Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hoitsu yritti rajoittaa potilastietojen saamista

Vierailija
28.03.2014 |

sain tiedot ja teen hänen toiminnastaan valituksen

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että otti todella päähän, kun paskapäinen hoitaja ei antanut poikani verikokeiden tuloksia yksityiselle lääkärille mennessä. Kuumetta oli ollut yli 40 monta päivää ja verikokeiden tuloksia ei niitä puhelimitse antanut hoitaja oikein osannut tulkita. Halusin siis tulokset mukaan lääkäriin, jotta kuumeen syy selviäisi nopeammin, eikä turhaan tarvitsisi ottaa samoja kokeita uudestaan. Vaan ei, täti ei suostunut tulostamaan koetuloksia, vaikka lain mukaan siihen on oikeus. Voin kertoa, että kun hätä pojan puolesta oli kova, niin vitutti todella paljon! Siinä ei ollut varaa odotella paria päivää tietoja. Poika joutuikin sitten viikoksi sairaalaan pahan mononukleoosin takia.

Vierailija
22/56 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voin kertoa, että otti todella päähän, kun paskapäinen hoitaja ei antanut poikani verikokeiden tuloksia yksityiselle lääkärille mennessä. Kuumetta oli ollut yli 40 monta päivää ja verikokeiden tuloksia ei niitä puhelimitse antanut hoitaja oikein osannut tulkita. Halusin siis tulokset mukaan lääkäriin, jotta kuumeen syy selviäisi nopeammin, eikä turhaan tarvitsisi ottaa samoja kokeita uudestaan. Vaan ei, täti ei suostunut tulostamaan koetuloksia, vaikka lain mukaan siihen on oikeus. Voin kertoa, että kun hätä pojan puolesta oli kova, niin vitutti todella paljon! Siinä ei ollut varaa odotella paria päivää tietoja. Poika joutuikin sitten viikoksi sairaalaan pahan mononukleoosin takia."

Aika outoa, jos tutkimukset ja labrat tehtäisiin julkisella puolella ja sitten ne kiikutettaisiin  yksityislääkärille tai pelkän kertomuksen perusteella yksityislääkäri tekisi potilaalle diagnoosin. Olen ymmärtänyt röntgen-kuvat yms. omistusoikeuden kuuluvan julkisen terv.hoidolle jos ne on siellä otettu, toisin kuin yksityisellä.

Oma yksityislääkärini ei ainakaan hyväksyisi, muualla tehtyjä tutkimuksia, ellei ole ollut lähetettä. Usein tulokset voi muuttua hetkessä esim. verikokeiden osalta ja siksi jokainen hoitavalääkäri päättää itse mitä tutkimuksia tarvitaan ja mitä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 10:26"]

Aika outoa, jos tutkimukset ja labrat tehtäisiin julkisella puolella ja sitten ne kiikutettaisiin  yksityislääkärille tai pelkän kertomuksen perusteella yksityislääkäri tekisi potilaalle diagnoosin. Olen ymmärtänyt röntgen-kuvat yms. omistusoikeuden kuuluvan julkisen terv.hoidolle jos ne on siellä otettu, toisin kuin yksityisellä.

[/quote]

Mikä vitun omistusoikeus? Oletko ihan sekaisin päästäsi? Olen aina saanut julkisella puolella röntgenkuvat itselleni. Tottakai. Luuletko tosiaan, että terveydenhuoltoa pitää kuormittaa vielä lisää ottamalla joka saatanan paikassa uudet kuvat? Ja julkisen puolen kuvat maksan minä itse. Samoin yksityisen joten johan nyt on perkele jos en omísta maksamiani kuvia.

Vierailija
24/56 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan yksityinen puoli antaa nihkeästi kuvia. En saanut kuviani lainkaan esim hammaslääkäriasemalta enkä jaksanut rähistä.

Vierailija
25/56 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:28"]Meillä teholla saa potilastiedot antaa ainostaan lääkärin luvalla ja siihen tarvitaan pätevä syy. Eli kaikki tekstit mitä hoitajat ja lääkärit on kirjoittanut. Teksti on niin ammattikieltä ettei siitä yleensä saa selkoa kuin ammattilainen joten nämä paperit halutaan sitten käydä potilaan kanssa yhdessä läpi.

[/quote]

Tuossa on kyllä väärä lähtökohta. Tiedot pitää luovuttaa ellei ole erityisen pätevää syytä olla luovuttamatta. Näinhän on vain poikkeuksellisen harvoin. Jos sitten tiedot edellyttävät ammattilaisen tulkintaa, niin sitten terveydenhuollon on järjestettävä niin, että ammattilainen käy paperit läpi potilaan kanssa.

Kansalaisen asema saada tietoonsa häntä koskevia viranomaismerkintöjä on hyvin vahva. Pitää olla aivan poikkeuksellinen tilanne, että viranomainen voi kieltäytyä niitä luovuttamasta.

Toki paikallisesti voidaan tehdä vääriä tulkintoja laista, mutta ei ne kestäisi oikeudessa.

Vierailija
26/56 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu 54 on oikeassa. Mutta sanon tähän, että jos esimerkiksi potilaana olevan lapsen äiti ei ole virallinen holhooja, ei tarvitse luovuttaa mitään. Näitä kilipäitä on, jotka on erotettu lapsestaan oikeuden päätöksellä ja haluaisi kaiken tiedon "äidin/isin oikeudella"

Vierailija
27/56 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalla on aina oikeus kuviinsa ja tuloksiinsa. Jos kuvia poltetaan esim. cd:lle siitä saa periä erillisen maksun. Mistään lausuntoprinteistä tai labraprinteistä ei voi laskuttaa.

Vierailija
28/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaise hieman.

Vierailija
29/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis omien potilastietojeni ja ei ole riskiä siitä, että tietojen saaminen voisi jotenkin vahingoittaa mua

Vierailija
30/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja yritti siis väittää, että vain lääkäri voi antaa tiedot minulle. No näinhän ei tosiaankaan ole, vaan vaikka sihteeri voi kopiot minulle antaa, jos pyydän.

Vierailija
31/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä sihteeri, mutta jos pilkkua viilataan, niin lääkärin luvalla.

Vierailija
32/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tk:ssa tarvitaan lääkärin lupa. 

tk-lääkäri

Vierailija
33/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kristus, tuoko on nyt sitten valituksen paikka?

Minäinäminä, minun oikeuksiani loukattiin! Vaikkei edes loukattu.

Olisit varmaan tekemässä valitusta siinäkin tapauksessa jos sihteeri olisi luovuttanut paperit ilman lääkärin lupaa?

Vierailija
34/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Takahikiällä ei anneta epikirkriisiä oikeustoimikelpoisille ihmiselle?

Vierailija
35/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä tarvitsen omien tietojeni saamiseen luvan lääkäriltä tai ylipäänsä keneltäkään?

Vierailija
36/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaivappas se herne nenästäsi ja jatka elämää

Vierailija
37/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuostahan kannattaa mielensä pahoittaa. Ajatella jos lääkäri olisi sinulle tulokset kertonut ja olisit saanut vaikka samalla lääkärin kannaotonkin tutkimustulokseen. Ja vaikka vielä lääkityksen tai jatkotutkimuksia ja vaikka diagnoosinkin. Kauhea hoitaja kun moista edes kehtaa ehdottaa.

Vierailija
38/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järjetöntä lääkärin resurssien tuhlausta tk:ssa se, että hoitajan täytyy käydä pyytämässä lääkärin lupa siihen, että potilas saa potilastietonsa, joihin hänellä on lakisääteinen oikeus. Laissa ei sanota, että nimenomaan lääkärin tulee antaa lupa tietojen luovuttamiseen.

Vierailija
39/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarvitaan MITÄÄN lupaa?

Vierailija
40/56 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 15:36"]

Aivan järjetöntä lääkärin resurssien tuhlausta tk:ssa se, että hoitajan täytyy käydä pyytämässä lääkärin lupa siihen, että potilas saa potilastietonsa, joihin hänellä on lakisääteinen oikeus. Laissa ei sanota, että nimenomaan lääkärin tulee antaa lupa tietojen luovuttamiseen.

[/quote]sanotaampas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi