Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lasten kylässä ravaaminen

Vierailija
28.03.2014 |

Te, joilla paljon naapureita, joilla samanikäisiä lapsia kuin teillä. Miten selviydytte siitä, että kylässä/pihassa ravaa jatkuvasti jonkun naapurin lapsi. Soittaa ovikelloa ja kärttää meidän lapsia ulos leikkimään. Meidän 8-v on suosittu, MUTTA ei itse kyllä aina haluaisi mennä ko. lasten kanssa leikkimään kun viihtyy hyvin kotosallakin. Erityisesti yksi 5-vuotias olisi jatkuvasti tänne tulossa ja hermot menee meillä... Sanomisetkaan eivät tunnu auttavan. Lasten vanhemmille puhuminen?? No kerran sanoin että ei nyt sovi ja ei meidän lapsi aina halua, mutta ei ole auttanut. Onko kellään ollut tätä ongelmaa?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:19"]

Voi ei, melkein kuulostaa meidän 5-vuotiaalta...  Poika on tosi kova menemään naapuriin leikkimään, hoidosta tultuaan suurin piirtein ryntää autosta suoraan naapuriin.  Olen kyllä aina sanonut naapureille, että jos alkaa käydä ongelmaksi, niin sanokaa suoraan se meille.  Asia vaan on niinl, että poika on äärimmäisen sosiaalinen luonne ja kun pikkusisko on 1,5v, niin leikkiseuraa ei kotona oikein ole.  Ymmärrän kyllä hyvin, että jatkuva ravaaminen voi olla tosi rasittavaa ja kyllä me mieheni kanssa välillä mietimme, onko pojasta vaivaa naapureille.  Mutta uskon, että he kyllä sanoisivat sen meille, koska olen nimenomaan itse niin pyytänyt.  Sinuna ap, puhuisin tämän lapsen vanhemmille asiasta, eihän tuo muuten lopu.  Kyllä he varmasti ymmärtävät, että lapsesi haluaa olla välillä myös rauhassa yksin.

[/quote]

Oho. No jotain asioita pitäisi mielestäni itse tajuta, ilman että kukaan sanoo.

Vierailija
2/46 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi sisälle, en kertaakaan. Liian iso ikäero. 5v. on rasittavia ja vahdittavia. Ne ei osaa olla vielä lasten huoneessa vaan kiertelee ympäriinsä ja räpläilee. 

Sanot ettei käy ja tottakai lapsen äiti haluaa riesaksi teille naperonsa että saa itse olla rauhassa.

Voisit sanoa vielä vanhemmille et lapsi on liian nuori meidän lapsen kaveriksi. Et joskus voivat leikkiä ulkona, mutta muuten ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmansa kullakin.. Kai sinä nyt osaat aikuisena sanoa, että nyt ei käy.

Vierailija
4/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tarpeeksi monta kertaa sanot, että ei sovi, niin eiköhän ne muut lapset osaa jättää sen sun lapsesi rauhaan, ja leikkiä keskenään.

Kyllä meilläkin kavereita ravaa, kun ympäristössä paljon lapsia. Jos ei sovi, niin sitten sanotaan että ei sovi, ei siitä sen isompaa ongemaa tarvitse tehdä.Iloinen minä olen ennemmin, että kavereita  on.

Vierailija
5/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan uskaltaa reippaasti sanoa, että Meidän Matti ei nyt tule ulos ja meille ei valitettavasti juuri tänään voi tulla leikkimään. Katsotaan joku toinen päivä.

Jos on vähänkään epävarma, niin lapset vaistoaa sen. Asia pitää sanoa ystävällisesti, mutta reippaasti ja napakasti niin, että ei jää mitään jossittelun tai mankumisen paikkaa.

Jos joku toistamiseen soittaa ovikelloa, on parempi, että vanhemmat sanovat ein. jos se jää lapsen vastuulle, alkaa se mankuminen ja valittaminen. Äiti tai isi paikalle ja jämäkkä sanominen. jos sama lapsi soittaa ovikelloa toisen kerran, pitää vaan sanoa, että tämä asia sovittiin jo kerran, voit mennä kotiin aj palata meille huomenna.

Vierailija
6/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun lapsesi tekee ap sisällä? Anna kun arvaan..Katsoo telkkaria tai pelaa pelikoneella/tietokoneella/älypuhelimella?

Vierailija
7/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Ei noin isot (8v) enää tule ovelle vaan käyttävät kännykkää sopimiseen.

Vierailija
8/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:01"]

[/quote]

Ihan varmasti tulevat. Osa käyttää kännykkää, mutta jos lapsi on jo valmiiksi ulkona, niin melkein nopeammin hän juoksee ovelle kuin kaivelee kännykän taskusta ja soittaa.

en ole AP.

Vierailija
9/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä mikä ongelma tuossa on. Kyllä meillä käy paljonkin lapsia lähistöltä ja musta se on ihanaa kun lapsilla on kavereita. Kaiken lisäksi siinä pääsee itsekin helpommalla, kun lapset on pihalla kavereitten kanssa eikä itse tartte olla keksimässä heille tekemistä:)

Meidän lapset tykkää olla kavereitten kanssa mut jos se teidän 8-v ei joskus halua olla kavereitten kanssa, niin ei kai ne teille väkisin tule, jos sanotte ovella että nyt ei käy..?

Vierailija
10/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoo, just ei oo provo. Eikä katso telkkaa tai pelaa tietokoneella. Mun lapsi on sosiaalinen, koulussa erittäin suosittu. Mutta kun tulee kotiin haluaa syödä välipalan, tehdä läksyt ja rauhoittua. Yleensä lukee jotain tai piirtelee, rakentelee legoilla. 

Hänellä ei edes ole kännykkää :).

Tämä ongelma on uus meille koska tämä poika joka ravaa täällä useimmiten on muuttanut tänne äsken. On todella mankuvaa sorttia ja vielä kun vanhempansakin vaikuttavat olevan sellaisia, että mielellään pääsevät lapsestaan eroon niin me ollaan sitten sopivia uhreja, koska lapseni on kotona iltapäivisin! Tämän 5-vuotiaan äiti on kotona vielä joten luultavasti tää 5-v on niin turhautunut ja siksi  hakee seuraa meidän lapsesta.

joo tottakai tuun sanomaan tästä vielä vanhemmillekin, ei oikein ole auttanut kun olen lapselle sanonut. Ja toki saa joskus tulla leikkimään, muttei jatkuvasti!!

Halusin nyt vain kuulla miten tavallinen 'ongelma' tää on. Ja toki ihmisiä on erilaisia, jotkut viihtyy kun on talossa vieraita, me ei niin tykätä.

ap

Vierailija
11/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ongelma on se, ettei mun lapsi halua niin paljon leikkiä tän 5-vuotiaan kanssa!! On kypsä 8-vuotias, joka mieluiten leikkii isompien kanssa.

Ongelma on  myös se, että tää 5-vuotias on tosi vilkas ja kekseliäs ja sitten se jää mun kontolle tän lapsen vahtiminen. HÄNEN vanhempiaan ei tietysti tuossa pihalla näy!!

ja mä teen töitä kotoa, joten ei todellakaan ole aikaa alkaa vahtia muiden muksuja.

ap

Vierailija
12/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä sitten on niin vaikeeta sanoa heti ovella sille lapselle ettei nyt käy ja heippa? Vaikka se kävisi siinä kaksi kertaa päivässä 7 päivää viikossa, niin ei se nyt mikään älytön vaiva voi olla.

Vierailija
13/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, nykypäivänä olis hyvä jos koululaisella olisi känny. On hyvä olla mukana, kun on poissa kotoa tai vaikka koulumatkalla. Nykyään ei koskaan tiedä mitä hulluja tuolla liikkuu ja saattaa muutakin apua tarttea. Olis hyvä, jos tavoittaisi vanhemmat jos tarvetta on.

Vierailija
14/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 10:01"]

[/quote]

Eihän siellä 8v ovella rampannut vaan 5v.

Vierailija
15/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan  kyläluutia ja kiertopalkintoja. En päästä niitä  koskaan sisälle niin kyllä ne joskus  oppivat ja lopettavat sen ovella ravaammisen ja siirtyvät seuraavien riesaksi.

Ja miksi ihmeessä 8v leikkisi vieraan 5v kanssa?

Vierailija
16/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aiemmin sama tilanne. Kun muutettiin taloon jossa ei ollut lapsia naapureina, niin aluksi tuntui vähän hömöltä, että kukaan ei tosiaan ole pimputtamassa ovikella. Siis paitsi että harmitti ettei niitä hyviä pihakavereita ole (lapsi on alle kouluikäinen enkä yksin päästä pihalle leikkimään, vähän levotonta aluetta) niin toisaalta meillä on iltaisin ja viikonloppuisin siunattu rauha, eikä bussilastillista lapsia hoidettavana. Isossa lapsilaumassa (meillä oli siis joka päivä 3-5 lasta leikkimässä omien lisäksi) monet lelutkin tuppaavat menemään rikki ja hukkaan, ja kun kaikki ovat alle kouluikäisiä, niin heitä piti tosissaan vahtia ja huolehtia.

Mutta, meillä oli selvät rajat; kuuden jälkeen ei kukaan enää hae leikkimään eikä meiltä lapset mene muiden luokse leikkimään, ja aamulla ei haeta leikkimään ennen yhdeksää. Jos lapsi oli väsynyt sanoin että hän ei nyt pääse (minä en päästä häntä leikkimään). Kun sun lapsi on jo kahdeksan, tilanne on ymmärrettävästi vähän vaikeampi. Mutta ei kai se auta kuin oppia ja opetella sanomaan että nyt ei sovi. Lapsikin ylirasittuu, jos pitää koko ajan olla jonkun kanssa tekemisissä. Kaipaahan aikuinenkin ihminen joskus omaa aikaa.

Vierailija
17/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi, myös 8v, kaipaa myös rauhoittumista koulun jälkeen, ja läksytkin on hyvä hoitaa siinä vaiheessa, ettei jää iltaan, jolloin väsy.Silti, en ymmärrä, miten vaikeaa se ein sanominen voi aikuiselle ihmiselle olla? 

Vierailija
18/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:06"]

Inhoan  kyläluutia ja kiertopalkintoja. En päästä niitä  koskaan sisälle niin kyllä ne joskus  oppivat ja lopettavat sen ovella ravaammisen ja siirtyvät seuraavien riesaksi.

Ja miksi ihmeessä 8v leikkisi vieraan 5v kanssa?

[/quote]

Vihdoinkin joku joka ymmärsi yskän :). No miksi 8-v leikkisi 5-v:n kanssa? Samaa miettinyt, mutta muutaman kerran kuullut kuinka 5-vn äiti sanonut, että kun 5-v haluaa niin mielellääääääääään leikkiä meidän lapsen kanssa ja muutenkin jää kuva että tämä äiti näkee että meille olisi jotenkin helpotus kun he päästävät tänne muksunsa. Ikään kuin se olisi meille palvelus!! Joopa joo.

Taidanpa minäkin inhota kyläluutia :). Joo lähettäisin seuraavaan taloon, mutta harmi kun siellä ei olla kotona kun vasta 5 jälkeen. Tätä ravaamistahan tapahtuu iltapäivisin :(.

Vierailija
19/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 11:13"]

Mun lapsi, myös 8v, kaipaa myös rauhoittumista koulun jälkeen, ja läksytkin on hyvä hoitaa siinä vaiheessa, ettei jää iltaan, jolloin väsy.Silti, en ymmärrä, miten vaikeaa se ein sanominen voi aikuiselle ihmiselle olla? 

[/quote]

No vastahan tämä tilanne on syntynyt ja IHAN uusi minulle. Olen jo yrittänyt selittää... 5-vuotiaan vanhemmista tullut tunne, että mielellään päästävät lapsensa tänne leikkimään, luultavasti jotta pääsevät itse helpommalla. Minusta 5-v on niin pieni vielä että jos minä hänelle menen jotain sanomaan että älä nyt tuu tänne niin... Isommalle lapselle voinkin helposti sanoa, kun ymmärtää hyvin yskän!

Tottakai aion seuraavan kerran sanoa suoraan vanhemmille kunhan heitä näen!!! Usein kun vaan lähettävät lapsen tänne itsekseen!! Sitten minullekin tulee tunne, että miten mä voin 5-vuotiasta nyt yksin takaisin kotiin lähettää kun ei tiedä pääseekö se edes takas kotiin sisälle! Eivtä siis asu ihan vieressä, matkaa joku 400 metriä, joten mun pitäisi sitten mennä saattamaan.

ap

Vierailija
20/46 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset on taitavia ja ovelia käyttämään naapureita lapsenlikkoinaan. Älä mene lankaan, vaan heti peli seis. Muuten saat aina istua hiekkalaatikon reunalla ja muilla omat hommat sujuu nimenomaan sinun kiltteytesi ansioista. Se on hyväksikäyttöä.