Mulla on synestesia, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 08:25"]Onko E vihreä? Entä onko 4 keltainen?
[/quote] E on vihreä kyllä ja 4, on sellaine oranssihko
Hei 37, minulla ei ole synestesiaa, mutta näen myös joskus orgasmin aikana "näkyjä", kuvioita ja/tai värejä. En ole koskaan kuullut kenestäkään muusta, jolla olisi sama ominaisuus, mikäköhän sen saa aikaan?
Moi mää en tiedä liuttyykö tää tähän mitenkään mutta yleensä jos haistan jotain ruokaa osaan maistaa sen maun suussani
Minä kuulen jotkut näkemäni muodot ja asiat ääninä. Onko tämä synestesiaa?
Jos näen vaikka kolmion paperilla, kuulen päässäni kolmiomaisen äänen ja ei mikään selvä ääni, vaan epämääräinen ääni.
Olen kirjoittanut omasta synestesiastani blogissani näissä postauksissa:
http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/2016/08/synestesiaa-ja-kof…
http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi/2016/10/hanen-itkunsa-aani…
Minkä värisenä näet Saara Aallon tai minkälaisena sointuna kuulet hänet? Tai hajuna/makuna?
Liittyykö eri kieliin eri värejä? Näetkö samat äänteet aina samalla tavalla, vaikka ne olisivat eri kohdassa sanaa tai lausetta?
Minullakin on synestesia, itse asiassa kaksikin. Mulla on peilikosketussynestesia ja näen myös värin ihmisen ympärillä joskus, varsinkin jos olen oikein kiinnostunut toisen jutusta ja joskus muutenkin vaan kun oikein keskityn johonkuhun. Nuorena se oli paljon voimakkaampi, ja näin melkein kaikkien ympärillä värin.
Tuo peilikosketussynestesia on lähinnä jos nään kun jotain sattuu, mutta tapahtuu myös tilanteissa missä toinen ei tunne kipua vaan tilanne on esim yllättävä tai jos keskityn ajattelemaan toisen tuntemusta. Kipukosketussynestesia on yllättävän yleistä noin 1.6–2.5% maailman väestöstä on se, ja se on siis yhtä paljon kuin joitain mbti persoonallisuustyyppejä on maailman väestöstä. Ei nää oikeesti ole niin erikoisia, ne vain harvoin haittaa ketään niin kukaan ei käy tutkituttamassa sitä. Lisäksi moni ei edes tiedä ettei kaikki koe samoja juttuja, kuten itsekään en tiennyt että kaikki ei tunne kipua tai kosketusta omassa kehossa silloin kun toista sattuu tai toinen tuntee jotain. Ajattelin että se oli vaan perus empatiaa.
Mulla on ilmeisesti synestesia myös. lapsena näin kirjaimet värillisenä. se hävisi ajan myötä.
mutta koen musiikin erilaisina tekstuureina ja geometrisina muotoina. eniten arkielämään vaikuttaa se, että seksin aikana ja saadessani orgasmin näen jonkin sortin hallusinaatioita tai kuvia aivan tyysin epäoleellisista jutuista, joissa joku väri on voimakkaasti mukana.
onko muilla tällaista?