

Vierailija
15/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta ekasta raskaudesta en toitottanut missään, ne tiesi jotka mut näki. Facebookkiin laitoin kun oli syntynyt esim. Poika, pituus ja paino. Kolmannesta toitotin facebookissa puolen välin jälkeen.... nyt odotan neljättä lähellä puolta väliä ja kerron vain läheisimmille ja niille jotka sattuu näkemään, facebookkiin en toitota. Koin myöhäisen keskenmenon ennen neljättä raskautta ja se säikäytti ainakin

Vierailija
16/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ja en minäkään facebookissa siitä huudellut. Olisko ollut LA kun laitoin ekan raskauspäivityksen.. Eikä myöskään mitään mahakuvia. Mutta tutuille kerroin kun riskiviikot oli takana :)

Vierailija
17/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kenellekään kuuluu olenko raskaana vai en. Jos en halua esitellä mahaani niin en esittele. Ja miksi pitäisi erikseen kuulumisissa sanoa, "nooh mitäs tässä, kävin kaupassa ja oon raskaana." Itse salasin sen takia, koska en halunnut sitä saatananmoista hössötystä ja jos jokin menisi pieleen ei tarvitsisi kaikille sanoa, että joo ei ole vauvaa enää. Kutittaako se teidän persettänne oikeasti jos joku ei kerro olevansa raskaana ennenkuin lapsi on syntynyt?? Hauskaahan se vain on kun tulee niin yllätyksenä :)

Vierailija
18/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ole kyllä ap hääppöinen kaveri jos et ole tätä tuttuasi vuoteen nähnyt ja toisekseen nyt kun sait tietää vauvasta niin olet heti laatimassa jotain ihme teorioita että häpeää vauvaansa ja mitä kaikkea. Eli eiköhän se tuossa ole se syy miksi ei sinulle kertonut. Kyllä oikeille ystäville ja läheisille ihmisille raskaudesta kerrotaan.

Vierailija
19/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en varsinaisesti halunnut salata raskautta, mutta koin äärimmäisen työlääksi tiedottaa siitä kaiken maailman hyvän päivän tutuille. Kerroin tietysti lähimmille kavereille ja sukulaisille, ja ajattelin että puskaradio laulaa. Facebookissa en todellakaan halua pitää mitään tiedotustilaisuutta näin henkilökohtaisesta asiasta.

Vierailija
20/20 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 09:58"]No et ole kyllä ap hääppöinen kaveri jos et ole tätä tuttuasi vuoteen nähnyt ja toisekseen nyt kun sait tietää vauvasta niin olet heti laatimassa jotain ihme teorioita että häpeää vauvaansa ja mitä kaikkea. Eli eiköhän se tuossa ole se syy miksi ei sinulle kertonut. Kyllä oikeille ystäville ja läheisille ihmisille raskaudesta kerrotaan.

[/quote]

Jos lukisit aloituksen kunnolla huomaisit että en ihmetellyt miksi minulle ei kerrottu. Ei voisi muiden kakarat vähempää kiinnosta. Olemme vain ns. baarituttuja. Lähinnä kysyin, koska muutkin paremmat ystävät jäivät ilman tietoa ja heille vielä valehteli kuin kysyivät suoraan raskaudesta nähtyään että on lihonnut niin paljon. Kyllä siinä mun mielestä on vikaa jos vain oma äiti + lapsen tuleva kummi tietää raskaudesta tapauksessa joka yleensä on ylisosiaalinen. Ei kai kukaan omaa lastaan häpeäisi? Lähinnä ehkä nuorta ikäänsä, huonoa taloudellista tilannetta siinä sivussa ja sitä että sulla on huoran maine ja nyt maha pystyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi