Pika! Mies ei suostu syömään ruokaa, joka jäi huoneenlämpöön 7,5 tunniksi
Hänen mielestään hän voi saada ruokamyrkytyksen.
Olen sanonut hänelle, että hän voi aistinvaraisesti todeta, onko ruoka vielä syömäkelpoista. Se auta.
Tiedätkö hyviä linkkejä kuinka perustella asiaa?
Kommentit (60)
En söisi. Ja noin lyhyessä ajassa ei ees tuu aistihavaittavaa vikaa, mutta sisäisesti sitten saattaakin huomata.
Miksi sinun pitää aikuista ihmistä suostutella syömään jotain ruokaa?
Liian pitkään huoneenlämmössä. Ei kannata syödä. On harmillista että menee hukkaan mutta ei kannata vaarantaa terveyttä.
Riisiä ja lihaa/kalaa en ainakaan söisi, jos seisonut huoneenlämmössä noin pitkään.
Keittiömestarina sanon että ihan järkevää ettei syö, toinen juttu taas sitten miksi ei älyä laittaa kylmään? kannattaako oikeasti olla tämmöisten pösilöiden kanssa? no vakka kantensa näkyy valitsevan
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassikurssilla opetettiin, että lihaa, kalaa tai maitotuotteita sisältävä ruoka saa olla huoneenlämmössä 2 tuntia, sen jälkeen sitä ei ole turvallista syödä.
Kotona se on eri juttu. Voi syödä.
Kyllä nykyään neljä tuntia saa olla huoneenlämmössä ruokatuotteet virallisten ohjeistusten mukaan. Itse en kyllä rupeaisi muille tyrkyttämään yön yli lämpimässä ollutta ruokaa, mutta itseni voisin ehkä altistaa.
Itse kyllä söisin. Meillä on ihan normaalia, että ruoka (mitä siitä jää jäljelle) unohtuu pöydälle illaksi ja se laitetaan vasta ennen nukkumaan menoa jääkaappiin ja syödään seuraavana päivänä. Ikinä ei ole mitään tullut. Kalan kanssa tosin ollaan tarkempia.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole se, että ei suostu syömään vaan se, miksi SINUN pitää siitä asiasta huolehtia?
Olkoon sitten syömättä , se on hänen ongelmansa eikä sinun.
Koko juttu kuulostaa enemmän äidin ja lapsen kuin aikuisten seurustelukumppaneiden väliseltä tilanteelta. Äiti tekee ruuan toiselle valmiiksi, ja lapsi sitten tulee myöhemmin kotiin kuin on sovittu. Ja äiti suuttuu kun lapsi ei suostu syömään.
Mies osaa itse tehdä ruokansa, ja se olisi muutenkin järkevämpää, jos ei ole tarkkaa tietoa milloin ehtii kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Keittiömestarina sanon että ihan järkevää ettei syö, toinen juttu taas sitten miksi ei älyä laittaa kylmään? kannattaako oikeasti olla tämmöisten pösilöiden kanssa? no vakka kantensa näkyy valitsevan
Ruoka oli siis lämmintä vielä, kun lähdin miehen luota. Itse yleensä odotan, että ruoka on jäähtynyt ennen kuin laitan kylmään. Ja mies tulikin kotiin kolme tuntia myöhemmin kuin mitä oletin. ap
Oliko siinä padassa kansi päällä? Jos on vastatehty jauhelihalasagne (ei uudelleenlämmitetty tms) ja on kuumana laitettu jauhelihalasagneen kansi päälle, niin bakteerit siellä on kuolleet, eikä uusia ole tullut kun kansi on ollut kiinni. Sen voi syödä, ei minkäänlaista riskiä. Mutta jos tilanne olisi jollain tavalla erilainen, niin sitten pitäisi olla varovaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole se, että ei suostu syömään vaan se, miksi SINUN pitää siitä asiasta huolehtia?
No siis harmittaa, koska oli tarkoitus että valmis ruoka on kiva ele häntä kohtaan. Mutta sovimme, että syön tuota lasagnea itse, joten ongelma on ratkaistu.:)
Vierailija kirjoitti:
Hygieniapassikurssilla opetettiin, että lihaa, kalaa tai maitotuotteita sisältävä ruoka saa olla huoneenlämmössä 2 tuntia, sen jälkeen sitä ei ole turvallista syödä.
Ravintolassa.
Miehesi on näitä uusavuttomia.
Hyvin voisi vielä syödä, mutta ei ketään voi pakottaa. Joten olkoot syömättä.
Ootteko te raasut ihan tosissanne? :D Pyyhittekö te perseenne niihin ruokiin vai miten ne on yhtäkkiä muutaman tunnin päästä syömäkelvottomia? Yöks.
ota uusi sika vai?
Miksei se juttu sieltä pöydältä sitten olisi vonut päätyä vaikka kylmäsäilöön jos kerran selvisi että nyt menee pidemmäksi jokiin aika?
Muutenkin täysin turhaa ja aikaa vieviä raapustuksia some täynnä kun halutaan viihdettä ja ollaan laiskoja.
En todellakaan söisi lasagnee mikä levänny lämpösessä 6h. Olen myös käynyt hygieniapassin, mutta ennen sitäkään tiesin terveellä järjellä etten olis syönyt.
Teen ite aina silleen, että syönnin jälkeen ylijäänyt ruoka ( vuoasta, kattilasta, pannulta) siirretään muovirasiaan, jossa ruoka jäähtyy nopeammin. Sen saa jääkaappiin nopeasti. Jos ulkona pakkasta, ruoan voi siirtää hetkeksi ulos jäähtymään. Säilyy ruoka pidempään syömäkelpoisena kuin pöydällä pitämällä.
Vierailija kirjoitti:
Teen ite aina silleen, että syönnin jälkeen ylijäänyt ruoka ( vuoasta, kattilasta, pannulta) siirretään muovirasiaan, jossa ruoka jäähtyy nopeammin. Sen saa jääkaappiin nopeasti. Jos ulkona pakkasta, ruoan voi siirtää hetkeksi ulos jäähtymään. Säilyy ruoka pidempään syömäkelpoisena kuin pöydällä pitämällä.
Juuri näin. Pitää siirtää toiseen astiaan se ylijäänyt ruoka. Mitä laakeampi rasia, sen nopeammin jäähtyminen tapahtuu (ruokakerroksen paksuus tietysti vaikuttaa). Ulos pistän itsekin riittävän kylmällä senkin astia, joskus kattilankin. Kylmään veteenkin voi ruoka-astian laittaa jäähtymään. Kai ne kylmäkalletkin olisivat käyttökelpoisia.
Olen itse pitänyt nyrkkisääntönä sitä, että yli neljää tuntia en säilytä ruokaa huoneenlämmössä. En muista mistä tämän olen päähäni saanut, olisiko köksän ope sanonut.
En tiedä, olenko erityisen herkkävatsainen, mutta ruokamyrkytyksen olen pari kertaa saanut enkä halua uusintaa, jos vain voin siihen itse vaikuttaa.