Varmaan tuttua teille? Anoppi ja suola
Just siis ihan täysillä! Mun anoppi on tosi kiva, mut nyt se onkin ihan paska. Siis laitoin ruokaan pikkusen suolaa ja se oli jo siis pöydällä se ruoka. RÄJähdys!! anoppi alko huutaa että sen pitää olla sormi suolaa.
Sormi suolaa. Onko eroa jos suola on purkki suolaa tai onkx niissä eroja? Siis sormi suolassa ja onhan niitä kuulema jotain muitakin en tieä.
Kommentit (11)
Ihan samaa kamaa on sormisuola kuin ihan tavallinen ruokasuola, kidemuoto vain vähän erilainen.
Aika erikoinen käsitys "kivasta anopista", joka räjähtää jostakin suolasta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:37"]
Ihan samaa kamaa on sormisuola kuin ihan tavallinen ruokasuola, kidemuoto vain vähän erilainen.
[/quote]
Itse asiassa ei välttämättä ole.
Ihmisen, varsinkin aikuisen, pitäisi jonkinverran saada jodioitua suolaa, jota ns. sormisuola ei välttämättä ole. Eikä merisuola. Myöskään valmisruokateollisuus ja isot keittiöt eivät käytä jodioitua suolaa, koska jodioimaton on halvempaa.
Ruokaan ei tarvitse enää lisätä suolaa ruokapöydässä, anopillekin terveellisempää, kun vähentää suolankäyttöä. Suolapurkit, sormisuolat ja varsinkin kirotut aromisuolat pois ruokapöydästä!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:37"]
[/quote]
Itse asiassa ei välttämättä ole.
Ihmisen, varsinkin aikuisen, pitäisi jonkinverran saada jodioitua suolaa, jota ns. sormisuola ei välttämättä ole. Eikä merisuola. Myöskään valmisruokateollisuus ja isot keittiöt eivät käytä jodioitua suolaa, koska jodioimaton on halvempaa.
[/quote]
Totta. Eli ruoanlaitossa kannattaa käyttää ihan tavallista jodioitua ruokasuolaa. On käsittämätöntä potaskaa esim TV-kokkien merisuolan mainostaminen, vaikka merisuolassa ei ole juuri muuta eroa tavalliseen ruokasuolaan verrattuna kuin muutaman prosentin määrä raskasmetalleja, joita ei luulisi kenenkään ruokaansa kaipaavan, ja hieman kaliumia ja magnesiumia, jotka tehokkaammin saadaan joistain mineraalisuoloista.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:00"]
Ruokaan ei tarvitse enää lisätä suolaa ruokapöydässä, anopillekin terveellisempää, kun vähentää suolankäyttöä. Suolapurkit, sormisuolat ja varsinkin kirotut aromisuolat pois ruokapöydästä!
[/quote]
Itse asiassa ruuan pinnassa oleva suola maistuu enemmän pienenä määränä. Ennemmin siis tekisin suolattomampaa ja lisäisin pöydässä. Vertaapa leivän (suola taikinassa) ja sipsien (suola pinnassa) suolapitoisuuksia.
Muuhun en ota kantaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:41"]Myöskään valmisruokateollisuus ja isot keittiöt eivät käytä jodioitua suolaa, koska jodioimaton on halvempaa.
[/quote]Enpä usko että suolan hinta on kovinkaan merkittävä tekijä, sillä suola on halpaa ja sitä on ruuassa kuitenkin aika vähän muuhun raaka-aineeseen nähden.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:24"]
[/quote]
Itse asiassa ruuan pinnassa oleva suola maistuu enemmän pienenä määränä. Ennemmin siis tekisin suolattomampaa ja lisäisin pöydässä. Vertaapa leivän (suola taikinassa) ja sipsien (suola pinnassa) suolapitoisuuksia.
Muuhun en ota kantaa.
[/quote]Eiköhän ne sipsit maisut suolasemmalta ihan vain siksi että niissä on enemmän suolaa.
http://www.kuluttajaliitto.fi/files/1656/Sipsit_ym_2012.pdf
http://www.kuluttajaliitto.fi/files/1633/Ruisleivat_2012.pdf
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 09:24"]
[/quote]
Muuhun en ota kantaa.
[/quote]Eiköhän ne sipsit maisut suolasemmalta ihan vain siksi että niissä on enemmän suolaa.
http://www.kuluttajaliitto.fi/files/1656/Sipsit_ym_2012.pdf
http://www.kuluttajaliitto.fi/files/1633/Ruisleivat_2012.pdf
[/quote]
Tuossa ei kerrottu, missä sipseissä ja leivissä oli minkäkin verran suolaa, mutta aika tavallisissa perussipseissä ja vaikkapa Ruispaloissa on saman verran suolaa, 1,2 %. Vähärasvaisemmissa sipseissä (esim. Raffel) on enemmän suolaa.
Mene nukkumaan...