Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä siskon rahat riittävät?

Vierailija
28.03.2014 |

Ihmetyttää mistä siskoni perhe taikoo rahaa. Ovatko heidän menonsa tosi pienet vai onko lainaa kauheasti? 

Sisko sai miehensä kanssa lapsia aika nuorena, eli heti opintojen jälkeen. Sitten sisko oli vuosia kotiäitinä, nyt mies ollut jo jokin aikaa työttömänä. Sisko on matalapalkkaisessa työssä, miehellä oli ennen ihan keskipalkkainen työ.

Heillä on omakotitalo, 2 autoa, merkkivaatteita (etenkin lapsilla) ja tekevät välillä lomamatkoja. Eivät tupakoi tai ryyppää (paljon).

Nyt heillä on suunnitelmissa talon ISO remppa ja miehen ryhtyminen opiskelijaksi. 

Millä ihmeen rahalla he aikovat elättää perheensä ja tehdä sen rempan?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein, kuin meidän perheestä ihmettelisit. Tosin me olemme sellainen perhe, että tulemme omillamme toimeen.  EI apuja muilta millään tavalla.  Minä olen kotona, mies tienaa. Iso omakotitalo ja 2 uutta autoa. Matkustamme paljon.

Kuiskutteluja kuulee ja välillä suoraankin kysytään miten meillä on varaa.  Meidän perheen raha-asiat ei vaan kuulu muille.

Vierailija
2/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ap:n kaltaisten vuoksi koitan pitää varallisuuteni piilossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo minusta ole mitenkään kummallista. Taloja ja autoja on monenlaisia, eivätkä kaikki niistä ole kalliita. Remppa on tehtävä silloin kun se on tehtävä, jos ei halua talon menevän huonoksi ja edessä olevan entistä kalliimman remontin. Ja jos on työtön, tai edes työttömyysvaarassa, todellakin kannattaa sijoittaa tulevaisuuteen opiskelemalla. Rahat lainataan pankista ja pihistetään menoissa. Siskosi ymmärtää taloudesta enemmän kuin sinä. On myös ihan ymmärrettävää, että vanhempanne haluavat tukea sitä ehkä enemmän kuin teidän lyhyttähtäimellisempää toimintaa.

Vierailija
4/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teistä on taitavampi taloudenpitäjä? Pienistä puroista kasvavat suuret joet.

Vierailija
5/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on samanlainen, mutta ostivat yhteisen asunnon heti nuorina, asuntojen hinnat nousivat, ostivat ns. samalla rahalla isomman, hinnat nousivat, ostivat samalla rahalla isomman jne. Nyt asuntolainaa ei ole niin hirveästi vaikkei ole tulojakaan, riittää rahaa lasten merkkivaatteisiin ja matkoihin. Itse ostin ensimmäisen asuntoni vasta yli 30-vuotiaana, vähän harmittaa että 12 vuotta laitoin rahaa vuokran maksamiseen. :/

Vierailija
6/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä, että mikä pankki myöntäisi lainaa sun siskon ja miehensä taloudellisessa tilassa olevalle pariskunnalle. Monet keskituloisetkaan ei saa nykyään asuntolainaa, ellei ole säästöjä se 10% lainan summasta.

Vierailija
7/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 02:09"]

Mä en kyllä ymmärrä, että mikä pankki myöntäisi lainaa sun siskon ja miehensä taloudellisessa tilassa olevalle pariskunnalle. Monet keskituloisetkaan ei saa nykyään asuntolainaa, ellei ole säästöjä se 10% lainan summasta.

[/quote]

Jos on asunnosta lyhennetty lainaa jo paljon enemmän kuin mitä asunnon markkina-arvo pankin mielestä on, niin kyllä sitä lainaa myönnetään lisää.

Vierailija
8/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esimerkkini, olen sijoittanut osakkeisiin lähes 20 vuotta ja elän osinkotuloilla pääsääntöisesti, vaikka käyn joka vuosi 4-6 kk. töissä. Kaikki ihmettelee elämääni ja varsinkin sitä, että millä elän, kun olen Suomessa vain työssäolojakson?

En ole vaivautunut/viitsinyt kertoa kenellekään todellista tilannetta, mielstäni se ei kuulu kenellekään.

Vierailija
9/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskosi ulkonäöltään seksikäs? Ehkä hänellä sivubisnes,josta vain herrat tietävät..

Vierailija
10/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskosi ulkonäöltään seksikäs? Ehkä hänellä sivubisnes,josta vain herrat tietävät..

Vierailija
11/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä en kyllä ymmärrä, että mikä pankki myöntäisi lainaa sun siskon ja miehensä taloudellisessa tilassa olevalle pariskunnalle. Monet keskituloisetkaan ei saa nykyään asuntolainaa, ellei ole säästöjä se 10% lainan summasta."

Suuret asuntolainat ovat erikseen, jos vakuuksia ei ole.

Remppalainat ovat läpihuuto juttu, jos vakuudet löytyvät. Pankit tarjoavat useamman kyppitonnin luotollisia tilipakettaja ja vain siirto omalle tilille ja siinä se on, edulliseen korkoon. Pankin kilpailevat asiakkaiden vapaista vakuuksista, koska se lisää pankin vakavaraisuutta, mutta se on myös asiakkaan etu, jos tarvitsee halpaa ja nopeaa lainaa. 

"Siskon" tapausta pidän ihan normaalina, eikä siihen ole mitään sanomista, jos on osannut hoitaa raha-asiansa. Moni sijoittaa oman asunnon lisäksi, myös sijoitussalkkuihin, johon ei paljon alkupääomaa tarvita, mutta vuosien saatossa se voi kasvaa suureksi potiksi, jos on osannut sijoittaa oikein.

Vierailija
12/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 20:32"]

Melkein, kuin meidän perheestä ihmettelisit. Tosin me olemme sellainen perhe, että tulemme omillamme toimeen.  EI apuja muilta millään tavalla.  Minä olen kotona, mies tienaa. Iso omakotitalo ja 2 uutta autoa. Matkustamme paljon.

Kuiskutteluja kuulee ja välillä suoraankin kysytään miten meillä on varaa.  Meidän perheen raha-asiat ei vaan kuulu muille.

[/quote]

No etkö edes anonyyminä voi kertoa, miten olette järjestäneet raha-asiat?

Vierailija
13/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saa todennäköisesti opiskeluajankin työttömyystukea, joten nou hätä. Työkkäri myöntää sitä työttömille omaehtoisen opiskelun tukena jos osaa sitä pyytää.

Lisäksi  pikkuasiat.... me ostelemme mitä haluamme vrt. sisareni perhe. Tulot about samat. He eivät katso mitä syövät tai ostavat kaupasta, toinen ostelee turhuuksia ja laittaa kiertoon halvemmalla yms. Me taas katsomme mihin rahamme laitamme ja mietimme tarkkaan mitä tarvitsemme. Itse olen onnistunut ostamaan vuoden sisään auton, järkkärin ja tietokoneen mm. vaikka opiskelija olenkin, eikä tarvitse perheen syödä riisiä kukkalautaselta.

Vierailija
14/24 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä se tilanne, että eletään säästeliäästi, vaikka sitä oikeasti ei huomaa! Meillä on tosi kauniisti (ja  ns"laatuhuonekaluilla") sisustettu koti, mutta tosiasia on, että ostetaan tosi paljon käytettynä, ja vain jos hinta on kohdallaan. Nytkin ostin sohvan, jonka kunto oli kuin uusi (ovh Vepsäläisellä n.5000 euroa) 600 eurolla. Ostetaan lasten harrastevälineet, vaatteet, huonekalut yms. käytettynä. Käydään maakunnissa huutokaupoissa jos halutaan vanhaa "antiikkia" kotiin, esim. kirjahylly, pöytä, lasten sängyt jne.

Ostan Tallinnasta silkkikangasta ja teen itse silkkiverhot vuorineen jne. Paljon saa itsekin tuunattua maalamalla ja laittamalla kotia ja huonekaluja. Tapetointikin on suht halpa keino saada koti näyttämään heti sisustetummalta. Tilaan ulkomailta halvemmalla, kun Suomessa kaikki on aina kalliimpaa (vitamiinit, erikoisrasvat, kengät jne)

Toisaalta ei olla kokoajan ostelemassa; se mitä ostetaan, ostetaan kun tulee hyvä tilaisuus eteen (halpa hinta ja laatutuote) ja tarpeeseen. Lapsilla ei ole hirveää vuorta ylimääräisiä vaatteita, ja vaatteissa ei makseta merkistä, vaan ostetaan ihan perusvaatetta, tarpeeseen.

Ruuassa säästetään ja käydään paljon Lidlissä, pakastimeen ostetaan tarjouslihaa, tehdään halpoja, riittoisia arkiruokia (keittoja, laatikko- ja kastikeruokia). Herkkuja ostetaan vain kerran viikossa. Tupakkaa ja alkoholia ei osteta lainkaan (vain esim. juhlapyhiksi).

Matkustellaan aina omatoimilomameiningillä. Mennään sinne minne saadaa erikoishalvat lennot, ja varataan halpa hotelli, käydään halvoissa paikoissa syömässä tai sitten tehdään esim. ruoka itse matkalla.

Etukäteen säästetään aina kaikkiin menoihin, ja mitään ei osteta kalliilla osamaksuilla/luotolla (paitsi matkat maksetaan luottokortilla ja samoin nettiostokset, koska se turvaa enenmmän kuin tilisiirrolla maksettaessa jne).

Tiedän, että tuttavapiirissä ihmetellään, miksi meillä on varaa ostaa ja sisutaa kotia kivasti, ja matkustella.. Tosiasiassa säästetään arjessa, tehdään paljon ylitöitä ja säästötilille kerrytetään rahaa, joka sitten käytetään harkiten ja vertaillen hintoja, ja paljon tehden itse, ostaen käytettynä, kierrellen huutokauppoja (esim.  polkupyörät huutokaupoista; löytötavarahuutokauppa/poliisin huutokauppa jne. lapsille jne)

Vierailija
15/24 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon miehellä on omaisuutta josta et tiedä esim. vuokra-asuntoja? Miehen vanhemmat tukevat rahallisesti? Lottovoitto?

tai teidän vanhempanne tukevat rahallisesti?

Vierailija
16/24 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, heillä on jotain sellaista rahaa/rahantulolähdettä, jota ei ole sinulle kerrottu.

Vierailija
17/24 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:25"]

Siskon miehellä on omaisuutta josta et tiedä esim. vuokra-asuntoja? Miehen vanhemmat tukevat rahallisesti? Lottovoitto?

tai teidän vanhempanne tukevat rahallisesti?

[/quote]

No ei kyllä ole miehelläkään varmasti mitään vuokra-asuntoja tms. Meidän vanhempamme kyllä jonkin verran tukevat rahallisesti, mutta eivät valtavasti. Kieltämättä on pistänyt silmään/korvaan että vanhempamme ovat ostaneet joka vuosi heidän kaikille lapsilleen merkkitalvivaatteet, välikausivaatteet, kengät, pyörät jne. Meidän lapsemme eivät tuollaisia lahjoja saa.  

Nyt kun aloin oikein miettimään, niin onhan tuo aika valtavasti. Jos jo yksi merkkitoppahaalari+saman sarjan hanskat ja hattu maksaa helposti lähemmäs 200 e, yhdet kengät 70 e jne.

ap

Vierailija
18/24 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teidän perhe ei noita saa? Pitävätkö vanhempanne teitä jotenkin rikkaampina? En ymmärrä tuollaista eriarvoisuutta.

Vierailija
19/24 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoosta kajahtaa tämän päivän aihe sisaruskateus

Vierailija
20/24 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 19:40"]

Miksi teidän perhe ei noita saa? Pitävätkö vanhempanne teitä jotenkin rikkaampina? En ymmärrä tuollaista eriarvoisuutta.

[/quote]

Emme koskaan ole pyytäneet rahaa koska emme ole tarvinneet. Kun olin kotona lasten kanssa miehellä oli ihan ok-palkkainen työ. Nyt olemme molemmat töissä ihan ok palkoilla.

Tietenkin siskon perhettä on pitänyt aina auttaa (myös) rahallisesti jos perheessä on toinen aikuinen minimiäitiysrahalla/hoitovapaalla ja toinen työtön. Miehellä tosin oli välillä ihan keskipalkkainen työ (kertoi itse palkkansa meille).

Me asumme kylläkin paljon kalliimmalla alueella kuin sisko, joten meidän talomme maksoi aikanaan yli 100 000 e enemmän kuin siskon talo, vaikka ne ovat ihan saman tyylisiä perustaloja.

ap