Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TABU: introvertit / ujot ärsyttää ?

Vierailija
28.03.2014 |

Miksi pitää aina mennä ujojen ja / tai introverttien ehdoilla? Hyssytellä ja ymmärtää loputtomiin?

Itseäni ainakin ÄRSYTTÄÄ kun törmään tälläiseen hissukkaan. He ovat todella itsekeskeisiä kun sysäävät koko sosiaalisen kanssakäymisen toisen ihmisen vastuulle kokonaan. Varsinkin työelämässä, mutta myös muutenkin.

Joskus aikanaan yritin auttaa näitä ihmisiä tulemaan kuorestaan, järjestämällä tilanteita joissa heidän on pakko olla sosiaalisia. Työelämässä laittaa esitelman pitäminen viime hetkellä heidän hoidettavaksi, häissä/sukujuhlissa pyytämällä yhtäkkiä sanomaan pari sanaa kaikille nje. Mutta nykyään vaan ärsyttää tuollainen itsekeskeisyys, maailmassa on muitakin ihmisiä huomioitava kuin vain sitä omaa napaa.

Onko muita jotka ajattelevat samoin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele noin.

Itse olen introvertti koska esim kaltaisesi ihmisten seura ei anna minulle mitään, eli viihdyn paremmin yksin. 

En ole kuitenkaan ujo. Uskallan kyllä puhua ja osaan, jos haluan. Olen päinvastoin ollut aina rohkea ja asunut useamman kerran maassa, jossa en alunalkaen tuntenut ketään.

Yleensä kaltaisesi ihmiset jämähtävän paikoilleen niihin piireihin, joissa saavat pääjehuna harrastaa muiden ihmisten arvostelua ja haukkumista ja kiusaamistsa.

Vierailija
2/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on provo, kolmas kappale kertoo. Kukaan ei keasti kuvittele, että tuollainen ylläripylläri pakottaminen valmistautumattomana esiintymistilanteeseen auttaa kenenkään sosiaalisuudessa.

Minua eivät pätkääkään haittaa oikeastei introvertit ja ujot, jotka ovat tyytyväisiä kuunnellessaan toiseten keskustelua ja ollessaan hiljjaa itsekseen. Mutta ne haittaavat, jotka eivät økeasti ole introverrrteja ja ujoja, vaan haluaisivat olla seuran kuninkaita ja kuningattaria ja vaativat, että heitä pitäisi pysähtyä erikseen maanittelemaan, että siunaa nyt meitä ja valista kasvosi meille jumalaisten sanojesi muodossa. Sähän olet sama tyyppi, joka näitä aloituksia tekee, eikö niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti luonteeltani ollut aina. Tykkäsin koulusta ja yksinäisistä leikeistä. Puskuriäiti pakotti mut sos. tilanteisiin ja opin olemaan se luokan äänekkäin ja ärsyttävin henkilö (yläasteella). Sillä sain äitini huomion ja isosisko suostui ottamaan mut mukaansa kaupungille, jonne en edes halunnut. Salaa halusin hiljaisten joukkoon. Mua vietiin tukkaa värjäyttämään trendikkääksi, vaatteissa minimi oli parempi ja alkoholia tarjottiin kavereille kanssa meillä. Numerot laskivat ja äiti totesi, että push-up-liiveillä pärjää paremmin. 10-luokalle hain salaa opon kanssa, joka auttoi myös asunnon hankkimisessa. Muutin omilleni ja petrasin yläasteen huonot arvosanat uudessa kaupungissa. Yritin pitää yhteyttä äitiin, isää en ole koskaan tavannut. Haukkui mut yläluokkaisten kullinlutkuttajaksi, rouvaksiko halusin? Taidelukioon pääsin helposti ja kavereita sain toisista introverteistä/taiteellisista ihmisistä. Oli kivaa olla oma itsensä, olla hiljaa halutessaan, vieretysten läksyjä tehden tai yhteistä prokkista suunnitellessa. Äiti sai kuulemma potkut työstään  oman työpaikkakiusaamisen vuoksi, sairauseläkepapereita kai hakee. Sisko ei ole töissä käynyt päivääkään, sai ensimmäisen lapsensa 18-v.  Musta tuli suunnittelija ja töitä teen kotoa käsin, suomalainen firma mutta asun ulkomailla. Me nössöt, nörtit, hiljaiset, introvertit, taiteelliset, omituiset pärjätään aikuisina! Te äänekkäät, huomionhakuiset suosikit, jotka ette sulata hiljaista älykkyyttä, katkeroitukaa mehuissanne myöhemmin ja unissanne paetkaa sinne nuoruuden herkkuhetkiin, jolloin luulitte olevanne jotain. 

Vierailija
4/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti. VIIHDYN omissa oloissani enkä kaipaa pakkososialisointia enkä mitään rohkaisua tai apua. Ap olisi aivan helvetillinen työkaveri.

Vierailija
5/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hiljainen. En ole ujo. Saan töissä paljon enemmän aikaan kuin suupaltit, mutta isoissa firmoissa työnantajat ei sitä  huomaa. Suupaltit tekevät hirveän numeron jokaisesta toisin päin paperinkääntämisestään kun samassa ajassa itse olen tehnyt oikeita töitä vaikka millä mitalla. Mutta esimiehet huomaavat vain ne, jotka huutavat töistään. Minun työni ilmestyvät itsestään tai esimiehet kuvittelevat huutajien tehneen ne.

En pärjää isossa firmassa, kun en osaa huutaa joka asiasta "minä sen kyllä tein". Pienessä saan tehdä töitä rauhassa ja esimies huomasi aika äkkiä, että teen samassa ajassa enemmän kuin eläkkeelle jäänyt edeltäjäni, joka oli hyvä työntekijä, mutta puheliaampi. Kyllä minä puhua osaan ja olen oma-alotteinen, mutta en tee numeroa joka asiasta mitä teen. Minua ärsyttää valtavasti ihmiset, jotka koko ajan selittävät töitään. "Laiska töitään luettelee". En viihdy suupalttien seurassa ja mitä enemmän saan olla yksin sen parempi. Ujo en kuitenkaan ole, ja se hämää. Mm. koulukiusaamsen lopetin itse ala-asteella kävelemällä koko luokan edessä opettajan luokse ja osoittamalla kaikkien kuullen sormella kiusaajat. Ope oli jämäkkä ja sai sen loppumaan hyvin helposti sanomalla, että jo ei lopu, kiusaajat siirretään kyläkouluun. 

Vierailija
6/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on varmaan provo, mutta ei pidä ajatella että työelämässä introverttius automaattisesti tarkoittaa että olisi tuottavampi kuin "suupaltti".

Aika harvassa on työpaikat jossai ei tarvitsisi palavereja pitää ja muuten kommunikoida porukalla, usein mukana voi olla asiakkaita tai konsultteja yms vieraita. Kyllä siinä porukassa tuppisuut häiritsee, varsinkin ulkomaalaiset ottavat vähäpuheisuuden jopa ihan loukkauksena.

Kaikenlaisille ihmisille on työelämässä paikkansa, fiksumpaa on tuoda oma arvonsa esiin mollaamatta muita.

Vierailija
7/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas suomalaisessa työelämässä oletetaan, että introvertti on älykäs ja ahkera, kun taas ekstrovertti suupaltti, joka ei saa mitään aikaiseksi. Todellisuudessa nämä asiat eivät lainkaan liity toisiinsa. Tottakai heillä tapa ja taipumukset on erilaisia, mutta on täysin väärin ajatella, että introverttius olisi jotain syvempää. Se on yksi persoonallisuuspiirre muiden joukossa, eikä tee ihmisestä "syvällistä, älykästä ja ahkeraa".

Vierailija
8/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse introvertti mutta täytyy myöntää että joskus  ärsyttää toiset samanlaiset. Silloin kanssakäymisestä ei tule yhtään mitään, kun kumpikaan ei oikein osaa tehdä aloitetta. no minähän sen aloitteen sitten teen, mutta tunnelma menee yleensä aina vaivautuneeksi. se on harmittavaa, koska usein nämä ihmiset vaikuttaisivat sellaisilta joihin haluaisin tutustua.. Sosiaalisempien kanssa juttu kuitenkin luistaa paremmin, he saavat minut vedettyä pois siitä alkukankeudesta.

Vierailija
9/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 07:08"]

AP on varmaan provo, mutta ei pidä ajatella että työelämässä introverttius automaattisesti tarkoittaa että olisi tuottavampi kuin "suupaltti".

Aika harvassa on työpaikat jossai ei tarvitsisi palavereja pitää ja muuten kommunikoida porukalla, usein mukana voi olla asiakkaita tai konsultteja yms vieraita. Kyllä siinä porukassa tuppisuut häiritsee, varsinkin ulkomaalaiset ottavat vähäpuheisuuden jopa ihan loukkauksena.

Kaikenlaisille ihmisille on työelämässä paikkansa, fiksumpaa on tuoda oma arvonsa esiin mollaamatta muita.

[/quote]

Palaveritkin pitkittyy tyhjänpäiväisellä paskanjauhamisella. Palavereja pidetään paljon myös palaverin pitämisen vuoksi, vaikka tosi moni on turhia, halutaan vain olla tärkeä kun on palaveri. Mulla on tapana kuunnella muita ja puhua, jos on asiaa. Moni puhuu palaverissa asiaa, mikä ei kuulu siihen ollenkaan. Pitää tehdä itsensä tärkeäksi saamalla sanoa jotain, oli asiaa tai ei. Moni itsestään tärkeän tekevä tekee muiden firmojen ihmisten silmissä itsestään suorastaan nolon kun alkaa jauhaa asiasta, johon ei ole edes perehtynyt kunnolla. Ei minua palaverit häiritse yhtään, en ole ujo.

Mutta ärsyttää turhat palaverit ja niiden pitkittäminen turhilla asioilla. Esim. kun on vieraana jossain palaverissa ja muut alkavat hoidella samassa firman sisäisiä asioita, jotka ei itselle kuulu. Tavoite siinä on vain näyttää kuinka tärkeitä me ollaan, huoh. Ei kiinnosta muiden tärkeily, pitää päästä omaan firmaan tekemään töitä. Ujo kun en ole,  niin nykyään saatan jo sanoa, että aha, teillä on sisäisiä asioita, jos ei ole mulle enää muuta niin poistun tästä omiin töihini. 

Vierailija
10/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 07:08"]

[/quote]

No kyllähän introvertti saa suunsa auki jos haluaa ja jos pitää. Se että ei vapaa-ajalla halua päsmäreiden seuraa on ihan eri asia.

Vierailija
11/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on typerä provo, mutta jos nyt suoraan sanon, kyllä joidenkin introverttius on joskus ärsyttänyt. Opiskeluaikana suorastaan vitutti joillain luennoilla, kun olisi pitänyt olla keskustelua, ja toiset tuijottelivat seinille, kun luennoitsija kysyi jotain. Mun mielestä on epäreilua jättää keskustelu vain joidenkin harteille. Samoin ryhmätöitä tehdessä ärsytti, jos sattui ryhmään oikein introverttejä tapauksia, koska taas jäi keskustelu puheliaampien vastuulle.

Muuten ei haittaa.

Vierailija
12/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on provo, koska ei täällä maailmassa introverttien mukaan mennä, todellakaan.

Vierailija
13/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kaikki erilaisia, ujoja, introvertteja, tyrkkyjä, hölmäjä ja kusipäitä. Jokaisella on oma roolinsa ja se ei aina ja joka tilanteessa ole kaikkien mieleen, mutta sillä mennään mitä on.

Itseäni ärsyttää yli kaiken tyrkyt jotka ovat aina suuna päänä, loppujen lopuksi esimerkiksi työelämässä he ovat kaiken vähiten tuottavia ja aikaansaavia. Joka hetki mainostavat mitä ovat tehneet, todellisuudessa ei mitään, omivat jopa muiden aikaansaannokset tilaisuuden tullen. Monessa tilanteessa kun pitäisi oikeasti tuoda asioita esille, nämä suupaltit eivät osaakaan sanoa mitään mistä olisi hyötyä, samaa paskaa perseennuolemista.

Hiljaiset ja ujot pääosin tekevät eivätkä selittele, on joukossa toki ujoissa saamattomiakin, ei se suinkaan tarkoita, että jos on ujo, olisi aina tuottelias ja tunnollinen.

Tälle ap:lle ja kaltaisille, turha sitä ujoa on yrittää asettaa tilanteeseen jossa tiedät hänen olevan heikoimmillaan, vai siitäkä oma egosi saa lisävoimaa kun näet toisen itselleen vaikeassa tilanteessa? Hyväksykää hiljaiset sellaisina kuin he ovat, katsokaa avoimin silmin mitä he oikeasti tekevät sillä välin kun itse yritätte päteä ja tuoda itseänne esille. Teitähän pelottaa kun se hissukka tuottaa enemmän kuin te, olisiko aika muuttua ja alkaa itsekin tekemään sen selittelyn sijaan?

Vierailija
14/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:16"]

Ap on provo, koska ei täällä maailmassa introverttien mukaan mennä, todellakaan.

[/quote]

Laittaisin 20 yläpeukkua jos pystyisin!

Vierailija
15/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on provo, mutta haluan vain sanoa, että introvertti ja ujo ei ole sama asia.

Introvertti ei välttämättä ole ujo.

Ujo ei välttämättä ole introvertti.

Itse olen pohjimmiltani ujo, mutta erittäin sosiaalinen. Tämä sitten aiheuttaakin ongelmia, lähinnä tosin minulle itselleni.

Vierailija
16/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ujo voi olla sosiaalinen?

Vierailija
17/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:23"]

[/quote]

Haluaa olla ihmisten kanssa, mutta ei uskalla ottaa kontaktia oma-aloitteisesti. 

Vierailija
18/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei introvertti tarkoita aloitekyvyttömyyttä. Omalla kohdallani ainakin näen se vain niin, että teen töitä mieluiten yksin, en mielelläni ole jatkuvasti suurissa porukoissa, haluan shoppailureissuni tehdä yksin...eli haluan lähinnä toimia yksin ja itsenäisesti. Mutta kun työskentelee itsenäisesti, nimenomaan aloitekykyä pitää olla. 

Vierailija
19/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:23"]

[/quote]

Haluaa olla ihmisten kanssa, mutta ei uskalla ottaa kontaktia oma-aloitteisesti. 

[/quote]

Näin juuri. Itse "toimin hyvin" tutussa porukassa, eikä toisaalta haittaa vaikka porukassa olisi joku vieraampikin. Mutta täysin vieraassa porukassa menen enemmän lukkoon. Tai tilanteessa, jossa pitäisi ottaa yhteyttä johonkin vieraampaan. Jos taas tämä vieras ottaisi yhteyttä minuun, olisi paljon helpompaa taas toimia. Ennemmin siis esim. vastaan puheluihin kuin soitan itse jne.

-16

Vierailija
20/30 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 05:28"]

Miksi pitää aina mennä ujojen ja / tai introverttien ehdoilla? Hyssytellä ja ymmärtää loputtomiin?

Itseäni ainakin ÄRSYTTÄÄ kun törmään tälläiseen hissukkaan. He ovat todella itsekeskeisiä kun sysäävät koko sosiaalisen kanssakäymisen toisen ihmisen vastuulle kokonaan. Varsinkin työelämässä, mutta myös muutenkin.

Joskus aikanaan yritin auttaa näitä ihmisiä tulemaan kuorestaan, järjestämällä tilanteita joissa heidän on pakko olla sosiaalisia. Työelämässä laittaa esitelman pitäminen viime hetkellä heidän hoidettavaksi, häissä/sukujuhlissa pyytämällä yhtäkkiä sanomaan pari sanaa kaikille nje. Mutta nykyään vaan ärsyttää tuollainen itsekeskeisyys, maailmassa on muitakin ihmisiä huomioitava kuin vain sitä omaa napaa.

Onko muita jotka ajattelevat samoin?

[/quote]

Olet sairas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä