Kuinka paljon omaa aikaa kotiäidille?
Olen kotona taaperon kanssa ja lisäksi meillä on toinen lapsi, joka on jo koulussa toisella luokalla. Mies tekee todella paljon töitä ja reissaa työn takia lähes viikottain. Hoidan lapset ja harrastuskuskailut pääosin yksin. Hoidan myös kodin - tosin siivooja käy joka toinen viikko. Omaa aikaa mulla on satunnaisten salikäyntien verran, joita on ehkä pari kertaa kuukaudessa. Kampaajalle pääsen kerran kolmessa kuukaudessa yksin ja ruokakaupassa käyn ehkä kerran viikossa yksin. Muutaman kerran olen tavannut kavereitani viimeisen parin vuoden aikana ilman lapsia. Muuten olen aina lasten kanssa.
Vaadinko liikaa, kun haluaisin enemmän omaa aikaa ja mieheltä enemmän panostusta perheeseen? Toki iltaisin noin kymmenen jälkeen on omaa aikaa, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Silloin ei vaan paljon jaksa mitään, kun aamulla herätys on jo kuuden jälkeen ja yölläkin muutaman kerran. Ei miehelläkään omia menoja enempää ole kuin minullakaan, koska hänellä on niin paljon työmenoja esim. viikonloppuisin ja iltaisin, joten aikaa ei enää jää omille menoille. Silti koen, että olen aina yksin lasten kanssa kotona. Vai olenko vain liian vaativa?
Kommentit (18)
Et tosiaankaan vaadi liikoja. Mulla on omaa aikaa ihan niin paljon kuin sitä pyydän. Ja meillä on kaksi lasta, joista toinen on vielä vauva. Esim. viime viikonloppuna olin ystävien kanssa syömässä ja parilla drinkillä ja eilen olin useamman tunnin kampaajareissulla.
No miten se mies voisi osallistua jos hän on kerran töissä? Homma lastenvahti, ei voi olla rahasta kiinni jos mies tekee noin paljon töitä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:00"]
No miten se mies voisi osallistua jos hän on kerran töissä? Homma lastenvahti, ei voi olla rahasta kiinni jos mies tekee noin paljon töitä.
[/quote]
Niin, hommaisinkin, jos löytäisin hyvän ja luotettavan, joka osaisi toimia pahasti allergisten astmaatikkojen kanssa. Lasten sairaudet ovat nostaneet lastenhoitajan kriteerit sen verran korkealle, etten ole löytänyt vielä sopivaa. Kovin nuoren ja kokemattoman lapsenvahdin käsiin en uskalla lapsiani luottaa :(
ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:33"]
Omaa aikaa mulla on satunnaisten salikäyntien verran, joita on ehkä pari kertaa kuukaudessa.
[/quote]
Pari kertaa kuussa salilla käynti ei auta mitään, ehkä omaatuntoa lievittää että voi sanoa liikkuneensa. Jätä nuo turhat salilla piipahtelut pois ja tee niillä kerroilla jotain itseäsi viihdyttävää. Käy kaupoilla, syömässä yksin tms
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:33"]
Omaa aikaa mulla on satunnaisten salikäyntien verran, joita on ehkä pari kertaa kuukaudessa.
[/quote]
Pari kertaa kuussa salilla käynti ei auta mitään, ehkä omaatuntoa lievittää että voi sanoa liikkuneensa. Jätä nuo turhat salilla piipahtelut pois ja tee niillä kerroilla jotain itseäsi viihdyttävää. Käy kaupoilla, syömässä yksin tms
[/quote]
Juu, tiedän, ettei niistä mitään hyötyä ole, mutta satun tykkäämään salilla käymisestä ja kun on se salikortti, niin pakko sitäkin olisi joskus käyttää, ettei ihan turhasta maksa :)
ap
Lapset aiemmin nukkumaan? Viestistä päätellen lapsesi nukkuvat klo 22-06. Se on aivan liian vähän. Laita lapset nukkumaan huomattavasti aiemmin (klo 20) ja jos teillä on jotain nukuttamisrituaaleja, opetelkaa niistä pois. Tokaluokkalainenkin voi hyvin mennä tuolloin sänkyyn vaikka lukemaan. Näin saat joka ilta helposti 3 h omaa aikaa ja jaksat paremmin! Mm tuolla keinolla selvisin itse pikkulapsiajoista.
Etkö saa hoitoapua vanhemmiltasi? Entä miehen vanhemmat? Sisarukset? Itselläni on onneksi todella mahtava tukiverkko, jonka avulla selvisin nuorimmaisen haastavasta vauva-ajasta ja vieläkin saan lapsenhoitoapua lähes aina kun tarvitsen.
Sinuna alkaisin ihan tosissani etsimään lastenhoitajaa. Oletko kysellyt esim. MLL:stä? Ja eihän heti ensimmäisellä kerralla lastenhoitajaa tarvitse jättää yksin lasten kanssa, vaan voit sopia tutustumiskäynnistä, jotta selviää sopiiko kyseinen hoitaja teille.
Voivoi, minun mies lähtee su iltana töihin, palaa kotiin pe iltana. Kotona 3 alle kouluikäis, neljäs syntyy lähiviikkoina. Oma aika....mitä Se on?!! Toki kun lapset menevät illalla nukkumaan 20 aikaan niin olen yksin, syön ja katson hömppää, otan piiitkän suihkun. Mutta en poistu kotoa. Tämä on tietoinen valinta kun lisäännyin reissu miehen kanssa! Enkä valita! Viikonloppuna käyn yksin kaupassa, Se jos mikä on luksusta!! Mitta muuten vkoloput vietämme perheenä! Saan sitä omaa aikaa kyllä sitten kun lapset koululaisia ja viihtyvät kavereiden kanssa. Nyt haluan nauttia heistä, kun ovat pieniä!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:44"]
Lapset aiemmin nukkumaan? Viestistä päätellen lapsesi nukkuvat klo 22-06. Se on aivan liian vähän. Laita lapset nukkumaan huomattavasti aiemmin (klo 20) ja jos teillä on jotain nukuttamisrituaaleja, opetelkaa niistä pois. Tokaluokkalainenkin voi hyvin mennä tuolloin sänkyyn vaikka lukemaan. Näin saat joka ilta helposti 3 h omaa aikaa ja jaksat paremmin! Mm tuolla keinolla selvisin itse pikkulapsiajoista.
[/quote]
Tokaluokkalainen on todella vähäuninen, niin kuin itsekin olen, eikä ole koskaan mennyt vielä klo 20 nukkumaan. Menee kyllä sänkyyn lueskelemaan klo 21 tai sitten haluaa jutella kanssani rauhassa mieltä askarruttavista asioista, mutta usein ei saa unta edes siihen klo 22 mennessä. Hän ei tietenkään herää klo 6, vaan se on se taapero, joka on aamuvirkku :)
ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:51"]
Etkö saa hoitoapua vanhemmiltasi? Entä miehen vanhemmat? Sisarukset? Itselläni on onneksi todella mahtava tukiverkko, jonka avulla selvisin nuorimmaisen haastavasta vauva-ajasta ja vieläkin saan lapsenhoitoapua lähes aina kun tarvitsen.
Sinuna alkaisin ihan tosissani etsimään lastenhoitajaa. Oletko kysellyt esim. MLL:stä? Ja eihän heti ensimmäisellä kerralla lastenhoitajaa tarvitse jättää yksin lasten kanssa, vaan voit sopia tutustumiskäynnistä, jotta selviää sopiiko kyseinen hoitaja teille.
[/quote]
Isovanhemmat asuvat noin 600 km:n päässä ja sisarukset muualla Euroopassa, joten ei ole apua heistä. Täytyy jatkaa lastenhoitajan etsimistä.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 10:33"]Olen kotona taaperon kanssa ja lisäksi meillä on toinen lapsi, joka on jo koulussa toisella luokalla. Mies tekee todella paljon töitä ja reissaa työn takia lähes viikottain. Hoidan lapset ja harrastuskuskailut pääosin yksin. Hoidan myös kodin - tosin siivooja käy joka toinen viikko. Omaa aikaa mulla on satunnaisten salikäyntien verran, joita on ehkä pari kertaa kuukaudessa. Kampaajalle pääsen kerran kolmessa kuukaudessa yksin ja ruokakaupassa käyn ehkä kerran viikossa yksin. Muutaman kerran olen tavannut kavereitani viimeisen parin vuoden aikana ilman lapsia. Muuten olen aina lasten kanssa.
Vaadinko liikaa, kun haluaisin enemmän omaa aikaa ja mieheltä enemmän panostusta perheeseen? Toki iltaisin noin kymmenen jälkeen on omaa aikaa, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Silloin ei vaan paljon jaksa mitään, kun aamulla herätys on jo kuuden jälkeen ja yölläkin muutaman kerran. Ei miehelläkään omia menoja enempää ole kuin minullakaan, koska hänellä on niin paljon työmenoja esim. viikonloppuisin ja iltaisin, joten aikaa ei enää jää omille menoille. Silti koen, että olen aina yksin lasten kanssa kotona. Vai olenko vain liian vaativa?
[/quote]
mä elän juuri noin, koska olen sen itse valinnut. Satunnaiset oman ajan viettämiset tekee hyvää ja on kivaa, mutta en tämän enempää moista omaa aikaa tarvitsiskaan - lapset on mulle se tärkein.
Muistuu oma aika mieleen, se oli ahdistavaa kun aika ajoin tuli tunne että olen vanki. Tuo nukkumaanmenon aikaistaminen on hyvä juttu, nukkua ei tokaluokkalaisen vielä klo 20 tarvitse, mutta hänen pitää rauhoittua omiin oloihinsa.
Miehesi menettää paljon kun ei saa olla lastensa kanssa, luulisi että hän väen väkisin haluaisi olla lasten kanssa keskenään edes joka sunnuntai, jolloin voisit käydä ulkoilemassa, uimassa tai vaan maata ja lukea mieleistäsi kirjaa.
En minäkään saanut isovanhemmista apua eikä ollut varaa ulkopuolisiin vahteihin. Mutta se aika on taaksejäänyttä, ja kukaan ei voi syyttää enkö olisi tarpeeksi ollut lasteni kanssa. Voimia se vei, itkukurkku-olo oli usein. Mutta ei sua auta kukaan, sun on vaan järkättävä se elämä itsellesi mahdollisimman helpoksi (älä ota esim vieraita teille liian usein, sovi ulkoilutapaamisia uistoihin, metsiin...helpottaa siivous- ja kokkaustouhuissa).
Jos mies ei itse tajua mitä hän menettää niin se on oi,voi.... Ai niin, pidä terveydestäsi huolta, ei limuja, ei pikaruokaa, monipuolista ravintoa ja ulkoilmaa jotta uni maittaa. Eli että jaksat.
Miehelle voit tietty sanoa että sänkyleikit ei huvita kun et ole sanut ollenkaan valmistatuta itseesi... sen verran voit kiristää.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:54"]
Voivoi, minun mies lähtee su iltana töihin, palaa kotiin pe iltana. Kotona 3 alle kouluikäis, neljäs syntyy lähiviikkoina. Oma aika....mitä Se on?!! Toki kun lapset menevät illalla nukkumaan 20 aikaan niin olen yksin, syön ja katson hömppää, otan piiitkän suihkun. Mutta en poistu kotoa. Tämä on tietoinen valinta kun lisäännyin reissu miehen kanssa! Enkä valita! Viikonloppuna käyn yksin kaupassa, Se jos mikä on luksusta!! Mitta muuten vkoloput vietämme perheenä! Saan sitä omaa aikaa kyllä sitten kun lapset koululaisia ja viihtyvät kavereiden kanssa. Nyt haluan nauttia heistä, kun ovat pieniä!
[/quote]
Niin, no sulla on kuitenkin ne viikonloput. Mulla ei esim. tässä kuussa ole yhtään sellaista viikonloppuakaan, että mies olisi kotona. Eikä hänestä hirveästi apua ole tosiaan viikollakaan, jos tulee kotiin töistä/dinneriltä klo 24, vaikka ns. kotona olisikin. Mutta joo, mä en tietoisesti tehnyt lapsia reissumiehen kanssa vaan miehen, jonka työnkuvan piti muuttua aivan toisenlaiseksi. Sitten mies valitsikin toisin ja tällaista tämä elämä nyt on.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:54"]
[/quote]
Niin, no sulla on kuitenkin ne viikonloput. Mulla ei esim. tässä kuussa ole yhtään sellaista viikonloppuakaan, että mies olisi kotona. Eikä hänestä hirveästi apua ole tosiaan viikollakaan, jos tulee kotiin töistä/dinneriltä klo 24, vaikka ns. kotona olisikin. Mutta joo, mä en tietoisesti tehnyt lapsia reissumiehen kanssa vaan miehen, jonka työnkuvan piti muuttua aivan toisenlaiseksi. Sitten mies valitsikin toisin ja tällaista tämä elämä nyt on.
ap
[/quote]
en minä viikonloppuisim todella käy muualla yksin kuin kaupassa! Yhdessä vietämme aikaa! Ja ei Se minun mieskään silloin hirveesti osallistu ns kodin pyöritykseen, leikittää ja ulkoilutta lapsia. Arki askareet hälle vieras käsite. Minähän nekin hoidan. Mutta hänen työnsä mahdollistaa minun olla kotona lastemme kanssa, kiitollinen siitä!!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:54"]
[/quote]
ap
[/quote]
en minä viikonloppuisim todella käy muualla yksin kuin kaupassa! Yhdessä vietämme aikaa! Ja ei Se minun mieskään silloin hirveesti osallistu ns kodin pyöritykseen, leikittää ja ulkoilutta lapsia. Arki askareet hälle vieras käsite. Minähän nekin hoidan. Mutta hänen työnsä mahdollistaa minun olla kotona lastemme kanssa, kiitollinen siitä!!
Minusta kuulostaa siltä, että sinulla on aika paljon omaa aikaa siihen nähden, että sinulla on taapero. Minulla ei taaperovaiheessa käytännössä ollut omaa aikaa. Ensimmäistä kertaa vaateostoksille pääsin, kun lapsi oli 2-vuotias. Ja silloinkin jouduin selittämään miehelle, miksi se nyt vaan ei toimi, että sovitan liivejä kopissa ja lapsi juoksee ympäri kauppaa.
Kun lapsi kasvaa, niin omaa aikaa tulee sitten sitä kautta, kun lapsi ei tarvitse jatkuvaa seuranpitoa ja saat välillä juoda kahvin rauhassa tai käydä vessassa yksin. Muutaman vuoden päästä on jo helpompaa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 11:00"]
[/quote]
Niin, hommaisinkin, jos löytäisin hyvän ja luotettavan, joka osaisi toimia pahasti allergisten astmaatikkojen kanssa. Lasten sairaudet ovat nostaneet lastenhoitajan kriteerit sen verran korkealle, etten ole löytänyt vielä sopivaa. Kovin nuoren ja kokemattoman lapsenvahdin käsiin en uskalla lapsiani luottaa :(
ap
[/quote]
Missä päin Suomea sä kirjoittelet tätä? T. Lastenvahdin homma kiinnostaisi lisätienestien toivossa, ei tupakoi, tietää astmaatikkona ja allergikkona itsekin paljon aiheesta.
Kuulostaa rankalta. En jaksaisi. Tällä hetkellä minulla on TODELLA paljon omaa-aikaa, kun lapsi on yli 3v ja olen vielä kotona tekemässä opintoja. Käy kerhossa 2krt viikossa 3h joka täysin aikaa minulle, lisäksi puistotädillä 2h viikossa ja sekin omaa-aikaa, ellei nyt jotain opintoja ole. Lisäksi mies viettää kerran viikossa aikaa iltaisin/viikonloppuisin kaksin lapsen kanssa vieressä asuvalla ystävällään, jolla samanikäinen lapsi. Ja tietty salille pääsee aina iltaisin, kun lapsi menee aikaisin 19 pintaan nukkumaan.
Silloin kun oli pienempi sain aikaa pyytämällä. Mies teki säännöllistä työaikaa.