Pelkosektioiden vaatijat
saisivat kyllä todellakin maksaa sektion aiheuttaman ylimääräiset kustannukset IHA ITE!!
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:42"]
Onneksi sektioiden määrä on vähentynyt suomessa. Itse en haluaisi enään koskaan kokea sitä kaikkine komplikaatioineen. Mieluummin menettäisin tämän lapsen, jota kannan kuin kokisin sen sektionjälkeisen helvetin uudestaan.
Ap on oikeassa. Sektio, kuten kaikki leikkaukset, yhteiskunnan varoilla tulisi tehdä vain lääketieteellisestä pakosta. Ei suonikohjujakaan leikata julkisin varoin ennen merkittävää haittaa tai vaaraa. Jokainen voi ne silti poistattaa omalla kustannuksella yksityisissä tiloissa. Mukavuus taipelkosektioita ei tulisi myös tehdä julkisissa sairaaloissa. Nämä toimenpiteet varaavat leikkaussaleja hätätapauksilta. Mietitäämpä hetki miltä tuntuisi jos oma lapsi kuolisi esim istukan irtoamiseen kesken synnytyksen, sen takia ettei leikkaussaleja ollut vapaana, koska sielä tehtiin ahkerasti pelkosektioita selkärangattomille naisille...
Kumma juttu, että naisista on tullut niin reppanoita ettei uskalleta omaa mukulaa pillusta puskea pihalle, onhan se itse sinne laitettukin. Lapsellekin jo opetetaan, että älä kiipeä sinne mistä et pääse pois.
Alkakaas mammat perustaa yksityisiä synnytyssairaaloita, missä voitte omalla kustannuksella synnyttää ninkuin haluatte. Älkää sitä meidän liitoksistaan natisevalta yhteiskunnalta vaatiko.
[/quote]
Itse en enää mistään hinnasta kokisi alatiesynnytystä enää ikinä. En koskaan.
reppana sinä!
Siis mikä sektion jälkeinen helvetti? Sektion jälkeiset kivut oli mun kokemuksen mukaan synnytykseen verrattuna hyttysen ininää, ne ei ole synnytyksen kanssa edes samalla asteikolla. Kaveri on kokenut sekä sektion että alatiesynnytyksen ja sanoi että sektio oli helpompi tapa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:42"]
Onneksi sektioiden määrä on vähentynyt suomessa. Itse en haluaisi enään koskaan kokea sitä kaikkine komplikaatioineen. Mieluummin menettäisin tämän lapsen, jota kannan kuin kokisin sen sektionjälkeisen helvetin uudestaan.
Ap on oikeassa. Sektio, kuten kaikki leikkaukset, yhteiskunnan varoilla tulisi tehdä vain lääketieteellisestä pakosta. Ei suonikohjujakaan leikata julkisin varoin ennen merkittävää haittaa tai vaaraa. Jokainen voi ne silti poistattaa omalla kustannuksella yksityisissä tiloissa. Mukavuus taipelkosektioita ei tulisi myös tehdä julkisissa sairaaloissa. Nämä toimenpiteet varaavat leikkaussaleja hätätapauksilta. Mietitäämpä hetki miltä tuntuisi jos oma lapsi kuolisi esim istukan irtoamiseen kesken synnytyksen, sen takia ettei leikkaussaleja ollut vapaana, koska sielä tehtiin ahkerasti pelkosektioita selkärangattomille naisille...
Kumma juttu, että naisista on tullut niin reppanoita ettei uskalleta omaa mukulaa pillusta puskea pihalle, onhan se itse sinne laitettukin. Lapsellekin jo opetetaan, että älä kiipeä sinne mistä et pääse pois.
Alkakaas mammat perustaa yksityisiä synnytyssairaaloita, missä voitte omalla kustannuksella synnyttää ninkuin haluatte. Älkää sitä meidän liitoksistaan natisevalta yhteiskunnalta vaatiko.
[/quote]
reppana sinä!
[/quote]
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa;)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:40"]
saisivat kyllä todellakin maksaa sektion aiheuttaman ylimääräiset kustannukset IHA ITE!!
[/quote]
Mut eivät maksa! Varmaan harmittaa! :D
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:42"]
[/quote]
reppana sinä!
[/quote]
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa;)
[/quote]
Taitaa sieläpäässä kalikkakin puuttua ;)
Joo peukut pystyyn täälläkin yksityisen synnytyssairaalan puolesta. Suunniteltu sektio oli täälläkin ja siitä olisin ollut valmis maksamaankin. Tätä taistelua en kyllä ymmärrä, jos olette itse tyytyväisiä omiin synnytystapoihinne, niin minkä vuoksi on muille auottava päätä. Ilman muuta vaan yksityisiä synnytysairaaloita sekä lisää muutakin eriytymistä terveydenhuoltoon. Kyllä meitä maksukykyisiä löytyy...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:50"]Siis mikä sektion jälkeinen helvetti? Sektion jälkeiset kivut oli mun kokemuksen mukaan synnytykseen verrattuna hyttysen ininää, ne ei ole synnytyksen kanssa edes samalla asteikolla. Kaveri on kokenut sekä sektion että alatiesynnytyksen ja sanoi että sektio oli helpompi tapa.
[/quote]
Sektio on leikkaus. Leikkaukseen liittyy komplikaatioita, jotka ovat lievinäkin pahoja. Hyvä että kaverillasi meni kaikki hyvin. En ollot niin onnekas. Verensiirtoja, infektioita haavassa ja sisäelimissä,hermovaurioita ja hengenvaarallisia veritulppia. Veritulpat johtivat keuhkoinfarktiin. Jotain varmaan jäi vielä mainitsematta.
Alatiesynnytyksen jälkeen eppari ja toisen asteen repeämät niin oli perse vähän kipeä pari viikkoa. Hyvin nopeaa toipumista. Ja sektioni oli suunniteltu.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:15"]
lapsi #1 hätäsektioon lapsi oli ahdingossa, sykkeet laski ...5min ja vauva oli ulkona.
Minulle laitettiin hengitysputki ja olin tillin tallin salissa meni miltei pari tuntia kun vuosin ainakin sen 1300ml ei ole vartailu pohjaa onko se paljon mutta sen verran saatiin ainakin epikriisiin. Eli ei se ihan kiva juttu se istukan pois repiminenkään ole.
Koskaan en ole nähnyt niin valkoista ihmistä,olin töydellinen haamu ja mikään olotila ei kuvaa sitä olotilaa.... Joten...
Jos luulee sektion olevan kivuton, vaaraton, helpompi tie on todella väärässä. Se kin voi mennä toisin kuin luulisi.
[/quote] en tuntenut mitään kun henkilökunta alapäässä työskenteli siis kipua, sektio oli helppo, ei kipua kun seuraavana päivänä koska yritin päästä sängystä ylös väärällä tekniikalla. Naistenklinikalla oli turvallinen olo ja olin siellä viikon ja tykkäsin olla.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:15"]
lapsi #1 hätäsektioon lapsi oli ahdingossa, sykkeet laski ...5min ja vauva oli ulkona.
Minulle laitettiin hengitysputki ja olin tillin tallin salissa meni miltei pari tuntia kun vuosin ainakin sen 1300ml ei ole vartailu pohjaa onko se paljon mutta sen verran saatiin ainakin epikriisiin. Eli ei se ihan kiva juttu se istukan pois repiminenkään ole.
Koskaan en ole nähnyt niin valkoista ihmistä,olin töydellinen haamu ja mikään olotila ei kuvaa sitä olotilaa.... Joten...
Jos luulee sektion olevan kivuton, vaaraton, helpompi tie on todella väärässä. Se kin voi mennä toisin kuin luulisi.
[/quote] en tuntenut mitään kun henkilökunta alapäässä työskenteli siis kipua, sektio oli helppo, ei kipua kun seuraavana päivänä koska yritin päästä sängystä ylös väärällä tekniikalla. Naistenklinikalla oli turvallinen olo ja olin siellä viikon ja tykkäsin olla.
[/quote]en katsonut peilistä olenko kalpea vai hehkeä sektion jälkeen. Mies tuli myöhemmin ja kehui kauniiksi.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 21:07"]
12, ota selvää, mikä kaikki voi mennä pieleen. Vaikka semmoinen, että istukka ei irtoa ja äiti vuotaa kuiviin. Ja vaikkei ihan kuiviin ehtisi vuotaakaan, niin helvetillinen kokemus Kaiken synnytystuskan päälle.
[/quote]kuivaan vuotaneita äitejä ei varmaan Suomessa ole ollut niin pahoin että olisi kuollut kuivuu7teen. Kai siinä annataan nesteet kättelyssä.
[/quote]
Pitäiskö sun olla keskustelematta tästä asiasta, kun sulla ei selvästi ole mitään tietoa mistään?
[/quote]
Mä ehkä voin, kun olen ollut tuossa tilanteessa, että istukka ei vain irtoa ja leikkuriin meno oli sitten se. Oli hirveää, oikeasti. Mutta että tuo olisi ollut este seuraaville raskauksille tai synnytyksille, ei. Kroppa vain toimii ihan vain niin kuin se toimii. Mun ei ihan kivasti synnytyksien suhteen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:10"]
[/quote]
Joo, ainoa merkittvä kipu oli ekana päivänä nousta sängystä, kesto noin 10 sek. Siitä eteenpäin elin normaalia elämää, olin 5 päivää synnärillä, siellä kipulääkitysellä. Kotona en tarvinnut enää kipulääkkeitä. Jotkut asennot aiheutti ohimenevää kipua joka oli täysin, kerta kaikkisen olematonta verrattuna synnytyksen kipuun. En vaivannut niillä päätäni tippaakaan.
Sanoisin, että sille joka epäröi ja pelkää synnytystä on jo selkeä syy. Vaatikaa se sektio ja keskittykää näiden asioiden vatvomisen sijaan valmistautumaan tulevaan vauva-arkeen.
Saattaapa olla, että sektiot ehkäisivät masennusta ja jopa avioeroja lapsen syntymän jälkeen. Ainakin tutkimisen arvoinen juttu.
Ainakin tuttavapiirissäni on näin. Sektio äidit voivat hyvin ja avioliitot kasassa. Toisin on muilla...
Mä en voi käsittää miten jonkun toisen ratkaisut hiertää jonkun persettä niin paljon. Toisten sektion, toisten abortit, toisten ihan mitkä vaan.. No tästähän se äitiyden kilpajuoksu jo alkaa. Ensin kilpaillaan siitä kuka synnyttää parhaiten, seuraavaksi siitä kuka imettää pisimpään, sitten siitä kenen lapsi oppii sitä ja tätä ensimmäisenä.. lista jatkuu loputtomiin. No jos jonkun suurin saavutus on sen lapsen synnyttäminen alateitse niin voihan sillä perusteella vaikka sitten itsensä jalustalle nostaa. Minä en saa tyydytystä toisten ihmisten valinnoista ja osaan asettua muidenkin asemaan vaikka itse en samoja tunteita kokisikaan. Ihan oikeasti ihmiset keskittykää välillä siihen omaan elämään ja omaan hyvinvointiin. :)
Hävettää että Suomessa on tällaisia ämmiä jotka jaksaa tulla tänne väittelemään että kun minulla meni alatiesynnytys hyvin niin kyllä se kaikilla muillakin meni ja kun minä sitä minä tätä. Kun minä sanon niin sen on oikein. Ei taida olla mitään muuta syytä päteä näillä tyypeillä, kun se oma lihava ulkonäkö vituttaa ja luonnekkin on mikä on, niin on edes joku syy päteä ja tulla huomatuksi (olen synnyttänyt alateitse, wuhuu!!). V**U hankkikaa elämä ja antakaa muiden elää omaansa, oikeesti.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:34"]
Mä en voi käsittää miten jonkun toisen ratkaisut hiertää jonkun persettä niin paljon. Toisten sektion, toisten abortit, toisten ihan mitkä vaan.. No tästähän se äitiyden kilpajuoksu jo alkaa. Ensin kilpaillaan siitä kuka synnyttää parhaiten, seuraavaksi siitä kuka imettää pisimpään, sitten siitä kenen lapsi oppii sitä ja tätä ensimmäisenä.. lista jatkuu loputtomiin. No jos jonkun suurin saavutus on sen lapsen synnyttäminen alateitse niin voihan sillä perusteella vaikka sitten itsensä jalustalle nostaa. Minä en saa tyydytystä toisten ihmisten valinnoista ja osaan asettua muidenkin asemaan vaikka itse en samoja tunteita kokisikaan. Ihan oikeasti ihmiset keskittykää välillä siihen omaan elämään ja omaan hyvinvointiin. :)
[/quote]
Ja tarkoitin toki että en saa tyydytystä toisten valintojen arvostelusta :)
Sektion jälkeinen helvetti....ei ehkä hyvinmenneen bikiniviillon kanssa.
Mutta pystyynvedetty tulehtunut haava ja eri kerrokset jotka on jätetty miten sattuu...
Vatsastani löytyy sektion jäljiltä jos jonkinmoisia reikiä.
Kehossa liikkeelle lähtenyt aureus. Sairaalabakteereita teidän tulisi pelätä ei synnytystä. Ja toivoa että kuin ihmeenkaupalla selviäisitte ilman tulehdusta. Miksi niin monet leikkaushaavat tulehtuvat? Ulkoistettu siivous jonka tasoa ei kukaan konkreettisesti valvo. Kiire. Ja leikkaussalissa juostaan kuin päättömät kanat eessun taas. Oikeasti leikkauksen aikana sali tulisi olla suljettu niin ettei siellä kukaan mene edes takas. Siinä ei laminaarivirtaukset pelasta.
Sektion takia "ikuinen invalidi" ja tällä en tarkoita kosmeettista haittaa, tai tyriä. Ihan toiminnalliset haitat ja niistä aiheutuvat kivut.
Jälkiviisaana sanoisin että ei kannattanut.
Mulla meni eka synnytys ihan pieleen ja traumat jäi. Lisäksi fyysisiä ongelmia. Seuraavalla kerralla haluan sektion. Lääkärin mukaan kyseeseen saattaisi tulla pelkosektio mutta ihan sama mulle millä diagnoosilla sen tekevät kunhan sektio tulee.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 21:01"]
Sektio kuuluu vaan jos vauva vaarassa. Ei pidä kustantaa yhteiskunnan varoilla turhia pelkoja. En ymmärrä mikä' siinä pelottaa.
[/quote]
minä menin ensimmäisessä synnytyksessä niin paniikkiin etten kyennyt tekemään mitään mitä pyydettiin. Psykoosiksi ja kipushokiksi taisi lääkäri kutsua sitä tilaa. Vauvalla loppui happi kun en saanut tehtyä mitä piti ja hätäsektioon mentiin. Pelkosektioita ei tehtäisi ilman näitä todellisia riskejä...
Olen ollut mukana synnytyksessä, jossa äiti meni kivun takia psykoosiin. Sinne synnärille siis käveli ihan tavallinen, terve, työssäkäyvä kolmikymppinen ja sieltä vietiin lopulta leikkaussaliin ja edelleen akuutille psykiatriselle potilas, joka oli eläimen asteella eli ei kyennyt mihinkään kommunikointiin millään tasolla.